Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 151, september 2019 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Seminar UvA over epistemologisch begrip van geschiedenis, 9 en 10 september in Amsterdam
- Docentenmiddag Godgeleerdheid en godsdienstwetenschap, 24 september 2019 in Groningen
- Congres samenwerking tussen M&M-vakken, 25 september 2019 in Utrecht
- Docent Ontwikkel Team Nijmegen, vanaf 30 september 2019
- Dag van de geschiedenis, 3 oktober 2019, thema: Fake news.
- De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 4 oktober 2019 in Nijmegen
- Studiemiddag slavernijverleden Amsterdam, 4 oktober 2019
- Geschiedenisfestival , 5 oktober 2019 in Haarlem
- “Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin, 12-19 oktober 2019
- Docentencursus: Ionië en de grenzen van Griekenland, 17 t/m 23 oktober 2019
- Vmbo-conferentie, 1 november 2019 Utrecht
- Pabo conferentie, 15 november 2019 Verzetsmuseum Amsterdam
- Holocausteducatiedag, 20 november 2019
- Didactiekconferentie VGN, 29 en 30 november Vught.
- seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’, Jeruzalelem, 27-12-2019 t/m 05-01-2020
Toetsvragen
Op Histoforum vindt u een zeer grote hoeveelheid toetsvragen over alle tijdvakken. Deze vragen zijn grotendeels ontleend aan examens vmbo, havo en vwo, maar zijn, met aanpassingen, ook zeker bruikbaar in de onderbouw. Voor een deel van deze vragen zijn inloggegevens nodig. Deze zijn, voor docenten, verkrijgbaar via de contactgegevens. Aan de examenvragen uit 2019, eerste tijdvak, zijn ook de p-waardes toegevoegd en het excel-bestand is aangevuld met de vragen uit 2019.
Boeken over China
Op Histoforum staan 28 recensies van Jef Abbeel van boeken over de geschiedenis van China.
Nieuwe historische contexten
Verspreid over drie vrijdagmiddagen organiseert
de Universiteit van Amsterdam (ILO) een
nascholing over de nieuwe historische contexten
(havo).
Per middag twee lezingen, een workshop & borrel!
Data:
Vrijdag 11 oktober 2019 – Democratie en
dictatuur in Duitsland, 1918-1991
Vrijdag 22 november 2019 – Het Britse Rijk,
1620-1900
Vrijdag 24 januari 2020 – Maatschappelijke
verhoudingen in Nederland 1948-2008
Meer informatie
Waarom de socialistische revolutie in Nederland niet aansloeg: De vergissing van Troelstra
Koen Vossen schreef op de website van het
Historisch Nieuwsblad een
artikel over de revolutiepoging van Troelstra
in 1918. In veel landen was 1918 een
revolutiejaar. Geen wonder dus dat SDAP-leider
Pieter Jelles Troelstra ook in Nederland opriep
tot een omwenteling. 'Maar als hij beter had
opgelet', zegt Vossen, 'had hij kunnen weten dat
zijn pleidooi hier niet zou aanslaan.'
Expositie Jean Thomassen - Knettergek of geniaal?
Van 13 augustus tot en met 13 oktober is in
Museum Slager in Den Bosch een unieke expositie
te zien van de werken van Jean Thomassen.
Kunstcritici en journalisten zijn het roerend
oneens over de absurdistisch realistische
schilderijen van Thomassen: zijn ze prachtig of
hemelschreiend? Is hij geniaal of knettergek? De tentoonstelling
is te zien
op zaterdag en zondag van 13.00 – 17.00 uur en
maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 17.00
uur.
Volgens Jef Abbeel een aanrader: Geniaal, de
Jeroen Bosch van nu, zeer kritisch, veel
verwijzingen naar de geschiedenis.
Museum Slager, Choorstraat 8, 5211 KZ
's-Hertogenbosch
Vouwblad Historisch denken redeneren
Collega's Robbert-Jan Poortvliet en Jens Lenders (vakdidactici Fontys) ontwierpen een vouwblad voor leerlingen met korte, bondige informatie over historisch deneken en redeneren. U kunt het hier gratis downloaden. Een vouwinstructiefilmpje vindt u hier.
Vmbo-conferentie over het examen geschiedenis 2019
Voor de twaalfde keer organiseren de
Universiteit Utrecht en de vmbo-commissie van de
VGN de vmbo-conferentie, ditmaal met de
themalijn: De Nieuwe Koude Oorlog.
Datum: vrijdag 1 november 2019 van 10.00-16.00
uur op de Uithof in
Utrecht
Kosten: € 225,- euro (incl. eten en drinken,
werkmateriaal en
nascholingscertificaat)
Meer informatie en opgave
Dag van de Geschiedenisdidactiek: Fake News
Op donderdag 3 oktober 2019 vindt de
Dag van de Geschiedenisdidactiek plaats in
Groningen. Thema is "Fake News". Deze bijzondere
dag duurt van 10.00 uur tot circa 17.00 uur.
De dag begint met een plenaire lezing waarop een
lunch en boekenmarkt volgt. Vervolgens kunnen
aanwezigen twee workshops volgen. De workshops
worden gegeven door een groot aantal
verschillende deskundigen op het gebied van
"fake news". Uiteraard wordt een workshop
verzorgd over kritisch brongebruik, maar ook
bijvoorbeeld over "fake news" in de
middeleeuwen.
Didactiekconferentie VGN
De VGN organiseert ook dit jaar in Vught - en
wel op 29 en 30 november 2019 - een
praktijkgerichte en actuele scholing voor
docenten om te blijven vernieuwen in het
klaslokaal. Tussen de vele workshops door leren
de deelnemers van elkaar door waardevolle
dialogen in de rustieke vertrekken en tuinen van
het landgoed huize Bergen.
Een treffen met uitgevers en educatieve
instellingen over de recente ontwikkelingen
m.b.t leermiddelen, lezingen en een onderhoudend
avondprogramma completeren de tweedaagse. Dat
alles maakt de didactiekconferentie een ervaring
waarvan u niet wist dat scholing zo leuk kan
zijn.
Het programma is divers en verdeeld over de
verschillende tijdvakken en leerniveaus.
Daarnaast bieden wij dit jaar verschillende
arrangementen aan zodat iedereen op eigen wijze
deel kan nemen aan de conferentie.ook dit jaar
De ridder en de slak
In middeleeeuwse manuscripten komen veelvuldig afbeeldingen voor, waarop een ridder het gevecht aangaat met een slak. De betekenis ervan blijgt vooralsnog raadselachtig.
Hoe de Berlijnse Muur de Sovjet-Unie overeind hield: Opgesloten in het arbeidersparadijs
Met de bouw van de Muur in 1961 maakte het
DDR-regime een einde aan de niet te stoppen
vluchtelingenstroom naar het Westen. Meer dan
120 kilometer beton, prikkeldraad,
antitankversperringen en wachttorens omringden
voortaan West-Berlijn. De Muur maakte pijnlijk
duidelijk dat het socialistische experiment was
mislukt. Maar hij bood het regime zoveel
stabiliteit dat de DDR nog tot 1989 kon
doormodderen.
Artikel van Willem Melching
op de website van
het Historisch Nieuwsblad.
Roosje Glaser en de Holocaust
In het schooljaar 1019-2020 is de site
https://edu.roosjefoundation.org/docenten
beschikbaar. Hierin zijn lessen over de
Nederlandse danseres Roosje Glaser, haar
tijdgenoten en de Shoah opgenomen onder het
thema: 'Waarom handelen mensen zoals ze
handelen?'. In vogelvlucht komen voorbij: de
jaren '20 en '30 van de 20e eeuw, verraad en
verzet, over leven in Westerbork en Auschwitz en
de veelal naoorlogse kille ontvangst door
overheid en bevolking van de overlevenden van de
concentratiekampen. Het materiaal is ontworpen
voor PO en VO, waarbij aparte didactische
benaderingen zijn ontwikkeld voor het
basisonderwijs, vmbo-kb (nog in de maak),
vmbo-tl, havo/vwo onderbouw en havo/vwo
bovenbouw.
Contact voor workshops/ trainingen: Paul
Holthuis (p.holthuis@home.nl ), Roel Nijmeijer
(roelnij@xs4all.nl ) of Hans Hooghoff
(h.hooghoff@planet.nl).
Bonfatius
Bonifatius maakt deel uit van onze nationale
identiteit. Daarom wordt de moord op de
missionaris, in 754, meer dan 1250 jaar geleden,
zo vaak aangehaald in de huidige discussie
omtrent de betekenis van onze nationale
geschiedenis. Die discussie wordt echter zinloos
zodra meningen en feiten door elkaar gaan lopen,
concludeert
mediëvist Marco Mostert.
Verklaring pleit Marinus van der Lubbe vrij
Een document dat is gevonden in de archieven van
de rechtbank in het Duitse Hannover pleit de
Nederlander Marinus van der Lubbe vrij van het
in brand steken van de Duitse Rijksdag in
Berlijn in 1933, in de periode dat de nazi’s aan
de macht kwamen. In het document staat een
verklaring van een lid van de toenmalige
nazi-knokploeg SA. Meer informatie op de website
van het
AD en de
Frankfurter Allgemeine.
Geschiedenis InZicht: Vakkennis en didactiek voor het basisonderwijs
Jan de Bas & Frank Brinkman, beiden historicus
en werkzaam aan een pabo, schreven een boek voor
aankomende leerkrachten in het basisonderwijs
waarin ze zowel aaandacht besteden aan de kennis
die pabo-studenten nodig hebben als aan de
didactiek van het vak in het basisonderwijs.
Geschiedenis InZicht biedt op een toegankelijke
manier de voor de leerkracht benodigde
vakinhoudelijke kennis van het verleden, en
bevat de informatie, inzichten en handvatten die
nodig zijn om goed geschiedenisonderwijs te
geven. In het eerste deel van dit boek worden
aan de hand van vragen de tien tijdvakken van de
Nederlandse geschiedenis beschreven. Deel twee
van dit boek gaat over de didactiek van het vak.
Achtereenvolgens staan de volgende vier
hoofdonderwerpen centraal: historisch denken en
redeneren, beeldgereedschappen, acht kenmerken
van een goede
geschiedenisles en geschiedenis in samenhang met
de andere vakken.
Jan de Bas & Frank Brinkman (2019). Geschiedenis
InZicht: Vakkennis en didactiek voor het
basisonderwijs. ISBN: 978 90 469 0673 6.
€ 47,95. 415 pagina’s.
Lesmateriaal Papua
Samen met de faculteit Onderwijswetenschappen is
lesmateriaal ontwikkeld voor HAVO/VWO klas 3 /4.
Het gaat over een vakoverstijgend project
waaraan o.a. de vakken aardijkskunde,
geschiedenis, economie en biologie
deelnemen, maar het materiaal is ook per vak te
gebruiken.
Het lesmateriaal is gratis en behandelt
globalisering, duurzaamheid, kolonialisme,
staatsinrichting.
Docenten kunnen via de
link naar de website het materiaal aanvragen
en dan wordt het digitaal (gratis) toegestuurd.
De stichting, die het lesmateriaal hefet
ontwikkeld zet zich in voor de belangen van de
inheemse bevolking van Papua en de verspreiding
van kennis over Papua. Daarnaast is educatie een
speerpunt.
De Hanze: De eerste Europese handelsmacht
Arnout van Cruyningen vertelt in
De Hanze over
het Europese handelarengilde dat zes eeuwen lang
wist te overleven. In 1161 stichtten Duitse
koopmansgildes de voorloper van de Hanze,
gericht op de handel met de gebieden rond de
Oostzee. Door vrijhandel toe te staan, bracht
het Hanzeverbond veel economische bloei in
Noordwest-Europa. De Hanze ontwikkelde zich tot
een stedenverbond, waarbij in de hoogtijdagen
meer dan tweehonderd steden aangesloten waren,
ook steden uit de Noordelijke en Zuidelijke
Nederlanden. Topauteur Arnout van Cruyningen
focust in De Hanze op de rol van de Lage Landen
binnen de handelsmacht en hoe de Nederlanders de
Hanze de economische genadeslag toebrachten.
Dag van de Geschiedenisdidactiek
Na de geslaagde editie in
2018 is de organisatie
van de Dag van de Geschiedenisdidactiek al in
volle gang. Op donderdag 3 oktober 2019 zal -
wederom in de Puddingfabriek - deze jaarlijkse
nascholingsdag van de Lerarenopleiding
Geschiedenis van de RUG georganiseerd worden.
Dit jaar staat het thema 'Fake News en
alternative facts: toen en nu' centraal.
In de ochtend geven dr. Joop Koopmans
(historicus gespecialiseerd in politiek en media
in de Vroegmoderne Tijd) en dr. Frank Harbers
(gespecialiseerd in mediageschiedenis) een
duo-lezing waarbij het mogelijk is vragen te
stellen en met hen in discussie te gaan. Na een
goede lunch kunt u in twee rondes workshops
volgen waarin u zich inhoudelijk en/of op
didactisch gebied kunt verdiepen.
Nieuw dit jaar is de mogelijkheid deel te nemen
aan een 'work-workshop' waarin u met collega's
van andere scholen lesmaterialen uitwisselt en
ontwikkelt met als thema - uiteraard - fake
news. Hoe leer je leerlingen op een goede manier
omgaan met historische en actuele bronnen? Hoe
kan een doorlopende leerlijn eruit zien?
We hopen naast u als docenten ook leerlingen te
mogen ontvangen. 's Ochtends zijn zij van harte
uitgenodigd de lezing te volgen en deel te nemen
aan de lunch. 's Middags is een speciaal
programma voor hen opgesteld in samenwerking met
de Groninger Archieven waar zij zich aan de hand
van authentiek bronnenmateriaal verdiepen in de
vraag hoe om te gaan met elkaar tegensprekende
nieuwsberichten. Heeft u leerlingen in uw
bovenbouwgroep TL/havo/vwo die wel wat uitdaging
en verdieping kunnen gebruiken bij het vak
geschiedenis? Dan bent u van harte welkom hen
aan te melden bij Marije
(m.l.brouwer@rug.nl).
Het volledige programma, meer informatie en de
mogelijkheid u aan te melden vindt u op onze
website. Direct aanmelden? Dat kan
hier.
Partizanen of piraten?
De watergeuzen: partizanen of piraten? van Arne
Zuidhoek vertelt de geschiedenis van de
indrukwekkende vrijheidsstrijders. Als de
Spaanse overheerser in 1567 de Raad van
Beroerten instelt, vinden veel calvinisten uit
de Republiek een uitweg naar zee. Er ontstaat
een grote vloot van antikatholieke edelen,
voortvluchtige hugenoten en zeelui. Wanneer
Willem van Oranje ze officieel kaperbrieven
overhandigt, worden de ‘piraten’, zoals Alva ze
noemt, de marine van de Republiek. In het rijk
geïllustreerde De watergeuzen: partizanen of
piraten? verbeeldt zeeman Arne Zuidhoek naast de
geschiedenis ook de situatie op zee: van de
schepen en de tuigage aan boord tot de wapens en
de uitrusting van de geuzen. Nieuw deel in de
serie ‘Waar & Wanneer’. Andere boeken die in
deze serie zijn verschenen zijn onder andere De
Tachtigjarige Oorlog van Arnout van Cruyningen
en De Romeinse Limes van Luit van der Tuuk.
De watergeuzen: partizanen of piraten? | 1566 -
1572 | Arne Zuidhoek | 9789401913942 | € 15,-
Oudste christelijke privébrief
Professor Sabine Huebner van de universiteit van Bazel heeft een brief uit de derde eeuw na Christus geïdentificeerd als oudste christelijke brief waarin gesproken wordt over alledaagse zaken en niet over godsdienstige kwesties.
Bootgraven uit Vikingtijd gevonden in Zweden
In het Zweedse Uppsala hebben archeologen twee bootgraven gevonden van zeker duizend jaar oud. Een graf was nog geheel ongeschonden, het andere bleek eeuwen geleden verstoord geraakt tijdens bouwwerkzaamheden.
Vrijwillig naar Auschwitz
Recent verscheen van de hand van Jack Fairweather The Volunteer: The True Story of the Resistance Hero who Infiltrated Auschwitz. Hoofdpersoon in dit, op feiten gebaseerde boek, is de Pool Witols Pilecki die vrijwilligt in Auschwitz belandde en het kamp heeft overleefd. Op Time een artikeltje over het boek.
Berlijn rond 1900
Op YouTube staat een ruim vier minuten durend kleurenfilmpje over Berlijn rond 1900.
Studiereis naar Brussel
In samenwerking met het Huis van Europa (de vertegenwoordiging van de Europese Commissie en informatiecentrum voor het Europees Parlement in Nederland), organiseert ProDemos in oktober en november 2019 weer twee docentenreizen naar Brussel. Docenten maatschappijleer, maatschappijkunde, maatschappijwetenschappen en Burgerschap kunnen zich inschrijven. Ook docenten geschiedenis zijn welkom vanaf dit jaar!
Inzicht in ons Europees verleden
Recent verscheen van Peter Bogucki in vertaling
De Barbaren. Van de Steentijd tot de instorting
van het West-Romeinse Rijk beschrijft dit boek
de toenemende complexiteit, technologische
verworvenheden en typische gebruiken van volken
die pas laat in de schriftelijke bronnen werden
opgenomen, en dan vaak nog uit de tweede hand.
Peter Bogucki combineert in zijn verhaal
langetermijnontwikkelingen met recente inzichten
over de aard van antieke samenlevingen. Hij
toont aan dat het rijke erfgoed van deze
beschavingen nog altijd deel uitmaakt van onze
cultuur.
Dit boek werd verkozen tot beste populaire
geschiedenisboek door de Society for American
Archeology.
De barbaren | Verloren beschavingen buiten Rome
en Hellas | Peter Bogucki | 9789401915717.
De ongewenste Franse Revolutie
Een aardig, al wat ouder, artikel van Rob Hartmans, over de Franse Revolutie op de website van het Historisch Nieuwsblad.
Orbis
Orbis is een model van de Stanford universiteit van het wegennetwerk in het Romeinse rijk.
Highlights from the Mechanical Curator
The Digital Research Team at the British Library
has curated
this set of highlights from more than one
million public domain images from within our
digitised collection of over 65,000 books from
the 17th, 18th and 19th centuries.
9 Things You May Not Know About the Declaration of Independence
As people across the United States celebrate the nation’s birthday, explore nine surprising facts about the founding document adopted on July 4, 1776.
Historian unearths evidence that Istanbul directed Armenian genocide
According to Taner Akçam, an Armenian genocide expert and history professor at Clark University in Massachusetts, new documents suggest the Armenian genocide was both sanctioned and assisted by leaders of the Ottoman Empire in Istanbul.
Tot slaaf gemaakten
Precies 400 jaar geleden kwamen de eerste zwarte Afrikanen naar Amerika, naar Virginia om precies te zijn. Lees dit artikel van PhD-student Albinko Hasic.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.