Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 8, nummer 152, september 2019 II 

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Docentenmiddag Godgeleerdheid en godsdienstwetenschap, 24 september 2019 in Groningen

- Congres samenwerking tussen M&M-vakken, 25 september 2019 in Utrecht

- Docent Ontwikkel Team Nijmegen, vanaf 30 september 2019

- Dag van de geschiedenis, 3 oktober 2019, thema: Fake news. 

- De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 4 oktober 2019 in Nijmegen

- Studiemiddag slavernijverleden Amsterdam, 4 oktober 2019

- Geschiedenisfestival , 5 oktober 2019 in Haarlem

- “Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin, 12-19 oktober 2019

- Docentencursus: Ionië en de grenzen van Griekenland, 17 t/m 23 oktober 2019  

- Workshop Historische Context Nederland 1948 – 2008., 31 oktober 2019 in Utrecht.

- Vmbo-conferentie, 1 november 2019 Utrecht

- Pabo conferentie, 15 november 2019 Verzetsmuseum Amsterdam

- Holocausteducatiedag, 20 november 2019

- Workshop Historische Context Steden en Burgers in de Lage landen, 22 november 2019 in Utrecht.

- Geschiedenisdag ICLON Leiden, 29 november 2019 in Leiden

- Didactiekconferentie VGN, 29 en 30 november Vught.

- Landelijke Geschiedenisquiz voor scholieren in Zaltbommel.

- seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’, Jeruzalem, 27-12-2019 t/m 05-01-2020

Workshop Historische Context het Britse Rijk., 24 januari 2020 in Utrecht

Nieuwe handreiking schoolexamen havo/vwo vanaf 2019-2020

Bij SLO is een nieuwe handreiking verschenen bij het schoolexamen geschiedenis havo/vwo. Deze handreiking heeft  betrekking heeft op het programma vanaf het schooljaar 2019-2020.

Workshops 2019-2020 Universiteit van Utrecht

31 oktober 2019: Workshop Historische Context Nederland 1948 – 2008.
Hoe kun je als geschiedenisdocent een populairwetenschappelijk boek op een zinvolle en productieve wijze inzetten voor jouw onderwijs? Deze vraag gaan we beantwoorden aan de hand van boeken van Annegreet van Bergen.

22 november 2019: Workshop Historische Context Steden en Burgers in de Lage landen.
Prof. dr. Maarten Prak, hoogleraar bij de afdeling Economische en Sociale Geschiedenis van het Departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht vertelt over de Historische Context Steden en Burgers in de Lage Landen 1050 – 1700.

24 januari 2010: Workshop Historische Context het Britse Rijk.
Jaap Verheul, Amerikadeskundige en hoofddocent cultuurgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht en bijzonder hoogleraar Atlantische betrekkingen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, gaat in op de Historische Context het Britse Rijk.  

Wat is kritisch denken en waarom is het belangrijk?

Op 11 oktober organiseert Saga een nascholingsdag voor geschiedenisdocenten in Museum Het Valkhof in Nijmegen over het thema ‘kritisch denken’.
Bekijk hier het programma.

Iconische beelden Tweede Wereldoorlog na 75 jaar in kleur

Een van de bekendste opnamen uit de Tweede Wereldoorlog is voor het eerst in kleur te zien. Het gaat om de Westerborkfilm uit 1944. Daarop is te zien hoe Joden, Sinti en Roma op transport worden gezet naar vernietigingskamp Auschwitz. Onder hen het negenjarige Sinti-meisje Settela Steinbach.
Het moment waarop ze haar hoofd tussen de deur van de veewagon steekt, is wereldberoemd. Dat beeld en nog ongeveer twee minuten van de film zijn nu ingekleurd.

Zie ook deze website.

Shortlist voor de Libris Geschiedenis Prijs

De shortlist met vijf genomineerden voor de Libris Geschiedenis Prijs 2019 is bekend. Kijk op de website van het Historisch Nieuwsblad ofn op www.librisgeschiedenisprijs.nl.

Een bezeten wereld. Nederland tussen de oorlogen

Op deze website van de NPO kunt u de afleveringen van Een bezeten wereld. Nederland tussen de oorlogen terugzien.

Welkom in de jaren 20 en 30

De NTR heeft een nieuwe serie 'Welkom in ...' gemaakt, deze keer over de jaren 20 en 30. U kunt de uitzendingen terugzien op deze website. In ieder geval interessant voor examenleerlingen van het vmbo.

Geschiedenisdag Leiden

Op 29 november 2019 organiseert het ICLON in Leiden in het Museum Volkenkunde een studiedag met eeen lezing en drie workshoprondes. Een van de workshops gaat over lesmateriaal bij het boeiende boek Selma van Carolijn Visser. Het volledige programma vindt u hier.

Een (ongewone) geschiedenis van doodgewone dingen.

Op 3 september is verschenen Een (ongewone) geschiedenis van doodgewone dingen van Annegreet van Bergen.
Het boek is een ode aan een aantal uitvindingen die ons leven ingrijpend hebben veranderd. Ze laat bijvoorbeeld zien hoe papier het vehikel werd voor gedachtewisselingen, waarom katoen een essentiële rol speelde tijdens de industriële revolutie, hoe we veilig en schoon drinkwater kregen dankzij de aanleg van waterleidingen, en hoe elektrisch licht het leven na zonsondergang aanzienlijk vergemakkelijkte.
Het boek bevat een bloemlezing van de beste columns die Annegreet van Bergen de afgelopen jaren heeft geschreven in Historisch Nieuwsblad, het toonaangevende tijdschrift over geschiedenis in Nederland.
Omvang: 160 pagina’s
Formaat: 15 x 22,8 cm
Prijs: € 15
ISBN: 9789085716679 

Roosje Glaser en de Holocaust

In het schooljaar 2019-2020 waarin 75 jaar bevrijding wordt gevierd, is de site edu.roosjefoundation.org beschikbaar. Hierin zijn lessen over de Nederlandse, joodse danseres Roosje Glaser, haar tijdgenoten en de Shoah opgenomen onder het thema: 'Waarom handelen mensen zoals ze handelen?'. In vogelvlucht komen voorbij: de jaren '20 en '30 van de 20e eeuw, verraad en verzet, over leven in Westerbork en Auschwitz en de veelal naoorlogse kille ontvangst door overheid en bevolking van de overlevenden van de concentratiekampen. Steeds staat centraal voor welke dilemma's Roosje en anderen kwamen te staan, welke keuzes ze daarin maakten en waarom zij kozen zoals zij kozen. Ook is er aandacht voor de vraag wat dit verhaal ons vandaag nog heeft te vertellen. Het materiaal is ontworpen voor PO en VO, waarbij aparte didactische benaderingen zijn ontwikkeld voor het basisonderwijs, vmbo-kb (nog in de maak), vmbo-tl, havo/vwo onderbouw en havo/vwo bovenbouw.
CContact voor workshops/ trainingen: Paul Holthuis (p.holthuis@home.nl), Roel Nijmeijer (roelnij@xs4all.nl) of Hans Hooghoff (h.hooghoff@planet.nl

75 jaar bevrijding

De NOS heeft een website gemaakt ter gelegenheid van 75 jaar bevrijding. Op deze webiste kunt de bevrijding van dag tot dag volgen.    

George Grosz

Op de website van Time staat een artikel van Mary M. Lane, auteur van 'Hitler’s Last Hostages: Looted Art and the Soul of the Third Reich' over de Duitse kunstenaar George Grosz, die de wereld waarschuwde voor Hitler met als titel When This German Artist Tried to Use His Work to Warn About Hitler, the World Ignored Him. It's Time to Listen.

Landelijk congres 'Samenwerking tusssen docenten van de M&M-vakken'

Op woensdag 25 september organiseert het Lectoraat 'Didactiek van de gammavakken' van Fontys een landelijk congres in Utrecht over de samenwerking van en tussen professionals op het gebied van mens- en maatschappijvakken. We nodigen je van harte uit om hierbij aanwezig te zijn!

Gezonken schatten 

Van 7 september 2019 t/m 28 juni 2010 presenteeert het Princessehof in Leeuwarden de tentoonstelling  Gezonken Schatten: geheimen van de Maritieme Zijderoute

Hoe kun je 21e-eeuwse jongeren met begrip naar het verleden laten kijken?

Kort artikel van Tim Huijgen met een suggestie om leerlingen te helpen om te contextualiseren of historische empathie te laten ontwikkelen. Op Histoforum staat een uitgebreid artikel met opdrachten over historische empathie.

Stercollecties

De Stercollecties, de open digitale leerlijnen van VO-content voor 13 vakken, worden vernieuwd. Vanaf heden zijn de nieuwe edities voor leerjaar 1 en 2 gereed. De Stercollecties van VO-content zijn open digitale leerlijnen voor het voortgezet onderwijs, ontwikkeld door ervaren docenten en redacteurs. Het leermateriaal is actueel, multimediaal en leerlinggericht, aan te passen naar inzicht van de docent. Ideaal leermateriaal voor onderwijs op maat.
Drie pijlers staan in deze nieuwe editie centraal
• Werken vanuit leerdoelen
• Vakoverstijgende vaardigheden
• Formatief evalueren


Wat is er vernieuwd?
• Een frisse make-over met functionele afbeeldingen.
• Nieuwe opbouw van een thema en opdrachten in een apart arrangement benaderbaar.
• Aan het begin van elk thema: aansluiting bij de belevingswereld van de leerling.
• Aan het begin van elk thema: voorkennis activeren.
• Leerdoelen aangescherpt: smart geformuleerd en in leerlingentaal.
• De Kennisbanken zijn gemoderniseerd: er zijn kennisclips en animaties toegevoegd.
• Bij biologie zijn de kennisbanken voorzien van nieuw ontwikkelde animaties.
• Bij de talen zijn er werkvormen met geluidsfragmenten toegevoegd en is het mogelijk om per thema woorden te oefenen via de samengestelde woordenlijsten.
• Aan het einde van het thema is alle theorie uit het thema verzameld.
• Bij een aantal thema’s is een extra Eindopdracht toegevoegd, zodat de leerling de voor hem/haar meest aansprekende Eindopdracht kan kiezen.
• Alle thema’s sluiten af met een diagnostische toets en een reflectieopdracht. De leerling kijkt, dmv vragen, terug naar het leerproces.
• Bij een aantal vakken is er een Verderkijker toegevoegd. Dit is een mooie aanvulling voor leerlingen die nog wat meer oefening willen of de leerstof op een andere manier eens willen bekijken. 

Vijfde editie Landelijke Geschiedenisquiz

Voor alweer de vijfde keer organiseren Suzanne en Renate, docenten geschiedenis, in samenwerking met de VGN, de Landelijke Geschiedenisquiz voor middelbare scholieren. Dit schooljaar zal de quiz plaatsvinden in Zaltbommel op 7 december 2019.

Iedere deelnemende school houdt zelf een voorronde. De twee beste leerlingen uit deze voorronde doen mee aan de landelijke finale. Scholen die mee doen bedenken zelf leuke, boeiende quizvragen (mag over alle tijdvakken gaan, meerkeuze of in één of twee woorden te beantwoorden). Wij gebruiken deze vragen om de voorronde én de finale te maken. De finaledag zal bestaan uit een activiteit in het historische Zaltbommel en natuurlijk de quiz zelf.

Willen jullie dit jaar ook meedoen? Meld je dan voor 1 oktober aan via dit formulier. Bij vragen of opmerkingen kan je altijd mailen: geschiedenisquiz@jrl.nl

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.