Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 8, nummer 156, november 2019 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Lobbying in de vroegmoderne Republiek, 16 november 2019 in Zwolle

- Holocausteducatiedag, 20 november 2019

- Workshop Historische Context Steden en Burgers in de Lage landen, 22 november 2019 in Utrecht.

- Geschiedenisdag ICLON Leiden, 29 november 2019 in Leiden

- Didactiekconferentie VGN, 29 en 30 november Vught.

- Landelijke Geschiedenisquiz voor scholieren in Zaltbommel.

- seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’, Jeruzalem, 27-12-2019 t/m 05-01-2020

Workshop Historische Context het Britse Rijk, 24 januari 2020 in Utrecht

- Geschiedeniscongres, 13 maart 2020 

Het examen 2021 (havo) en 2022 (vwo)

Gisteren kreeg ik een vraag van een collega over de rnieuwe syllabi voor respectievelijk 2012 (havo) en 2022 (vwo) en dan met name over de kenmerkende aspecten. Daarom nog even de belangrijke punten op een rijtje:

 

Havo
Het centraal examen
Het centraal examen heeft, sinds 2018, betrekking op de domeinen A en B, de tijdvakken 5 t/m 10.
Het schoolexamen

Het schoolexamen heeft betrekking op domein A, domein B de tijdvakken 1 t/m 4 en: -de domeinen en subdomeinen waarop het centraal examen geen betrekking heeft; -indien het bevoegd gezag daarvoor kiest: een of meer domeinen of subdomeinen waarop het centraal examen betrekking heeft; -indien het bevoegd gezag daarvoor kiest: andere vakonderdelen, die per kandidaat kunnen verschillen.

Bron

 

Centraal examen syllabus
De kenmerkende aspecten zijn nog steeds geldig. Wat met ingang van het examenjaar 2021 (dus cohort 2019-2021) wel verandert zijn de historische contexten. Zie hiervoor de syllabus

Vwo
Het centraal examen
Het centraal examen heeft betrekking op de domeinen A en B.
Het schoolexamen
Het schoolexamen heeft betrekking op domein A en:-de domeinen en subdomeinen waarop het centraal examen geen betrekking heeft; -indien het bevoegd gezag daarvoor kiest: een of meer domeinen of subdomeinen waarop het centraal examen betrekking heeft; -indien het bevoegd gezag daarvoor kiest: andere vakonderdelen, die per kandidaat kunnen verschillen.
Bron


Centraal examen syllabus
De kenmerkende aspecten zijn nog steeds geldig. Wat met ingang van het examenjaar 2022 (dus cohort 2019-2022) wel verandert zijn de historische contexten. Deze wijken deels ook af van die voor havo. Zie hiervoor de syllabus

Lesmateriaal bij de Verlichting

Op de website van de VGN staat lesmateriaal bij het artikel Een verlicht weerbericht: Schipperen tussen traditie en vooruitgang. In dit lesmateriaal maken leerlingen een 'verlicht weerbericht'naar aaanleiding van de aardbeving in Lissabon in 1755. 

Historisch redeneren over de pest

Op de website van de VGN staat lesmateriaal bij het artikel Historisch redeneren over de pest: Serious gaming in de klas met A Plague Tale.    

Historische verbeelding

Op 5 november verdedigde Tessa de Leur haaar proefschrijft over historische verbeelding. Hoe komen leerlingen tot beelden van het verleden? Hoe kunnen die beelden eruitzien? En wat is de meerwaarde van door leerlingen gemaakte beelden voor het geschiedenisonderwijs?

U vindt haar proefschrift hier.  

Leren is een actief proces: laat leerlingen nadenken

Samenvatten, markeren en opnieuw lezen. Het zijn bekende manieren van leren voor veel leerlingen en studenten. Het is vaak een prettige manier van leren, maar erg effectief is het niet. Leren moet juist moeite kosten. Wat werkt dan wel? En hoe kun je daar als docent bij helpen? Dat lees je in dit artikel van Wessel Peeters. 

Mogelijk (zeldzaam) bewijs voor actieve jacht op mammoeten

In Mexico zijn restanten van de wolharige mammoet gevonden en sporen van gaten waar de mammoeten in werden gedreven. 

In deze geschiedenisles bestonden er ook voor Aletta Jacobs al bijzondere vrouwen

Terwijl een commissie probeert de Canon van Nederland diverser te maken, nemen sommige scholen de geschiedenisles zelf onder handen. Zoals het Alberdingk Thijm College, dat meer aandacht geeft aan vrouwen.
Lees het artikel in de Volkskrant.

Mediawijsheid en geschiedenis

Sam Wineburg plaatste onlangs een uitgebreide tweet waarin hij duidelijk maaakte hoe belangrijk mediawijs zijn is voor het vak geschiedenis: What does web savvy have to do with historical thinking? Lots. Here's a meme that came across one of my social media feeds. I have innumerable gaps in my historical understanding, but 20,000 free Black people who died in a Union guarded "concentration camp" after the war? That's serious. How come I've never heard of it? Interestingly, it's listed on a site, http://blackmainstreet.net. Even more interesting is that it is also listed on Southern heritage, Lost Causer sites. So, strange bedfellows--sites on Black history, and sites of Lost Causers that as a bonus offer memes on the "War of Northern Aggression." Hmm...
No Wikipedia entry; nothing on Google Scholar. (The 1st places I'd tell students to look if they came across something of this magnitude they'd never heard of.) Yet . . . it appeared on the news! WJTV, the CBS affiliate in Jackson Mississippi. https://youtube.com/watch?v=WmAdSKUWCrk. It turns out that it rests on the historical sleuthing of a researcher named Paula Westbrook. She can be found at this organization: Southern Paranormal & anomaly research society. There you have it: How History is invented & spread in the digital age. Memes scream "This is Fact." Improbable bedfellows pick it up and spread it further. Instead of teaching kids how to check this stuff out, we're keeping their eyes glued to print textbooks. Today's students are becoming historicized by what they see on their screens. Want to make history class relevant again? Teach them how to separate digital fact from fiction. You might even save democracy in the process.

In het artikel Lateral Reading: Reading Less and Learning More When Evaluating Digital Information beschrijft hij de resultaten van een onderzoek dat hij samen met Sarah McGrew deed naar mediawijsheid onder studenten.

Hattie

In juni 2019 heeft John Hattie een update geplaaatst van de resultaten van zijn onderzoek naar effectgroottes van interventies in het onderwijs. Pedro de Bruyckere plaats er wel enkele kanttekeningen bij. 

Lessentabel geschiedenis 1941

Lessentabel geschiedenis 1941, The Times They Are a Changin'.

 

6e Nationaal Geschiedenisonderwijscongres

Op 13 maaart 2020 wordt het 6e Nationaal Geschiedenisonderwijscongres gehouden in het Nationaaal Archief in Den Haag.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.