Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 156, november 2019 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Lobbying in de vroegmoderne Republiek, 16 november 2019 in Zwolle
- Holocausteducatiedag, 20 november 2019
- Workshop Historische Context Steden en Burgers in de Lage landen, 22 november 2019 in Utrecht.
- Geschiedenisdag ICLON Leiden, 29 november 2019 in Leiden
- Didactiekconferentie VGN, 29 en 30 november Vught.
- Landelijke Geschiedenisquiz voor scholieren in Zaltbommel.
- seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’, Jeruzalem, 27-12-2019 t/m 05-01-2020
- Workshop Historische Context het Britse Rijk, 24 januari 2020 in Utrecht
- Geschiedeniscongres, 13 maart 2020
Het examen 2021 (havo) en 2022 (vwo)
Gisteren kreeg ik een vraag van een collega over de rnieuwe syllabi voor respectievelijk 2012 (havo) en 2022 (vwo) en dan met name over de kenmerkende aspecten. Daarom nog even de belangrijke punten op een rijtje:
Havo
Het centraal examen
Het centraal examen heeft, sinds 2018, betrekking op de
domeinen A en B, de tijdvakken 5 t/m 10.
Het schoolexamen
Het schoolexamen heeft betrekking op domein A, domein B de tijdvakken 1 t/m 4 en: -de domeinen en subdomeinen waarop het centraal examen geen betrekking heeft; -indien het bevoegd gezag daarvoor kiest: een of meer domeinen of subdomeinen waarop het centraal examen betrekking heeft; -indien het bevoegd gezag daarvoor kiest: andere vakonderdelen, die per kandidaat kunnen verschillen.
Centraal examen syllabus
De kenmerkende aspecten zijn nog steeds geldig. Wat met
ingang van het examenjaar 2021 (dus cohort 2019-2021) wel
verandert zijn de historische contexten. Zie hiervoor de
syllabus
Vwo
Het centraal examen
Het centraal examen heeft betrekking op de domeinen A en B.
Het schoolexamen
Het schoolexamen heeft betrekking op domein A en:-de
domeinen en subdomeinen waarop het centraal examen geen
betrekking heeft; -indien het bevoegd gezag daarvoor kiest:
een of meer domeinen of subdomeinen waarop het centraal
examen betrekking heeft; -indien het bevoegd gezag daarvoor
kiest: andere vakonderdelen, die per kandidaat kunnen
verschillen.
Bron
Centraal examen syllabus
De kenmerkende aspecten zijn nog steeds geldig. Wat met
ingang van het examenjaar 2022 (dus cohort 2019-2022) wel
verandert zijn de historische contexten. Deze wijken deels
ook af van die voor havo. Zie hiervoor de
syllabus
Lesmateriaal bij de Verlichting
Op de website van de VGN staat lesmateriaal bij het artikel Een verlicht weerbericht: Schipperen tussen traditie en vooruitgang. In dit lesmateriaal maken leerlingen een 'verlicht weerbericht'naar aaanleiding van de aardbeving in Lissabon in 1755.
Historisch redeneren over de pest
Op de website van de VGN staat lesmateriaal bij het artikel Historisch redeneren over de pest: Serious gaming in de klas met A Plague Tale.
Historische verbeelding
Op 5 november verdedigde Tessa de Leur haaar proefschrijft over historische verbeelding. Hoe komen leerlingen tot beelden van het verleden? Hoe kunnen die beelden eruitzien? En wat is de meerwaarde van door leerlingen gemaakte beelden voor het geschiedenisonderwijs?
U vindt haar proefschrift hier.
Leren is een actief proces: laat leerlingen nadenken
Samenvatten, markeren en opnieuw lezen. Het zijn bekende manieren van leren voor veel leerlingen en studenten. Het is vaak een prettige manier van leren, maar erg effectief is het niet. Leren moet juist moeite kosten. Wat werkt dan wel? En hoe kun je daar als docent bij helpen? Dat lees je in dit artikel van Wessel Peeters.
Mogelijk (zeldzaam) bewijs voor actieve jacht op mammoeten
In
Mexico zijn restanten van de wolharige mammoet gevonden
en sporen van gaten waar de mammoeten in werden gedreven.
In deze geschiedenisles bestonden er ook voor Aletta Jacobs al bijzondere vrouwen
Terwijl een commissie probeert de Canon van Nederland
diverser te maken, nemen sommige scholen de geschiedenisles
zelf onder handen. Zoals het Alberdingk Thijm College, dat
meer aandacht geeft aan vrouwen.
Lees het
artikel in de Volkskrant.
Mediawijsheid en geschiedenis
Sam Wineburg plaatste onlangs een uitgebreide tweet waarin
hij duidelijk maaakte hoe belangrijk mediawijs zijn is voor
het vak geschiedenis: What does web savvy have to do
with historical thinking? Lots. Here's a meme that came
across one of my social media feeds. I have innumerable gaps
in my historical understanding, but 20,000 free Black people
who died in a Union guarded "concentration camp" after the
war? That's serious. How come I've never heard of it?
Interestingly, it's listed on a site,
http://blackmainstreet.net. Even more interesting is that it
is also listed on Southern heritage, Lost Causer sites. So,
strange bedfellows--sites on Black history, and sites of
Lost Causers that as a bonus offer memes on the "War of
Northern Aggression." Hmm...
No Wikipedia entry; nothing on Google Scholar. (The 1st
places I'd tell students to look if they came across
something of this magnitude they'd never heard of.) Yet . .
. it appeared on the news! WJTV, the CBS affiliate in
Jackson Mississippi.
https://youtube.com/watch?v=WmAdSKUWCrk. It turns out that
it rests on the historical sleuthing of a researcher named
Paula Westbrook. She can be found at this organization:
Southern Paranormal & anomaly research society. There you
have it: How History is invented & spread in the digital
age. Memes scream "This is Fact." Improbable bedfellows pick
it up and spread it further. Instead of teaching kids how to
check this stuff out, we're keeping their eyes glued to
print textbooks. Today's students are becoming historicized
by what they see on their screens. Want to make history
class relevant again? Teach them how to separate digital
fact from fiction. You might even save democracy in the
process.
In het artikel Lateral Reading: Reading Less and Learning More When Evaluating Digital Information beschrijft hij de resultaten van een onderzoek dat hij samen met Sarah McGrew deed naar mediawijsheid onder studenten.
Hattie
In juni 2019 heeft John Hattie een update geplaaatst van de resultaten van zijn onderzoek naar effectgroottes van interventies in het onderwijs. Pedro de Bruyckere plaats er wel enkele kanttekeningen bij.
Lessentabel geschiedenis 1941
Lessentabel geschiedenis 1941, The Times They Are a Changin'.
6e Nationaal Geschiedenisonderwijscongres
Op 13 maaart 2020 wordt het 6e Nationaal Geschiedenisonderwijscongres gehouden in het Nationaaal Archief in Den Haag.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.