Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 158, december 2019 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Workshop Historische Context het Britse Rijk, 24 januari 2020 in Utrecht
- Bijeenkomst Wereldgeschiedeniss, 5 februari 2020 in Utrecht
- Workshop Historische Context het Britse Rijk, 7 februari 2020 in Utrecht
- Geschiedeniscongres, 13 maart 2020
- Educatieconferentie plaats relatie burgerschapsvorming en W.O.II
- Workshop Historische Context China 1842-2001, 26 maart in Utrecht
- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 2 april 2020
- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 218 juni 2020
- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 17 september 2020
Graag wens ik alle lezers fijne kerstdagen en een historisch 2020.
Reactie minister Slob op voorstellen curriculum.nu
De reactie van minister Arie Slob op de voorstellen van Curriculum.nu kunt u hier lezen. Op 17 februari 2020 is er vanaf 11.00 uur een notaoverleg over de brief. De definitieve reactie van de VGN op het eindrapport leest u hier.
Maarten van Rossum over de politiek in/van de VS
Maarten van Rossem neemt in aanloop naar de verkiezingen de politiek van de Verenigde Staten onder de loep. Op drie avonden, 2 april, 18 juni en 17 september, blikt hij terug op belangrijke veranderingen in het politieke systeem, eerdere presidenten en de erfenis van Trump. Ook richt hij zijn pijlen op de toekomst: wat beslist de Amerikaanse kiezer op 3 november 2020?
Workshop Historische Context China 1842-2001
Op donderdag 26 maart 2020 gaat de Universiteit Utrecht een
workshop over de nieuwe Historische Context ‘China 1842 – 2001’
organiseren. We zullen in de workshop de Historische Context
zowel inhoudelijk als didactisch toelichten. In workshop gaat
Theo van Zon de drie deelvragen inhoudelijk toelichten en
voorzien van didactische suggesties. Theo van Zon is
lerarenopleider geschiedenis aan de Hogeschool van Arnhem en
Nijmegen en geeft al meerdere jaren een cursus over Chinese
geschiedenis. Dit gaan we afwisselen met nieuwe werkvormen over
China onder leiding van Hanneke Tuithof en Rens Goedknegt.
De workshop zal plaatsvinden in de Sweelinckzaal op Drift 21 van
13.30 tot 17.00. De kosten bedragen 200 euro en dat is inclusief
werkmateriaal uit de workshop, een boek over China en een bewijs
van deelname. Inschrijving opent op vrijdag 3 januari om 12.00
op de website van nascholingswebsite voor geschiedenisdocenten.
Let op: er zijn 30 plaatsen beschikbaar en vanwege het grote
animo verwachten we dat de inschrijving snel vol zal zitten.
Duits-Nederlandse educatieconferentie: Burgerschapsvorming en de Tweede Wereldoorlog
Op 20 maart 2020 vindt in het Openluchtmuseum te Arnhem een
Duits-Nederlandse educatieconferentie plaats over de relatie
tussen burgerschapsvorming en de geschiedenis van de Tweede
Wereldoorlog. De dag zal worden geopend door de Duitse (NRW)
minister van Onderwijs en afgesloten door staatssecretaris
Blokhuis (VWS). Keynote-spreker is de Britse historicus Keith
Lowe. Daarnaast zullen meer dan 14 organisaties uit Duitsland en
Nederland workshops verzorgen. De conferentie is bedoeld voor
docenten, beleidsmakers, uitgevers en medewerkers van musea en
herinneringsinstellingen. Meer informatie volgt op de
website van de
VGN.
Wereldgeschiedenis over Big History en de Maya's
Woensdag 5 februari is de nieuwe bijeenkomst van de commissie
wereldgeschiedenis van de VGN. Het programma van de avond
bestaat uit bijdragen van de volgende twee sprekers:
Professor Bob Bain is lerarenopleider aan de universiteit van
Michigan en de grondlegger van het wereldgeschiedeniscurriculum
binnen het Big History Project. Hij verzorgt voor ons een
internetlezing over zijn jarenlange ervaring met didactiek van
wereldgeschiedenis in het onderwijs. Hij demonstreert welke
didactische middelen je kan gebruiken om jongeren echt de
wereldwijde verbanden van de geschiedenis te laten ervaren.
Lennert van Oorschot vertelt ons alles over de bloeitijd van de
Maya’s. Met de nieuwste technologie ontdekken archeologen steeds
meer over de Maya-cultuur. Welke contacten en momenten van
uitwisseling hebben deze cultuur gevormd? Welke primaire bronnen
kan je in het onderwijs gebruiken om leerlingen te interesseren
voor deze bijzondere cultuur?
Iedereen is van harte welkom. De bijeenkomst is woensdag 5
februari 2020 in de opleidingsruimte Utrecht, Mariaplaats 3. De
inloop met broodmaaltijd is om 18.00 en het programma duurt van
18.30 tot uiterlijk 21.00 uur. Toegang is gratis. Meld je vooraf
aan via commissie.wereldgeschiedenis@gmail.com. Hopelijk tot
dan!
H/V commissie van de VGN zoekt nieuwe leden
Vind je het leuk om mee te werken aan de organisatie van de
regionale en landelijke examenbesprekingen voor havo en vwo?
Vind je het interessant om met Cito en CvtE examens te
evalueren? Of houd je je liever bezig met het meedenken over
vraagstukken rondom het curriculum in de bovenbouw van havo en
vwo? Meld je dan aan als lid van de h/v commissie!
Maandelijks komen we bij elkaar, afwisselend in Utrecht of
Amersfoort, om zaken rondom het centraal schriftelijk examen,
curriculum en andere onderwerpen met elkaar te bespreken.
Aanmelden voor de commissie of meer informatie is te krijgen via
Rogier Spanjers
of via vgnhvcie@gmail.com .
Archeologie op de kaart
Wilt u leerlingen de geschiedenis van Nederland laten ontdekken
door de ogen van een archeoloog? De website
www.archeologieopdekaart.nl is vernieuwd en bevat nu een schat
aan bronnen voor leerlingen en docenten. U ontdekt hier ruim 180
vondsten uit de Nederlandse bodem en bijna 100 tips voor een
archeologische excursie. Archeologie op de Kaart sluit aan bij
het nationale geschiedenisonderwijs en kan daarom uitstekend
gebruikt worden bij geschiedenislessen. Ontdek het zelf!
De vernieuwde website is gemaakt voor kinderen van 10 tot en met
14 jaar en sluit aan bij het nationale geschiedenisonderwijs.
Door middel van begrijpbare teksten, filmpjes en animaties
stimuleert de interactieve website kinderen om zelf op onderzoek
te gaan. Archeologie op de Kaart kan daardoor uitstekend
gebruikt worden ter ondersteuning van bijvoorbeeld
geschiedenislessen. Het Rijksmuseum van Oudheden ontwikkelt ook
educatief materiaal ter ondersteuning van de website, dat
binnenkort beschikbaar zal zijn op hun
website.
Nieuwe grotschilderingen ontdekt op Sulawesi
Op het Indonesiche eiland Sulawesi zijn grotschilderingen ontdekt die mogelijk 44.000 jaar oud zijn. 'If this date is correct, the newly discovered cave painting represents the oldest known example of a story told through art, predating comparable murals previously found in Europe. The findings offer a new understanding of when and where modern humans first acquired the self-awareness and creativity needed to translate life forms and objects from the real world into the abstract.'
The Australian Frontier
The Guardian maakte een kaart met plaatsen langs de 'Australian frontier', waar gewelddaden hebben plaatsgevonden tussen Aboriginals en nieuwe inwoners van Australië. Expliciet wordt vermeld dat de website geen afbeeldingen bevat van mensen die zijn overleden. Dit is in de cultuur van de inheemse bevolking namelijk niet toegestaaan. wel, zo waarschuwt men, worden er 'archaic terms' gebruikt 'that are offensive, and the themes and content within will be distressing to many people.'
Nieuw geschiedeniscurriculum in Sachsen-Anhalt
Onder de titel
Als jaartallen er in het geschiedenisonderwijs
niet meer toen doen staat op de website Welt een artikel over het
nieuwe geschiedeniscurriculum in het Duitse Bundesland
Sachsen-Anhalt.
Naar aanleiding hiervan schreef Josef Memminger een artikel op
Public History Weekly met als titel
De ondergang, kan het
geschiedenisonderwijs nog worden gered?
De Peloponnesische Oorlog
Onder de titel Een slecht voorteken? – Religieuze misdaden en de Peloponnesische Oorlog schreef Pim Schievink een column over twee religieuze incidenten aan de vooravond van de Siciliaaanse expeditie. het ‘Hermenschandaal’ en het ‘ontheiligen van de Mysteriën’. Beide gebeurtenissen werden gezien als slecht voorteken voor de expeditie en als gevaar voor de democratie.
Nieuwe animatie over de groei van Amsterdam
Na een animatie over de groei van Amsterdam tijdens de
zeventiende eeuw is er nu ook een animatie gemaakt waarin te
zien is hoe de hoofdstad
groeide tijdens de Tweede Gouden Eeuw.
Stadsarchief Amsterdam liet de animatie maken voor de
tentoonstelling Heineken’s Amsterdam. Deze tentoonstelling
vertelt onder meer hoe Amsterdam zich tussen 1800 en 1900
ontwikkelde. De eeuw begon nog rustig maar vanaf de jaren 1860
groeit de stad enorm. In de vijf minuten durende animatie is
onder meer te zien hoe het Paleis voor Volksvlijt en het
Rijksmuseum worden ontwikkeld. De animatie is gemaakt door
THING.
Georg Grosz
Op de website van
Spartacus
Educational staat een
artikel over de Duitse tekenaar van spotprenten Georg Grosz
met veel afbeeldingen.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.