Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 10, nummer 165, april 2020 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

Als gevolg van de beperkende maatregelen van de overheid is onderstaan overzicht is helaas niet meer actueel.

- Collegedag Macht in Rome, 20 april 2020 in Leiden

- Collegedag Naoorloogse politieke geschiedenis, 18 mei 2020 in Amsterdam

- Studiedag voor docenten: Villa ten Hompel te Münster, 22 mei 202 in Münster

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 18 juni 2020

- Collegedag Koloniale geschiedenis, 11 september 2020 in Arnhem

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 17 september 2020

Tijd voor Geschiedenis de komende tijd kosteloos

De digitale lesmethode Tijd voor Geschiedenis draagt graag haar steentje bij en is daarom de komende periode kosteloos 'open' voor alle scholen, zodat leerlingen en docenten vanuit huis met geschiedenis bezig kunnen blijven. Mocht het een oplossing zijn: vraag een proefaccount aan op www.tijdvoorgeschiedenis.nl en vermeld even dat het om 'afstandsonderwijs' gaat.

Benieuwd naar hoe dit bevalt? Lees dan deze leuke blog van een geschiedenisdocent op het Esdal College: “Justin zit met een bivakmuts op voor de webcam terwijl Daniëlle een schaal kapsalon zit leeg te vorken”.

Hoe neemt u de schoolexamens Geschiedenis online af?
Hoe geeft u geschiedenisles op afstand?

U bent van harte uitgenodigd deel te nemen aan de gratis online nascholingen:
"Online schoolexamens geschiedenis afnemen"  (donderdag 2 april, 20:00-21:00 uur)
en
"Geschiedenislessen op afstand geven" (donderdag 16 april, 20:00-21:00 uur)

Online schoolexamen geschiedenis afnemen
Op dit moment zijn veel geschiedenisdocenten op zoek naar manieren waarop zij hun leerlingen online schoolexamens kunnen laten maken. Donderdag 2 april komen vakdidactici geschiedenis van de RUG en geschiedenisdocenten online samen om hierover ideeën uit te wisselen, elkaar vragen te stellen en met elkaar na te denken over een geschikte aanpak.

Geschiedenislessen op afstand geven
Het is nog maar 2 weken geleden dat alle scholen gesloten werden en wij als docenten gedwongen werden geschiedenisonderwijs op afstand te verzorgen. Wat is er veel werk verzet in de afgelopen tijd! Wilt u ook weten wat er elders gebeurt? Vindt u het leuk om met collega's te delen hoe u hier invulling aan geeft? Wilt u weten wat 'werkt' volgens onderzoek? U bent van harte welkom op donderdag 16 april.
Praktische informatie

De nascholingen vinden plaats op donderdag 2 en 16 april van 20.00-21.00 uur. U kunt zich voor één of beide nascholingen aanmelden.
Locatie: link voor een Google Meet sessie wordt na aanmelding met u gedeeld.
Tarief: gratis.
Vragen? Mail Tim Huijgen (t.d.huijgen@rug.nl) of Marije Brouwer (m.l.brouwer@rug.nl).

Expeditie vrijheid

Wat doe je als je niet met je klas op expeditie kunt, nu vrijheidsmaand april 2020 voor de deur staat? Je stuurt je juf op pad! Juf Tabitha van Dijk van groep 7 en 8 aan de Fontein in Kampen gaat in zes filmpjes op zoek naar de spannendste oorlogsverhalen uit Overijssel, geeft kaders en context en daagt leerlingen met creatieve opdrachten uit om zélf met deze verhalen aan de slag te gaan.

Meer informatie

Filmpjes en opdrachten bij de historische contexten

Ook nu de centrale examens niet doorgaan willen we natuurlijk graag dat de leerlingen van de voorexamenklassen wel bezig blijven met ons vak. Op Histoforum staan bij elke (oude) historische context twee opdrachten met een link naar filmpjes en  elkens drie havo- en drie vwo-vragen uit eerdere examens, inclusief de antwoorden. Het is de bedoeling dat leerlingen zichzelf controleren en eventueel opschrijven waarom het hen niet lukt bepaalde vragen te beantwoorden. Self-assessment dus met de mogelijkheid de docent om advies te vragen. Uiteraard is het ook mogelijk om leerlingen elkaar te laten helpen (peer-assessment), waarbij de nadruk telkens zou moeten liggen op het diagnosticeren: wat ging er mis en waarom.    

Chronologie

U kunt leerlingen in voorexamenklassen ook opdracht geven om wekelijks te oefenen met een bepaald aantal chronologievragen uit eerdere examens. Dat kan met drag and drop op Histoforum. Na enkele weken zou u een toets kunnen geven met een selectie uit alle chronologievragen die verzameld zijn op Histoforum (inloggegevens via contact op Histoforum). 

P-waardes van examenvragen

Als u in se-toetsen gebruik maakt van vragen uit eerdere examens kunt u overwegen om bij vragen de p-waarde te vermelden (voor zover beschikbaar). De p-waarde is een indicatie van de moeilijkheidsgraad die ligt tussen 0 en 100. Hoe hoger het getal des te beter is de vraag gemaakt. Als u de p-waardes vermeld s kan een leerling zijn eigen score vergelijken met de gemiddelde score van alle leerlingen in Nederland.

In een excel-bestand zijn alle vragen (per periode en historische context) gesorteerd op p-waarde zodat u gemakkelijk een keuze kunt maken voor moeilijke of eenvoudige opgaven.    

Reading like a historian

In deze tijden van corona kan het geen kwaad nog een keer te wijzen op de website Reading like a historian.

The Reading Like a Historian curriculum engages students in historical inquiry. Each lesson revolves around a central historical question and features a set of primary documents designed for groups of students with a range of reading skills.

This curriculum teaches students how to investigate historical questions by employing reading strategies such as sourcing, contextualizing, corroborating, and close reading. Instead of memorizing historical facts, students evaluate the trustworthiness of multiple perspectives on historical issues and learn to make historical claims backed by documentary evidence.

Active History

Gedurende de periode waarin Europa geteisterd wordt door het coronavirus krijgen docenten gratis toegang tot meeer dan 70 simulaties op Active History van Russel Tarr.

Opdat we nooit vergeten – een digitaal kaartmonument voor in de klas

Online lesgeven over de Tweede Wereldoorlog met het Kaartmonument.

In mei is Nederland 75 jaar bevrijd. Om hier aandacht aan te besteden stelt Esri Nederland kosteloos het Kaartmonument beschikbaar. Het Kaartmonument is een digitale plek om leerlingen van het voortgezet onderwijs op een interactieve (online) manier kennis te laten maken met de verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Kant-en-klaar online lespakket Het Kaartmonument stimuleert leerlingen uit het voortgezet onderwijs om verhalen van de Tweede Wereldoorlog te verzamelen en door te vertellen. De opdracht is na te kijken door de docent en sluit tevens aan op een drietal kerndoelen (36, 37 en 47). Hoe een docent aan de slag gaat met deze les staat stapsgewijs uitgelegd.  

De slag bij Heiligerlee

Op 23 mei 2018 is het 450 jaar geleden dat de Slag bij Heiligerlee plaatsvond. Margreet de Heer maakte er in samenspraak met het Museum in Heiligerlee een strip over, inclusief lesbrief. Dit geheel leent zich uitstekend voor behandeling in de klas, zowel in primair als voortgezet onderwijs. Lees de strip, download de lesbrief, print de poster en kleur de kleurplaat in! 

Misverstand: In het Colosseum zijn christenen gedood

In een korte blog gaat Jona Lendering in op de vraag of er christenen zijn gedood in het Colosseum. 

Lesbrief Coronavirus in historisch perspectief

Geschiedenisdocent Remy Balistreri heeft een lesbrief over het Coronavirus in historisch perspectief gemaakt. In de lesbrief worden onder meer de Pest en de Spaanse Griep besproken en wordt ingegaan op de vraag welke lessen deskundigen uit het verleden kunnen trekken. De lesbrief is gratis in PDF-formaat te gebruiken en geschikt voor leerlingen van vmbo tot vwo. Er zijn opdrachten bijgevoegd, maar de lesbrief kan ook als basis worden gebruikt bij eigen opdrachten of werkvormen.
De lesbrief is hier en hier te vinden..    

Gewone mensen als gewelddadige collaborateurs

In dienst van de nazi’s van Paul van de Water is een uniek boek over daders tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het bevat tien niet eerder gepubliceerde portretten van Nederlanders die zich in dienst van de Duitsers schuldig hebben gemaakt aan misdrijven als intimidatie, mishandeling, marteling, verraad, moord of doodslag.
De auteur schrijft onder andere over een Amsterdamse politieagent, een Groningse Sichterheits-dienstmedewerker, een Utrechtse kampbewaakster in Auschwitz, de zogenaamde ‘Beul van Zwolle’ en een Rotterdamse SD’er.
Paul van de Water onderzoekt de levensloop van elke dader, en speurt naar de radicaliseringsfactoren in gezin, milieu of werk. Hij probeert telkens de vraag te beantwoorden: hoe kan het dat ogenschijnlijk gewone mannen en vrouwen, van bouwvakker tot fietsenmaker, van klerk tot kastelein, hun laagje beschaving afpellen en veranderen in misdadigers?

In dienst van de nazi's | Gewone mensen als gewelddadige collaborateurs | Paul van de Water | 9789401916097 | € 25,- | Verschijnt 7 april 2020

Churchill, Stalin and the Legacy of the Grand Alliance: An Interview with Professor Geoffrey Roberts

Geoffrey Roberts, Martin Folly and Oleg Rzheshevsky have recently published Churchill and Stalin: Comrades-in-Arms During the Second World War (Pen & Sword, South Yorkshire: UK, 2019). The book offers an overview —based on material, including never before released documents, from the Russian archives — of the relationship between the two leaders in the period surrounding the Grand Alliance of the US, UK and USSR, which defeated Nazi Germany. Aaron Leonard recently exchanged emails with Professor Roberts about his research. Aaron Leonard recently exchanged emails with Professor Roberts about his research. Lees het interview 

For the love of history, let’s teach it better.

In recent discussion with a large university History Department professor he mentioned that his institution was reconsidering its general education requirements and that World History and US History were on the potential chopping block. The rationale? Classes that were based largely on memorization were not considered essential to a well-rounded education. This baffled me because I deeply believe history classes should never be exercises in memorization. Those classes truly do not have a place in a well-rounded education. And they are boring. That is not how history should be taught.

Lees verder

Nuon Chea en de Rode Khmer

In Cambodja waren van 1975 tot 1979 de Rode Khmer aan de macht. Tijdens het bijna vier jaar durende schrikbewind onder Pol Pot waren deportaties, marteling en moord aan de orde van de dag. De in 2019 overleden Nuon Chea was de plaatsvervanger van Pol Pot en de partij-ideoloog van de Rode Khmer.

Nuon Chea was een van de hoofdverantwoordelijken voor de dood van 1,7 miljoen Cambodjanen in de Killing Fields. In 2018 werd hij door het Cambodjatribunaal veroordeeld voor genocide. Nuon Chea had twee Nederlandse advocaten, namelijk Victor Koppe en Michiel Pestman.

In dit boek vertelt Michiel Kroesbergen aan de hand van de veroordeling en de bekentenissen van de toen 92-jarige oorlogsmisdadiger het verhaal van het boosaardige regime van Cambodja. Een verhaal over gruwelijke misdaden uit naam van het communisme, waar nog maar weinig over bekend is.

Uit de schaduw van Pol Pot | Nuon Chea en de Rode Khmer | Michiel Kroesbergen | 9789401916608 | € 23,50

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.