Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 10, nummer 165, april 2020 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
Als gevolg van de beperkende maatregelen van de overheid is
onderstaan overzicht is helaas niet meer actueel.
- Collegedag Macht in Rome, 20 april 2020 in Leiden
- Collegedag Naoorloogse politieke geschiedenis, 18 mei 2020 in Amsterdam
- Studiedag voor docenten: Villa ten Hompel te Münster, 22 mei 202 in Münster
- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 18 juni 2020
- Collegedag Koloniale geschiedenis, 11 september 2020 in Arnhem
- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 17 september 2020
Tijd voor Geschiedenis de komende tijd kosteloos
De digitale lesmethode Tijd voor Geschiedenis draagt graag haar
steentje bij en is daarom de komende periode kosteloos 'open'
voor alle scholen, zodat leerlingen en docenten vanuit huis met
geschiedenis bezig kunnen blijven. Mocht het een oplossing zijn:
vraag een proefaccount aan op
www.tijdvoorgeschiedenis.nl en
vermeld even dat het om 'afstandsonderwijs' gaat.
Benieuwd naar hoe dit bevalt? Lees dan
deze leuke blog van een
geschiedenisdocent op het Esdal College: “Justin zit met een
bivakmuts op voor de webcam terwijl Daniëlle een schaal kapsalon
zit leeg te vorken”.
Hoe neemt u de schoolexamens Geschiedenis online af?
Hoe geeft u geschiedenisles op afstand?
U bent van harte uitgenodigd deel te nemen aan de gratis online
nascholingen:
"Online schoolexamens geschiedenis afnemen"
(donderdag 2 april, 20:00-21:00 uur)
en
"Geschiedenislessen op afstand geven"
(donderdag 16 april, 20:00-21:00 uur)
Online schoolexamen geschiedenis afnemen
Op dit moment zijn veel geschiedenisdocenten op zoek naar
manieren waarop zij hun leerlingen online schoolexamens kunnen
laten maken. Donderdag 2 april komen vakdidactici geschiedenis
van de RUG en geschiedenisdocenten online samen om hierover
ideeën uit te wisselen, elkaar vragen te stellen en met elkaar
na te denken over een geschikte aanpak.
Geschiedenislessen op afstand geven
Het is nog maar 2 weken geleden dat alle scholen gesloten werden
en wij als docenten gedwongen werden geschiedenisonderwijs op
afstand te verzorgen. Wat is er veel werk verzet in de afgelopen
tijd! Wilt u ook weten wat er elders gebeurt? Vindt u het leuk
om met collega's te delen hoe u hier invulling aan geeft? Wilt u
weten wat 'werkt' volgens onderzoek? U bent van harte welkom op
donderdag 16 april.
Praktische informatie
De nascholingen vinden plaats op donderdag 2 en 16 april van
20.00-21.00 uur. U kunt zich voor één of beide nascholingen
aanmelden.
Locatie: link voor een Google Meet sessie wordt na
aanmelding
met u gedeeld.
Tarief: gratis.
Vragen? Mail Tim Huijgen
(t.d.huijgen@rug.nl) of Marije Brouwer
(m.l.brouwer@rug.nl).
Expeditie vrijheid
Wat doe je als je niet met je klas op expeditie kunt, nu vrijheidsmaand april 2020 voor de deur staat? Je stuurt je juf op pad! Juf Tabitha van Dijk van groep 7 en 8 aan de Fontein in Kampen gaat in zes filmpjes op zoek naar de spannendste oorlogsverhalen uit Overijssel, geeft kaders en context en daagt leerlingen met creatieve opdrachten uit om zélf met deze verhalen aan de slag te gaan.
Filmpjes en opdrachten bij de historische contexten
Ook nu de centrale examens niet doorgaan willen we natuurlijk graag dat de leerlingen van de voorexamenklassen wel bezig blijven met ons vak. Op Histoforum staan bij elke (oude) historische context twee opdrachten met een link naar filmpjes en elkens drie havo- en drie vwo-vragen uit eerdere examens, inclusief de antwoorden. Het is de bedoeling dat leerlingen zichzelf controleren en eventueel opschrijven waarom het hen niet lukt bepaalde vragen te beantwoorden. Self-assessment dus met de mogelijkheid de docent om advies te vragen. Uiteraard is het ook mogelijk om leerlingen elkaar te laten helpen (peer-assessment), waarbij de nadruk telkens zou moeten liggen op het diagnosticeren: wat ging er mis en waarom.
Chronologie
U kunt leerlingen in voorexamenklassen ook opdracht geven om wekelijks te oefenen met een bepaald aantal chronologievragen uit eerdere examens. Dat kan met drag and drop op Histoforum. Na enkele weken zou u een toets kunnen geven met een selectie uit alle chronologievragen die verzameld zijn op Histoforum (inloggegevens via contact op Histoforum).
P-waardes van examenvragen
Als u in se-toetsen gebruik maakt van vragen uit eerdere examens kunt u overwegen om bij vragen de p-waarde te vermelden (voor zover beschikbaar). De p-waarde is een indicatie van de moeilijkheidsgraad die ligt tussen 0 en 100. Hoe hoger het getal des te beter is de vraag gemaakt. Als u de p-waardes vermeld s kan een leerling zijn eigen score vergelijken met de gemiddelde score van alle leerlingen in Nederland.
In een excel-bestand zijn alle vragen (per periode en historische context) gesorteerd op p-waarde zodat u gemakkelijk een keuze kunt maken voor moeilijke of eenvoudige opgaven.
Reading like a historian
In deze tijden van corona kan het geen kwaad nog een keer te wijzen op de website Reading like a historian.
The Reading Like a Historian curriculum engages students in
historical inquiry. Each lesson revolves around a central
historical question and features a set of primary documents
designed for groups of students with a range of reading skills.
This curriculum teaches students how to investigate historical
questions by employing reading strategies such as sourcing,
contextualizing, corroborating, and close reading. Instead of
memorizing historical facts, students evaluate the
trustworthiness of multiple perspectives on historical issues
and learn to make historical claims backed by documentary
evidence.
Active History
Gedurende de periode waarin Europa geteisterd wordt door het
coronavirus krijgen docenten gratis toegang tot meeer dan 70
simulaties op
Active History van Russel Tarr.
Opdat we nooit vergeten – een digitaal kaartmonument voor in de klas
Online lesgeven over de Tweede Wereldoorlog met het Kaartmonument.
In mei is Nederland 75 jaar bevrijd. Om hier aandacht aan te besteden stelt Esri Nederland kosteloos het Kaartmonument beschikbaar. Het Kaartmonument is een digitale plek om leerlingen van het voortgezet onderwijs op een interactieve (online) manier kennis te laten maken met de verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Kant-en-klaar online lespakket Het Kaartmonument stimuleert leerlingen uit het voortgezet onderwijs om verhalen van de Tweede Wereldoorlog te verzamelen en door te vertellen. De opdracht is na te kijken door de docent en sluit tevens aan op een drietal kerndoelen (36, 37 en 47). Hoe een docent aan de slag gaat met deze les staat stapsgewijs uitgelegd.
De slag bij Heiligerlee
Op 23 mei 2018 is het 450 jaar geleden dat de Slag bij Heiligerlee plaatsvond. Margreet de Heer maakte er in samenspraak met het Museum in Heiligerlee een strip over, inclusief lesbrief. Dit geheel leent zich uitstekend voor behandeling in de klas, zowel in primair als voortgezet onderwijs. Lees de strip, download de lesbrief, print de poster en kleur de kleurplaat in!
Misverstand: In het Colosseum zijn christenen gedood
In een korte blog gaat Jona Lendering in op de vraag of er christenen zijn gedood in het Colosseum.
Lesbrief Coronavirus in historisch perspectief
Geschiedenisdocent Remy Balistreri heeft een lesbrief over het
Coronavirus in historisch perspectief gemaakt. In de lesbrief
worden onder meer de Pest en de Spaanse Griep besproken en wordt
ingegaan op de vraag welke lessen deskundigen uit het verleden
kunnen trekken. De lesbrief is gratis in PDF-formaat te
gebruiken en geschikt voor leerlingen van vmbo tot vwo. Er zijn
opdrachten bijgevoegd, maar de lesbrief kan ook als basis worden
gebruikt bij eigen opdrachten of werkvormen.
De lesbrief is
hier en
hier te
vinden..
Gewone mensen als gewelddadige collaborateurs
In dienst van de nazi’s van Paul van de Water is een uniek boek
over daders tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het bevat tien niet
eerder gepubliceerde portretten van Nederlanders die zich in
dienst van de Duitsers schuldig hebben gemaakt aan misdrijven
als intimidatie, mishandeling, marteling, verraad, moord of
doodslag.
De auteur schrijft onder andere over een Amsterdamse
politieagent, een Groningse Sichterheits-dienstmedewerker, een
Utrechtse kampbewaakster in Auschwitz, de zogenaamde ‘Beul van
Zwolle’ en een Rotterdamse SD’er.
Paul van de Water onderzoekt de levensloop van elke dader, en
speurt naar de radicaliseringsfactoren in gezin, milieu of werk.
Hij probeert telkens de vraag te beantwoorden: hoe kan het dat
ogenschijnlijk gewone mannen en vrouwen, van bouwvakker tot
fietsenmaker, van klerk tot kastelein, hun laagje beschaving
afpellen en veranderen in misdadigers?
In dienst van de nazi's | Gewone mensen als gewelddadige
collaborateurs | Paul van de Water | 9789401916097 | € 25,- |
Verschijnt 7 april 2020
Churchill, Stalin and the Legacy of the Grand Alliance: An Interview with Professor Geoffrey Roberts
Geoffrey Roberts, Martin Folly and Oleg Rzheshevsky have recently published Churchill and Stalin: Comrades-in-Arms During the Second World War (Pen & Sword, South Yorkshire: UK, 2019). The book offers an overview —based on material, including never before released documents, from the Russian archives — of the relationship between the two leaders in the period surrounding the Grand Alliance of the US, UK and USSR, which defeated Nazi Germany. Aaron Leonard recently exchanged emails with Professor Roberts about his research. Aaron Leonard recently exchanged emails with Professor Roberts about his research. Lees het interview
For the love of history, let’s teach it better.
In recent discussion with a large university History Department professor he mentioned that his institution was reconsidering its general education requirements and that World History and US History were on the potential chopping block. The rationale? Classes that were based largely on memorization were not considered essential to a well-rounded education. This baffled me because I deeply believe history classes should never be exercises in memorization. Those classes truly do not have a place in a well-rounded education. And they are boring. That is not how history should be taught.
Nuon Chea en de Rode Khmer
In Cambodja waren van 1975 tot 1979 de Rode Khmer aan de macht.
Tijdens het bijna vier jaar durende schrikbewind onder Pol Pot
waren deportaties, marteling en moord aan de orde van de dag. De
in 2019 overleden Nuon Chea was de plaatsvervanger van Pol Pot
en de partij-ideoloog van de Rode Khmer.
Nuon Chea was een van de hoofdverantwoordelijken voor de dood
van 1,7 miljoen Cambodjanen in de Killing Fields. In 2018 werd
hij door het Cambodjatribunaal veroordeeld voor genocide. Nuon
Chea had twee Nederlandse advocaten, namelijk Victor Koppe en
Michiel Pestman.
In dit boek vertelt Michiel Kroesbergen aan de hand van de
veroordeling en de bekentenissen van de toen 92-jarige
oorlogsmisdadiger het verhaal van het boosaardige regime van
Cambodja. Een verhaal over gruwelijke misdaden uit naam van het
communisme, waar nog maar weinig over bekend is.
Uit de schaduw van Pol Pot | Nuon Chea en de Rode Khmer |
Michiel Kroesbergen | 9789401916608 | € 23,50
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.