Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 10, nummer 178, december 2020 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

Als gevolg van de beperkende maatregelen van de overheid is onderstaand overzicht  helaas onder voorbehoud.

 

- Workshop Historische Context China, 5 maart 2021 in Utrecht 09.30-13.00 (basis)

- Workshop Historische Context China, 5 maart 2021 in Utrecht 13.30-17.00 (verdiepend)

- PLG Geschiedenis ‘Historici de grens over’, periode januari-april 2021

- Workshop Canon Tijdvak 1 t/m 8 door verschillende wetenschappers op 20 januari 2021 van 15.30 tot 20.30 inUtrecht.
- Workshop Canon Tijdvak 9 en 10 door verschillende wetenschappers op 27 januari 2021 van 15.30 tot 20.30 in Utrecht

- Didactiekconferentie VGN, 4 en 5 februari 2021 in Hulshorst.
- Workshop De Verlichting met Jeroen Koch op 8 april 2021 van 13.30 – 17.00. (Bij voldoende animo komt er ook een workshop in de ochtend) in Utrecht.

In het voorjaar 2021 vermoedelijk ook online workshops voor de volgende Historische Contexten:
- Steden en Burgers.
- Het Britse Rijk.
- Duitsland.
- China.  

Online lesgeven

Nu de scholen weer een aantal weken fysiek dicht gaan, kan het geen kwaad nog eens te wijzen op de pagina op Histoforum met verwijzingen naar lesmateriaal, met links naar pagina's met oefeningen voor chronologievragen en een link naar filmpjes bij de tien tijdvakken en de historische contexten.het oefenen

De Slag om de Schelde op school: V.

De film De Slag om de Schelde vertelt het verhaal over een ‘vergeten’ slag; weinig Nederlanders kennen deze slag. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog vochten in Zeeland tienduizenden Duitsers en geallieerden tegen elkaar. Inzet: controle over de Westerschelde, de toegangsweg tot de haven van Antwerpen. Bij deze slag zijn veel burgerslachtoffers gevallen. In de film zien we hoe de levens van drie jonge mensen elkaar kruisen: NSB’er Marinus, de Engelse piloot William en Teuntje, die tegen wil en dank bij het verzet betrokken raakt.

Deze groots opgezette productie gaat op 17 december (onder voorbehoud van eventuele coronamaatregelen) in première en vormt het sluitstuk van de herdenkingen rondom 75 jaar bevrijding. De Slag om de Schelde is mede gefinancierd door het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg.

Onder de titel V. ontwikkelt Young Crowds een speciaal educatiepakket rondom de film, bestemd voor de bovenbouw van vmbo, havo en vwo. De inhoud is te verdelen in drie thema’s: Vechten, Vrede en Vrijheid. Aan de hand van fragmenten uit de film en interviews met cast en crew, maakt V. de verbinding tussen De Slag om de Schelde en actuele thema’s die ook in vakken als maatschappijleer en geschiedenis aan bod komen. Denk aan de dunne scheidslijn tussen goed en fout, vrijheid versus onvrijheid en het belang van grondrechten, zoals de vrijheid van meningsuiting.


U kunt het educatiepakket hier bestellen.  

Materiaal van workshops over historische contexten

Op https://nascholing-gs.wp.hum.uu.nl/workshops-2020-2021 vind je werkvormen, ppts en verslagen van alle workshops die we vanuit de #UU hebben aangeboden over de historische contexten examen geschiedenis havo/vwo. Ook bruikbaar voor docenten die er niet bij waren.  

Nacholing nieuwe vensters Canon

De universiteit Utrecht biedt op 20 en 27 januari twee workshops aan over de nieuwe vensters van de herijkte Canon bij#UU. Met wetenschappers en leden van de Canoncie als gastsprekers. Het is van 16-20 in Domstad vlakbij station Utrecht. We hebben beperkt aantal plaatsen. 

Onderwijsbundel 'Duitsland 1918-1991

De onderwijsbundel  'Duitsland 1918-1991. Twintig vensters op een bewogen eeuw' is sinds 1 december a.s. te bestellen via de webshop van het DIA.

 ‘Gouden vrouwen’

Deze 34 vrouwen speelden in de 17de eeuw een vooraanstaande rol in de kunst. In de Nederlandse kunstgeschiedenis is er geen periode zo grondig bestudeerd als de zeventiende eeuw. Toch komen er nauwelijks vrouwen in voor. Ten onrechte, zo blijkt. Amsterdamse studenten schreven een boek over vierendertig ‘Gouden vrouwen’.

De messias (en de joodse achtergronden van het Nieuwe Testament)

Een achtergrondartikel over de joodse achtergronden van het Nieuwe Testament. Het tweede deel van de Bijbel is immers, net als het eerste, geschreven door joden, of misschien beter: mensen die niet wisten dat wij hen christenen zouden noemen, een woord dat je zou kunnen vertalen als “volgelingen van de messias”. Beide woorden, messias en christus, betekenen hetzelfde: gezalfde.

Onderzoek in de eigen omgeving

Als detectives gaan leerlingen van het Zwijsencollege op onderzoek uit in hun eigen omgeving om geschiedenis te leren. Geschiedenisdocent Hellen Janssen maakte hiervoor samen met lokale erfgoedpartners het lespakket Meetup-Meierijstad. Hoe pakte zij dit aan? In dit artikel vertelt zij erover. Misschien een ideetje om haar aanpak ook in andere omgevingen toe te passen. 

Publicatie Tien keer meer geschiedenis - Les-inspiratie

Wat weten je leerlingen over Imhotep, Gilgamesh of Fatima Al-Fihri? Reis met ze door tijd en ruimte!

Vorig jaar verscheen de poster 'Tien keer meer geschiedenis' en inmiddels is er ook een bijbehorende publicatie met les-inspiratie! Anja Sinnige, voorzitter van de PABO-commissie binnen de VGN, sloeg hiervoor de handen ineen met ontwikkelaar Miguel Heilbron, verbonden aan het onderwijsprogramma Fawaka WereldBurgerschap.

De publicatie “10 keer meer geschiedenis – Les-inspiratie” is vooral gericht op leraren die meer met wereldgeschiedenis en gerelateerde perspectieven willen doen. Per tijdvak worden suggesties gedaan voor onderwerpen, oefeningen en inhoud die in lessen behandeld kunnen worden. In 2021 worden hierbij ook trainingen aangeboden voor leraren in het voorgezet onderwijs en basisonderwijs. De publicatie en de trainingen zijn ontwikkeld vanuit het onderwijsprogramma Fawaka WereldBurgerschap.

Zie voor het verkrijgen van de hele publicatie, meer materiaal en voor meer informatie deze website.  

“Ik voelde me weer mens worden”: Het verhaal van Roosje Glaser

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan nieuw digitaal lesmateriaal voor geschiedenis en burgerschap. Thema is de Tweede Wereldoorlog, onderwerp het waargebeurde verhaal van Roosje Glaser, een jonge Nederlandse danseres van joodse afkomst die onderduik, verraad, Westerbork, Vught, Auschwitz en de dodenmars overleeft en in 2000 in Zweden overlijdt.
Het lesmateriaal is gebaseerd op het boek van haar neef: Paul Glaser, Dansen met de vijand. Het oorlogsgeheim van tante Roosje, Amsterdam, 2016. Van dit boek is ook een goedkope leerlingenversie beschikbaar.
Het verhaal van Roosje biedt de mogelijkheid om leerlingen uit te dagen na te denken over belangrijke levensvragen. Het gaat niet alleen over haar geschiedenis, maar door de existentiële problemen die erin aan de orde komen, ook over burgerschap. Leerlingen worden geconfronteerd met vragen als: Wanneer is iemand je vriend? Waarom verraad je iemand? Wanneer is er sprake van verraad, wanneer is er sprake van collaboratie? Hoe gedraag je je als de omstandigheden waarin je leeft ondragelijk worden? Hoe overleef je?

 



Het lesmateriaal is te vinden in het onderwijsplatform op de site https://www.roosjefoundation.org. Het kenmerkt zich onder andere door de volgende punten:
• Het lesmateriaal is op verschillende manieren gebruiken van geheel online tot volledig in klassenverband;
• Het lesmateriaal is ook voor alle schoolsoorten ontwikkeld: voor de bovenbouw PO, VMBO (3e en 4e klas), HAVO en VWO (3e, 4e, 5e en 6e klas);
• Het gaat in de opdrachten niet om goede of foute antwoorden, maar om argumentatie, gesprek en oordeelsvorming;
• Grote opdrachten aan de hand van prikkelende vragen of hypotheses zijn vooral geschikt voor profielwerkstukken waarin onderzoek wordt gedaan en/of een essay wordt geschreven;
• Er is een Engelstalige versie voor tweetalig onderwijs;

Nadere informatie van de auteurs is te verkrijgen via roel.nijmeijer@roosjefoundation.org

Het gewicht van de menselijke geschiedenis

Anselm Kiefer, de maker van onderstaande sculptuur, sschreef over lood, het materiaal waarmee dit werk is gemaakt :  'the only material heavy enough to carry the weight of human history'.

Anselm Kiefer. The language of the birds. 2013.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.