Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 10, nummer 169, juni 2020 I

Geschiedenislokaal.nl: digitale bronnen voor het onderwijs

Lokale erfgoedinstellingen beschikken over een schat aan bronnen die het geschiedenisonderwijs kunnen verrijken. Hoe krijgen we deze bronnen het klaslokaal in? Waar zijn leerlingen en docenten naar op zoek?

Via het educatieve platform Geschiedenislokaal presenteren inmiddels vele erfgoedinstellingen een keur aan digitale bronnen voor het onderwijs. De deelnemers waarvan reeds een Geschiedenislokaal online staat zijn Noord-Hollands Archief, het Stadsarchief Tilburg, Regionaal Archief Nijmegen, Landschap Erfgoed Utrecht, Stadsarchief Amsterdam, Waterlands Archief, Plein-C en Regionaal Archief Alkmaar. Daarnaast werken de recente aansluitingen (Stadsarchief Breda, Stadsarchief Rotterdam, Streekarchief Midden-Holland, Westfries Archief en Gemeente Delft) op dit moment hard aan het vullen van hun lokale en regionale Geschiedenislokalen. Met deze nieuwe aanwinsten staat de teller op veertien Geschiedenislokalen.


Hoe werkt het?
De Geschiedenislokalen bieden lokale historische bronnen zoals foto’s, documenten, objecten, plattegronden en filmfragmenten op een aantrekkelijke manier aan. De bronnen kunnen geraadpleegd worden via het bronnenoverzicht op de homepage of via de themapagina’s. De thema’s zijn gebaseerd op lokale en door het onderwijsveld gevraagde onderwerpen. In het Haarlemse lokaal gaat het dan bijvoorbeeld om het Beleg van Haarlem (1572-1573), in het Tilburgse lokaal over textielfabrieken en in het lokaal van regio Waterland over de Watersnoodramp van 1916. Naast de thema’s zijn bronnen ook benaderbaar via een zoekveld, trefwoorden en tijdvakken.



De bronnen zijn gratis te downloaden op hoge resolutie voor gebruik in presentaties op bijvoorbeeld het digibord of in (profiel)werkstukken. Om oude, handgeschreven documenten in begrijpelijke vorm aan te kunnen bieden, is een speciale ‘transcriptietool’ ontwikkeld. Over de bron wordt een balk geplaatst met daarin de transcriptie of hertaling van de tekst. Met de muis verplaats je de balk naar boven en beneden. De bron blijft op de achtergrond zichtbaar, zodat het contact hiermee niet verloren gaat. Voorbeelden hiervan zijn de briefkaarten van Kitty en Joke Wijze op Geschiedenislokaal024.nl en het gesmokkelde lapje op Geschiedenislokaal023.nl. Daarnaast kan er binnen een thema gebruik gemaakt worden van extra’s zoals een tijdlijn, historische kaart, bronnenkaart en toen/nu foto’s.



Samenwerking met docenten
Het Geschiedenislokaal is het resultaat van een samenwerking tussen erfgoedinstellingen en een geschiedenisdocent. Met het oog op een groeiend platform willen wij deze samenwerking graag voortzetten. Wat is goed aan het Geschiedenislokaal? Wat mist er? Zal een toets module onder de bron bijvoorbeeld een toevoeging zijn, of is een bronnenwebsite op zichzelf voldoende?

Alle feedback van docenten is welkom. Stuur een mail naar Lise Koning voor opmerkingen, vragen en ideeën: lise.koning@noord-hollandsarchief.nl

Waarom hebben wij geen Geschiedenislokaal?
Het Geschiedenislokaal is zo opgezet, dat andere culturele instellingen in Nederland zoals archieven, musea en historische verenigingen voor een klein bedrag samen hun eigen lokale Geschiedenislokaal kunnen inrichten. Heeft uw regio geen Geschiedenislokaal, maar zou u hier als docent graag gebruik van willen maken? Ga in gesprek met culturele instellingen in uw eigen omgeving!
.