Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 10, nummer 169, juni 2020 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Geschiedenislokaal.nl: digitale bronnen voor het onderwijs
Lokale erfgoedinstellingen beschikken over een schat aan bronnen
die het geschiedenisonderwijs kunnen verrijken. Hoe krijgen we
deze bronnen het klaslokaal in? Waar zijn leerlingen en docenten
naar op zoek?
Via het educatieve platform
Geschiedenislokaal presenteren
inmiddels vele erfgoedinstellingen een keur aan digitale bronnen
voor het onderwijs. De deelnemers waarvan reeds een
Geschiedenislokaal online staat zijn
Noord-Hollands Archief, het
Stadsarchief Tilburg,
Regionaal Archief Nijmegen,
Landschap
Erfgoed Utrecht,
Stadsarchief Amsterdam,
Waterlands Archief,
Plein-C en
Regionaal Archief Alkmaar. Daarnaast werken de
recente aansluitingen (Stadsarchief Breda, Stadsarchief
Rotterdam,
Streekarchief Midden-Holland, Westfries Archief en
Gemeente Delft) op dit moment hard aan het vullen van hun lokale
en regionale Geschiedenislokalen. Met deze nieuwe aanwinsten
staat de teller op veertien Geschiedenislokalen.
Hoe werkt het?
De Geschiedenislokalen bieden lokale historische bronnen zoals
foto’s, documenten, objecten, plattegronden en filmfragmenten op
een aantrekkelijke manier aan. De bronnen kunnen geraadpleegd
worden via het bronnenoverzicht op de homepage of via de
themapagina’s. De thema’s zijn gebaseerd op lokale en door het
onderwijsveld gevraagde onderwerpen. In het Haarlemse lokaal
gaat het dan bijvoorbeeld om het Beleg van Haarlem (1572-1573),
in het Tilburgse lokaal over textielfabrieken en in het lokaal
van regio Waterland over de Watersnoodramp van 1916. Naast de
thema’s zijn bronnen ook benaderbaar via een zoekveld,
trefwoorden en tijdvakken.
De bronnen zijn gratis te downloaden op hoge resolutie voor
gebruik in presentaties op bijvoorbeeld het digibord of in
(profiel)werkstukken. Om oude, handgeschreven documenten in
begrijpelijke vorm aan te kunnen bieden, is een speciale
‘transcriptietool’ ontwikkeld. Over de bron wordt een balk
geplaatst met daarin de transcriptie of hertaling van de tekst.
Met de muis verplaats je de balk naar boven en beneden. De bron
blijft op de achtergrond zichtbaar, zodat het contact hiermee
niet verloren gaat. Voorbeelden hiervan zijn de briefkaarten van
Kitty en Joke Wijze op Geschiedenislokaal024.nl en het
gesmokkelde lapje op Geschiedenislokaal023.nl. Daarnaast kan er
binnen een thema gebruik gemaakt worden van extra’s zoals een
tijdlijn,
historische kaart,
bronnenkaart
en
toen/nu foto’s.
Samenwerking met docenten
Het Geschiedenislokaal is het resultaat van een samenwerking
tussen erfgoedinstellingen en een geschiedenisdocent. Met het
oog op een groeiend platform willen wij deze samenwerking graag
voortzetten. Wat is goed aan het Geschiedenislokaal? Wat mist
er? Zal een toets module onder de bron bijvoorbeeld een
toevoeging zijn, of is een bronnenwebsite op zichzelf voldoende?
Alle feedback van docenten is welkom. Stuur een mail naar Lise
Koning voor opmerkingen, vragen en ideeën:
lise.koning@noord-hollandsarchief.nl
Waarom hebben wij geen Geschiedenislokaal?
Het Geschiedenislokaal is zo opgezet, dat andere culturele
instellingen in Nederland zoals archieven, musea en historische
verenigingen voor een klein bedrag samen hun eigen lokale
Geschiedenislokaal kunnen inrichten. Heeft uw regio geen
Geschiedenislokaal, maar zou u hier als docent graag gebruik van
willen maken? Ga in gesprek met culturele instellingen in uw
eigen omgeving!
.