Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 11, nummer 184, maart 2021 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Online webinar Britse Rijk met filmpjes van Jaap Verheul, 25 maart 2021 15.00-16.30 uur

- Online webinar Duitsland met filmpjes van Jacco Pekelder  25 maart 2021 17.00-18.30 uur

- Online workshop over de herijkte canon, 31 maart 2021, 16.00 -  20.00 uur

- Online workshop over de herijkte canon, 8 april 2021, 16.00 -  20.00 uur

- Workshop De Verlichting met Jeroen Koch op 11 juni 

Verontrustend

De helft van de tweedeklassers staat onverschillig tegenover de democratie. De kenniskloof tussen vwo’ers en vmbo’ers is verontrustend, vinden UvA-onderzoekers. 
Lees het artikel van 2 maart 2021 in Trouw.   

Wetenschappelijke consensus over uitsterven Neanderthaler verschuift

Nog altijd is niet duidelijk hoe de neanderthalers zijn uitgestorven. Maar lange tijd gold één theorie als de meest waarschijnlijke: de opkomst van de superslimme Homo sapiens, de moderne mens dus. Inmiddels is deze concurrentiehypothese echter niet meer de dominante theorie onder wetenschappers, blijkt uit onderzoek onder archeologen en antropologen. Publicatie in Scientific Reports.

Lees verder

Romeinse wagen met erotische afbeeldingen gevonden

In Pompeii hebben archeologen een ceremoniële Romeinse wagen gevonden, met daarop verschillende erotische en huiselijke afbeeldingen. De onderzoekers spreken van een “unieke vondst” en vermoeden dat de ijzeren wagen werd gebruikt bij een bruiloft.
Lees verder  

Docenten (Geschiedenis/Klassieke Talen) gezocht!

Wilt u werken met een gratis lespakket over een meisje dat tijdens de 1e eeuw na Christus in Rome leefde? Voor het project ‘Chatten met het verleden’ zijn wij op zoek naar docenten (GS/KT) die met hun bovenbouwleerlingen mee willen werken aan de ontwikkeling van een chatbot. Deze chatbot wordt ingezet in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. Bezoekers kunnen vragen stellen aan een historisch figuur verbonden aan een object in het museum.
Meer informatie over het project: https://lnkd.in/d8hDjEB
Voor de chatbot hebben we ‘content’ nodig, die leerlingen (uit bovenbouw havo/vwo) aan de hand van een door ons ontwikkelde opdracht maken. In deze opdracht werken leerlingen samen aan een script. Ze doen daarvoor onderzoek naar de historische context, leren vragen en antwoorden formuleren en kunnen creatief aan de slag met het onderwerp.
Er kunnen 1 tot 2 reguliere lesuren aan worden besteed, maar de opdracht kan ook worden benut als PO buiten de lessen om. Inhoudelijk kan het aansluiten bij de behandeling/toetsing van Tijdvak 2.
Interesse? Stuur dan een email voor meer informatie en het lespakket naar Nadira Saab n.saab@iclon.leidenuniv.nl

De Arabische wortels van de wetenschappelijke revolutie

Tussen 750 en 1500 liep de islamitische wereld in wetenschappelijk opzicht ver voor op het christelijke Europa. Langzaam maar zeker sijpelde de wijsheid uit ‘het Oosten’ door naar de west- en noordkusten van de Middellandse Zee, en legde daar de basis voor de wetenschappelijke revolutie.
Lees verder 

Oeigoeren, een verloren volk in China

De Chinezen vinden alles aan de Oeigoeren verdacht, van hun hoofddoeken, sluiers en baarden tot koranlezingen en gezinnen met meer dan drie kinderen. Ze suggereren dat de Oeigoeren nauwe banden hebben met Al Qaida, en dus stevig moeten worden heropgevoed. Ondertussen willen de Oeigoeren maar één ding: een eigen staat met een eigen taal en cultuur. Waar komt dat nationalisme vandaan?

Lees het artikel van Christ Klep Op de website van het Historisch Nieuwsblad 

Virtueel Rome

De Khan Academy maakte een filmpje met aardige uitleg over het Rome uit het begin van de vierde eeuw. Vanuit de huidige ruïs zie je een animatie van het oude Rome. 

Vier praktische manieren om te leren kijken door de ogen van een ander

In tijden van polarisatie is het belangrijk voor leerlingen om kennis te maken met andere perspectieven. Maar hoe doe je dit als leraar? In dit artikel presenteren Tim Huijgen en Bertjaap van der Ploeg een viertal praktische manieren.

Lees verder

Curriculum Mapping 3.0

In dit artikel houdt Jay McTighe een pleidooi voor Curriculum Mapping 3.0: 'I propose that it is now time for a revised conception of curriculum, one that focuses on desired student performances that reflect the most important goals of a modern education. Rather than asking, “What will we teach in the curriculum?” (indicating a focus on content inputs), the fundamental curriculum question becomes, “What should students be able to do with their learning?” (indicating a focus on student performance). In other words, what if we structured (i.e., mapped) the curriculum around authentic tasks and projects?' 

Partizanen aan de Schelde

Over het verzet in Vlissingen tijdens de Tweede Wereldoorlog is weinig bekend. De mensen die erbij betrokken waren, gingen zorgvuldig te werk. ‘Wij zochten ernstige mannen en wij meden avonturiers.’ Iedereen had een schuilnaam. Er werden geen foto’s gemaakt. Kaashandelaar Willem Poppe en koster Frans van Sabben, twee sleutelfiguren van de Vlissingse illegaliteit, deden er ook na de bevrijding in 1944 het zwijgen toe. Daardoor deden vanaf de jaren vijftig allerlei verhalen de ronde in de stad, veelal gebaseerd op aannames, zelfverklaard heldendom en aangedikte avonturen van familieleden.
In samenwerking met de Stichting Oorlogsverleden Vlissingen ontrafelde John Brosens de ware gang van zaken. Hij sprak met de nazaten van Poppe en Van Sabben en reconstrueerde de geschiedenis van het verzet in Vlissingen. Het resultaat is een spannend en waargebeurd relaas over moed, angst en intriges in de stad aan de Westerschelde die na de bevrijding vooral uit ruïnes bestond.
Partizanen aan de Schelde | Het verzet in Vlissingen in de Tweede Wereldoorlog | John Brosens | 9789401917513 | € 21,99 

Mooie opmerking van Jona Lendering over oude geschiedenis

Ter begeleiding van zijn blog over het oude Egypte, maakte Jona Lendering een opmerking over oude geschiedenis die tot nadenken stemt: Oude geschiedenis is een rotvak. Het gaat namelijk stiekem altijd over de negentiende eeuw.''  

Wie wordt de Geschiedenisdocent van 2021?

Werkt er op jouw school een docent die het als geen ander verdient deze prijs te winnen? Die alles uit de kast trekt om een les boeiend te maken en leerlingen actief weet te betrekken. Die het zelfs nu voor elkaar krijgt dat de camera's bij leerlingen aangaan en aanblijven? Geef hem of haar op voor de titel Geschiedenisdocent 2021. De deadline voor aanmeldingen is 1 april 2021.

Voor het achtste jaar op rij kiest een vakjury, onder leiding van Noraly Beyer, journalist en presentator, en met VGN voorzitter Ton van der Schans, de beste geschiedenisdocent van het land. Docenten die met hun kennis en enthousiasme leerlingen inspireren. Docenten die leerlingen uitdagen heden en verleden met elkaar te verbinden. Deze docenten willen wij belonen voor hun bijdrage aan het onderwijs.

Stuur deze oproep door aan leerlingen. Ook zij moeten nomineren. De nominatie van de docent is pas compleet als hij of zij wordt aanbevolen door collega’s (directie en/of docenten) én door leerlingen. Dus zegt het voort! Aanmelden kan via de website.

Kleio Klasseprijs 2021

Welk boek is onmisbaar voor het geschiedenisonderwijs in de klas? Uit welk boek haalt u smeuïge anekdotes die voor de leerlingen van belang zijn om de geschiedenis beter te begrijpen? De redactie stelde deze shortlist samen van vier boeken die het afgelopen jaar zijn verschenen. U, de lezer, mag hieruit het beste boek kiezen. U kunt kiezen uit de volgende boeken:

- Bas von BendaBeckmann - Na het Achterhuis
- Simon Sebag Montefiore - Gesproken geschiedenis
- David Van Reybrouck - Revolusi
- Laurens Ham - Op de vuist

Meer informatie en stemmen kan via de website van de VGN.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.