Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 11, nummer 184, maart 2021 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Online webinar Britse Rijk met filmpjes van Jaap Verheul, 25 maart 2021 15.00-16.30 uur
- Online webinar Duitsland met filmpjes van Jacco Pekelder 25 maart 2021 17.00-18.30 uur
- Online workshop over de herijkte canon, 31 maart 2021, 16.00 - 20.00 uur
- Online workshop over de herijkte canon, 8 april 2021, 16.00 - 20.00 uur
- Workshop De Verlichting met Jeroen Koch op 11 juni
Verontrustend
De helft van de tweedeklassers staat onverschillig tegenover
de democratie. De kenniskloof tussen vwo’ers en vmbo’ers is
verontrustend, vinden UvA-onderzoekers.
Lees
het artikel van 2 maart 2021 in Trouw.
Wetenschappelijke consensus over uitsterven Neanderthaler verschuift
Nog altijd is niet duidelijk hoe de neanderthalers zijn uitgestorven. Maar lange tijd gold één theorie als de meest waarschijnlijke: de opkomst van de superslimme Homo sapiens, de moderne mens dus. Inmiddels is deze concurrentiehypothese echter niet meer de dominante theorie onder wetenschappers, blijkt uit onderzoek onder archeologen en antropologen. Publicatie in Scientific Reports.
Romeinse wagen met erotische afbeeldingen gevonden
In Pompeii hebben archeologen een ceremoniële Romeinse wagen
gevonden, met daarop verschillende erotische en huiselijke
afbeeldingen. De onderzoekers spreken van een “unieke vondst” en
vermoeden dat de ijzeren wagen werd gebruikt bij een bruiloft.
Lees verder
Docenten (Geschiedenis/Klassieke Talen) gezocht!
Wilt u werken met een gratis lespakket over een meisje dat
tijdens de 1e eeuw na Christus in Rome leefde? Voor het project
‘Chatten met het verleden’ zijn wij op zoek naar docenten
(GS/KT) die met hun bovenbouwleerlingen mee willen werken aan de
ontwikkeling van een chatbot. Deze chatbot wordt ingezet in het
Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. Bezoekers kunnen vragen
stellen aan een historisch figuur verbonden aan een object in
het museum.
Meer informatie over het project:
https://lnkd.in/d8hDjEB
Voor de chatbot hebben we ‘content’ nodig, die leerlingen (uit
bovenbouw havo/vwo) aan de hand van een door ons ontwikkelde
opdracht maken. In deze opdracht werken leerlingen samen aan een
script. Ze doen daarvoor onderzoek naar de historische context,
leren vragen en antwoorden formuleren en kunnen creatief aan de
slag met het onderwerp.
Er kunnen 1 tot 2 reguliere lesuren aan worden besteed, maar de
opdracht kan ook worden benut als PO buiten de lessen om.
Inhoudelijk kan het aansluiten bij de behandeling/toetsing van
Tijdvak 2.
Interesse? Stuur dan een email voor meer informatie en het
lespakket naar Nadira Saab
n.saab@iclon.leidenuniv.nl
De Arabische wortels van de wetenschappelijke revolutie
Tussen 750 en 1500 liep de islamitische wereld in
wetenschappelijk opzicht ver voor op het christelijke Europa.
Langzaam maar zeker sijpelde de wijsheid uit ‘het Oosten’ door
naar de west- en noordkusten van de Middellandse Zee, en legde
daar de basis voor de wetenschappelijke revolutie.
Lees verder
Oeigoeren, een verloren volk in China
De Chinezen vinden alles aan de Oeigoeren verdacht, van hun hoofddoeken, sluiers en baarden tot koranlezingen en gezinnen met meer dan drie kinderen. Ze suggereren dat de Oeigoeren nauwe banden hebben met Al Qaida, en dus stevig moeten worden heropgevoed. Ondertussen willen de Oeigoeren maar één ding: een eigen staat met een eigen taal en cultuur. Waar komt dat nationalisme vandaan?
Lees het artikel van Christ Klep Op de website van het Historisch Nieuwsblad
Virtueel Rome
De Khan Academy maakte een filmpje met aardige uitleg over het Rome uit het begin van de vierde eeuw. Vanuit de huidige ruïs zie je een animatie van het oude Rome.
Vier praktische manieren om te leren kijken door de ogen van een ander
In tijden van polarisatie is het belangrijk voor leerlingen om kennis te maken met andere perspectieven. Maar hoe doe je dit als leraar? In dit artikel presenteren Tim Huijgen en Bertjaap van der Ploeg een viertal praktische manieren.
Curriculum Mapping 3.0
In dit artikel houdt Jay McTighe een pleidooi voor Curriculum Mapping 3.0: 'I propose that it is now time for a revised conception of curriculum, one that focuses on desired student performances that reflect the most important goals of a modern education. Rather than asking, “What will we teach in the curriculum?” (indicating a focus on content inputs), the fundamental curriculum question becomes, “What should students be able to do with their learning?” (indicating a focus on student performance). In other words, what if we structured (i.e., mapped) the curriculum around authentic tasks and projects?'
Partizanen aan de Schelde
Over het verzet in Vlissingen tijdens de Tweede Wereldoorlog is
weinig bekend. De mensen die erbij betrokken waren, gingen
zorgvuldig te werk. ‘Wij zochten ernstige mannen en wij meden
avonturiers.’ Iedereen had een schuilnaam. Er werden geen foto’s
gemaakt. Kaashandelaar Willem Poppe en koster Frans van Sabben,
twee sleutelfiguren van de Vlissingse illegaliteit, deden er ook
na de bevrijding in 1944 het zwijgen toe. Daardoor deden vanaf
de jaren vijftig allerlei verhalen de ronde in de stad, veelal
gebaseerd op aannames, zelfverklaard heldendom en aangedikte
avonturen van familieleden.
In samenwerking met de Stichting Oorlogsverleden Vlissingen
ontrafelde John Brosens de ware gang van zaken. Hij sprak met de
nazaten van Poppe en Van Sabben en reconstrueerde de
geschiedenis van het verzet in Vlissingen. Het resultaat is een
spannend en waargebeurd relaas over moed, angst en intriges in
de stad aan de Westerschelde die na de bevrijding vooral uit
ruïnes bestond.
Partizanen aan de Schelde | Het verzet in Vlissingen in de
Tweede Wereldoorlog | John Brosens | 9789401917513 | € 21,99
Mooie opmerking van Jona Lendering over oude geschiedenis
Ter begeleiding van zijn blog over het oude Egypte, maakte Jona Lendering een opmerking over oude geschiedenis die tot nadenken stemt: Oude geschiedenis is een rotvak. Het gaat namelijk stiekem altijd over de negentiende eeuw.''
Wie wordt de Geschiedenisdocent van 2021?
Werkt er op jouw school een docent die het als geen ander
verdient deze prijs te winnen? Die alles uit de kast trekt om
een les boeiend te maken en leerlingen actief weet te betrekken.
Die het zelfs nu voor elkaar krijgt dat de camera's bij
leerlingen aangaan en aanblijven? Geef hem of haar op voor de
titel Geschiedenisdocent 2021. De deadline voor
aanmeldingen
is
1 april 2021.
Voor het achtste jaar op rij kiest een vakjury, onder leiding
van Noraly Beyer, journalist en presentator, en met VGN
voorzitter Ton van der Schans, de beste geschiedenisdocent van
het land. Docenten die met hun kennis en enthousiasme leerlingen
inspireren. Docenten die leerlingen uitdagen heden en verleden
met elkaar te verbinden. Deze docenten willen wij belonen voor
hun bijdrage aan het onderwijs.
Stuur deze oproep door aan leerlingen. Ook zij moeten nomineren.
De nominatie van de docent is pas compleet als hij of zij wordt
aanbevolen door collega’s (directie en/of docenten) én door
leerlingen. Dus zegt het voort! Aanmelden kan via de website.
Kleio Klasseprijs 2021
Welk boek is onmisbaar voor het geschiedenisonderwijs in de
klas? Uit welk boek haalt u smeuïge anekdotes die voor de
leerlingen van belang zijn om de geschiedenis beter te
begrijpen? De redactie stelde deze shortlist samen van vier
boeken die het afgelopen jaar zijn verschenen. U, de lezer, mag
hieruit het beste boek kiezen. U kunt kiezen uit de volgende
boeken:
- Bas von BendaBeckmann - Na het Achterhuis
- Simon Sebag Montefiore - Gesproken geschiedenis
- David Van Reybrouck - Revolusi
- Laurens Ham - Op de vuist
Meer informatie en stemmen kan via
de website van de VGN.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.