-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4
Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
5Jaargang 13, nummer 253 juli 2024
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- 20 september 2024. Verschillende workshops in Utrecht
- 1 oktober 2024 Bijeenkomst ‘Bronnen in de klas’
- 18 oktober 2024 Verschillende workshops in Utrecht
- 18 oktober, 15.00-17.00 uur: Vakbijeenkomst Amsterdam Museum Vrouwen van Amsterdam: een ode
- 7 november 2024 Dag van de Geschiedenisdidactiek
-14 en 15 november, VGN-didactiekconferentie
- 28 november, 16.30-19.30 uur: Vakbijeenkomst over curriculum en vakvernieuwing geschiedenis (ism SLO)
- 26-32 januari 2025 Educatieve reis naar Polen.
Het Grote Geschiedeniswerkvormenboek
Begin juni is bij uitgeverij Van Gorcum Educatief 'Het Grote Geschiedeniswerkvormenboek' verschenen. Hierin staan 100 activerende werkvormen voor de geschiedenisles voor de doelgroep van 10 tot 15 jaar. In twaalf overzichtelijke hoofdstukken hebben lerarenopleiders en docenten geschiedenis Daan van Leeuwen, Koen Henskens, Owen Lammertink, Pieter Mannak en Yolande Potjer bekende en onbekende werkvormen verzameld die allen aanzetten tot werken en denken over de geschiedenis. Iedere werkvorm wordt onder andere geduid met een 'wat', 'hoe', 'waarom', 'hoe te differentiëren', 'indicatie van de taxonomie van Bloom' en twee voorbeelden bij het bestaande en het komende curriculum; een voor het PO en een voor het VO. Zo biedt het boek een aanvulling op uw repertoire van werkvormen. Want geschiedenis moet je doen! Bestel het boek via de uitgeverij of de grotere online boekhandels.
Nascholingen najaar in Utrecht
Voor dit najaar biedt de Universiteit Utrecht nieuwe workshops
aan:
20 september:
- (09.30 – 13.30) Staatinrichting & activerende didactiek (vmbo)
met Jeroen Koch en Robert Kortus
- (09.30 – 13.30) Het Britse Rijk: bronnen, beelden en kaarten
(havo) met Jaap Verheul en Mike Tuithof
- (13.30 – 17.00) Steden en Burgers (vwo + geïnteresseerden in
de middeleeuwen) met Maarten Prak en Martin Averdijk
18 oktober:
- (09.30 – 13.00) Taalgericht geschiedenisonderwijs: begrijpend
lezen met Hanneke Tuithof en Ronald Veenstra
- (09.30 – 13.00) Oost-Duitsland in beeld met Krijn Thijs en
Mike Tuithof
- (13.30 – 17.00) GeneratieveAI in het onderwijs met Pim Renou
en Pieter Mannak
- (13.30 – 17.00) Taalgericht geschiedenisonderwijs in de
bovenbouw met Hanneke Tuithof en Ronald Veenstra
Dag van de Geschiedenisdidactiek
Op 7 november 2024 organiseren NHL Stende, de RUG en Hogeschool Windesheim in Leeuwarden de Dag van de Geschiedenisdidactiek. Uitgebreide informatie vindt u op deze website.
Save the date - 1 oktober kick-off bijeenkomst ‘Bronnen in de klas’
Op de website van de Vereniging van Docenten in Geschiedenis en
Staatsinrichting in Nederland (VGN) staat een verscheidenheid
aan bronnen die je als docent direct kunt inzetten in de les. De
komende drie schooljaren zal deze bronnendatabase enorm
uitbreiden door een unieke samenwerking tussen archieven, musea,
erfgoedinstellingen en scholen uit het PO, VO en MBO. Culturele
instellingen duiken de komende jaren in hun archieven om bronnen
te selecteren en die bruikbaar te maken voor het onderwijs. Deze
bronnen worden op vgnkleio.nl/bronnen geplaatst, inspirerende
werkvormen en lesideeën komen op vgnkleio.nl/lessen.
Om dit feestelijk te vieren organiseren we op dinsdag 1 oktober
een Kick-off Bijeenkomst in het Nationaal Archief in Den Haag.
Op deze dag laten verschillende instellingen zien wat voor
bronnen ze in huis hebben en hoe je deze kunt inzetten in de
klas. Het volledige programma zal na de zomervakantie bekend
worden. Deelnemende docenten kunnen een deskundigheidsverklaring
ontvangen.
Vrijdag 18 oktober, 15.00-17.00 uur: Vakbijeenkomst Amsterdam Museum Vrouwen van Amsterdam: een ode
Breng samen met het Amsterdam Museum een ode aan vrouwen van
Amsterdam! In dit project schrijven Amsterdammers brieven aan
vrouwen uit de stad (hedendaags dan wel historisch), om zo een
levend corpus op te bouwen van verhalen uit de geschiedenis.
Deze brieven komen in de collectie van het Amsterdam Museum, en
in december opent een tentoonstelling met een selectie van de
verhalen. In de bijeenkomst gaan we aan de slag met het
educatief materiaal rond dit project om zo ook de brieven van
onze Amsterdamse leerlingen een plek te geven.
Meer informatie en inschrijven (deelname gratis)
Donderdag 28 november, 16.30-19.30 uur: Vakbijeenkomst over curriculum en vakvernieuwing geschiedenis (ism SLO)
Het vak is volop in ontwikkeling, onderbouw en bovenbouw. In deze bijeenkomst gaan we met Frederik Oorschot van SLO aan de slag rond de vernieuwde kerndoelen voor de onderbouw die in november worden gepresenteerd en kijken we van daaruit ook naar de vakvernieuwing van de bovenbouw. Wat betekenen beide vernieuwingen voor de dagelijkse praktijk? Ook wisselen we ervaringen en materialen uit om de vernieuwingen een plek te geven in ons onderwijs.
Meer informatie en inschrijven (deelname gratis)
Het graf van Alexander de Grote
'Zo nu en dan krijg je een uitnodiging', schrift Jona Lenderng,
'om iets leuks te komen doen en zo nu en dan blijkt dat nóg
leuker dan je verwachtte. Vorige maand kreeg ik een telefoontje
van de mensen van BNR, of ik zin had een podcast te maken over
de speurtocht naar het graf van Alexander de Grote. U voelt al
aankomen dat die podcast inmiddels klaar is en inderdaad ga ik u
straks een linkje geven. Maar eerst iets anders.'
Lees verder
Intelligent Accountability (Intelligente verantwoording)
'Een vraag die mij al lang bezighoudt', zegt collega Erik Ex, is:' Hoe kunnen we aan de ene kant leraren beter maken, terwijl ze
specialisten zijn in hun vak en ze zelf hun leerlingen het beste
kennen? Moeten we dan maar zeggen: laat de leraar zijn gang
gaan, want we kunnen niet weten wat werkt? Maar wat als het
duidelijk helemaal mis gaat in een klas? Wat als een leraar
methoden blijven gebruiken die geen uitwerking lijken te hebben?'
In dit korte artikel
bespreekt Erik het boek Intelligent
Accountability, van David Didau (2020), waarin Didau het concept
'intelligente verantwoording' presenteert.
De villa’s van Romeins Limburg
Romeins Limburg: het zal niet het eerste zijn waaraan je denkt
bij het Romeinse Rijk. Het behoorde echter wel degelijk tot het
wereldrijk. Het zuidelijke deel van Nederlands Limburg was rijk
geworden door de productie van graan, waar in de wijde regio
vraag naar was. Zuid-Limburg kende de hoogste concentratie
landhuizen in Nederland. De tentoonstelling “Romeinse villa’s in
Limburg”, momenteel te zien in het Rijksmuseum van Oudheden in
Leiden, brengt die landhuizen en de mensen die er woonden, weer
tot leven met prachtige reconstructies en even interessante als
mooie voorwerpen.
Lees het hele
artikel van Laura van Zoonen op Mainzer Beobachter (hier
het Engelstalige origineel)
In 2013 stond in het vwo-examen een vraag over de sarcofaag van Simpelweg. Op Histoforum heb ik deze vraag destijds besproken.
Hartelijk dank voor deze zeer interessante vraag en geweldig om te lezen dat de sarcofaag van de Dame van Simpelveld is ingezet bij een VWO-examen.
Informatie over duizenden Staatse militairen online toegankelijk gemaakt
Sinds kort is een aanzienlijk deel van de zogeheten Staten van
Oorlog digitaal in te zien via de website van het Brabants
Historisch Informatie Centrum (BHIC). Het archief is een
belangrijke bron voor onderzoekers die op zoek zijn naar
informatie over militairen die tussen 1595-1795 in het leger van
de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden dienden.
Lees verder
Duizenden topgrafische prenten en tekeningen digitaal beschikbaar
The
topographical collection of Bodel Nijenhuis is one of the
largest collections of topographic prints and drawings,
containing circa 10,000 prints and 1,500 drawings of topography
of the Netherlands. The collection of foreign topographic prints
and drawings, consisting of circa 13,000 prints and over 100
drawings, has not yet been digitised.
The emphasis is on topography of cities, including city profiles
and images and plans of churches, town halls, city gates,
bridges and other buildings. Leiden and Amsterdam are the
strongest represented. The collection also includes prints and
drawings of villages, monasteries, castles, country houses and
estates, as well as history prints and images of archaeological
finds, hydraulic works, funerary monuments and landscapes.
Het nieuwe kabinet is een zegen voor het geschiedenisonderwijs
Een
artikel van Tim van Gerven, universitair hoofddocent
negentiende-eeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Tromsø.
Nieuwe geschiedenisboeken
'Wekelijks verschijnen er nieuwe geschiedenisboeken. Van lijvige
studies tot publieksboeken en van naslagwerken tot historische
strips. Op
Historiek staan veel voorpublicaties en worden zoveell mogelijk titels,
besproken, maar alles bespreken is ondoenlijk.
Daarom is er de rubriek ‘signalementen’. Hier staat
wekelijks een bericht met daarin recent verschenen en besproken
titels.'
Recensies
-
- Niemandsland. Een reis door de Syriëregio
Willem Staes (2023). Niemandsland. Een reis door de Syriëregio. Uitgeverij Ertsberg, Antwerpen, oktober 2023. Paperback, 279 pagina’s, kaarten. ISBN 978-94-647-5030-0; € 27,50 -
Tom Dumoulin en Nando Boers. Op gevoel. Een wielerleven. Uitgeverij Thomas Rap, Amsterdam/Standaard, Antwerpen, juni 2024. Paperback , 253 pagina’s, foto’s, 21 x 13 cm. ISBN 978-94-004-1080-0; € 23,99.
-
- Nieuwe recensies van historische boeken en historische romans zijn toegevoegd aan de pagina van Robert Duthoy, specialist oude geschiedenis.
-
-
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.
-