-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4
Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
5Jaargang 13, nummer 260, december I 2024
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- 17 januari 2025 Nascholingsdag geschiedenis in Leiden
- 26-31 januari 2025 Educatieve reis naar Polen.
- 13-20 september 2025 Verdiepingsreis naar de vernietigingskampen Belzec, Treblinka en Sobibor.
Nascholingsdag Geschiedenis 2025
De Nascholingsdag Geschiedenis 2025 vindt plaats op vrijdag 17 januari 2025 in Leiden en heeft als thema 'Uit je comfortzone; een frisse blik op het verleden'.
De nascholingsdag Geschiedenis 2025 biedt gelegenheid
om met een frisse blik naar bekende en minder bekende
geschiedenisonderwerpen te kijken. Het afwisselende programma
met bijdragen van historici, vakdidactici en docenten nodigt uit
om uit vaste lesroutines te stappen door een spiegel voor te
houden en nieuwe inspiratie te bieden.
Meer informatie
Nieuwe (concept) kerndoelen, november 2024
Vandaag, 22 november 2024, zijn de nieuwe concept kerndoelen voor geschiedenis bekend gemaakt. Uiteraard kon ik het niet laten om er eens kritisch naar te kijken. In een artikel noem ik tien dingen me zijn opgevallen, waarna ik een toelichting op een aantal daarvan, Het artikel bevat ook een vergelijkend overzicht van van de tien tijdvakken en kenmerkende aspecten (2001) en de nieuwe kerndoelen (2024) Zoals altijd ontvang ik graag een reactie op mijn observaties, zeker als u het niet met mij eens bent. Ik zal die dan graag in dit stuk verwerken.
Historisch denken en redeneren
De term historisch denken redeneren, toch het fundament/doel
van goed geschiedenisonderwijs komt in de nieuwe
(concept)kerndoelen niet voor. In de toelichting een keer:
‘Het doel over de doorwerking van het verleden operationaliseert
historisch denken en redeneren.’ Dit doel is: ‘De leerling
beschrijft hoe ontwikkelingen uit het verleden doorwerken in het
heden en hoe mensen verschillende betekenissen geven aan het
verleden’. Me dunkt, historisch denken en redeneren is wel wat
meer dan dit.
Dat is op zich niet zo erg als dat wat leerlingen in huis moeten
hebben om dit te kunnen er maar in voorkomt.
Laten we wat er in de vwo-syllabus 2025 staat over de
historische vaardigheden eens afzetten tegen wat er daarover in
de kerndoelen uit 1993, 1998 en 2024 staat/stond (de kerndoelen
uit 2006 kunnen we weglaten, want daar staat hierover niets
noemenswaardig.
Zie mijn overzicht van de historische vaardigheden.
Afloop van de Eerste Wereldoorlog
De artikelen in deze reeks, geschreven door Tim Trachet, belichten de complexe nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Onderwerpen zoals het Verdrag van Versailles, de Duitse herstelbetalingen en de val van grote rijken komen uitgebreid aan bod.
Llearn from the past Podcast
In Episode vier van deze posdcast (o.a. te beluistern via Spoify) is het onderwerp Historisch Redeneren. Hanneke Tuithof en Thijs Risselada praten met Carla van Boxtel, hoogleraar vakdidactiek geschiedenis aan de UvA en met Tim Huijgen, universitair docent en lerrarenopleider aan de RUG.
Het Vreemde Verleden
In deze uitgave van het Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken staan verschillende bijdrage over het leren contextualiseren.
Oorlogsduif. Een familiekroniek
Schrijver en biograaf Onno Blom deed met zijn vader, historicus Hans Blom, een gedetailleerd onderzoek naar de geschiedenis van hun familie, waarin gedurende de bezettingstijd een diepgaande politieke breuk ontstond. Grootvader (respectievelijk vader) Jan Blom verbrak alle verbindingen met de rest van het grote gezin waaruit hij kwam. Hij was in een verzetsgroep terecht gekomen, die vooral aan het einde van de oorlog in Friesland actief was. De overige gezinsleden bleven tot het einde toe trouw aan de NSB en betaalden daarvoor na de bevrijding met internering als politieke delinquenten. Overgrootvader (respectievelijk grootvader) Johan Blom overleed in zo’n kamp in juni 1945. Toch werd na de oorlog de familieband hersteld, mede op basis van de vanouds hartelijk verhoudingen in dat grote gezin. Achter de gebeurtenissen werd als het ware een streep gezet en er werd niet of nauwelijks meer over gesproken. Het onderzoek van Onno en Hans leidde tot een boek van Onno Oorlogsduif. Een familiekroniek (Amsterdam, 2024) en een vierdelige door BNN/VARA uitgezonden documentaire ‘In de ban van goed en fout’. Indien er belangstelling is om aan die zoektocht en over die familiegeschiedenis in het onderwijs aandacht te besteden (het zou als een heel concreet geval van belevenissen en keuzes van betrekkelijk gewone mensen kunnen dienen) dan zijn Onno en/of Hans daarvoor te ‘boeken’. Voor nader overleg en voorwaarden: Hans Blom hans@jchblom.nl.
Vroeger was alles beter
Drenthe, 1936.
Recensies
* Verplicht
gelukkig. Dagelijks leven in een communistische heilstaat
Garrie van Pinxteren (2024). Verplicht gelukkig. Dagelijks leven
in een communistische heilstaat.
Uitgeverij Pluim, Amsterdam/Antwerpen, augustus 2024. Paperback,
206 pagina’s, 12 x 20 cm.
ISBN 978-94-933-3983-5, € 20.
* Luc Panhuysen (2024). De Burgerbaron Joan Derk van der
Capellen en het begin van de democratie.
Recensie van Lex Veldhoen.
-
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.