-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4

Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 13, nummer 269, april II 2025
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- 7 mei 2025 Webinar Wereldgeschiedenis 20.00-21.00 uur.
16 juni 2025 Een tas vol lesmateriaal en aandacht voor taal bij geschiedenis (maandag 16 juni (16.00-18.00 uur)
- 13-20 september 2025 Verdiepingsreis naar de vernietigingskampen Belzec, Treblinka en Sobibor.
Geschiedenisexamen 2025
Aankomende examens bevatten de kenmerkende aspecten als bijlage. Moeten leerlingen deze dan alsnog volledig uitschrijven, of is het voldoende om enkel de eerste twee en laatste twee woorden te noteren? Wat raden jullie je leerlingen aan? Deze vraag kwam ik tegen op Facebook. Een collega beantwoordde deze vraag als volgt:
'Wij hebben deze vraag aan de VGN en aan Cito gesteld en kregen
hierop de volgende reactie (ik citeer het antwoord van Cito):
"Daar is idd een duidelijk antwoord op: ze moeten het KA
opschrijven. Dat staat toch ook letterlijk in de aanwijzing:
‘Als bij een vraag één van de kenmerkende aspecten wordt
gevraagd, moet je de tekst opschrijven of dat deel ervan dat
relevant is voor de beantwoording van de vraag (er zijn
kenmerkende aspecten die uit meerdere onderdelen bestaan)’.
Alleen een begin en eindwoord opschrijven:
a. is heel onduidelijk in het nakijken. En dan laten we nog
buiten beschouwing wat er zou gebeuren als ze nummers zouden
gaan opschrijven (en zich dan vergissen). Lln moeten ervoor
zorgen dat het duidelijk is wat hun antwoord is.
b. zet de leerlingen ook niet op het goede spoor. Het
opschrijven van het KA helpyt in de juiste 'mindset' te komen."
Conclusie: Eerste woorden en laatste woorden mag dus niet!
Het zou fijn zijn als de VGN en/of Cito hier nog een algemeen
bericht over laat uitgaan om discussies te vermijden en meer
duidelijkheid te geven. Want ondanks dat Cito vindt dat het heel
duidelijk en logisch is hoor en lees ik deze vraag regelmatig
voorbij komen.'
Zie ook: https://bit.ly/43OZ4WT
Stap voor stap naar een juist antwoord (op examenvragen)!
Joost van Oort" ' Ik heb bijna alle opgaven van het eindexamen
geschiedenis havo van vorig jaar uitgewerkt in video's. In
iedere video neem ik leerlingen stap voor stap mee in mijn
denkproces om zo tot het juiste gevraagde antwoord te komen.
Het begon als een werk uit frustratie over de vraagstelling en
de manier waarop veel leerlingen ermee omgingen en het is heel
waardevol gebleken tijdens de herkansingsperiode en in de loop
van dit schooljaar.
Nu de schriftelijke eindexamens weer voor de deur staan breng ik
de video's nogmaals onder de aandacht. Deel het vooral met je
leerlingen. Zij zullen er zelf minder snel naar op zoek gaan
(omdat ze niet weten dat de video's bestaan).
De filmpjes staan hier en deel deze vooral met je leerlingen!
Webinar: Teaching World History
Op woensdag 7 mei organiseert de commissie wereldgeschiedenis
van 20.00-21.00 uur de online bijeenkomst ‘Teaching World
History’. Hierin komen vragen aan bod zoals: Hoe breng je
wereldgeschiedenis tot leven voor leerlingen? En hoe integreer
je wereldgeschiedenis binnen een bestaand en overladen
programma?
De webinar wordt gegeven door
Nikki Magie, assistant professor aan de universiteit van
Olivet in Michigan (VS). Nikki Magie is al jaren actief binnen
de World History Association. Zij is redacteur van het
tijdschrift World History Connected, bestuurslid voor World
History Commons en auteur voor het beroemde World History
Project.
Je kunt je hier opgaven (deelname is gratis).
Leendert Overduin (W.O.II)
Ik was docent op het Jacobus College in Enschede ton er vanwege
een fusie een nieuw naam voor de school werd gezocht. Iedereen
kon een voorstel indienen. Ik overwoog de naam Leendert Overduin
college in te sturen, maar deed het niet. De naam werd
uiteindelijk het Bonhoeffer College. Een slechte naam? Zeker
niet, maar er was al een school met die naam en, wat
belangrijker is, Enschede had alle reden om Leendert Overduin
met een schoolnaam te eren, juist met een schoolnaam. Hoe meer
ik over hem las, hoe meer ik daarvan overtuigd raakte. Dominee
Overduin was een bescheiden, zeer principiële man, die tijdens
W.O.II nooit iets terugnam van zijn uitspraken, ook niet als hij
door de Duitsers gevangen werd genomen. Hij redde veel joden het
leven en net de oorlog was nog niet voorbij of hij kwam in het
geweer om kinderen van NSB'ers bij te staan. Hij was een
bescheiden man; het kostte me een uur zoeken op de
Oosterbegraaplaats in Enschede om zijn kleine grafsteen te
vinden.
Binnenkort verschijnt
Leen,
het boek over zijn leven van Willy Berends. Op de website leenoverduin.nl
staat ook een
documentaire over Leendert Overduin.
Soundtrack van de Koude Oorlog
Muziekkenner Leo Blokhuis maakt een spannende muzikale reis door de jaren van de Koude Oorlog. Vanuit een straaljagerhangar op Vliegbasis Soesterberg laat Leo met veelzeggende popsongs het sentiment in een gepolariseerde samenleving horen. Grote hits als 99 Luftballons, Nikita en Wind of Change komen voorbij. Ook Nederlandse bands als Doe Maar en Toontje Lager toonden zich maatschappijkritisch. Protestsongs als De Bom en Over de Muur behoren tot ons collectief geheugen. Leo wordt bijgestaan door muzikale alleskunners Ruben Hein en Ellen ten Damme.
Deze serie is terug te zien op NPO-Start.
Stoomcursus Historische Context Het Britse Rijk
Waarom moeten we het over het Britse Rijk hebben? Van de
muziekcultuur tot de parlementaire democratie, maar ook
wereldwijde handelssystemen, het slavernijverleden en zelfs de
internationale tijdszones: de nalatenschap van het Britse Rijk
is gigantisch. In
deze aflevering vertelt geschiedenisleraar Youri Nijboer je
over de oorsprong en de blijvende invloed van het grootste
wereldrijk uit de geschiedenis. Van het begin van de Europese
overzeese expansie en de strijd tussen de Britten en de
Spanjaarden, naar het ontstaan van de trans-Atlantische
driehoekshandelde, de kolonisatie van Noord-Amerika tot het
imperialisme in India en de enorme transformatie van de Britse
samenleving en economie. Deze reeks bevat alles wat je moet
weten
PPT Het ontstaan van Nederland in kaarten
De
PowerPointPresentatie met kaarten over het ontstaan van
Nederland is nu uitgebreid tot 24 kaarten. Handig om staatkundig
geografische ontwikkelingen in ons land zichtbaar te maken in de
klas.
Hoe voormalige vrouwelijke slaven hun plek opeisten in het Romeinse Rijk
In het recent verschenen boek Eindelijk vrij onderzoekt emeritus
hoogleraar Oude Geschiedenis Emily Hemelrijk het lot van
vrouwelijke vrijgelatenen in het Romeinse Rijk. Hoe kwamen
vrouwen vrij uit slavernij, welke rol speelden zij hierna in de
samenleving en hoe zagen tijdgenoten hen? In onderstaande Q&A
geeft de auteur toelichting op haar onderzoek, de bronnen die
zij gebruikte en vertelt ze over de verhalen die schuilgaan
achter antieke grafinscripties.
Lees verder op Historiek
Het Marshallplan: het Amerikaanse economisch herstelplan voor Europa
Op 31 maart 1948 keurde het Amerikaanse Congres het Marshallplan
goed, een ingrijpende economische hulpprogramma voor het
naoorlogse Europa. Dit plan, officieel bekend als het European
Recovery Program (ERP), had tot doel de verwoeste economieën van
West-Europa te stabiliseren en tegelijkertijd het communisme in
de regio te bestrijden. Het Marshallplan markeerde een keerpunt
in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog en legde de basis voor
de trans-Atlantische relaties.
lees verder op Historiek
Een andere kant van geschiedenis
Geruime tijd geleden vroeg Jona Lendering mij (=Alie van
Arragon) om een stukje te schrijven over Turkse historische
tv-series en films. Dat heeft lang geduurd, omdat ik telkens
weer in de verleiding kwam te kijken hoe het ook al weer ging
met een van mijn favoriete hoofdpersonen en/of acteurs. Maar nu
is mijn verhaal er. Het is, met negentien aflevering, een lang
verhaal geworden. Dat past: de series zijn ook lang.
Lees haar eerste column op Mainzer Beobachter
‘Kampbeul Van der Neut combineerde een liefdesleven met vreselijke wreedheden’
Journalist Rik Kuiper ontdekte per toeval brieven die een
voormalige kampbewaker uit Kamp Amersfoort schreef aan zijn
geliefde. Gefascineerd door dit bronnenmateriaal ging hij op
zoek naar het verhaal van deze Willem van der Neut. ‘Ik wilde
hem beschrijven als een soort jeugdvriend of oude buurjongen die
ik van jongs af aan ken en langzaam zie ontsporen.’
Lees verder op de website van het Historisch Nieuwsblad
Sommige historici schrijven over de doden niets dan slechts
Mirjam Janssen is eindredacteur van Historisch Nieuwsblad. In
deze column schrijft zij regelmatig over wat haar opvalt in de
geschiedenis en de geschiedschrijving.
Lees haar column op de website van het Historisch Nieuwsblad
Recensie
- Germania Inferior. Cartobibliografie van de zeventien provincies der Nederlanden 1548-1831
Hans Spikmans (2025). Germania Inferior. Cartobibliografie van de
zeventien provincies der Nederlanden 1548-1831. Uitgever Hans Spikmans,
Kessel (NL), 2025. Twee delen, XIII + 1.096 pagina’s, 410 landkaarten,
prenten, bibliografie, registers. Grootformaat hardcover: 230 x 320 mm
(geopend 460 x 320 mm). Genaaid gebonden, voorzien van leeslinten,
omslag bedrukt met goudfolie. ISBN 978-90-903-8956-1; € 279,50.
www.germania-inferior.nl
-
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.