Toll, Ian, Het kerend tij. De oorlog tegen Japan in de Pacific
1942-1944, Uithoorn, Karakter Uitg., 687 blz. – ook als e-boek.
Waardering: * * * * /5
Het kerend tij. De oorlog tegen Japan in de Pacific 1942-1944
Over de Tweede Wereldoorlog en over de oorlog tegen de Japanners in de Pacific zijn hele bibliotheken vol geschreven en onnoemelijk veel televisie-uitzendingen, oude en nieuwe, goede en slechte films geproduceerd. Onder de goede reken ik Tora! Tora! Tora! (1970) die de aanval voor de eerste keer ook vanuit Japans standpunt weergaf en Midway (1976), over de eerste, pijnlijk bevochten Amerikaanse overwinning in een vierdaagse botsing vol fatale vergissingen tussen vliegdekschepen.
Inhoud
Het kerend tij
Vergeten we niet daarbij op te tellen: de twee
voortreffelijke Iwo Jima-speelfilms van Clint Eastwood, Flags of
our Fathers (2006) en vooral Letters from Iwo Jima (2007),
waarin hij de zeer bloedige slag om Iwo Jima bekijkt vanuit
respectievelijk Amerikaanse en Japanse zijde. Bij de slechte:
het zeemzoeterige Pearl Harbor (2001) – hoewel dat de aanleiding
vormde tot enkele uitstekende corrigerende documentaires.
En dan is er last but not least de uitstekende docu-dramaserie
van Steven Spielberg & Tom Hanks
The Pacific (2010) met de begeleidende publicaties en
heruitgave van oudere werken – uitvoerig besproken op deze site.
Bespreking
Op zondag 7 december 1941 overviel de Japanse luchtmacht bij
verrassing zonder oorlogsverklaring de Amerikaanse Pacific-vloot
in de haven van Pearl Harbor (Hawaï), met vernietigend
resultaat.
Deze day of infamy, zoals president Roosevelt het noemde in zijn
toespraak tot het Congres, betekende voor de VS het begin van
een bittere verbeten oorlog ten koste van onnoemelijk
bloedvergieten en lijden, die pas vier jaar later op 15 augustus
1945 zou eindigen met de capitulatie van Japan op het dek van de
kruiser Missouri.
Een blik op de kaart van de Grote Oceaan maakt duidelijk dat de
oorlog tegen Japan eerst en vooral een zee- en luchtoorlog was,
waarbij de vernietiging van de Japanse vloot het belangrijkste
strategische probleem vormde. Het veroveren van de
tussenliggende eilanden was nooit een doel op zich.
Het kerend tij is het tweede deel van een driedelige reeks, een
ambitieus opgezet plan om de hele oorlog in de Grote Oceaan in
zoveel mogelijk aspecten te beschrijven, begroot op ca. 1500
bladzijden. Het eerste deel behandelde de periode van Pearl
Harbor tot de Slag bij Midway (en is niet in het Nederlands
vertaald).
Toll begint dit deel met de landing van de Amerikaanse Mariniers
op Guadalcanal (het grootste eiland van de Salomonseilanden),
begin augustus 1942 en sluit af met de verovering van Saipan in
juni 1944, de massale zelfmoorden van burgers, de val van
generaal Tojo (juli) en de ellendige situatie van de misleide
bevolking in Japan. Toen al wisten de leidende militaire groepen
dat de oorlog onherroepelijk verloren was!
Ian Toll maakt zich sterk dat zijn trilogie de eerste complete
en overzichtelijke geschiedenis van de oorlog in de Grote Oceaan
is die de laatste 25 jaar is verschenen, de eerste meerdelige
kroniek sinds de vijftiendelige reeks van Samuel Eliot Morison,
eind jaren veertig, begin jaren vijftig van de vorige eeuw.
(Morison is bij ons alleen bekend als biograaf van Columbus, in
het Nederlands heruitgegeven in het Columbusjaar 1992.)
Sinds die tijd is er veel nieuw materiaal beschikbaar gekomen
uit archieven, nieuwe mondelinge getuigenissen en memoires; veel
Japans bronnenmateriaal is vertaald en schrijvers aan weerszijde
van de Grote Oceaan hebben nieuw licht doen schijnen op
verschillende aspecten van de gigantische jarenlange worsteling.
Helaas hadden haast alle auteurs de neiging op hun eigen rijbaan
en in hun eigen specialiteit te blijven. Exemplarisch is de
grote aandacht die zowel in historische werken als memoires ging
naar de rol van de Marines, net alsof ze de oorlog op eigen
houtje hadden gewonnen. Daarom schreef Hugh Ambrose, met het
vuistdikke The Pacific (2010, 605 blz.) een boek dat eerder
complementair is aan de gelijknamige televisiereeks. Dat liet
hem toe de cruciale rol van de vliegdekschepen en de luchtmacht
te belichten, een rol die de miniserie zeer stiefmoederlijk
behandelde omdat alle gebeurtenissen daar gezien zijn door de
ogen van de infanteristen, waardoor je een overzicht van het
geheel mist.
Tolls opzet gaat nog heel wat verder. Hij gebruikt zowel
verslagen uit de eerste hand zoals dagboeken, brieven,
debriefings en memoires, van wanhopige man- tot- mangevechten in
een ondoordringbare jungle tot de strategische beslissingen van
het opperbevel en de regeringsgebouwen in Washington. M.a.w. om
een levendig verhaal te schilderen, hanteert hij een stijl die
ik analytisch-synthetisch noem. Dit betekent: geregeld uitvoerig
inzoomen op individuele anekdotes of memoires, anderzijds nooit
het algemene panorama uit het oog verliezen.
Eén typerend voorbeeld: het beeld van de Japanse admiraal
Yamamoto (p. 156 e.v.).
In het Westen staat Yamamoto vooral bekend als het meesterbrein
achter de Japanse verrassingsaanval op Pearl Harbor en de
rampzalig verlopen poging om Midway te veroveren, zes maanden
later. Dit is onuitroeibaar vastgelegd in het collectieve
(Amerikaanse) geheugen, hoewel al decennia bewezen is dat het
niet klopt. Yamamoto was een van de zeer weinige Japanse
topmilitairen, die de Verenigde Staten persoonlijk goed kende.
Tweemaal bracht hij een lange periode door in het land: hij
studeerde in de VS en was er later marineattaché. Net daarom
verzette hij zich hardnekkig tegen de leidende oorlogszuchtige
militaire kliek onder generaal Tojo.
‘Iedereen die de autofabrieken van Detroit of de olievelden van
Texas heeft gezien,’ zou hij later zeggen, ‘weet dat Japan niet
sterk genoeg is om een maritieme wapenwedloop met Amerika te
winnen.’
Pas toen duidelijk werd dat het in ieder geval op oorlog zou
uitlopen, plande hij met totale inzet de verrassingsaanval, als
enige kans voor zijn land. ‘We moeten ons best doen op de
allereerste dag een beslissende slag toe te brengen die het
verloop van de oorlog verder bepaalt.’
Het vervolg kennen we. Pearl Harbor werd inderdaad een klinkend
succes voor de aanvallers, maar dwong de Amerikanen niet aan de
onderhandelingstafel, integendeel!
Daarentegen is Toll bij herhaling zeer negatief over keizer
Hirohito, die een veel actievere rol speelde in de oorlog en
veel meer macht en invloed had dan de gangbare opvattingen
achteraf. En hij onderbouwt zijn stelling overvloedig met
talloze documenten uit betrouwbare Japanse bron.
Het boek sluit af met een zeer uitvoerig notenapparaat,
bibliografie en register, meer dan 80 bladzijden in totaal.
Kortom, het is een indrukwekkend, moeilijk te evenaren
tijdsdocument. Toch is het vlot geschreven, een ‘pageturner’ die
je niet gemakkelijk kan neerleggen, ondanks de omvang.
Even twee zwakke punten signaleren (waardoor ik de vijfde
waarderingsster heb geschrapt): de noodzakelijke kaarten van de
campagnes en zeeslagen zijn wazig en daardoor zo onduidelijk dat
ik voor situering telkens andere boeken heb moeten bijhalen.
Daarbij geeft hij bij elke grootscheepse gevechtsactie in het
luchtruim wel de betrokken vliegtuigtypes, nu eens met hun
technische aanduiding, dan weer met hun populaire bijnamen
(Zero, Betty..), maar zonder een enkele begeleidende foto of
technische tekening. Ook hier ben je als geïnteresseerde
verplicht andere publicaties bij te sleuren.
Jos Martens, februari 2017