Jo Claes, Slagschaduw, Antwerpen, Houtekiet, 2022, 399 blz. -ook als e-boek.
Corona en moord?
Proloog
Voor Leuvense studenten of oud-Lovanienses is elk nieuw boek van
Jo Claes puur plezier.
Tenminste als je graag thrillers leest. De setting is altijd
Leuvens en heeft meestal ergens banden met de aloude Alma Mater.
Voor Slagschaduw geldt dat laatste niet.
Historische romans
Corona en moord?
Jos Martens
Ook voor wie nooit een voet in Leuven heeft gezet, bieden de
rake beschrijvingen van de historische binnenstad met haar
middeleeuws stratenpatroon, haar eindeloze verzameling
studentenkroegen en haar over de hele omgeving verspreide
academische instellingen een uitstekend middel tot kennismaking
met deze eeuwenoude universiteitsstad (de oudste universiteit
van de Lage Landen gesticht in 1425).
Wel prijkt op de kaft, zoals bij alle delen van de reeks, een
Leuvens monument.
Ondertussen is dit reeds het 17de boek met de Leuvense
hoofdinspecteur Thomas Berg, als je de sinistere novelle Race
tegen de klok (2020) meetelt, waarin zowel befaamde
universiteitsgebouwen als hun beroemde architecten een
beslissende rol spelen. Voor vele alumni en zelfs professoren
was dit een lugubere, al dan niet hernieuwde kennismaking. Je
zou de indruk krijgen dat Leuven een ware ‘moordstad’ is.
Zo passeerden al een aanslag op een rector de revue; een
diefstal van gouden munten tijdens de opgravingen van Sagalassos
(Turkije), gevolgd door moord; een aantal racistische
haatmoorden; een seriemoordenaar die zich spiegelt aan de
standbeelden in de stad; een moord in het Heilig Hartinstituut
in Heverlee…
Nog vermelden dat de auteur met Het gewicht van de haat (2017
bekroond is met de Hercule Poirotprijs van hetzelfde jaar (1).
Film en corona
Slagschaduw is met voorsprong het meest bevreemdende verhaal van
de hele reeks.
Hoofdinspecteur Berg krijgt op een dag van zijn buurvrouw Tine
de vraag om samen naar de film ‘Slagschaduw’ te gaan kijken. De
prent vertelt het verhaal van een uit de hand gelopen burenruzie
over een boom in de tuin van het ene koppel die het licht
wegneemt uit de tuin van het andere. Tenminste, dat lijkt zo,
maar volgens Tines zus Karlien is er iets heel anders aan de
hand. De regisseur van de film is haar ex-man en zij is ervan
overtuigd dat de film een akelige, goed gecamoufleerde metafoor
is over de plotse dood van haar vriend. Berg laat zich na wat
aarzelen overhalen om Tine te vergezellen naar de kleine
exclusieve bioscoop, die uitsluitend prenten voor cinefielen
vertoont. De film is spannend met een onthutsend, totaal
onverwacht slot. Meer is er zijns inziens niet aan de hand.
Wanneer Karlien hem een reeks argumenten voorschotelt die haar
vermoeden moeten staven, blijft Berg bij zijn mening. Maar door
de corona-pandemie heeft hij niets omhanden en uit verveling
besluit hij om de zaak toch te onderzoeken. Wat hij stap voor
stap ontdekt, is zo gruwelijk en ongelooflijk dat hij geen idee
heeft hoe hij ooit Karliens gelijk kan bewijzen.
Slaagt hij erin? Welke prominente rol speelt de lange lockdown
tijdens de corona, een rol die anders meestal door de
universiteit vervuld wordt?
Bespreking
Het verhaal komt schijnbaar zeer traag op gang door een
ellenlange gedetailleerde beschrijving van alle sequenties in de
film en een steeds toenemend gevoel van onbehagen bij
toeschouwster Karlien.
Bij tweede en derde visie ontdekt Berg van lieverlee meer en
meer betekenisvolle elementen waarvan hij stelselmatig de
betekenis opzoekt via internet en Bijbel. Is de film werkelijk
het volgehouden allegorische verslag van een perfecte moord?
Even allegorisch als bijvoorbeeld het aangrijpende
rederijkerstoneel Elckerlijc (eind 15de eeuw)?
In ieder geval blijkt elk detail in iedere filmsequentie zonder
uitzondering zijn betekenis te hebben, tot en met het schilderij
dat een aantal keren ‘terloops’ in beeld komt.
Ondertussen krijg je samen met Berg ook voortschrijdend inzicht
in de opbouw en de constructie van een ‘goede’ psychologische
film met verschillende, sterk visueel aangebrachte
betekenislagen die reminiscenties oproept aan – hou je vast – de
beroemde Zweedse regisseur Ingmar Bergman (1918-2007).
Claes’ moordverhalen vormen een a-typische reeks. Als je wil
vergelijken met de detectives op televisie, dan eerder met
Hinterland (speelt in Wales) of het Scandinavische The Bridge en
niet met de talloze hyperkinetische oppervlakkige Amerikaanse
series. Het verhaal komt telkens traag op gang. Zijn
hoofdpersonage past perfect in de sfeer. Hij studeerde twee jaar
theologie en daarna pas criminologie, corrigeert regelmatig de
tussentaal van zijn ondergeschikten, citeert klassieke mythen,
zorgt telkens ruimschoots voor de nodige historische
achtergrondinformatie, kookt graag, verzorgt een uitgebreide
collectie orchideeën en draait volledig op de cafeïne van
talloze espresso’s. Helaas, wat vrouwen en liefde betreft trekt
hij meestal aan het kortste eind, soms zelfs op gevaar van eigen
leven.
Noten
1. Zie: Leuven, moordstad? De misdaadromans van Jo Claes, in:
Tijdingen uit Leuven, nr. 163, november 2016, p. 34-36, met de
bespreking van negen inspecteur Berg-verhalen.
En op Histoforum:
Een tragisch verhaal
(2019).
Daarover vind je meer dan voldoende op de website van de auteur,
met een lang interview, recensies uit diverse tijdschriften, per
boek de foto’s plus toelichting van de gebouwen, omgeving en
monumenten die er een rol in spelen enz.
URL Jo Claes - misdaadauteur
De eerste hoofdstukken van het boek kun je lezen als smaakmaker
op
Slagschaduw - Jo Claes - Google Boeken
Jos Martens, april 2022.