Toetsing bij geschiedenis
Toetsing
In de rubriek toetsing vindt u informatie over allerlei aspecten van toetsing bij het vak geschiedenis.
Inhoud
Toetsing en geschiedenis
Een deel van onderstaande pagina's over toetsing in het vak geschiedenis is vrij toegankelijk. Voor een ander deel, met toetsmateriaal, heeft u inloggevens nodig. Deze zijn alleen voor docenten beschikbaar.
4. Bespreking van enkele opdrachten bij bronnen
5. Het Marshallplan 1. Testing by Outcome
6. Het Marshallplan 2. Testing by Outcome
7. Tijdvakopverstijgende vragen
8. Opdrachten over standplaatsgebondenheid
10. Tijdvaktoetsen van collega's
11. Vragen uit de pilotexamens vanaf 2006
12. Toetsvragen bij verschillende onderwerpen
13. Toetsvragen bij spotprenten
14. Wat toets je bij meerkeuzevragen. Toets je in een meerkeuzevraag wel altijd wat je wilt toetsen? In Speelkwartier een vraag waarbij je daaraan sterk kunt twijfelen.
Referenties
Anderson, L. W.; Krathwohl, D. R.; Airasian, P. W.; Cruikshank,
K. A.; Mayer, R. E.; Pintrich, P. R.; et al. (2001). A Taxonomy
for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s
Taxonomy of Educational Objectives. Addison Wesley Longman, Inc.
Angoff, W.H. (1971). Scales, norms, and equivalent scores.
Thorndike, R.L.(eds). Educational Measurement. Washington DC:
American Council on Education.
Bloom, B.S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., &
Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of educational objectives: Book
1, Cognitive domain. New York: Longman.
Brookhart, S. M. (2010). How to assess higher-order thinkings
skills in your classroom. ASCD.
Churches, A. Bloom’s Digital Taxonomy, verkregen op 15 juli 2012
van http://edorigami.wikispaces.com/
Cohen-Schotanus, J., Vleuten, C.P.M. van der en Bender, W.
(1996) Een betere cesuur bij tentamens. De beste studenten als
referentiepunt.
http://www.fdg.unimaas.nl/educ/cees/CV/Publications/1996/Een%20betere%20cesuur%20bij%20tentamens.pdf
Erkens, T. Toetsen met open vragen (http://toetswijzer.kennisnet.nl/html/literatuur/openvragen_toetsenho.pdf
).
Hancock, C.R. (Ed.). (1994). Teaching, testing, and assessing:
Making the connection. Northeast Conference Reports.
Lincolnwood, IL: National Textbook Co.
Masters JC, Hulsmeyer BS, Pike ME, Leichty K, Miller MT, Verst
AL. (2001) Assessment of multiple-choice questions in selected
test banks accompanying text books used in nursing education.
The journal of nursing education. 2001 Jan;40(1):25-32
Meuffels, B. (1992). Sequentie-effecten. Tijdschrift voor
Taalbeheersing, 14(1), 30-43.
Meuffels, B. (1991). Contaminatie-effecten bij het beoordelen
van opstellen. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 13(1), 15-29.
Milius, J. (2007). Schriftelijk Tentamineren: een draaiboek voor
docenten in het hoger onderwijs. Universiteit Utrecht (Ivlos):
Utrecht.
Miller, G., The assessment of clinical Skills / Competence /
Performance. Academic Medicine, 1990, Vol. 65, No. 9, p. 63-67
Montagne, B. (2011) Analyse van eindexamens Geschiedenis.Talige
complexiteit in eindexamens geschiedenis. Amsterdam: Instituut
voor de Lerarenopleiding UvA. Verkregen op 11 juli 2012 van
http://ilo.publication-archive.com/public?fn=enter&repository=10&article=1769
Nedelsky, L. (1954). Absolute grading standards for objective
tests. Education and Psychological measurement. 1954,14,3-19.
Nisbett, R.E., & DeCamp Wilson, T. (1977). The halo effect:
evidence for unconscious alteration of judgments. Journal of
Personality and Social Psychology, 35(4), 250-256.
Norris, S. P. and Ennis, R. H. (1989). Evaluating critical
thinking. Pacific Grove, CA: Midwest Publications.
Sanders, P. (ed.) (2011) Toetsen op school. Arnhem: Cito
Kuhlemeier, H., Til, A. van en Sanders, P (red) (2012) Toetsen
op School Voortgezet Onderwijs.
Wijnen, W.H.F.W. (1971) Onder of boven de maat : Een methode
voor het bepalen van de grens voldoende/onvoldoende bij
studietoetsen. Amsterdam : Swets & Zeitlinger, 1971
Websites
*
http://weetwatjemeet.slo.nl/
*
http://toetsing.hum.uu.nl/