Toetsing bij geschiedenis

Toetsing

In de rubriek toetsing vindt u informatie over allerlei aspecten van toetsing bij het vak geschiedenis.

Toetsing en geschiedenis

Een deel van onderstaande pagina's over toetsing in het vak geschiedenis is vrij toegankelijk. Voor een ander deel, met toetsmateriaal, heeft u inloggevens nodig. Deze zijn alleen voor docenten beschikbaar.

 

1. Het doel van toetsen

2. Eisen aan een goede toets

3. Toetsopdrachten

4. Bespreking van enkele opdrachten bij bronnen

5. Het Marshallplan 1. Testing by Outcome

6. Het Marshallplan 2. Testing by Outcome

7. Tijdvakopverstijgende vragen

8. Opdrachten over standplaatsgebondenheid

9. Het bepalen van de cesuur

10. Tijdvaktoetsen van collega's

11. Vragen uit de pilotexamens vanaf 2006

12. Toetsvragen bij verschillende onderwerpen

13. Toetsvragen bij spotprenten

14. Wat toets je bij meerkeuzevragen. Toets je in een meerkeuzevraag wel altijd wat je wilt toetsen? In Speelkwartier een vraag waarbij je daaraan sterk kunt twijfelen.

 

Referenties

Anderson, L. W.; Krathwohl, D. R.; Airasian, P. W.; Cruikshank, K. A.; Mayer, R. E.; Pintrich, P. R.; et al. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Addison Wesley Longman, Inc.

Angoff, W.H. (1971). Scales, norms, and equivalent scores. Thorndike, R.L.(eds). Educational Measurement. Washington DC: American Council on Education.

Bloom, B.S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., & Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of educational objectives: Book 1, Cognitive domain. New York: Longman.

Brookhart, S. M. (2010). How to assess higher-order thinkings skills in your classroom. ASCD.

Churches, A. Bloom’s Digital Taxonomy, verkregen op 15 juli 2012 van http://edorigami.wikispaces.com/

Cohen-Schotanus, J., Vleuten, C.P.M. van der en Bender, W. (1996) Een betere cesuur bij tentamens. De beste studenten als referentiepunt. http://www.fdg.unimaas.nl/educ/cees/CV/Publications/1996/Een%20betere%20cesuur%20bij%20tentamens.pdf 

Erkens, T. Toetsen met open vragen (http://toetswijzer.kennisnet.nl/html/literatuur/openvragen_toetsenho.pdf ).

Hancock, C.R. (Ed.). (1994). Teaching, testing, and assessing: Making the connection. Northeast Conference Reports. Lincolnwood, IL: National Textbook Co.

Masters JC, Hulsmeyer BS, Pike ME, Leichty K, Miller MT, Verst AL. (2001) Assessment of multiple-choice questions in selected test banks accompanying text books used in nursing education. The journal of nursing education. 2001 Jan;40(1):25-32

Meuffels, B. (1992). Sequentie-effecten. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 14(1), 30-43.

Meuffels, B. (1991). Contaminatie-effecten bij het beoordelen van opstellen. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 13(1), 15-29.

Milius, J. (2007). Schriftelijk Tentamineren: een draaiboek voor docenten in het hoger onderwijs. Universiteit Utrecht (Ivlos): Utrecht.

Miller, G., The assessment of clinical Skills / Competence / Performance. Academic Medicine, 1990, Vol. 65, No. 9, p. 63-67

Montagne, B. (2011) Analyse van eindexamens Geschiedenis.Talige complexiteit in eindexamens geschiedenis. Amsterdam: Instituut voor de Lerarenopleiding UvA. Verkregen op 11 juli 2012 van http://ilo.publication-archive.com/public?fn=enter&repository=10&article=1769 

Nedelsky, L. (1954). Absolute grading standards for objective tests. Education and Psychological measurement. 1954,14,3-19.

Nisbett, R.E., & DeCamp Wilson, T. (1977). The halo effect: evidence for unconscious alteration of judgments. Journal of Personality and Social Psychology, 35(4), 250-256.

Norris, S. P. and Ennis, R. H. (1989). Evaluating critical thinking. Pacific Grove, CA: Midwest Publications.

Sanders, P. (ed.) (2011) Toetsen op school. Arnhem: Cito

Kuhlemeier, H., Til, A. van en Sanders, P (red) (2012) Toetsen op School Voortgezet Onderwijs.

Wijnen, W.H.F.W. (1971) Onder of boven de maat : Een methode voor het bepalen van de grens voldoende/onvoldoende bij studietoetsen. Amsterdam : Swets & Zeitlinger, 1971

Websites

* http://weetwatjemeet.slo.nl/
* http://toetsing.hum.uu.nl/