artikelen over geschiedenis didactiek
Toetsvragen 20e eeuw
Een toetsenbank met voornamelijk toetsvragen uit eerdere examens over onderwerpen uit de twintigste eeuw.
Toetsmenu
- Door de 20e eeuw - vmbo
- De Eerste Wereldoorlog - vmbo
- Het Interbellum 1918-1939
- De Tweede Wereldoorlog
- De Koude Oorlog 1 1947-1989
- De Koude Oorlog 2 1947-1989
- De Koude Oorlog 3 1947-1989
- De Koude Oorlog 4 1947-1989
- De Koude Oorlog 5 1947-1989
- Upgraden en downgraden van vragen
- Downgraden van opdrachten
- Opdrachten bij de Opstand 1
- Opdrachten bij de Opstand 2
- Checklist moeilijkheidsgraad opdrachten
Toetsvragen 20e eeuw
Het maken van goede, uitdagende, toetsvragen die
niet zozeer een beroep doen op het reproduceren van
kennis, maar vooral op historisch denken en
redeneren, is niet alleen niet eenvoudig, het is ook
bijzonder tijdrovend.
Om docenten daarbij een handje te helpen bevat dit
onderdeel van Histoforum een groot aantal vragen bij
belangrijke onderwerpen uit de twintigste eeuw:
-
De Eerste Wereldoorlog
- Het
interbellum
-
De Tweede Wereldoorlog
- De
Koude Oorlog 1
-
De Koude Oorlog 2
-
De Koude Oorlog 3
-
De Koude Oorlog 4
-
De Koude Oorlog 5
- De Koude Oorlog
6
Deze vragen zijn grotendeels afkomstig uit de
examens van vmbo, havo en vwo. Dat betekent dat veel
van deze vragen vermoedelijk voor de meeste
leerlingen in de onderbouw te moeilijk zullen zijn.
Dat betekent echter niet dat ze voor die doelgroep
onbruikbaar zijn. Heel vaak kunt u deze vragen met
enkele ingrepen geschikt maken voor de doelgroep.
Een deel van de vragen bevat ook de antwoorden en de
p-waarde. De p-waarde is een indicatie van de
moeilijkheidsgraad. De p-waarde ligt tussen 0 en 100
en hoe hoger het getal des te beter is de vraag
gemaakt.
Upgraden en
downgraden van een opdracht
Upgraden van een opdracht
• Je kunt in opdrachten meer lagen aanbrengen.
• Je kunt leerlingen minder aanwijzingen/tips geven.
• Je kunt meer verklaringen vragen.
• Je kunt meer eisen stellen aan het antwoord.
• Je kunt de vraag opener formuleren.
• Je kunt naar een uitleg van het antwoord vragen
• Je kunt van een gesloten vraag een meer open vraag
maken.
• Je kunt vragen naar verbanden/relaties tussen
ontwikkelingen.
Downgraden van een opdracht
• Je kunt in opdrachten meer lagen aanbrengen.
• Je kunt leerlingen meer aanwijzingen/tips geven.
• Je kunt het vragen naar een verklaring of
toelichting achterwege laten.
• Je kunt van een open vraag een gesloten vraag
maken.
• Je kunt van een vraag waarop een uitgebreid
antwoord moet worden gegeven een vraag maken met een
kort antwoord.
• Je kunt bronnen inkorten.
• Je kunt bronnen herschrijven.
In dit
word-bestand vindt u enkele voorbeelden van
zowel het upgraden als het downgraden van
opdrachten. In een
ander bestand staat een tweetal grotere
opdrachten met aanwijzingen hoe je deze kunt
downgraden.
Met
dit instrument kunt u de moeilijkheidsgraad van
een opdracht bepalen die betrekking heeft op
historisch denken en redeneren.
Uiteraard kunt u de vragen ook gebruiken als
lesmateriaal in plaats van of ter aanvulling op de
opdrachten in het werkboek.
De Opstand
Op
deze pagina
vindt u (toets)opdrachten over de
opstand van de Nederlanden tegen Spanje, met name
over de Beeldenstorm. De meeste opdrachten hebben
betrekking op historisch denken en redeneren.
In dit
bestand vindt u examenvragen over de Opstand die
u, via downgraden, geschikt kunt maken voor de
onderbouw.