artikelen over geschiedenis didactiek
Leerlijn geschiedenis
Rekenen/wiskunde en taal hebben een referentiekader. De moderne vreemde talen hebben een Europes Referentie Kader (ERK). Is het mogelijk om ook voor geschiedenis een dergelijk referentiekader te maken?
Inhoud
- Oorzaken van de Beeldenstorm 1
- Oorzaken van de Beeldenstorm 2
- Oorzaken van de Beeldenstorm 3
- Oorzaken van de Beeldenstorm 4
- Gevolgen van de Beeldenstorm
- Interpretaties van de Opstand 1
- Interpretaties van de Opstand 2
- Bronnen over de Beeldenstorm
- Antwoordmodel
- Chronologievragen Opstand
- Vragen stellen Beeldenstorm
- Levenslijn Opstand
- Toetsvragen Opstand
- Examenvragen Opstand
Opdrachten in een doorlopende leerlijn geschiedenis
Het is niet eenvoudig de moeilijkheidsgraad van een opdracht te bepalen. Slechts zelden zal deze namelijk afhangen van slechts een factor. Zeker als het gaat om een opdracht bij een of meer bronnen, zal de moeilijkheidsgraad beïnvloed worden door een combinatie van factoren.
Als u deze checklist invult wordt een gemiddelde score berekend. Deze is uiteraard niet meer dan een indicatie, maar wel een die kan helpen bij het vergelijken van bijvoorbeeld gelijksoortige opdrachten. Ook kan hij gebruikt worden om opdrachten in een doorlopende leerlijn te plaatsen.
Door de checklist van een opdracht door verschillende collega's te laten invullen, kan een poging worden gedaan om tot beoordelaars overeenstemming te komen.
Oorzaken van de Beeldenstorm 1
Oorzaken van de Beeldenstorm 2
Oorzaken van de Beeldenstorm 3
Oorzaken van de Beeldenstorm 4
Interpretaties van de Opstand 1
Interpretaties van de Opstand 2
Zie ook:
Lesmateriaal over de oorzaken van de Opstand van het Instituut voor Geschiedenisdidactiek.