artikelen over geschiedenis didactiek
Leerlijn geschiedenis
Rekenen/wiskunde en taal hebben een referentiekader. De moderne vreemde talen hebben een Europes Referentie Kader (ERK). Is het mogelijk om ook voor geschiedenis een dergelijk referentiekader te maken?
Inhoud
- Oorzaken van de Beeldenstorm 1
- Oorzaken van de Beeldenstorm 2
- Oorzaken van de Beeldenstorm 3
- Oorzaken van de Beeldenstorm 4
- Gevolgen van de Beeldenstorm
- Interpretaties van de Opstand 1
- Interpretaties van de Opstand 2
- Bronnen over de Beeldenstorm
- Antwoordmodel
- Chronologievragen Opstand
- Vragen stellen Beeldenstorm
- Levenslijn Opstand
- Toetsvragen Opstand
- Examenvragen Opstand
Interpretaties van de Beeldenstorm
Bron 1
In de weken en maanden die verloren gingen met nutteloze
correspondentie met de koning, die toch niet wilde
toegeven, omdat hij overtuigd was het in geweten niet te
mogen doen, voerden de hagenprekers (1) een felle
campagne tegen de 'afgoderij van de beeldendienst'. Zij
hitsten hun toehoorders op, de hand aan het werk te
slaan en de kerken van alle 'afgoden' te zuiveren en in
bezit te nemen……
Buiten Vlaanderen beperkte de Beeldenstorm zich
hoofdzakelijk tot de steden. De overheid, verlamd van
schrik, zag in de meeste plaatsen werkeloos toe. Waar ze
kordaat optrad, dropen de vandalen af. Het tekent wel
scherp de lakse houding van de overgrote meerderheid der
bevolking en van de magistraten, dat ze zulk een
gruwelijke heiligschennis en massamoord op de kerkelijke
kunst niet hebben verhinderd.
1. Een hagenpreek is een protestantse kerkdienst in de
open lucht.
Bron: Commissaris, A.C.J. (1956). Leerboek der
Nederlandse geschiedenis, eerste deel tot 1795,19e druk,
blz. 85
Bron 2
Een fragment uit een schoolboek over de Beeldenstorm
(1566)
Niet alleen de onderdrukking van de geloofsvrijheid was aanleiding tot deze fanatieke vernieling van kerken en kerksieraden. Wij moeten ook denken aan de ernstige economische omstandigheden, die in dit jaar 1566, dat ook wel het hongerjaar genoemd is, onder het lagere volk heersten. 'In het begin van 1566 nam de nood ontzettende vormen aan; de mensen verhongerden letterlijk. Een Spanjaard, Castellanos genaamd, die in januari naar Spanje reisde, vertelde er ooggetuige van te zijn geweest, dat in de provincie Artois tal van vrouwen zich hadden opgehangen, om niet te hoeven zien hoe haar kinderen voor haar ogen van de honger stierven.
Meijer, J. (1958) Keten der geslachten, nieuw
leerboek voor de algemene en vaderlandse geschiedenis
voor alle scholen voor vhmo, deel II. J.M. Meulenhoff
Amsterdam, blz. 104/105.
Bron 3
Maar hoe zou het gaan als de winter aanbrak? Dan zou het
afgelopen zijn met de hagenpreken. Was het niet eerlijk
als de gereformeerden hun eigen kerken zouden hebben?
Maar dan geen kerken met afgodsbeelden! Het begon in het
zuiden van Vlaanderen, in de zomer van datzelfde jaar;
Groepjes calvinisten trokken na afloop van een
hagenpreek langs de wegen, gooiden kruisen en beelden om
en vernielden een kapel. Het duurde niet lang of ook in
de steden werd het onrustig. In Antwerpen drong op
maandag 19 augustus een menigte de Onze-Lieve-Vrouwekerk
binnen, haalde de beelden omver en sloeg ze in stukken.
Daarna kwamen de andere kerken en ook de kloosters aan
de beurt.
Vanuit Antwerpen verspreidde de Beeldenstorm zich over
de Nederlanden. Calvinisten trokken door de straten van
de steden, gewapend met bijlen en touwen. Groepjes
oproerkraaiers sloten zich bij hen aan. In talloze
kerken en kloosters werden beelden, schilderijen en
altaren vernield. Daarbij gingen ook kunstschatten
verloren. Er werd veel vernield, maar er werd bijna niet
geroofd en gestolen. En de geestelijken werden met rust
gelaten.
Het ging de calvinisten immers om de zuivering van de
kerken. Daarna konden die kerken dan gebruikt worden
voor de prediking van Gods Woord. De manier waarop het
was gegaan, was echter niet de juiste.
Baaijens, P.A., Klinken, L.D. van e.a., Er is
geschiedenis; Geschiedenis voor het basisonderwijs, blz.
43/44
Gebruik bron 1 t/m 3
Katholieken en protestanten hadden vaak een verschillende kijk op de Beeldenstorm.
1. Welke bron is, volgens jou, in ieder geval geschreven
door een katholiek? Beredeneer je antwoord.
2. Welke schrijver heeft het meeste begrip voor de
beeldenstormers? Licht je antwoord toe met een of meer
elementen uit een bron/de bronnen.
3. Beredeneer waarom protestanten en katholieken in de
zestiende eeuw waarschijnlijk verschillend hebben
gedacht over de uitspraak: 'De Beeldenstorm was een
catastrofe'.
4. Beredeneer/verklaar waarom er tegenwoordig door
katholieken en protestanten mogelijk anders over de
Beeldenstorm geoordeeld wordt dan in de zestiende eeuw.
5. Heb je een antwoord kunnen geven op de vorige vragen?
Geef zondig aan waarom dat, volgens jou, niet gelukt is.
Iets eenvoudiger versie
Gebruik bron 1 t/m 3
Katholieken en protestanten hadden vaak een
verschillende kijk op de Beeldenstorm.
1. Een van de drie bronnen is geschreven door een
katholieke auteur.
a. Blijkt uit bron 1 dat de auteur katholiek is? Ja/nee,
want …
b. Blijkt uit bron 2 dat de auteur katholiek is? Ja/nee,
want …
c. Blijkt uit bron 3 dat de auteur katholiek is? Ja/nee,
want …
d. Trek op basis van je antwoorden bij a t/m c een
conclusie: Welke bron is volgens jou zeker door een
katholieke auteur geschreven?
2. Wie heeft het meeste begrip voor de beeldenstormers?
a. Heeft de schrijver van bron 1 begrip voor de
beeldenstormers? Ja/nee dat blijkt uit…
b. Heeft de schrijver van bron 1 begrip voor de
beeldenstormers? Ja/nee dat blijkt uit…
c. Heeft de schrijver van bron 1 begrip voor de
beeldenstormers? Ja/nee dat blijkt uit…
d. Trek op basis van je antwoorden bij a t/m c een
conclusie: Welke auteur heeft volgens jou het meeste
begrip voor de beeldenstormers?
3. Een uitspraak: 'De Beeldenstorm was een catastrofe'.
a. Was een katholiek die in de tweede helft van de
zestiende eeuw leefde het met deze uitspraak eens,
volgens jou? Waarom wel, of waarom niet?
b. Was een protestant die in de tweede helft van de
zestiende eeuw leefde het met deze uitspraak eens,
volgens jou? Waarom wel of waarom niet?