artikelen over geschiedenis didactiek
Leerlijn geschiedenis
Rekenen/wiskunde en taal hebben een referentiekader. De moderne vreemde talen hebben een Europes Referentie Kader (ERK). Is het mogelijk om ook voor geschiedenis een dergelijk referentiekader te maken?
Inhoud
- Oorzaken van de Beeldenstorm 1
- Oorzaken van de Beeldenstorm 2
- Oorzaken van de Beeldenstorm 3
- Oorzaken van de Beeldenstorm 4
- Gevolgen van de Beeldenstorm
- Interpretaties van de Opstand 1
- Interpretaties van de Opstand 2
- Bronnen over de Beeldenstorm
- Antwoordmodel
- Chronologievragen Opstand
- Vragen stellen Beeldenstorm
- Levenslijn Opstand
- Toetsvragen Opstand
- Examenvragen Opstand
Interpretatie en standplaatsgebondenheid
In deze opdracht beredeneren leerlingen op basis van een
aantal bronnen of Willem van Oranje protestant of
kathiliek was. De uitkomsten zullen sterk afhankelijk
zijn van het niveau dat leerlingen inmiddels hebben
bereikt in historische redeneren en/of van hun
capaciteiten.
Opdracht
Willem van Oranje werd de leider van de opstand van de
Nederlanden tegen Spanje. Godsdienst speelde in dit
conflict een belangrijke rol. In deze opdracht onderzoek
je of Willem van Oranje katholiek of protestant was.
Bronnen
Bron 1
De koning dwaalt, wanneer hij denkt dat de Nederlanden,
gelegen tussen landen waar godsdienstvrijheid heerst,
voortdurend de bloedige vervolgingen en het doden van
protestanten verdragen kunnen. Al ben ik katholiek, ik
kan niet goedkeuren dat vorsten hun onderdanen de
vrijheid van geloof willen verbieden.
Bron: Willem van Oranje in 1564
Bron 2
Het begon allemaal op de Dillenburg in het graafschap
Nassau in Duitsland, waar Willem van Oranje in 1533
geboren werd. De Reformatie was toen al volop in
beweging. Willems ouders sympathiseerden met de nieuwe
leer van Maarten Luther en wilden hun kinderen daarin
ook opvoeden. Met hun oudste zoon liep het echter
aanvankelijk anders. Toen Willem op elfjarige leeftijd
het prinsdom Orange van zijn kinderloze neef erfde en
daarmee grote invloed zou krijgen in de Nederlanden,
moest hij op last van de keizer naar Brussel komen, waar
hij aan het hof een katholieke opvoeding kreeg.
Bron:
http://www.kerkbladvoorhetnoorden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1812:de-godsdienst-van-willem-van-oranje-1533-1584&catid=14:artikelen&Itemid=28
Bron 3
In 1573 heeft Oranje zich openlijk onder de calvinisten
geschaard toen hij deelnam aan een avondmaalsviering.
Over plaats en datum daaromtrent bestaat geen
duidelijkheid. Men vermoedt Dordrecht, omdat de
plaatselijke predikant, Bartholdus Wilhelmi, het
gebeuren vermeldt in een brief van 23 oktober 1573 aan
de Nederlandse vluchtelingengemeente in Londen: de prins
van Oranje, 'onse godtsalige stadthouder', heeft met de
gemeente het brood gebroken en zich aan de kerkelijke
discipline onderworpen, 'hetwelcke niet kleyn te achten
en is'. Oranje is nooit een strenge calvinist geworden.
Toch was zijn overgang niet louter een overgang
pro-forma, getuige zijn uitspraak uit 1577: 'Zo kaal als
ik van hoofd ben, zo calvijns ben ik van hart en in dat
geloof zal ik sterven'.
Bron:
http://www.kerkbladvoorhetnoorden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1812:de-godsdienst-van-willem-van-oranje-1533-1584&catid=14:artikelen&Itemid=28
Bron 4
De historicus P.J. Blok schreef in 1903
In alle opzichten groot was de verandering, die voor
onze elfjarige Willem in 1544 aanbrak. De dood van zijn
neef Réné maakte hem tot erfgenaam van de rijke goederen
der Oranje-Nassau's in de Nederlanden en Frankrijk. Het
schijnt wel, dat de godsdienst van zijn vader het
grootste beletsel was, waardoor deze, aan wie de erfenis
toch eigenlijk toekwam, uitgesloten werd. Zelfs
tegenover de jonge Willem werd in de omgeving van Karel
V ernstig het bezwaar geopperd, dat hij, „zoon van een
ketter", eenmaal misschien de machtigste edelman in de
Nederlanden zou worden. Het is waarschijnlijk, dat dit
bezwaar werd opgeheven, doordat de vader erin berustte,
dat zijn jonge zoon voortaan te Brussel zou worden
opgevoed, natuurlijk in de roomse leer. Zo zou de
erfenis tenminste niet voor zijn huis verloren gaan,
waarvoor anders gegronde vrees bestond.
Bron:
http://www.periodata.nl/BlokGodsdienstOranje.pdf
Bron 5
De historicus P.J. Blok schreef in 1903
Eerst toen de Prins na allerlei teleurstelling deze hoop
liet varen; eerst toen hij na de val van Haarlem, als de
zaak der vrijheid dreigde te gronde te gaan, niet meer
mocht aarzelen om zich, geheel aan het Calvinisme te
geven; eerst in die geweldige crisis van de opstand
tegen Spanje is hij over alle bezwaren heengestapt en
heeft in October 1573 openlijk het Avondmaal der
Calvinisten bezocht. Van deze tijd af is de Prins
onafscheidelijk verbonden aan de Calvinistische
bevolking, die hem reeds vroeger met geestdrift had
begroet als de nieuwe Makkabeeër, de godsgezant, die het
nieuwe Israël kwam redden uit de klauwen van de boze
vijand.
Bron:
http://www.periodata.nl/BlokGodsdienstOranje.pdf
Gebruik de bronnen
1. Beredeneer of Willem van Oranje katholiek of
protestant was.
2. Hoe dacht Willem van Oranje over godsdienstvrijheid?
De opdracht kan, desgewenst, worden vereenvoudigd door
vraag één op te delen in deelvragen:
1. Toon voor elke bron - met een element uit de bron -
aan of Willem van Oranje volgens deze bron katholiek of
protestant was (1 t/m 3 of 1 t/m 5).
2. Was Willem van Oranje op zijn sterfbed, volgens jou,
eerder katholiek of protestant. Waarom denk je dat?
3. Hoe dacht Willem van Oranje over godsdienstvrijheid?
Licht je antwoord toe met een of meer elementen uit de
bron(nen).
De opdracht kan ook complexer worden gemaakt door er een
aantal bronnen aan toe te voegen waarin geen, voor de
vraag relevante, informatie staat. In dat geval voegt u
de vraag toe welke bronnen bruikbare informatie
opleveren voor het kunnen beantwoorden van de vraag.