artikelen over geschiedenis didactiek
Leerlijn geschiedenis
Rekenen/wiskunde en taal hebben een referentiekader. De moderne vreemde talen hebben een Europes Referentie Kader (ERK). Is het mogelijk om ook voor geschiedenis een dergelijk referentiekader te maken?
Inhoud
- Oorzaken van de Beeldenstorm 1
- Oorzaken van de Beeldenstorm 2
- Oorzaken van de Beeldenstorm 3
- Oorzaken van de Beeldenstorm 4
- Gevolgen van de Beeldenstorm
- Interpretaties van de Opstand 1
- Interpretaties van de Opstand 2
- Bronnen over de Beeldenstorm
- Antwoordmodel
- Chronologievragen Opstand
- Vragen stellen Beeldenstorm
- Levenslijn Opstand
- Toetsvragen Opstand
- Examenvragen Opstand
Gevolgen van de Beeldenstorm
Voor deze opdracht worden de
bronnen 1 t/m 7
gebruikt.
Gebruik de bronnen
De auteurs van de bronnen noemen verschillende gevolgen van de Beeldenstorm in 1566.
1. Welk(e) gevolg/gevolgen wordt/worden in elke bron genoemd?
2. Geef voor elk gevonden gevolg aan in welke bron(nen)
je die oorzaak hebt gevonden.
3. Vermeld van elk gevonden gevolg of het om een
cultureel (religieus), sociaal, politiek of economisch
gevolg gaat (soort gevolg).
4. Vermeld van elk gevonden gevolg of het om een gevolg
op lange of korte termijn gaat.
5. Vermeld van elk gevonden gevolg of het om een
belangrijk of een minder belangrijk gevolg gaat.
6. Vermeld van elk gevonden gevolg of het om een bedoeld
of onbedoeld gevolg gaat.
Gevolg |
Bron-nummer |
Soort gevolg |
Korte termijn of lange termijn |
Belangrijk of minder belangrijk |
Bedoeld of onbedoeld |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|