artikelen over geschiedenis didactiek
Leerlijn geschiedenis
Rekenen/wiskunde en taal hebben een referentiekader. De moderne vreemde talen hebben een Europes Referentie Kader (ERK). Is het mogelijk om ook voor geschiedenis een dergelijk referentiekader te maken?
Inhoud
- Oorzaken van de Beeldenstorm 1
- Oorzaken van de Beeldenstorm 2
- Oorzaken van de Beeldenstorm 3
- Oorzaken van de Beeldenstorm 4
- Gevolgen van de Beeldenstorm
- Interpretaties van de Opstand 1
- Interpretaties van de Opstand 2
- Bronnen over de Beeldenstorm
- Antwoordmodel
- Chronologievragen Opstand
- Vragen stellen Beeldenstorm
- Levenslijn Opstand
- Toetsvragen Opstand
- Examenvragen Opstand
Oorzaken van de Beeldenstorm 3
Voor deze opdracht worden de bronnen 1 t/m 7 gebruikt.
Gebruik de bronnen
De auteurs van de bronnen noemen verschillende oorzaken
van de Beeldenstorm in 1566.
1. Welke oorzaak/oorzaken wordt/worden in elke bron
genoemd?
2. Geef voor elke gevonden oorzaak aan in welke
bron(nen) je die oorzaak hebt gevonden.
3. Vermeld van elke gevonden oorzaak of het om een
culturele (religieuze), sociale, politieke of
economische oorzaak gaat (soort oorzaak).
4. Vermeld van elke gevonden oorzaak of het om een
directe oorzaak (aanleiding) gaat of om een indirecte
oorzaak.
5. Vermeld van elke gevonden oorzaak of het, volgens
jou, om een belangrijke of minder belangrijke oorzaak
gaat.
6. Vermeld van elke gevonden oorzaak of het om een
incidentele of een structurele oorzaak gaat.
Oorzaak | Bronnummer | Soort oorzaak | Direct (aanleiding) of indirect | Belangrijk of minder belangrijk | Incidenteel/structureel |