artikelen over geschiedenis didactiek
Leerlijn geschiedenis
Rekenen/wiskunde en taal hebben een referentiekader. De moderne vreemde talen hebben een Europes Referentie Kader (ERK). Is het mogelijk om ook voor geschiedenis een dergelijk referentiekader te maken?
Inhoud
- Oorzaken van de Beeldenstorm 1
- Oorzaken van de Beeldenstorm 2
- Oorzaken van de Beeldenstorm 3
- Oorzaken van de Beeldenstorm 4
- Gevolgen van de Beeldenstorm
- Interpretaties van de Opstand 1
- Interpretaties van de Opstand 2
- Bronnen over de Beeldenstorm
- Antwoordmodel
- Chronologievragen Opstand
- Vragen stellen Beeldenstorm
- Levenslijn Opstand
- Toetsvragen Opstand
- Examenvragen Opstand
Oorzaken van de Beeldenstorm 4
Onderstaande opdracht is in principe bedoeld voor de
tweede fase. Leerlingen werken in gropejes van maximaal
drie aan de opdracht, waarbij ze ieder een deel van de
bronnen voor hun rekening nemen. Vervolgens stellen ze,
in overleg een reactie op de stelling op.
Deze opdracht heeft betrekking op
alle
bronnen
Schrijf aan de hand van de bronnen een genuanceerde
reactie op de stelling:
De Beeldenstorm werd veroorzaakt door een hongersnood in
de Nederlanden.
Werkwijze
• Verdeel onderstaande bronnen onder elkaar
• Zoek in elke bron naar argumenten voor en tegen de
stelling. Vul het schema in.
• Schrijf, in gezamenlijk overleg, een reactie op de stelling.
Nummer van de bron | Argument voor de stelling | Onderbouwing van het argument; bron wel of niet betrouwbaar | argument tegen de stelling | Onderbouwing van het argument; bron wel of niet betrouwbaar |