Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 4, nummer 59, april I 2015 

Spotprenten

Een nieuwe rubriek op Histoforum is gewijd aan het werken met spotprenten in de geschiedenisles. Na een inleiding en een instructie voor leerlingen over het analyseren van spotprenten volgen diverse voorbeelden van het werken met spotprenten. Aan deze lijst wil ik graag voorbeelden van collega's toevoegen.
Om het materiaal ook in de klas te kunnen gebruiken zijn wel inloggegevens nodig (dezelfde als voor de tijdvaktoetsen).

Is this tomorrow

Is this tomorrow. America under communism! is een propagandistisch stripverhaal uit de periode kort na de Tweede Wereldoorlog. U kunt het verhaal volledig online bekijken.

Islam en geschiedenisonderwijs

Op 20 april organiseren de VGN en de Universiteit Leiden in samenwerking met het Rijksmuseum Oudheden in Leiden een conferentie voor docenten geschiedenis over het thema ‘De relevantie van de islam voor het geschiedenisonderwijs van vandaag’. In plenaire zittingen en in werkgroepen zullen onderwerpen als de geschiedenis van de islam, de positie van de vrouw, ontwikkelingen in het Midden-Oosten en radicalisering worden besproken. Leden van de VGN krijgen voorrang bij plaatsing.
Lees verder

Kaarten Midden-Oosten

40 maps that explain the Middle East is, de naam zegt het al, een website met veertig, deels interactieve, kaarten over het Midden-Oosten.

Allerlaatste oproep aan tvwo-geschiedenisdocenten om deel te nemen aan een Vragenlijstonderzoek naar tweetalig geschiedenisonderwijs.

Onderzoeker Huub Oattes (HvA) zoekt dringend nog een aantal tto-geschiedenisdocenten met leservaring in vwo en tvwo. Op eerdere verzoeken tot deelname reageerden inmiddels zo’n 45 van de naar schatting 200 tto-geschiedenisdocenten in Nederland. Om de representativiteit van de vragenlijstgegevens te versterken zijn er nog minstens 15 deelnemers nodig. De vragenlijst richt zich op de docent en zijn ervaringen met en opvattingen over tweetalig geschiedenisonderwijs. Het invullen ervan kost u ongeveer twintig minuten. Per tien deelnemers wordt een boekenbon van 20€ verloot. Per school kunnen meerdere tvwo-geschiedeniscollega’s deelnemen. Sluitingsdatum deelname: 2 april aanstaande.
Naar de vragenlijst: 

Historische films

Een kort overzicht van historische films en documentaires op DVD en waar die (voordelig) te koop zijn:

* Der Turm, een film over het leven in de totalitaire DDR.

* Unsere Mütter, unsere Vater.

* 37 Days- aftellen tot W.O.I

* Her Romeinse Rijk (BBC-documentaire)

* De Ottomanen (BBC-documentaire) Zie ook beschrijving op Historiek.net

* De middeleeuwen - een tijdperk van licht (BBC-documentaire)

* De Kruistochten (BBC-documentaire). Zie de bespreking van Jos Martens

Tijdbalk Duitse eenwording in 1990

Het Duitsland Instituut heeft op haar website uitslandweb een interactieve tijdbalk geplaatst met daarin de gebeurtenissen in 1990 die tot de snelle eenwording hebben geleid. Met origineel film- en fotomateriaal. Zie ook 25 jaar eenwording: Eerste vrije verkiezingen in de DDR.

The Infographic History of the World

The Infographic History of the World is een bijzonder boek van van grafisch ontwerper Valentina D’Efilippo. Op Historiën een korte beschrijving met een filmpje en een link naar de bijbehorende website.

Explaining history

Op de website Explaining history staat allerlei 'free stuff' dat u, bijvoorbeeld, kunt gebruiken in de voorbereiding op lessen.

Het benoemen van het onbenoembare. Lesgeven over de Holocaust en andere genociden

Op vrijdag 10 april 2015 organiseert Hogeschool Utrecht in samenwerking met het NIOD en de Anne Frank Stichting een nascholingsconferentie voor docenten geschiedenis uit het voortgezet onderwijs. Het thema van deze dag is ‘Holocaust en andere genociden’.

In de ochtend komen historici aan het woord zoals dr. B. E. van der Boom (Universiteit Leiden), prof. dr. J. Houwink ten Cate (Universiteit van Amsterdam) en drs. D. Roodzant (Universiteit van Amsterdam). Docent Maurits Harmsen van het Minkema College uit Woerden presenteert een film die hij maakte over de activiteiten van het academieteam Genocidestudies van Hogeschool Utrecht.

In het middaggedeelte worden workshops en presentaties gehouden door docenten van de Hogeschool Utrecht, medewerkers van het NIOD en de Anne Frank Stichting. Hierbij wordt onder andere stilgestaan bij de vraag hoe om te gaan met ethische en didactische dilemma’s in het lesgeven over de Holocaust en andere genociden.

Meer informatie via http://www.cursussen.hu.nl/Data/Evenementen/Nascholingsconferentie-Het-benoemen-van-het-onbenoembare

Website van collega: Meneervanempel.nl

Robbert van Empel, docent Geschiedenis aan het Teylingen College, wil zijn (en andere) leerlingen op een levendige en interactieve manier geïnteresseerd maken voor het vak geschiedenis. Dit doet hij door elke dag een artikel te posten op zijn website Meneervanempel.nl  en door iedere week een Vlog (video blog) te uploaden waarin hij 'leuk' combineert met feiten en wetenswaardigheden. Ofwel: Vlogging the classroom!

Plickers

Er zijn verschillende softwareprogramma's op de markt waarmee je leerlingen actief bij de les kunt betrekken. Socrative (Nederlandstalige handleiding) is misschien wel de bekendste. Een programma dat technologie combineert met het ouderwetse papier is Plickers. Aardig om eens te bekijken. Op Vimeo staat een instructiefilmpje.

North Korea Documentary: How Americans Live Today

Hoe Amerikanen tegenwoordig leven is zogenaamd een Noord-Koreaanse documentaire waarin Amerika belachelijk gemaakt wordt. Een prachtig filmpje om in de klas te gebruiken om met leerlingen te praten over verschillende perspectieven: Wie heeft dit filmpje gemaakt en met welke bedoelingen? 

Kaarten W.O.I

40 maps that explain World War I bevat veertig kaarten over de Eerste Wereldoorlog.

Richard III

Jos Martens heeft voor Histoforum een bloemlezing gemaakt van berichten die de afgelopen jaren verschenen naar aanleiding van de vondst van het skelet van Richard III. 

Hoe specifiek moet je verwijzing in een tekst zijn?

Er schijnen meningsverschillen te bestaan over de vraag of je in een tekst wel of niet naar pagina's moet verwijzen. Dit is wat er in de Nederlandse vertaling van de APA handleiding staat:

1.11 Een specifiek onderdeel van een bron
De APA raadt auteurs aan (maar verplicht hen niet) bij verwijzingen in de tekst duidelijk aan te geven waar het besprokene te vinden is. Dit maakt het de lezer makkelijk de bedoelde passage te vinden, vooral wanneer het gaat om lange of complexe teksten.
Bij een verwijzing naar een onderdeel van een bron geef je aan waar het betreffende onderdeel staat, bijvoorbeeld door paginanummer(s) of hoofdstuknummers te noemen. Gebruik voor ‘pagina’ de afkorting ‘p.’ (page) en voor ‘pagina’s ‘pp.’ (pages). Kort ‘Chapter’/‘Hoofdstuk’ niet af.
(Spencer & Buchanan, 2011, p. 332)
(Nguyen, 2009, pp. 13-14)
(Atkinson, 2007, Chapter 8)
(Gallo, Chen, Wiseman, Schacter, & Budson, 2007, Figure 1, p. 560)
(Dexter & Attenborough, 2013, Tabel 3, rij 5, p. 34)

 

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht. Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.