Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 4, nummer 59, april I 2015
Vorige nieuwsbrieven
Links
Spotprenten
Een nieuwe rubriek op Histoforum is gewijd aan het werken met
spotprenten in de geschiedenisles. Na een inleiding en een
instructie voor leerlingen over het analyseren van spotprenten
volgen diverse voorbeelden van het werken met spotprenten. Aan
deze lijst wil ik graag voorbeelden van collega's toevoegen.
Om het materiaal ook in de klas te kunnen gebruiken zijn wel
inloggegevens nodig (dezelfde als voor de
tijdvaktoetsen).
Is this tomorrow
Is this tomorrow. America under communism! is een propagandistisch stripverhaal uit de periode kort na de Tweede Wereldoorlog. U kunt het verhaal volledig online bekijken.
Islam en geschiedenisonderwijs
Op 20 april organiseren de VGN en de Universiteit Leiden in
samenwerking met het Rijksmuseum Oudheden in Leiden een
conferentie voor docenten geschiedenis over het thema ‘De
relevantie van de islam voor het geschiedenisonderwijs van
vandaag’. In plenaire zittingen en in werkgroepen zullen
onderwerpen als de geschiedenis van de islam, de positie van de
vrouw, ontwikkelingen in het Midden-Oosten en radicalisering
worden besproken. Leden van de VGN krijgen voorrang bij
plaatsing.
Lees verder
Kaarten Midden-Oosten
40 maps that explain the Middle East is, de naam zegt het al, een website met veertig, deels interactieve, kaarten over het Midden-Oosten.
Allerlaatste oproep aan tvwo-geschiedenisdocenten om deel te nemen aan een Vragenlijstonderzoek naar tweetalig geschiedenisonderwijs.
Onderzoeker Huub Oattes (HvA) zoekt dringend nog een aantal
tto-geschiedenisdocenten met leservaring in vwo en tvwo. Op
eerdere verzoeken tot deelname reageerden inmiddels zo’n 45 van
de naar schatting 200 tto-geschiedenisdocenten in Nederland. Om
de representativiteit van de vragenlijstgegevens te versterken
zijn er nog minstens 15 deelnemers nodig. De vragenlijst richt
zich op de docent en zijn ervaringen met en opvattingen over
tweetalig geschiedenisonderwijs. Het invullen ervan kost u
ongeveer twintig minuten. Per tien deelnemers wordt een
boekenbon van 20€ verloot. Per school kunnen meerdere
tvwo-geschiedeniscollega’s deelnemen. Sluitingsdatum deelname: 2
april aanstaande.
Naar de vragenlijst:
Historische films
Een kort overzicht van historische films en documentaires op DVD en waar die (voordelig) te koop zijn:
* Der Turm, een film over het leven in de totalitaire DDR.
* Unsere Mütter, unsere Vater.
* Her Romeinse Rijk (BBC-documentaire)
* De Ottomanen (BBC-documentaire) Zie ook beschrijving op Historiek.net
* De middeleeuwen - een tijdperk van licht (BBC-documentaire)
* De Kruistochten (BBC-documentaire). Zie de bespreking van Jos Martens
Tijdbalk Duitse eenwording in 1990
Het
Duitsland Instituut heeft op haar website uitslandweb een
interactieve tijdbalk geplaatst met daarin de gebeurtenissen
in 1990 die tot de snelle eenwording hebben geleid. Met
origineel film- en fotomateriaal. Zie ook
25 jaar eenwording: Eerste vrije verkiezingen in de DDR.
The Infographic History of the World
The Infographic History of the World is een bijzonder boek van van grafisch ontwerper Valentina D’Efilippo. Op Historiën een korte beschrijving met een filmpje en een link naar de bijbehorende website.
Explaining history
Op de website Explaining history staat allerlei 'free stuff' dat u, bijvoorbeeld, kunt gebruiken in de voorbereiding op lessen.
Het benoemen van het onbenoembare. Lesgeven over de Holocaust en andere genociden
Op vrijdag 10 april 2015 organiseert Hogeschool Utrecht in
samenwerking met het NIOD en de Anne Frank Stichting een
nascholingsconferentie voor docenten geschiedenis uit het
voortgezet onderwijs. Het thema van deze dag is ‘Holocaust en
andere genociden’.
In de ochtend komen historici aan het woord zoals dr. B. E. van
der Boom (Universiteit Leiden), prof. dr. J. Houwink ten Cate
(Universiteit van Amsterdam) en drs. D. Roodzant (Universiteit
van Amsterdam). Docent Maurits Harmsen van het Minkema College
uit Woerden presenteert een film die hij maakte over de
activiteiten van het academieteam Genocidestudies van Hogeschool
Utrecht.
In het middaggedeelte worden workshops en presentaties gehouden
door docenten van de Hogeschool Utrecht, medewerkers van het
NIOD en de Anne Frank Stichting. Hierbij wordt onder andere
stilgestaan bij de vraag hoe om te gaan met ethische en
didactische dilemma’s in het lesgeven over de Holocaust en
andere genociden.
Meer informatie via
http://www.cursussen.hu.nl/Data/Evenementen/Nascholingsconferentie-Het-benoemen-van-het-onbenoembare
Website van collega: Meneervanempel.nl
Robbert van Empel, docent Geschiedenis aan het Teylingen College, wil zijn (en andere) leerlingen op een levendige en interactieve manier geïnteresseerd maken voor het vak geschiedenis. Dit doet hij door elke dag een artikel te posten op zijn website Meneervanempel.nl en door iedere week een Vlog (video blog) te uploaden waarin hij 'leuk' combineert met feiten en wetenswaardigheden. Ofwel: Vlogging the classroom!
Plickers
Er zijn verschillende softwareprogramma's op de markt waarmee je
leerlingen actief bij de les kunt betrekken.
Socrative
(Nederlandstalige
handleiding) is
misschien wel de bekendste. Een programma dat technologie
combineert met het ouderwetse papier is
Plickers. Aardig om eens
te bekijken. Op Vimeo staat een
instructiefilmpje.
North Korea Documentary: How Americans Live Today
Hoe Amerikanen tegenwoordig leven is zogenaamd een
Noord-Koreaanse documentaire waarin Amerika belachelijk gemaakt
wordt. Een prachtig filmpje om in de klas te gebruiken om met
leerlingen te praten over verschillende perspectieven: Wie heeft
dit filmpje gemaakt en met welke bedoelingen?
Kaarten W.O.I
40 maps that explain World War I bevat veertig kaarten over de Eerste Wereldoorlog.
Richard III
Jos Martens heeft voor Histoforum een bloemlezing gemaakt van berichten die de afgelopen jaren verschenen naar aanleiding van de vondst van het skelet van Richard III.
Hoe specifiek moet je verwijzing in een tekst zijn?
Er schijnen meningsverschillen te bestaan over de vraag of je in een tekst wel of niet naar pagina's moet verwijzen. Dit is wat er in de Nederlandse vertaling van de APA handleiding staat:
1.11 Een specifiek onderdeel van een bron
De APA raadt auteurs aan (maar verplicht hen niet) bij
verwijzingen in de tekst duidelijk aan te geven waar het
besprokene te vinden is. Dit maakt het de lezer makkelijk de
bedoelde passage te vinden, vooral wanneer het gaat om lange of
complexe teksten.
Bij een verwijzing naar een onderdeel van een bron geef je aan
waar het betreffende onderdeel staat, bijvoorbeeld door
paginanummer(s) of hoofdstuknummers te noemen. Gebruik voor
‘pagina’ de afkorting ‘p.’ (page) en voor ‘pagina’s ‘pp.’
(pages). Kort ‘Chapter’/‘Hoofdstuk’ niet af.
(Spencer &
Buchanan, 2011, p. 332)
(Nguyen, 2009, pp. 13-14)
(Atkinson, 2007, Chapter 8)
(Gallo, Chen, Wiseman, Schacter, & Budson, 2007, Figure 1, p.
560)
(Dexter & Attenborough, 2013, Tabel 3, rij 5, p. 34)
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.