Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 4, nummer 60, april II 2015
Vorige nieuwsbrieven
Links
Historische empathie
Historische empathie is een van de belangrijkste
meta-concepten bij het vak geschiedenis. Maar het is ook een van
de moeilijkste. Leerlingen moeten zich verplaatsen in het gedrag
en denken van mensen in een andere tijd en daarbij rekening
houden met de normen en waarden van die tijd en de specifieke
omstandigheden waarin zij toen leefden. En daarbij moeten zij
zich dan ook nog eens bewust zijn van hun eigen normen en
waarden. Met het lesmateriaal 'De
Hitlergroet' kunnen leerlingen oefenen met deze vaardigheid.
Wijziging geschiedenisexamen vmbo met ingang van het schooljaar 2016-2017
Met ingang van het schooljaar 2016-2017 wordt het
programma voor het geschiedenisexamen enigszins gewijzigd.
Ook de syllabus bij het programma voor het centraal examen zal
met ingang van dat schooljaar worden gewijzigd. Belangrijkste
wijzigingen in het examenproghramma zijn: Het
verrijkingsonderdeel De brandhaard Isral/Palestina is geen
onderdeel meer van het centraal examen, maar krijgt onder de
titel Het conflict tussen Israël en de Arabische wereld een
plaats in het keuzeprogramma voor het schoolexamen. Dit
onderwerp kan nu ook gekozen worden door bb- en kb-leerlingen.
Aan het onderdeel staatsinrichting 1848-1914 wordt de
historische context toegevoegd. De tekst luidt nu: De kandidaat
kan herkennen en benoemen (beschrijven voor kb en gl/tl) hoe de
Nederlandse rechtsstaat/staatsinrichting zich vanaf 1848 tot nu
ontwikkeld heeft en deze ontwikkelingen in verband brengen met
belangrijke gebeurtenissen en ontwikkelingen in de Nederlandse
geschiedenis vanaf 1848. De nieuwe syllabus is binnenkort te vinden
op de website van
CvTE.
Discussiemiddag over het geschiedenisonderwijs van de toekomst
Datum: vrijdag 5 juni 2015
Tijd: 13.00 - 17.00 uur
Locatie: Vrije Universiteit, Amsterdam
Het Ministerie van Onderwijs startte eind 2014 een nationale brainstorm over de onderwijsinhoud van de toekomst. Aan het einde van 2015 zullen alle ideeën worden gebundeld, zodat ze een inspiratiebron kunnen zijn voor herziening van de kerndoelen. Deze discussie over de inhoud van het primair en voortgezet onderwijs raakt ook het schoolvak Geschiedenis.
Geschiedenisonderwijs, waartoe en waarover?
Welke geschiedenis willen we aan de nieuwe generatie leerlingen onderwijzen, en waartoe moet dit geschiedenisonderwijs dienen? We nodigen nadrukkelijk mensen uit verschillende werkvelden uit om mee te denken en te praten over deze vragen: geschiedenisleraren, onderwijzers, lerarenopleiders, vakdidactisch onderzoekers, methode-ontwikkelaars, historici werkzaam aan universiteiten en andere belangstellenden. De opbrengst van de middag is een verzameling uitgangspunten en aanbevelingen voor vernieuwing van het geschiedeniscurriculum. Locatie van de discussiemiddag is de Vrije Universiteit Amsterdam.
Programma 5 Juni 2015
De aftrap van deze discussiemiddag wordt verzorgd door leerlingen die onder leiding van Bart Meijer (presentator van het Klokhuis) hun visie geven op betekenisvol geschiedenisonderwijs. Arie Wilschut en Frits van Oostrom geven hun visie op de toekomst van het kader van tien tijdvakken en de Canon van Nederland, gevolgd door een reactie van een onderwijzer en geschiedenisleraar. In drie rondetafelgesprekken kunnen deelnemers vervolgens brainstormen over het geschiedenisonderwijs van de toekomst. Tijdens de gezamenlijke afsluiting worden de aanbevelingen aangeboden aan prof. dr. Geert ten Dam van het Platform #Onderwijs2032.
Aanmelden
U kunt zich tot 20 mei aanmelden via www.expertisecentrum-geschiedenis.nl
Organisatie
Deze middag wordt georganiseerd
door het Meesterschapsteam geschiedenisdidactiek. Met het
programma "Meesterschap in de vakdidactiek" geven zeven
universiteiten – met ondersteuning vanuit het Regieorgaan
Geesteswetenschappen – een impuls aan de versterking van de
vakdidactiek in de Geesteswetenschappen, zowel in het onderzoek
als in het onderwijs. Zie
www.vakdidactiekgw.nl Nieuwe theorie over het
uitsterven van de Neanderthalers.
In opdracht van de Atlas van Stolk maakte Karel Kindermans
twintig nieuwe schoolplaten. Deze schoolplaten zijn
op dit moment nog te zien op een
tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam en zijn ook
verschenen in het boek
Beeldkraken,
waarin twintig historici hun licht schijnen over wat er op de
platen te zien is.
ProDemos publiceert in het schooljaar 2014-2015 in iedere Kleio
een activerende werkvorm over parlementaire geschiedenis.
Hier kunt u de praktische docentenhandleiding en de
bijbehorende werkbladen downloaden.
Van rouwproces tot nieuwe romances en sappige roddels over de
Oranje’s aan het Hof: dit alles kunnen we de laatste maanden
dagelijks meelezen in het
online dagboek uit 1624 van Odilia
Beck. Vanaf 18 april komt de wereld van dit doodgewone Haagse
meisje uit de Gouden eeuw nader tot leven door storytelling, een
museale presentatie in Boijmans Van Beuningen, workshops en een
stadswandeling in Den Haag.
Op 30 april gaat in Nederland in roulatie de film
Im
Labyrinth des Schweigens. Deze film behandelt de
voorgeschiedenis van de Frankfurter Auschwitzprocessen. ProDemos Binnenhof biedt scholen gratis educatieve
(dag)programma’s in politiek Den Haag. Vanaf 13 april kunnen
scholen zich weer inschrijven voor deze (dag)programma’s. Op een
aantrekkelijke en laagdrempelige wijze maken de leerlingen
kennis met onze democratische rechtsstaat en de politieke
wereld. De Franse president François Hollande opent a.s. vrijdag een
exacte
replica van de wereldberoemde Grotte Chauvet in de Ardèche.
De grot werd in 1994 ontdekt door de Franse speleoloog
Jean-Marie Chauvet. In een verborgen kamer trof hij wanden aan
die bedekt zijn met prehistorische (dieren)tekeningen van
ongeveer 36.000 jaar oud. De grot is wereldberoemd maar was
nooit toegankelijk voor het publiek. Ook de in 1940
ontdekte grot van Lascaux, waar eveneens prehistorische
tekeningen zijn aangetroffen, heeft een replica. Op
deze website staat een aardig filmpje over bveranderingen in
de make-up van vrouwen door de geschiedenis heen. Mooi voorbeeld
van continuïteit en verandering.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Neanderthalers
Nieuwe schoolplaten
Geschiedenis van de staatsinrichting
Odilia’s Wereld: roddels en romances in de Gouden Eeuw
Odilia Beck heeft echt bestaan. Zij woont in 1624 in Den Haag in
de Hoogstraat bij haar broer David en zorgt voor zijn kinderen
Adriaan van vijf en Sara van drie. Sinds januari 2015 geeft zij
ons dagelijks via Facebook en de website odiliasdagboek.nl een
uniek kijkje in haar leven. Het dagboek is als een waargebeurde
soap met, naast haar huishoudelijke beslommeringen, aandacht
voor liefde, oorlog en de pest. Odilia's verhaal wordt iedere
dag geïllustreerd met prenten, schilderijen en
gebruiksvoorwerpen uit haar tijd.
In april is een aantal activiteiten gepland rond de wereld van
Odilia. Op de Dag van de Haagse Geschiedenis, die zaterdag 18
april plaatsvindt op Het Plein in Den Haag, vertelt Odilia’s
tante Annetje verhalen over leven in de Gouden Eeuw. Op zondag
19 april vormt Odilia’s Familiedag in Museum Boijmans Van
Beuningen in Rotterdam de opening van de collectiepresentatie
‘Een dag uit het leven van Odilia Beck’. De Familiedag biedt
storytelling, een workshop 17e-eeuws tekenen en een hoorcollege
voor het hele gezin. In Den Haag is er de stadswandeling ‘Op pad
met Odilia’, welke online te vinden is op de website van het
Haags Historisch Museum en binnenkort onder begeleiding van een
gids te volgen is.
Im
Labyrinth des Schweigens
In de late jaren 1950, tijdens het Duitse Wirtschaftswunder wil
de journalist Thomas Gnielka in de rechtbank van de stad
Frankfurt am Main een voormalige bewaker van het
vernietigingskamp Auschwitz aangeven, die zijn vriend Simon
Kirsch heeft gezien als leraar op een schoolplein. Deze aangifte
wordt afgewezen. Echter, de jonge officier van justitie Johann
Radmann neemt de de zaak in behandeling en begint met hulp van
de procureur-generaal Fritz Bauer aan het onderzoek.
ProDemos
Een bezoek aan ProDemos betekent dat de klas ook een bezoek
brengt aan de Tweede Kamer en wellicht ook aan de Eerste Kamer.
Verder staan er diverse educatieve (spel)onderdelen op het
programma zoals het speurtocht over het Binnenhof en het
DemocratieLAB, een interactief lab dat leerlingen met speelse
proefjes aan tot nadenken over de dilemma's van de democratische
rechtsstaat.
Er zijn diverse programma’s mogelijk, in lengte variërend van
een paar uur tot een hele dag. Docenten kunnen zo kiezen wat het
beste bij de klas past. Ook de inhoud van de programma’s is
afgestemd op het onderwijsniveau van de leerlingen. Alle
programma’s van ProDemos sluiten aan bij vakken als Burgerschap,
Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van
ProDemos.
Replica beroemde grot van Chauvet
Make-up door de eeuwen heen
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.