Lesmateriaal
Why was my Grandfather sieg heiling in Bamberg in 1938?
Historische empathie, in het Nederlands meestal
standplaatsgebondenheid genoemd, is een van de belangrijkste
meta-concepten voor het vak geschiedenis. Een foto, waarop een
jongen de Hitlergroet brengt, is de basis voor een les over deze
vaardigheid.
Rubrieken
- Prehistorie
- Oudheid
- Middeleeuwen
- 1500-1900
- Twintigste Eeuw
- Staatsinrichting
Lesmateriaal op Periode
- Tijdvak 1
- Tijdvak 2
- Tijdvak 3
- Tijdvak 4
- Tijdvak 5
- Tijdvak 6
- Tijdvak 7
- Tijdvak 8
- Tijdvak 9
- Tijdvak 10
Lesmateriaal op Tijdvak
- Algemeen
- Basisonderwijs
- Brugklas
- Klas twee
- Klas drie
- Tweede Fase
- Toetsopdrachten
- Staatsinrichting
Lesmateriaal op Tijdvak
Links
Een Engelse jongen brengt de Hitlergroet
De Brit Richard Kennett vond, min of meer bij toeval, een foto van zijn grootvader die de Hitler groet bracht. De foto was verschenen in een krant van Gauverlag Bayerische Ostmark, een door de nazis gecontroleerde uitygeverij. Hij kende het verhaal dat zijn grootvader, David Gummer, in de jaren dertig een bezoek had gebracht aan Duitsland, aan Bamberg, vlak bij Bayreuth, het hart van Nazi-Duitsland, maar had de foto nog nooit gezien tot deze ineens op dook. Hij had altijd gedacht dat zijn grootvader Duitsland in 1933 of 1934 had bezocht, maar nu kwam hij erachter dat het in de zomer van 1938 was geweest, het jaar waarin ook de Kristallnacht plaatsvond. Kennett vraagt zich af waarom een leider met een scoutinggroep naar Duitsland ging. Was hij een aanhanger van de nazis (die had je in die tijd in Engeland) of was hij zich (nog) niet tenvolle bewust van het gewelddadige karakter van het nazi-regime?
Decreet van 20 januari 1934 Docenten en studenten begroeten elkaar binnen en buiten de school met de Duitse Groet (Hitlergruß). De leraar gaat aan het begin van elke les voor de klas staan (leerlingen staan) en groet als eerste door het heffen van de rechter arm en de woorden "Heil Hitler". De klas beantwoordt de groet door het heffen van de rechterarm en de woorden "Heil Hitler". De leraar beëindigt de les op dezelfde manier. .... De niet-Arische leerlingen mogen zelf kiezen of ze de Duitse groet brengen... |
Deze foto biedt de mogelijkheid om met leerlingen een oefening in historische empathie te doen, bijvoorbeeld aan de hand van de volgende vragen:
Opdrachten
1. Waarom zou het minder erg zijn geweest als David Gummer Duitsland in 1933 had bezocht in plaats van in 1938?
2. Waarom zou een jongen van vijftien in Duitsland de Hitlergroet hebben gebracht?
a. Hij drijft de spot met de nazis
b. Hij wist niet wat hij deed.
3. Waarom ging een leider van een scoutingsgroep in 1938 met jongeren naar Duitsland?
4. Waarom publiceerde een naz-krant een foto van een lid van een Engelse scoutinggroep die de Hitlergroet brengt?
Referentie
Kennett, R. (2015). Why was my Grandfather sieg heiling in Bamberg in 1938?
Geraadpleegd van
http://radicalhistory.co.uk/?p=494
Zie ook: Renathe Bethge en de Hitlergroet.