Rubrieken
- Prehistorie
- Oudheid
- Middeleeuwen
- 1500-1900
- Twintigste Eeuw
- Staatsinrichting
Lesmateriaal op periode
- Tijdvak 1
- Tijdvak 2
- Tijdvak 3
- Tijdvak 4
- Tijdvak 5
- Tijdvak 6
- Tijdvak 7
- Tijdvak 8
- Tijdvak 9
- Tijdvak 10
- Door de tijd heen
Lesmateriaal op tijdvak
- Algemeen
- Basisonderwijs
- Brugklas
- Klas twee
- Klas drie
- Tweede Fase
- Toetsopdrachten
- Staatsinrichting
Overig lesmateriaal
Links
Histoforum Lesmateriaal
Lesmateriaal
Per tijdvak vindt u hier lesmateriaal, PowerPoint presentaties en filmpjes.
Tijd van jagers en boeren - Prehistorie
PowerPoints presentaties
- Powerpoint met kaarten bij de tien tijdvakken
- Lege powerpoint presentatie met de tien
tijdvakken
- Powerpoint tijdvak 1 jagers en verzamelaars
-
Powerpoint tijdvak 1 ontstaan van landbouw en
veeteelt
-
Jagers of boeren
Een powerpoint van Bas van der Meijden om te controleren of je het verschil kent tussen samenlevingen van jagers en boeren
Lesmateriaal
De prehistorie
Jagers met geheugenverlies-
Hunters
with amnesia
This webquest, 'Hunters with amnesia', is an example of an activating teaching method (activating instructional format) called the AQUA, which stands for Activating prior knowledge, asking Questions and searching for Answers. The AQUA is related to problem-based learning.
'Hunters with amnesia' is an assignment about the life of hunters and gatherers in prehistoric times, but is also an assignment about activating prior knowledge, misconceptions, the formulation of questions and about the search for information (information skills) and cooperative learning. - Grotschilderingen
- Grotschilderingen brugklas
- Grotschilderingen basisonderwijs
-
Hunebedden
brugklas vmbo, havo en vwo
Webquest waarin leerlingen vragen beantwoorden aan de hand van Teleblijk filmpjes. - Hunebedden brugklas vmbo
- Hunebedden brugklas havo/vwo
- Hunebedden basis onderwijs
- het ontstaan van landbouw en veeteelt (onderbouw)
- het ontstaan van landbouw en veeteelt (tweede fase)
- het eerste schrift
- De Tollundman (brugklas tl, havo/vwo)
- Veenlijken (tweede fase)
- De mammoetjacht
- Vrouwen in de prehistorie
- Primaire en secundaire bronnen (tl, havo/vwo)
- Primaire en secundaire bronnen (vmbo)
Voor een goed overzicht van dit tijdvak moeten leerlingen:
- - het begrip prehistorie kunnen omschrijven
- - zicht hebben op de relatie tussen voedsel verzamelen/jagen en wonen
- - zicht hebben op de relatie tussen voedsel verzamelen/jagen en godsdienstige opvattingen
- - zicht hebben op de sociaal-maatschappelijke gevolgen van het ontstaan
van landbouw
(ontstaan van dorpen, arbeidsdeling, bestuurlijke relaties) - - zicht hebben op redenen voor en gevolgen van de ontdekking van het schrift
Filmpjes
Korte instructiefilmpjes bij dit tijdvak