Jan Pieterszoon Coen: held of schurk? In deze opdracht van
Robbert-Jan Poortvliet moeten de leerlingen op basis van hun tekstboek
en een aantal brobben een met argumenten onderbouwde mening geven over
Jan Pieterszoon Coen. Was hij een hel;d of juist eerder een schurk?
Holmes’ Bonfire 1666 Collega Sjoer Faber van de rsg Simon Vestdijk in Harlingen, schreef
in opdracht van Stichting 1666 een
lesbrief
met
docentenhandleiding en
PowerPoint presentatie over gebeurtenissen
op Vlieland in 1666. De lesbrief bestaat uit een groot aantal
bronnen over deze gebeurtenis (en achtergrond) met daarbij een
aantal activerende opdrachten.
Dossier Geschiedenis: De Gouden Eeuw’
De Gouden Eeuw is een speciale bewerking van de populaire NTR/VPRO serie
‘de Gouden Eeuw’. Uit het tv-materiaal heeft Schooltv een lespakket
ontwikkeld voor het vak geschiedenis voor de bovenbouw havo en vwo. Op
de dvdPLUS staan vier afleveringen van elk 15 minuten waarin de
belangrijkste informatie over De Gouden Eeuw aan bod komt. Het
lesmateriaal sluit aan bij een van de vier historische contexten.
Daarnaast bevat de dvd een lesbrief en diverse informatieve clips. Deze
dvd is te bestellen via de website van Schooltv
www.schooltv.nl/webwinkel.
Nova Zembla Overwinter met Willem Barentsz op Nova Zembla en probeer vervolgens
terug te reizen naar Nederland. Om het gevoel van authenticiteit te
vergroten is gebruik gemaakt van teksten en prenten uit het dagboek van
Gerrit de Veer.
De
opstand der Nederlanden Een onderzoeksopdracht over een persoon die een rol heeft gespeeld in
de opstand van de Nederlanden tegen Spanje.
De
Unie van Utrecht. De geboorte van Nederland Op 23 januari 1579 sluit een aantal Nederlandse provincies en steden in
Utrecht een verbond. Ze gaan samen de strijd aan koning Philips II van
Spanje en diens landvoogdes Margaretha van Parma.
Deze Unie van Utrecht is het begin van wat zal uitgroeien tot een
democratisch en onafhankelijk Nederland. Deze lesbrief is bedoeld voor leerlingen in de basisvorming (12 - 15 jaar).
De VOC Een lessenserie over de VOC voor het VMBO, gemaakt door Pegg Busman
VOC
spel Site van het gemeente archief Amsterdam met o.a. een spel over de
VOC
Dia de La Hispanidad: Columbusdag Op 12 oktober herdenken de Verenigde Staten, Spanje, Italië en
verschillende landen in Latijns-Amerika dat Columbus in 1492 voet aan wal
zette in een voor Europa nieuwe wereld. De wereld die we nu Amerika
noemen. En dat hebben de inheemse volken daar geweten. Het heeft hun
leven ingrijpend veranderd. Het heeft ook velen het leven gekost. Landen en bevolkingsgroepen die nauw bij deze historische
gebeurtenissen betrokken zijn geweest herdenken de ontdekking van
Columbus op hun eigen manier. De lesbrief is bedoeld voor leerlingen in de basisvorming (12 - 15
jaar).
Daens Een webquest over de gevolgen van de industrialisatie. U vidnt deze door
Albert van der Kaap gemaakte webquest in een fraaie vormgeving ook op de
site van het Vellesancollege.
Kinderarbeid WebQuest Vier versies van een onderzoeksopdracht over kinderarbeid. Leerlingen verzamelen informatie
voor een negentiende eeuws debat over de stelling: 'Kinderarbeid moet worden
afgeschaft' of voor een onderzoeksverslag.
Absolute
vorsten in Europa Site hoort bij de methode Memo. Klik op lesmateriaal, basisvorming en vmbo, 2 havo/vwo en De Franse Revolutie.
De
slag bij Waterloo Op 18 juni 1815 vond Napoleon Bonaparte zijn Waterloo. Op die dag
verliest hij de finale slag van de hertog van Wellington, van generaal Von
Blücher en onze eigen prins Willem van Oranje. Sindsdien is de uitdrukking ‘je Waterloo vinden’ in het Nederlands een
gevleugelde uitdrukking voor ‘definitief verslagen worden’. In deze lesbrief blikken we terug op die historische gebeurtenis. We
kijken naar wie Napoleon eigenlijk was, hoe de veldslag verlopen is en de
gevolgen van de veldslag voor Nederland. Maar eerst kijken we naar Napoleon en Waterloo in verschillende
(pop)liederen, bij wijze van ludieke binnenkomer. Deze lesbrief is bedoeld voor leerlingen in de leeftijd van 13 -15 jaar.
Napoleon Lesmateriaal bij een videoband over Napoleon
You
be the historian Leerlingen moeten op basis van voorwerpen en documenten conclusies
trekken over het leven van het echtpaar Springer dat eind 18e eeuw in de V.S. woonde.