titel |
omschrijving |
niveau |
Indonesië, werken
met bronnen |
In deze
opdracht oefenen leerlingen met vragen over
(beeld)bronnen en
historische empathie (tijd- en
plaatsgebondenheid) |
tweede fase |
Propagandaposters |
Zeven
opdrachten over propagandaposters uit W.O.I
en W.O.II. |
tweede fase |
De Eerste Wereldoorlog |
Allerlei opdrachten over de Eerste
Wereldoorlog |
havo/vwo |
Veldpost in W.O. I |
De Eerste Wereldoorlog aan de hand van brieven uit de Eerste Wereldoorlog |
tweede fase |
Louis Raemaekers en W.O.I |
Waarom was de Duitse regering zo gebeten op de cartoonist Louis Raemaekers. |
onderbouw havo/vwo/ tweede
fase |
Internetgids
Eerste Wereldoorlog |
De
leraar geschiedenis heeft voor een project over de Eerste Wereldoorlog behoefte
aan een internetgids waarin sites beschreven worden die betrekking hebben op de
Eerste Wereldoorlog.
Leerlingen
gaan als klas deze internetgids voor hem maken. De klas wordt daartoe opgedeeld
in groepjes van twee. Elk groepje zoekt sites die betrekking hebben een aspect
van de Eerste Wereldoorlog. |
tl/havo/vwo |
De Hitlergroet (historische empathie).
Zie ook dit
artikel. |
Een les waarin
het gaat over historische empathie aan de
hand van het brengen van de Hitlergroet. |
vmbo/havo/vwo |
Adolf Hitler |
Leerlingen
moeten beredeneren waarom een tekst met
allemaal feiten, toch geen historisch
verantwoord verslag oplevert. |
havo/vwo |
Arthur Nebe |
Een onderzoeksopdracht(je) over de opkomst
van het nationnalsocialisme in Duitsland in
de jaren dertig. |
klas 3 vwo en tweede fase |
Briefkaart uit Westerbork |
Aan de hand van
een briefkaart uit Westerbork van Siegmund
Knieberg kan de docent het verhaal vertellen
van het lot van de joden. Bij de tekst hoort
een PowerPoint. |
onderbouw/bovenbouw |
Australië in W.O.II |
Leerlingen
onderzoeken aan de hand van een spotprent de
betrokkenheid van Australië met W.O.II
(korte opdracht) |
klas 3 en tf |
De Russische Revolutie |
Een rollenspel
over de Russische Revolutie. Veel
bronnenmateriaal en opdrachten in het Engels |
tweede fase |
Animal Farm |
Opdrachten bij
het boek en de film die van het boek is
gemaakt. |
vmbo/havo/vwol |
Verzuiling |
In deze
opdracht onderzoeken leerlingen in
drietallen of er in hun families
sprake is/was van verzuiling. |
havo/vwo |
Verzuiling |
In 'verzuiling'
gaan leerlingen, middels een aantal
opdrachten, in groepjes van drie onderzoeken
in hoeverre er in de families van je
klasgenoten sprake is/was van verzuiling. |
havo/vwo |
Economie in de jaren twintig in de V.S. |
Grafieken die
gebruikt kunnen worden in een les over de
economie van de V.S. in de jaren twintig. |
havo/vwo |
Tentoonstelling over de jaren dertig |
Leerlingen
krijgen van de plaatselijke wethouder de
vraag een projectplan te schrijven voor de
inrichting van een tentoonstelling over de
jaren dertig in de gemeente.
Deze opdracht is geschreven voor leerlingen
in Enschede, maar kan uiteraard voor elke
stad of streek worden gebruikt. |
tweede fase (po) |
De twintigste eeuw in
foto's en spotprenten |
Uit het grote
aanbod van foto's en prenten maken
leerlingen een selectie van minimaal 25 en
maximaal 40 foto's of spotprenten die
volgens hen het meest treffend de
belangrijkste gebeurtenissen of
ontwikkelingen van de twintigste eeuw in
beeld brengen. |
tweede fase (po) |
Het gezin in de
twintigste eeuw |
Leerlingen
maken in groepjes van drie een vergelijking tussen het gezinsleven van een jongere in de jaren
1945-1955 en een jongere van nu.
|
tweede fase (po) |
Het grote interview |
Leerlingen
interviewen een tachtig plusser over zijn
leven. Aan de orde komen o.a. wonen, werken
en relatie. |
tweede fase (po) |
Alphons Ariëns 1 |
Leerlingen
ontwerpen en beschrijven een monument voor
een beroemde plaatsgenoot. |
tweede fase (po) |
Alphons Ariëns 2 |
Leerlingen
ontwerpen en beschrijven een stadswandeling
langs plaatsen in Enschede die een rol
hebben gespeeld in het leven van Ariëns. |
tweede fase (po) |
Die Weisse Rose
(Duitstalige bronnen) |
Aan de hand van fragmenten uit het boek Die
Weisse Rose gaan leerlingen op zoek naar een
antwoord op de vraag waarom de Scholls eerst
enthousiast over Hitler waren, vervolgens
steeds meer twijfels kregen en uiteindelijk
fervente tegenstanders van hem werden.
Daarna gaan zij de gevonden
gegevens toetsen aan ander
bronnenmateriaal. |
havo/vwo |
Die Weisse Rose
(Nederlandstalige bronnen)
Voor deze Nederlandstalige versie heeft u
een gebruikersnaam en wachtwoord nodig.
Docenten kunnen deze aanvragen bij
albert@vanderkaap.org |
Aan de hand van fragmenten uit het boek Die
Weisse Rose gaan leerlingen op zoek naar een
antwoord op de vraag waarom de Scholls eerst
enthousiast over Hitler waren, vervolgens
steeds meer twijfels kregen en uiteindelijk
fervente tegenstanders van hem werden.
Daarna gaan zij de gevonden
gegevens toetsen aan ander
bronnenmateriaal. |
havo/vwo |
De Berlijnse Muur |
In deze opdracht moeten leerlingen, uiteraard met argumenten,
duidelijk maken of zij de Berlijnse muur een monument
van historische betekenis vinden. |
Klas 3 havo/vwo; Tweede
Fase |
Das Leben der Anderen |
Opdrachten bij
de film Das Leben der Anderen over
Stasi-praktijken in de DDR in de jaren
tachtig |
tweede fase |
The way I spent the end of the world |
Opdracht bij de
film The way I spent the end of the world
over het leven in Roemenië aan de vooravond
van de revolutie. |
tweede fase |
Was Sparta een totalitaire staat? |
Kleine
onderzoeksopdracht waarbij leerlingen hun
kennis van totlaitaire staten moeten
toepassen op het oude Sparta. |
tweede fase/klas 3 vwo |
Entartete Kunst |
Leerlingen
onderzoeken wat Entartete Kunst is en richten
(op papier) een zaal in over kunst in
het Derde Rijk |
tweede fase |
The Wave |
Kijkopdrachten
bij de film The Wave. |
havo/vwo |
The Wave |
Kijkopdrachten
bij de film The Wave. |
vmbo |
Die Welle |
Kijkopdrachten bij de film Die Welle |
havo/vwo |
Die Welle |
Kijkopdrachten bij de film Die Welle |
vmbo |
Internetgids Concentratiekampen |
Iemand
wil onderzoek doen naar concentratiekampen en in dat onderzoek aandacht besteden
aan diverse aspecten van de kampen. Leerlingen gaan voor haar het voorwerk doen
door een internetgids te maken met sites. Per
deelvraag kiezen en beschrijven zij twee of
drie sites die de meest bruikbare (en
betrouwbare) informatie leveren.
|
tl/havo/vwo |
Hitler in beelden |
Er zijn diverse
afbeeldingen en spotprenten van Hitler
gemaakt. In drie opdrachten gaan leerlingen
onderzoeken welk beeld deze afbeeldingen
geven van Hitler. |
havo/vwo |
Appeasement |
'Het trauma van
München' is de titel van een bekend boek van
professor Schaper. Het boek gaat over de
conferentie van München in 1938, maar vooral
over de gevolgen van de houding van
Frankrijk en Engeland in de jaren ten
opzichte van Duitsland en over de invloed
van deze conferentie op beslissingen van
politici in de tijd daarna. Het woord
verzoeningspolitiek (appeasement) heeft
sinds het jaar 1938 altijd een negatieve
klank gehouden. Frankrijk en Duitsland
kregen achteraf het verwijt dat beide landen
zich hard tegen Duitsland hadden moeten
opstellen in plaats van zo'n verzoenende
houding aan te nemen. Is dat verwijt
terecht, daarover gaat dit onderzoek. |
tweede fase |
Enola Gay |
Leerlingen
onderzoeken vanuit verschillende
perspectieven het historisch belang van het
werpen van de eerste atoombom. |
derde klas havo/vwo en
tweede fase |
De Koude Oorlog |
In deze
opdracht analyseren de leerlingen aan de
hand van een aantal gebeurtenissen de Koude
Oorlog in termen van macht en angst |
onderbouw havo en vwo |
De Koude Oorlog |
In deze
opdracht geven de leerlingen een
beargumenteerde reactie op een aantal
voorspellingen van Hitler met betrekking tot
de Koude Oorlog |
tweede fase |
De Koude Oorlog |
Deze, niet
eenvoudige, webquest bestaat uit
onderzoeksopdrachten over een aantal
aspecten van de Koude Oorlog |
tweede fase |
Het Midden-Oosten |
Op basis van
gegeven vragen verzamelen leerlingen hun
eigen lesmateriaal over het conflict in het
Midden-Oosten. |
tweede fase |
Fritz Behrendt |
Praktische
opdracht. Leerlingen onderzoeken aan de hand
van diens spotprenten of Fritz Behrendt een
rechtse tekenaar is. |
tweede fase (po) |