|
|
Lesmateriaal
Bovenbouw
|
|
-
Praktische opdracht Grondwetsherziening 1848
Robert Kortus ontwierp als afstudeerproject aan de UU een
praktische opdracht over de grondwetsherziening van 1848.
Als werkvorm koos het voor het Mysteriespel van Actief
Historisch Denken. Welke dieperliggende oorzaak en welke
aanleiding kunnen 17 maart 1848 verklaren? Welke externe en
interne factoren kunnen 17 maart 1848 verklaren? Welk motief
is uiteindelijk het belangrijkst geweest voor de keuze van
de koning om op 17 maart 1848 een liberale
grondwetscommissie aan te stellen die de grondwet zou gaan
wijzigen in zijn nadeel? Na deze deelvragen beantwoord te
hebben, kunnen leerlingen een uitspraak doen over de
hoofdvraag: Waarom gaf koning
Willem II op 17 maart 1848 zijn macht weg aan de liberalen?
Leerlingen presenteren hun antwoord op de hoofdvraag op een
eigen gekozen manier aan de klas.
Hij deelt zijn opdracht graag op Histoforum met
collegadocenten.
-
-
Praktische opdracht middeleeuwen met bronnen
Een paar collega's van het Wessel Gansfortcollege in
Groningen hebben, als onderdeel van het schoolexamen, een
praktische opdracht gemaakt volgens het model van wat in
Engelstalige landen Documunt-Based Questions (DBQ) worden
genoemd. Leerlingen schrijven in twee lesuren een essay op
basis van eiegn kennis en, in dit geval een tiental bronnen,
waaruit zij een keuze mogen maken.
Zij stellen deze opdracht graag beschilbaar aan hun
collega's in den lande.
-
De Invasie van Nanking en de Rode Garde in de Culturele
Revolutie Collega Marieke Knoben vertaalde lesmateriaal van Stanford
Read Like A Historian en deelt dat via Histoforum
graag met andere docenten. De invasie van Nanking hoeft niet als zodanig geleerd te
worden, maar het is een mooi voorbeeld van hoe
geschiedschrijving door de verschillende betrokkenen wordt
aangepakt en in schoolboeken wordt gegoten. Leerlingen
vermoeden zondermeer dat het schoolboek uit China wel zal
overdrijven, maar naast het verslag van de historicus blijkt
dat alleszins mee te vallen! Verder is het een voorbeeld uit
de Eeuw van Vernedering die het westen, incl. Japan, China
'aandoet' en daarmee een geschikte les om te gebruiken bij
de eerste twee leidende vragen van de historische context.. -
De invasie van Nanking -
De inname van Nanking, powerpoint -
De rode garde in de Culturele Revolutie -
De rode garde in de Culturele Revolutie, powerpoint
-
Lesmateriaal culturele aspecten van de middeleeuwen en de
heksenvervolging
Een aantal leseenheden gemaakt door Jan
Uyttendaele over culturele aspecten van de middeleeeuwen en over
heksenvervolgingen
-
Koude oorlog
Een simulatiespel van Jirry Eijsink.
-
Lesmateriaal
culturele aspecten van de midddeleeuwen en de heksenvervolging
Een aantal leseenheden gemaakt door Jan Uyttendaele over culturele
aspecten van de middeleeeuwen en over heksenvervolgingen.
-
Collega Patrick van Sermondt ontwikkelde een Document Based Question
over de Hongaaarse Opstand in twee versies,
A en
B met een
beoordelingsrubric. Deze opdracht is prima te gebruiken als
praktische opdracht.
-
Collega Patrick van Sermondt ontwikkelde een Document Based Question
over het
Wonderjaar 1566.
-
Het Midden-Oosten
Collega Paul op Heij heeft
lesmateriaal ontwikkeld over het conflict in het Midden-Oosten
met een
bijlage met antwoorden.
-
Geschiedenislokaal Utrecht WO1
Filmpjes, documenten, foto's,
kranten en brieven vertellen over de gevolgen van de oorlog hier in
Nederland, in het bijzonder in de provincie Utrecht: mobilisatie,
Belgische vluchtelingen, schaarste en de komst van voormalig Duitse
keizer Wilhelm II. Didactische tips en opdrachten helpen om de bronnen
te gebruiken in de klas. Ze lenen zich ook goed voor het maken van een
profielwerkstuk.
-
Dossier Geschiedenis: De Gouden Eeuw’
De Gouden Eeuw is een speciale bewerking van de populaire NTR/VPRO serie
‘de Gouden Eeuw’. Uit het tv-materiaal heeft Schooltv een lespakket
ontwikkeld voor het vak geschiedenis voor de bovenbouw havo en vwo. Op
de dvdPLUS staan vier afleveringen van elk 15 minuten waarin de
belangrijkste informatie over De Gouden Eeuw aan bod komt. Het
lesmateriaal sluit aan bij een van de vier historische contexten.
Daarnaast bevat de dvd een lesbrief en diverse informatieve clips. Deze
dvd is te bestellen via de website van Schooltv
www.schooltv.nl/webwinkel.
-
The atomic bomb
-
De Deductie van Johann de Witt (1654) (docentenhandleiding,
inclusief antwoorden)
-
Heksen
en heksenvervolgingen
Een site van Ruud Vermeer van het Johan de Wittcollege
-
De
spoorwegstaking van 1903
Lesmateriaal van Het Geheugen van Nederland
-
Hoe fascistisch was de NSB?
Opdracht bij de methode Sprekend Verleden
- Suggesties
+ tips bij Pharos voor de Havo
Site van collega Bas v.d. Meyden. Klik op 'Leerlingen'
-
Gevangen
in het Oranjehotel; verzetstrijders 1940-1945
Materiaal voor een profielwerkstuk
-
De Eerste Wereldoorlog
Opdrachten bij afbeeldingen
-
De Eerste Wereldoorlog 2
-
De Praagse Lente
-
Domela Nieuwenhuis
-
De Vietnamoorlog in 1968
-
Censuur tijdens WOII
-
Provo
-
Kunst voor
de massa
Een webquest over de relatie communisme en kunst in de Sovjet Unie
|
|
Copyright © 2023 Albert van der Kaap
|
|