home digitale didactiek lesmateriaal ict en geschiedenis contact


Lesmateriaal

Bovenbouw
 

 

 

 

 

  1. Praktische opdracht Grondwetsherziening 1848
    Robert Kortus ontwierp als afstudeerproject aan de UU een praktische opdracht over de grondwetsherziening van 1848. Als werkvorm koos het voor het Mysteriespel van Actief Historisch Denken. Welke dieperliggende oorzaak en welke aanleiding kunnen 17 maart 1848 verklaren? Welke externe en interne factoren kunnen 17 maart 1848 verklaren? Welk motief is uiteindelijk het belangrijkst geweest voor de keuze van de koning om op 17 maart 1848 een liberale grondwetscommissie aan te stellen die de grondwet zou gaan wijzigen in zijn nadeel? Na deze deelvragen beantwoord te hebben, kunnen leerlingen een uitspraak doen over de hoofdvraag: Waarom gaf koning
    Willem II op 17 maart 1848 zijn macht weg aan de liberalen? Leerlingen presenteren hun antwoord op de hoofdvraag op een eigen gekozen manier aan de klas.
    Hij deelt zijn opdracht graag op Histoforum met collegadocenten.

  2. Praktische opdracht middeleeuwen met bronnen
    Een paar collega's van het Wessel Gansfortcollege in Groningen hebben, als onderdeel van het schoolexamen, een praktische opdracht gemaakt volgens het model van wat in Engelstalige landen Documunt-Based Questions (DBQ) worden genoemd. Leerlingen schrijven in twee lesuren een essay op basis van eiegn kennis en, in dit geval een tiental bronnen, waaruit zij een keuze mogen maken.

    Zij stellen deze opdracht graag beschilbaar aan hun collega's in den lande.

  3. De Invasie van Nanking en de Rode Garde in de Culturele Revolutie
    Collega Marieke Knoben vertaalde lesmateriaal van Stanford Read Like A Historian  en deelt dat via Histoforum graag met andere docenten.
    De invasie van Nanking hoeft niet als zodanig geleerd te worden, maar het is een mooi voorbeeld van hoe geschiedschrijving door de verschillende betrokkenen wordt aangepakt en in schoolboeken wordt gegoten. Leerlingen vermoeden zondermeer dat het schoolboek uit China wel zal overdrijven, maar naast het verslag van de historicus blijkt dat alleszins mee te vallen! Verder is het een voorbeeld uit de Eeuw van Vernedering die het westen, incl. Japan, China 'aandoet' en daarmee een geschikte les om te gebruiken bij de eerste twee leidende vragen van de historische context..

    - De invasie van Nanking

    - De inname van Nanking, powerpoint

    - De rode garde in de Culturele Revolutie

    - De rode garde in de Culturele Revolutie, powerpoint

  4. Lesmateriaal culturele aspecten van de middeleeuwen en de heksenvervolging
    Een aantal leseenheden gemaakt door Jan Uyttendaele over culturele aspecten van de middeleeeuwen en over heksenvervolgingen
  5. Koude oorlog
    Een simulatiespel van Jirry Eijsink.
  6. Lesmateriaal culturele aspecten van de midddeleeuwen en de heksenvervolging
    Een aantal leseenheden gemaakt door Jan Uyttendaele over culturele aspecten van de middeleeeuwen en over heksenvervolgingen.
  7. Collega Patrick van Sermondt ontwikkelde een Document Based Question over de Hongaaarse Opstand in twee versies, A en B met een beoordelingsrubric. Deze opdracht is prima te gebruiken als praktische opdracht. 
  8. Collega Patrick van Sermondt ontwikkelde een Document Based Question over het Wonderjaar 1566.
  9. Het Midden-Oosten
    Collega Paul op Heij heeft lesmateriaal ontwikkeld over het conflict in  het Midden-Oosten met een bijlage met antwoorden.
  10. Geschiedenislokaal Utrecht WO1
    Filmpjes, documenten, foto's, kranten en brieven vertellen over de gevolgen van de oorlog hier in Nederland, in het bijzonder in de provincie Utrecht: mobilisatie, Belgische vluchtelingen, schaarste en de komst van voormalig Duitse keizer Wilhelm II. Didactische tips en opdrachten helpen om de bronnen te gebruiken in de klas. Ze lenen zich ook goed voor het maken van een profielwerkstuk.
  11. Dossier Geschiedenis: De Gouden Eeuw’
    De Gouden Eeuw is een speciale bewerking van de populaire NTR/VPRO serie ‘de Gouden Eeuw’. Uit het tv-materiaal heeft Schooltv een lespakket ontwikkeld voor het vak geschiedenis voor de bovenbouw havo en vwo. Op de dvdPLUS staan vier afleveringen van elk 15 minuten waarin de belangrijkste informatie over De Gouden Eeuw aan bod komt. Het lesmateriaal sluit aan bij een van de vier historische contexten. Daarnaast bevat de dvd een lesbrief en diverse informatieve clips. Deze dvd is te bestellen via de website van Schooltv www.schooltv.nl/webwinkel.
  12. The atomic bomb
  13. De Deductie van Johann de Witt (1654)  (docentenhandleiding, inclusief antwoorden)
  14. Heksen en heksenvervolgingen
    Een site van Ruud Vermeer van het Johan de Wittcollege
  15. De spoorwegstaking van 1903
    Lesmateriaal van Het Geheugen van Nederland
  16. Hoe fascistisch was de NSB?
    Opdracht bij de methode Sprekend Verleden
  17. Suggesties + tips bij Pharos voor de Havo
    Site van collega Bas v.d. Meyden. Klik op 'Leerlingen' 
  18. Gevangen in het Oranjehotel; verzetstrijders 1940-1945
    Materiaal voor een profielwerkstuk
  19. De Eerste Wereldoorlog
    Opdrachten bij afbeeldingen
  20. De Eerste Wereldoorlog 2
  21. De Praagse Lente
  22. Domela Nieuwenhuis
  23. De Vietnamoorlog in 1968
  24. Censuur tijdens WOII
  25. Provo
  26. Kunst voor de massa
    Een webquest over de relatie communisme en kunst in de Sovjet Unie
 

Copyright © 2023 Albert van der Kaap