Lesmateriaal over de midddeleeuwen.
Lesmateriaal middeleeuwen
Op deze pagina vindt u allerlei lesmateriaal van Jan Uyttendaele dat met name betrekking heeft op sociale en culturele aspecten van de midddeleeuwen.
.
Historische romans
De middeleeuwen en daarna
Op deze pagina staat een serie artikelen van Jan Uyttendaele over diverse culturele aspecten van de middeleeeuwen en de eerste eeuwen daarna. De artikelen met lesmateriaal voor leerlingen gaan over koning Arthur, Karel ende Elegast, Floris ende Blancefloer enz. enz.
De troubadours
In dit leermiddel maken de leerlingen kennis met een van de meest complexe verschijnselen uit de westerse cultuur: de hoofse liefde. Ze lezen middeleeuwse teksten, luisteren naar middeleeuwse muziek en kijken naar middeleeuwse kunst. Door middel van de opdrachten verwerven de leerlingen niet alleen kennis en inzicht, maar ervaren ze ook verwondering en krijgen ze waardering voor de hoofse cultuur.
- Werkbladen voor de leerlingen
- Achtergronden voor de leerkracht
Goede zeden
Tien werkvormen bij een middeleeuws boekje over etiquette, hoofsheid en gedragsvormen.
‘Mevrouw, wilt u zitten? Ik kan wel staan.’ Een jongere die in trein, bus of metro een zwangere vrouw of een oud dametje een zitplaats gunt, kan op algemene waardering rekenen. Want zo hoort het. Het is een van de ongeschreven regels, waardoor de omgang tussen mensen in een steeds drukker wordende samenleving toch prettig blijft verlopen. En dat is niets nieuws: veel van onze huidige omgangsvormen zijn al erg oud.
De oudste Nederlandse etiquetteboekjes werden rond 1200 geschreven en zijn dus meer dan achthonderd jaar oud. Het meest bekende Middelnederlandse etiquetteboekje is Het boec van Seden (‘Het boekje van goede zeden’), dat is overgeleverd in twee perkamenten verzamelhandschriften: de Enaamse codex (ca. 1290) en het Comburgse handschrift (ca. 1400).
Het gedrag dat in dit boekje als norm wordt voorgesteld, wordt in de middeleeuwen hoofsheid genoemd. Hoofsheid was een geheel van gecultiveerde omgangsvormen die oorspronkelijk ontstonden binnen de adellijke elite, maar die al snel ook de norm werden in bredere lagen van de middeleeuwse samenleving. De algemene boodschap is dat je je medemens met respectvolle gemanierdheid tegemoet moet treden. Je bent wellevend, galant en je beheerst je driften en impulsen, kortom: je bent hoofs.
Karel ende Elegast
De korte ridderroman Karel ende Elegast is de meest gelezen
Middelnederlandse tekst op middelbare scholen in Vlaanderen en
Nederland. Het werk behoort bovendien tot de literaire canon,
wat betekent dat het een van de teksten is die door het
literaire veld in Vlaanderen als essentiële Nederlandstalige
literatuur worden beschouwd.
Dit leermiddel is bedoeld voor leerlingen die het verhaal vooraf
gelezen hebben. Behalve vragen en opdrachten voor de leerlingen
bevat het een document met achtergrondinformatie voor de
leerkracht, maar die de leerlingen ook achteraf zelf als
correctiemodel kunnen gebruiken. Het leermiddel kan dus zowel
gebruikt worden voor klassikaal onderwijs als voor zelfstudie en
afstandsonderwijs.
- Achtergronden voor de docent
Floris ende Blancefloer in de klas
In 2015 was het 750 jaar geleden dat de Middelnederlandse roman Floris ende Blancefloer tot stand kwam. Naar aanleiding daarvan publiceerde het Davidsfonds een prachtig uitgegeven jubileumboek, samengesteld door prof. Jozef Janssens: Floris ende Blancefloer van Diederic van Assenede. Liefde in het graafschap Vlaanderen van de dertiende eeuw.
Uit dit lesvoorbeeld blijkt dat dit Middelnederlandse werk een aantal motieven bevat die voldoende actueel zijn om de leerlingen van vandaag te boeien en te motiveren voor de lectuur van het hele verhaal.
- Floris ende Blancefloer in de klas
Reinaert de Vos, de felle met de rode baard: schurk of schelm?
Iedereen kent de middeleeuwse literaire superheld Reinaert de Vos. We beschouwen hem als een levenslustige schavuit, een sympathieke deugniet, een soort Uilenspiegel onder de dieren. Maar klopt dat positieve vossenbeeld wel? Zijn we met deze voorstelling niet het slachtoffer van een culturele kloof tussen de middeleeuwen en onze eigen tijd? We gaan terug naar de bron en nemen het Middelnederlandse dierenepos onder de loep. Welke boodschap schuilt er achter het verhaal? Hoe komt het dat Reinaert nog altijd zo populair is? Is het verhaal nog actueel vandaag? Welke plaatsen worden in het verhaal genoemd en welk spoor heeft onze held daar achtergelaten?
- Achtergronden voor de docent
Zie ook zijn bespreking van De Reynaert. Leven met een middeleeuws meesterwerk.
Jacob van Maerlant
Jacob van Maerlant was de eerste grote auteur uit ons taalgebied, die in zijn eentje als het ware een complete bibliotheek bijeen schreef. Daartoe behoren niet alleen de eerste Nederlandstalige wereldgeschiedenis, een navertelling van heel de Bijbel en een wereldgeografie, maar ook de eerste biologische encyclopedie in onze taal, Der naturen bloeme, uit ongeveer 1270. Daarin beschrijft hij zowel de mens als alle toen bekende viervoeters, vogels, vissen en kruiden, en bovendien de edelstenen, de wonderen van de zee en een groot aantal vreemde volkeren. Jacob van Maerlant wordt beschouwd als de aartsvader van alle Middelnederlandse dichters en zijn natuurencyclopedie behoort tot de canon van de Nederlandstalige literatuur.
- Achtergronden voor de docent
Anna Bijns
Anna Bijns (1493-1575) staat bekend als de eerste feministische schrijfster uit onze literatuur. Ze schreef refreinen, de favoriete dichtvorm van de rederijkers, maar ze kon geen lid worden van een rederijkerskamer, omdat ze een vrouw was. Ze behandelde twee grote thema’s in haar teksten: in de eerste plaats de opkomst van het protestantisme, waarvan ze een grote tegenstander was, en in de tweede plaats de man-vrouwrelatie en dan met name het bedrog in de liefde, waarvan ze zelf slachtoffer is geweest. De refreinen van Anna Bijns behoren tot de canon van de Nederlandstalige literatuur.
- Achtergronden voor de docent
Gewijde maagden of gewaagde meiden?
Vrouwen in de middeleeuwen
De positie van de vrouw in de middeleeuwen kunnen we het best
omschrijven als ‘tussen verering en verachting’. Vrouwen waren
ofwel ‘gewaagde meiden’, dochters van Eva, en dus het voorwerp
van onderdrukking en verachting, ofwel ‘gewijde maagden’,
dochters van Maria, en dus het voorwerp van respect en verering.
- Achtergronden voor de docent
Constantijn Huygens
Constantijn Huygens (1596-1689) werd vroeger niet op één lijn geplaatst met andere grote zeventiende-eeuwse dichters, zoals Hooft en Vondel, maar de laatste tijd is het besef ontstaan, dat Huygens misschien wel de allergrootste is. Van zijn grote veelzijdigheid getuigen de vele poëtische genres die hij beoefende: lange gedichten, liedjes, sonnetten en epigrammen, allemaal teksten die tot de canon van de Nederlandse literatuur behoren. In dit leermiddel zoeken we met behulp van activerende werkvormen naar overeenkomsten en verschillen tussen de teksten van Huygens en hedendaagse gedichten, tussen de belevingswereld van de 17de eeuw en de hedendaagse ervaringswereld van de leerlingen. Het leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs.
- Werkbladen voor de leerlingen
- Achtergronden voor de leerkracht
Het Kerelslied
De tekst en melodie van het Kerelslied zijn te vinden in het Gruuthuse-handschrift, dat opgenomen is in de canon van de Nederlandstalige literatuur. In dit liedboek vormt het als historielied wel een buitenbeentje. Het Kerelslied (lied 85) is wellicht ontstaan tijdens de Gentse Oorlog, vermoedelijk in of na 1382. Na hun overwinning op het Beverhoutsveld hadden de Gentenaars de Brugse stedelijke elite, die de kant van graaf Lodewijk van Male had gekozen, over de kling gejaagd. Met de kerels worden de plattelandsbewoners bedoeld, die de zijde van de Gentenaars gekozen hadden. Het Kerelslied is een spotlied waarin de Brugse elite afrekent met die opstandige boeren uit het Gentse.
- Werkbladen voor de leerlingen
- Achtergronden voor de leerkracht
De Spaanse Brabander
De Spaanse Brabander is een blijspel uit 1617 van Gerbrand
Adriaensz. Bredero. Het gaat over de Antwerpse
Spanjaard Jerolimo, die zonder geld naar Amsterdam verhuist en
zich daar voordoet als rijk man. Er is nauwelijks een
hoofdhandeling; het stuk bestaat uit een reeks levendige
taferelen die het Amsterdamse straatleven in de 17de eeuw
oproepen. Het staat bekend als het hoogtepunt van het
Nederlandse blijspelrepertoire uit de gouden eeuw. Het behoort
ook tot de canon van de Nederlandse literatuur, de lijst van de
belangrijkste literaire werken uit het Nederlands taalgebied van
de middeleeuwen tot heden.
In dit leermiddel maken de leerlingen kennis met de
belangrijkste figuren van het stuk, door middel van enkele
monologen, die op YouTube bekeken en beluisterd kunnen worden.
Het leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal
onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs. De bedoeling
van de opdrachten is de leerlingen zowel de historische
achtergronden te laten ontdekken als parallellen met
hun eigen actuele leefwereld.
- Achtergronden voor de docent
Groot Liedboek van Bredero
Er zijn weinig dichters uit de oudere Nederlandse literatuur van
wie de stem nog zo direct en herkenbaar tot ons spreekt als die
van Gerbrand Adriaenszoon Bredero. In 1522 verscheen zijn ‘Groot
Liedboek’, een bundel met meer dan tweehonderd liederen en
gedichten. Het liedboek bevat drie afdelingen, onder de titels
‘Boertig’, ‘Amoureus’ en ‘Aandachtig’ (ernstig). Uit elk van die
drie afdelingen hebben we telkens één lied gekozen. De boertige
liederen zijn genretafereeltjes, zoals we die ook in de
zeventiende-eeuwse schilderkunst aantreffen. In de
liefdesliederen maken we kennis met een minnaar, die veel
liefdesverdriet te verwerken kreeg. In de ernstige of vrome
liederen spreekt de dichter in aangrijpende bewoordingen over
het menselijk tekort en smeekt hij om de genade en de hulp van
God.
Dit leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal
onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs. De bedoeling
van de opdrachten is de leerlingen zowel de historische
achtergronden te laten ontdekken als de aanknopingspunten met
hun eigen actuele leefwereld.
- Achtergronden voor de docent
Lucifer van Joost van den Vondel
De dichter en toneelschrijver Joost van den Vondel (1587-1679) is een van de belangrijkste auteurs uit het Nederlandse taalgebied. Zijn tragedie Lucifer uit 1654 vertelt de spannende voorgeschiedenis van de zondeval van Adam en Eva in het Aards Paradijs. Het toneelstuk vertelt hoe bepaalde engelen zich door de schepping van de mens zodanig bedreigd voelen, dat ze in opstand komen tegen God en daarvoor zwaar gestraft worden. Als literair meesterwerk behoort de Lucifer tot de canon van de Nederlandstalige literatuur.
- Achtergronden voor de docent
Gelegenheidspoëzie en hekeldichten van Vondel
Joost van den Vondel (1587-1679) werd niet voor niets ‘de prins
van de Nederlandse dichters’ genoemd, want hij blonk uit in
zowat alle poëtische genres. In dit leermiddel maken we kennis
met zijn gelegenheidspoëzie en met zijn zogenaamde hekeldichten.
Het zijn allemaal teksten die tot de canon van de Nederlandse
literatuur behoren. We vergelijken de rouwgedichten voor zijn
overleden kinderen met enkele kinderportretten uit de gouden
eeuw en zoeken overeenkomsten tussen zijn maatschappelijk
geëngageerde poëzie en de hedendaagse protestliteratuur.
Dit leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal
onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs. De bedoeling
van de opdrachten is de leerlingen zowel de historische
achtergronden te laten ontdekken als de aanknopingspunten met
hun eigen actuele leefwereld.
- Achtergronden voor de docent
Pieter Corneliszoon Hooft
Pieter Corneliszoon Hooft (1581-1647) werd in zijn eigen tijd al
‘het hoofd van de Nederlandse dichters’ genoemd. Niemand schreef
zulke gekunstelde sonnetten en zulke ontroerende
liefdesgedichten en zijn liedjes op bekende melodieën werden
volop meegezongen. In dit leermiddel maken we kennis met enkele
gedichten en liedjes van Hooft, die tot de canon van de
Nederlandse literatuur behoren. We vergelijken zijn teksten met
schilderijen uit de gouden eeuw en zoeken overeenkomsten tussen
de 17de-eeuwse leefwereld en de hedendaagse belevingswereld van
de leerlingen.
Dit leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal
onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs. De bedoeling
van de opdrachten is de leerlingen zowel de historische
achtergronden te laten ontdekken als de aanknopingspunten met de
schilderkunst van die tijd en met hun eigen ervaringen.
-
Werkblad voor de leerlingen
- Achtergronden voor de docent
Geuzenliederen
De geuzenliederen zijn politieke strijdliederen van de
opstandige edelen en hun medestanders in de Nederlanden tijdens
de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648). Het Wilhelmus is wellicht
het meest bekende en misschien ook het mooiste gedicht in dit
genre. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog ontstonden er
geuzenliederen. De verzetsstrijders tijdens de Duitse
bezettingstijd (1940-1945) noemden zich ook ‘geuzen’ en
publiceerden hun protestliteratuur in een nieuw
‘geuzenliedboek’.
Dit leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal
onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs.
- Achtergronden voor de docent
Mariken van Nieumeghen: Heks of heilige?
In deze leereenheid gaat het over het geloof in heksen en over heksenvervolging.
- Werkbladen voor de leerlingen en in pdf
- Achtergronden voor de docent
Lanseloet van Denemerken.
Lanseloet van Denemerken behoort tot de vroegste wereldlijke toneelstukken in Europa. Het staat in het handschrift-Van Hulthem (circa 1405), één van de beroemdste boeken uit onze streken, waarin het wordt aangeduid als ‘abel spel’. In datzelfde boek staan nog drie andere abele spelen. Elk abel spel wordt daar bovendien gevolgd door een klucht, een korte, komische ‘uitsmijter’. Dat het om toneel gaat blijkt duidelijk uit de inleidingen en uitleidingen, waarin het publiek wordt opgeroepen te komen kijken en waaruit blijkt dat het stuk binnenshuis, bv. op een toneelzolder, werd opgevoerd.
- Werkbladen voor de leerlingen
- Achtergronden voor de docent
Kruistocht in spijkerbroek
In 2024 verscheen de vijfennegentigste druk van de historische roman Kruistocht in spijkerbroek (1973) van de Nederlandse auteur Thea Beckman (1923-2004). Kruistocht in spijkerbroek behoort nog steeds tot de meest geliefde en meest verkochte Nederlandstalige jeugdboeken en is intussen uitgegroeid tot een klassieker, die een blijvende plaats heeft verworven in de canon van de Nederlandse jeugdliteratuur.
- Werkbladen voor de leerlingen
- Achtergronden voor de docent
William Shakespeare: kennismaking
Wie was William Shakespeare? In dit leermiddel maken de leerlingen kennis met deze auteur en brengen ze een virtueel bezoek aan een aantal plaatsen in Engeland waar ze Shakespeare kunnen ontmoeten. Naast de vragen en opdrachten voor de leerlingen bevat het leermiddel ook een tekst met achtergrondinformatie voor de leerkracht.
- Werkbladen voor de leerlingen
-
Achtergronden voor de leerkracht
William Shakespeare: Hamlet
Hamlet van William Shakespeare is ongetwijfeld het beroemdste
toneelstuk van alle tijden en wellicht ook zijn beste tragedie.
Dit leermiddel is vooral bedoeld voor leerlingen die vooraf
zelfstandig de complete tekst van het stuk gelezen hebben of een
integrale filmversie ervan gezien hebben.
Behalve vragen en opdrachten voor de leerlingen is er een tekst
met achtergrondinformatie voor de leerkracht, die de leerlingen
ook achteraf zelf als correctiemodel kunnen gebruiken. Het
leermiddel kan dus zowel gebruikt worden voor klassikaal
onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs.
- Vragen en opdrachten voor de leerlingen
-
Informatie voor de leerkracht
Sonnetten van Shakespeare
Geen enkele
dichtbundel uit de wereldliteratuur heeft zoveel inkt doen
vloeien als de bundel Sonnetten van Shakespeare. Er bestaan van
elk sonnet honderden interpretaties, omdat de beeldspraak ervan
duister is en de taal vol zit met verschillende betekenissen. In
dit leermiddel krijgen de leerlingen voldoende gegevens over de
historische en biografische context om een aantal van die
sonnetten te kunnen interpreteren. Naast vragen en opdrachten
voor de leerlingen bevat het leermiddel ook een tekst met
achtergrondinformatie voor de leerkracht. Als de leerlingen die
informatie zelf kunnen raadplegen, kan het leermiddel gebruikt
worden voor zelfstudie en afstandsonderwijs.
- Werkbladen voor de leerlingen
- Achtergronden voor de leerkracht
William Shakespeare: Romeo en Julia
Romeo en Julia is ongetwijfeld de populairste tragedie van
William Shakespeare. Die populariteit heeft het toneelstuk
vooral te danken aan de herkenbaarheid van het tragische verhaal
over de twee tieners uit Verona, die vanwege een oude vete
tussen hun families niet met mekaar mogen trouwen. Vooral
jongeren voelen zich nog altijd sterk aangesproken, zowel door
het onsterfelijke liefdesverhaal als door de dramatische vorm
die Shakespeare eraan heeft gegeven.
Dit leermiddel is bedoeld voor leerlingen die vooraf zelfstandig
de complete tekst van het stuk gelezen hebben of een integrale
filmversie ervan gezien hebben. Behalve vragen en opdrachten
voor de leerlingen bevat het ook een tekst met informatie voor
de leerkracht, informatie die de leerlingen ook achteraf zelf als
correctiemodel kunnen gebruiken. Het leermiddel kan dus zowel
gebruikt worden voor klassikaal onderwijs als voor zelfstudie en
afstandsonderwijs.
- Werkbladen voor de leerlingen
- Achtergronden voor de leerkracht
Koning Arthur: Fictie of historie?
Wie was Koning Arthur? Volgens de middeleeuwers betekende hij
zoveel als de exemplarische belichaming van de ridderlijkheid.
Hij behoorde namelijk tot ‘Les neuf preux’: de negen dappersten
aller tijden, ingedeeld in reeksen van telkens drie, zoals te
zien is op dit fresco uit het kasteel van Manta in Italië uit
1420.
Drie heidenen: Hector van Troje, Alexander de Grote, Julius
Caesar.
Drie joden: Jozua, David en Judas Makkabeus.
Drie christenen: Arthur, Karel de Grote, Godfried van Bouillon.
Een rijk geillustreerd artikel van Jan Uyttendaele over koning
Arthur met bibliografie en links en vragen en opdrachten voor
leerlingen:
- Achtergronden voor de docent
Walewein en het zwevende schaakbord
Walewein en het zwevende schaakbord (ook genoemd de Roman van
Walewein, afgekort als Walewein) is een oorspronkelijke
Middelnederlandse Arthurroman, geschreven in het midden van de
dertiende eeuw door twee auteurs: Penninc en Pieter
Vostaert, van wie we verder niets weten. Het werk behoort tot de literaire canon, wat betekent
dat het een van de teksten is, die door het literaire veld in
Vlaanderen als essentiële Nederlandstalige literatuur worden
beschouwd.
Dit leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal
onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs, maar het is
in de eerste plaats bedoeld voor leerlingen die het verhaal
vooraf gelezen hebben in een moderne vertaling. Daarbij kunnen
ze gebruik maken van de achtergrondinformatie, die als
afzonderlijk leermiddel gepubliceerd is onder de titel ‘Koning
Arthur: Fictie of historie?’
- Achtergronden voor de docent .
De Leeuw van Vlaanderen
Op 22 januari 2023 werd het vierde deel van de VRT-serie Het verhaal van Vlaanderen over de Guldensporenslag uitgezonden. In dit leermiddel maken de leerlingen kennis met de 19de-eeuwse roman die onze beeldvorming over deze veldslag in grote mate heeft bepaald: De Leeuw van Vlaanderen of de Slag der Gulden Sporen, geschreven door Hendrik Conscience (1812-1883). Het boek behoort tot de canon van de Nederlandstalige literatuur.
- Achtergronden voor de docent .
Multatuli, Saïdjah en Adinda
In het zeventiende hoofdstuk van Max Havelaar, het absolute
hoogtepunt van onze historische literatuur, vertelt Multatuli
het ontroerende liefdesverhaal van een Javaans meisje en een
Javaanse jongen, de kinderen van twee arme boeren. Maar hun
liefde en hun leven, en dat van hun familieleden, worden totaal
verwoest door de Nederlandse bezetters en de rijke Indische
vorsten.
Het verhaal van Saïdjah en Adinda staat symbool voor de
onderdrukking van het Indische volk. Eduard Douwes Dekker
schreef Max Havelaar in 1859 onder de naam Multatuli, nadat hij
18 jaar in Indië had gewoond en gewerkt voor de Nederlandse
overheid.
We hebben de spelling en het taalgebruik van dit verhaal
gemoderniseerd en hopen dat het daardoor beter leesbaar is
geworden voor jongeren. Woordverklaring blijft natuurlijk
onmisbaar. Vooral de Indische en Maleise woorden, die in de
tekst cursief gedrukt staan, moeten de leerlingen tijdens hun
lectuur opzoeken in een alfabetische lijst.
Dit leermiddel wil in de eerste plaats bijdragen tot het
leesplezier van de leerlingen. Voor wie een of meer lessen wil
besteden aan deze tekst suggereren we de volgende mogelijkheden:
- een vergelijking met andere onsterfelijke liefdesverhalen
zoals Romeo en Juliet, Tristan en Isolde, de ballade van de twee
koningskinderen enz.;
- een stilistische analyse van het verhaal met aandacht voor het
leidmotief (‘mijn verhaal is eentonig’) en het gedicht ‘Ik weet
niet waar ik sterven zal’;
- een kennismaking met andere delen van het boek, zoals de
parabel van de Japanse steenhouwer, de toespraak tot de hoofden
van Lebak en de beroemde slotrede.