Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 5, nummer 78, maart 2016 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Activerende Didactiek en Oriëntatiekennis
Leerlingen actief en gemotiveerd met geschiedenis
bezig laten zijn is het uiteindelijke doel van deze
nascholingscursus, georganiseerd door de lerarenopleiding van de
Universiteit van Utrecht. Er zal worden geoefend met veel
activerende werkvormen aan de hand van de tien tijdvakken. De
nieuwste ontwikkelingen ten aanzien van de examenprogramma’s en
de consequenties daarvan voor onder- en bovenbouw worden
besproken.
Wat: nascholingscursus Activerende Didactiek en
Oriëntatiekennis
Waar: Uithof te Utrecht
Wanneer: Vrijdag 3 juni 2016
220 euro p.p. (incl. werkmateriaal, lunch, koffie en thee)
Trainers: Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof
Meer informatie en opgave Bleeker, i.bleeker@uu.nl of 030-2533224
Kaarten
Op deze website staat een aantal historische satirische kaarten van Europa.
The Power of the Past: History and Statecraft
Een beschrijving van een recent verschenen boek over de mate waarin geschiedenis van invloed is op de manier waarop de Verenigde Staten omgaat met de wereld.
A History/Memory Matrix for History Education
Een matrix van de Canadees Peter Seixas over de relatie van de vakdiscipline geschiedenis met de alledaagse beleving van geschiedenis en de plaats van het geschiedenisonderwijs daarbinnen.
De lessen van Srebrenica
Op donderdag 23 en vrijdag 24 juni 2016 zal op Lek en Linge in
Culemborg voor de tweede keer een scholierenconferentie
plaatsvinden over ‘De lessen van Srebrenica’. De
scholierenconferentie wordt georganiseerd door een samenwerking
van Lek en Linge, het Pantarijn uit Wageningen en Pax voor
Vrede. We willen u en uw leerlingen van harte uitnodigen hieraan
deel te nemen.
In de
bijlage vindt u een verdere uitleg rond een aantal
praktische en inhoudelijke vragen. De scholierenconferentie is
een unieke ervaring die wegens groot succes voor een tweede keer
wordt georganiseerd. Heeft u leerlingen die graag denken en
spreken over maatschappelijke vraagstukken? Verder de diepte in
willen met hun profielwerkstuk? Verder affiniteit hebben met dit
onderwerp? Leerlingen die journalist, diplomaat, politicus,
historicus, militair willen worden? Dan mogen zij deze
conferentie niet missen.
Voor vragen kunt u altijd contact opnemen via e-mail of
telefoon.
Erik Ex
Docent geschiedenis O.R.S. Lek en Linge, Culemborg
Telefoon: +31642398800
E-mail: eex@lekenlinge.nl
Educatieve tentoonstelling ‘Op de vlucht!’
Het vluchtelingenvraagstuk is het meest actuele nieuwsitem in
deze tijd. Is dit een specifiek onderwerp van nu of is dit van
alle tijden? Dit belangrijke maatschappelijke debat kan wellicht
extra aandacht op uw school krijgen.
In het paviljoen van Museum Huis Doorn is momenteel de
tentoonstelling ‘Op de vlucht!’ te zien. Deze tentoonstelling
plaatst het huidige vluchtelingenvraagstuk in een historisch
perspectief en is speciaal interessant voor schoolklassen. De
tentoonstelling maakt duidelijk dat de komst van vluchtelingen,
waarmee iedereen dagelijks via de media wordt geconfronteerd,
niet iets nieuws is. Door de eeuwen heen hebben altijd mensen
moeten vluchten vanwege oorlogen, economische omstandigheden,
achtervolging, discriminatie, enz. Ook Nederland heeft al 100
jaar geleden met een grote stroom vluchtelingen te maken gehad.
De opvang van circa 1 miljoen vluchtelingen in Nederland in 1914
- 1918 wordt vergeleken met de huidige vluchtelingensituatie.
Museum Huis Doorn heeft een educatief programma ontwikkeld voor
de eerste drie klassen uit het voortgezet onderwijs. Aan de hand
van vragen worden leerlingen uitgedaagd na te denken over de
verschillen en overeenkomsten tussen toen en nu, waarom mensen
huis en haard noodgedwongen moeten verlaten en wat het betekent
om te moeten vluchten. Naast de tijdelijke expositie ‘Op de
vlucht!’ bezoeken de leerlingen ook de vaste tentoonstelling
over het neutrale Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Doelgroep: Onderbouw voortgezet onderwijs (VMBO, HAVO, VWO). Het
project is door middel van aanpassingen ook geschikt te maken
voor klas 4 en 5 van het voortgezet onderwijs en de laatste twee
klassen van het basisonderwijs
Lesgebied: Geschiedenis & Maatschappijleer
Tijdsbeslag: 1 voorbereidingsles, een bezoek aan het museum en
eventueel 1 verwerkingsles
Plaats van uitvoering: in de klas en op het landgoed van Huis
Doorn
Lesmateriaal: Docentenhandleiding voor de voorbereidingsles en
verwerkingsles, lesbrief voor bezoek aan het paviljoen Nederland
en de Eerste Wereldoorlog
Contact: Voor meer informatie kunnen docenten contact opnemen
met Museum Huis Doorn:
E-mail: reserveringen@huisdoorn.nl
Tel: 0343 421020
Langbroekerweg 10
3941 MT Doorn
Damnatio Memoriae
Op Historisch News Network staat een aardig kort artikel van Claire McCaffery Griffin dat mooi past bij de discussie die in ons land gevoerd wordt over kwesties als koloniale afbeeldingen op de Gouden Koets.
Heilige Schrift
In oktober 2016 opent het Catharijneconcent een grote
tentoonstelling over de Tanach, Bijbel en Koran onder de
titel Heilige Schrift. Hierbij komt een lespakket voor het
Voortgezet Onderwijs bovenbouw havo/vwo. Vragen die aan
bod komen zijn: Wie zijn de brengers van Gods woord? En hoe
worden zij, Mozes, Christus en Mohammed, afgebeeld? Hoe gaat men
om met vertalingen? Wie leest de Heilige Schrift en wat betekent
het heilige woord in het dagelijks leven?
Dagboek van Karel de Grote
Leerlingen van collega Robbert-Jan Poortvliet maakten een dagboek van Karel de Grote.
Verdun
Zeer recent werd het uitgebreide en vernieuwde museum over de slag bij Verdun heropend. Zie ook dit korte filmpje op Vimeo.
SeGu
Graag vraag ik in deze nieuwsbrief nog een keer aandacht voor SeGu. SeGu staat voor Selbsgesteuert Entwickelnder Geschicktsunterricht. Deze website bevat veel opdrachten waaraan leerlingen zelfstandig en in kleine groepjes werken. Zo is er bijvoorbeeld een opdracht over het Romeins Imperium.
Toetanchamon
Bestaat er werkelijk een verborgen kamer met schatten in het graf van Toetanchamon zoals een Spaans lek meent?
Erfgoedtools
Erfgoedtools is een digitale gereedschapskist waarmee historische spellen gemaakt kunnen worden. De Erfgoedtools zijn een ideaal hulpmiddel bij erfgoedprojecten, geschiedenislessen en wereldoriëntatie. Als leerkracht kun je een spel maken als introductie of verwerking van een thema , een museum- of archiefbezoek. Met de Erfgoedtools oefenen leerlingen cognitieve vaardigheden: ze kijken, vergelijken en categoriseren. Ze plaatsen erfgoed in tijd en ruimte. Leerlingen kunnen ook zelf spellen maken. Dit leidt tot interessante reflectieve gesprekken over de betekenis van erfgoed.
Ondersteboven, Jouw Nederland in de jaren 60
Op 19 maart 2016 verschijnt bij WalburgPers te Zutphen Ondersteboven. Jouw Nederland in de jaren zestig van auteurs Petra Boers & Rebecca Wilson en vormgever Suzanne Hertogs. Het boek verschijnt bij de gelijknamige tv-serie van NTR en VPRO, gepresenteerd door Kees van Kooten, die vanaf 19 maart 2016 te zien is op NPO2.
Jurk
De jurk in dit artikel – die ergens tussen 3482 en 3102 voor Christus gemaakt werd – gaat na nieuw onderzoek officieel de boeken in als ’s werelds oudste geweven kledingstuk. Natuurlijk niet de oudste jurk, wel de, tot nu toe, oudst bekende jurk. Zie ook de opdracht over de oudste schoen.
Platform Geschiedenis en actualiteit
Stefan Couperus (Rijksuniversiteit Groningen), Harm Kaal (Radboud Universiteit), Jelle van Lottum (Universiteit van Birmingham) zijn de oprichters van het platform Geschiedenis&Actualiteit dat in samenwerking met Huygens ING en het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap is gerealiseerd. Dit platform werd begin dit jaar met een symposium op het Ministerie van Binnenlandse Zaken gelanceerd. Op dit online platform verschijnen artikelen waarin historici op basis van historisch onderzoek aanbevelingen formuleren voor beleidsmakers, kritisch reflecteren op contemporaine vraagstukken en en passant ons gebrekkige historische geheugen opfrissen. Omdat in deze bijdragen de historische context van hedendaagse fenomenen verhelderd wordt, laten we met Geschiedenis & Actualiteit zien hoe het verleden productief kan worden ingezet als argument in actuele debatten. Feiten staan dus centraal: we zijn geen meningenfabriek.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.