Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 5, nummer 83, mei 2016 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Regionale bijeenkomsten Geschiedenis voor VMBO GL/TL dinsdag 24 mei 2016
Woensdag 18 mei a.s. vindt het examen geschiedenis VMBO Gl/TL
weer plaats. Daarna is het voor velen van u zaak het gemaakte
werk te corrigeren. Ieder jaar weer een inspannende klus.
Ondanks een zorgvuldig samengesteld correctiemodel, blijf je
soms toch met de vraag zitten wat je met een bepaald antwoord
van een leerling moet doen. En helaas, niet iedere collega kan
op zijn of haar school met een andere vakdocent geschiedenis
overleggen.
Om dit te ondervangen, organiseert de VMBO-commissie dinsdag 24
mei a.s. op verschillende plaatsen in het land regionale
besprekingen over het eindexamen geschiedenis VMBO.
Hier kunt u met uw vragen terecht en overleggen met collega
docenten. Ook krijgt u op deze bijeenkomsten een overzicht van
de landelijke bespreking van het examen geschiedenis.
Vooral voor collega’s met nog weinig examen ervaring, kan het
bijwonen van een regionale bespreking nuttig zijn.
Klik hier voor een overzicht.
Het overzicht van de besprekingen van havo/vwo staat op de website van de VGN.
Masterclass Profielwerkstuk Schrijven
Tips nodig voor je profielwerkstuk? En zit je op het VWO? Op
dinsdag 14 juni 2016 ben je welkom tijdens de Rijksmuseum
Masterclass Profielwerkstuk Schrijven. Volg lezingen, doe een
inspiratierondleiding door het museum en stel al je vragen aan
experts. Deelname is gratis. Je mag een volwassene meenemen. In 2015 werd in het geschiedenisexamen (eerste tijdvak) voor
vmbo-kb en vmbo-gtl gebruik gemaakt van dezelfde bron. De vraag
was echter verschillend. Een interessante mogelijkheid te
proberen de vraag te beantwoorden wat een vraag meer of minder
moeilijk maakt.
Programma:
13:30 uur: Inloop
14–15 uur: Lezingen: Zo doe je (kunst)historisch onderzoek /
Schilderijen en techniek / Zo maak je een goede film van je
werkstuk
15–17 uur: Inspiratierondleiding en speeddaten met experts
Schrijf je snel in!
Voor leraren: deelname met een klas is mogelijk. Mail naar
onderwijs@rijksmuseum.nl
Wat maakt een opdracht moeilijk?
3D-animatie van de Acropolis
Mooi filmpje waarin de ontwikkeling van de Acropolis in beeld wordt gebracht. Jammer alleen dat er een watermerk doorheen loopt. Informatiever is dit filmpje.
Studiedag Activerende didactiek en oriëntatiekennis Utrecht 8 juni
Leerlingen actief en gemotiveerd met geschiedenis bezig laten
zijn is het uiteindelijke doel van onze studiedag op woensdag 8
juni a.s. van 10.00 tot 16.00 uur op de Uithof, Utrecht. We
oefenen veel activerende werkvormen aan de hand van de tien
tijdvakken. De nieuwste ontwikkelingen ten aanzien van de
examenprogramma’s vmbo en havo-vwo en de consequenties daarvan
voor onder- en bovenbouw worden besproken.
Wij hebben nog enkele plaatsen beschikbaar voor deze cursus
Activerende didactiek en oriëntatiekennis, wellicht interessant
voor u en of uw collega!
Voor aanmelding en/of informatie verwijzen wij u graag naar
onze
website. K kunt ook kijken op
deze website en dan naar opleiding en training en trainingen voor docenten.
Scholingsdag Universiteit van Amsterdam: Leve de Republiek 17 juni
Op vrijdag 17 juni 2016 organiseert de Universiteit van
Amsterdam in de Oudemanhuispoort - LEVE DE REPUBLIEK! - een
scholingsdag voor docenten geschiedenis.
• Lezing Arjan Nobel over de Opstand en de Republiek
• Presentatie en tafelgesprekken historisch denken in het CE
• Inspiratietafels met best practices docenten & studenten
• Diverse workshops door vakdidactici UvA en HvA
LEZING │ Als het op de Nederlandse Opstand en de Republiek in
haar bloeitijd aankomt, is Arjan Nobel de UvAkenner bij uitstek.
Nobel snijdt zijn verhaal toe op de historische context ‘De
Republiek’ en, opgepast: hij rekent hardhandig af met een aantal
hardnekkige mythen over de Opstand, Willem van Oranje en andere
klassieken uit onze geschiedenisboeken.
HISTORISCH DENKEN IN HET CE │ Wat vraagt het Centraal Examen
precies van leerlingen als het op historisch denken (‘domein A’)
aankomt? Presentatie van een analyse van de examens van
afgelopen jaren, gevolgd door rondetafelgesprekken waarin we
bespreken wat dit betekent voor onze lessen, en ervaringen en
ideeën uitwisselen.
WORKSHOPS O.M.│ ■ Geschiedenis schrijven Hoe historisch denken
en schrijven zich hand in hand kunnen ontwikkelen (Jannet van
Drie) ■ Werken met beelden Werkvormen en opdrachten om
leerlingen op een meer visuele manier met het verleden te laten
werken (Uddhava Rozendal) ■ Betekenis geven Hoe leerlingen zélf
meer betekenis of gewicht kunnen geven aan de geschiedenis die
ze bestuderen (Dick van Straaten) ■ Verklaren Keur van
werkvormen om leerlingen te laten werken met oorzaak en gevolg
(Marcel van Riessen) ■ Big History De ‘big picture’ in een
verhaal dat 13,8 miljard jaar omspant: interdisciplinair denken
met geschiedenis in het hart (Constance van Hall) ■ en meer…
Lokatie: Oudemanhuispoort, Amsterdam.
Tijd: 09.30-17.00 uur.
Kosten inschrijving tot 30/5: €120 (Inschrijven na 30/5: €140).
Incl. lunch en usb-stick vol met materialen.
Inschrijven kan via
www.ivgd.nl
Kenmerkende aspecten
Handig overzicht van de kenmerkende aspecten met een korte omschrijving, Het gaat wel om een hulpmiddel, het is niet de bedoeling de kenmerkende aspecten uit het hoofd te leren.
Quiz over de kenmerkende aspecten (code = 348439).
Het Wilhelmus
Mooi voorbeeld van het gebruik van computertechnologie in historisch onderzoek. Is Petrus Datheen inderdaad de schrijver van het Wilhelmus en niet Marnix van Sint Aldegonde.
15-jarige ontdekt Mayastad
Opvallend bericht: een 15-jarige Canadees heeft een tot nu toe
onbekende Maya-stad ontdekt door het bestuderen van
sterrenconstellaties.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.