Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 5, nummer 83, mei 2016 II

 

Regionale bijeenkomsten Geschiedenis voor VMBO GL/TL dinsdag 24 mei 2016

Woensdag 18 mei a.s. vindt het examen geschiedenis VMBO Gl/TL weer plaats. Daarna is het voor velen van u zaak het gemaakte werk te corrigeren. Ieder jaar weer een inspannende klus. Ondanks een zorgvuldig samengesteld correctiemodel, blijf je soms toch met de vraag zitten wat je met een bepaald antwoord van een leerling moet doen. En helaas, niet iedere collega kan op zijn of haar school met een andere vakdocent geschiedenis overleggen.
Om dit te ondervangen, organiseert de VMBO-commissie dinsdag 24 mei a.s. op verschillende plaatsen in het land regionale besprekingen over het eindexamen geschiedenis VMBO.
Hier kunt u met uw vragen terecht en overleggen met collega docenten. Ook krijgt u op deze bijeenkomsten een overzicht van de landelijke bespreking van het examen geschiedenis.
Vooral voor collega’s met nog weinig examen ervaring, kan het bijwonen van een regionale bespreking nuttig zijn.

Klik hier voor een overzicht.

Het overzicht van de besprekingen van havo/vwo staat op de website van de VGN.   

Masterclass Profielwerkstuk Schrijven

Tips nodig voor je profielwerkstuk? En zit je op het VWO? Op dinsdag 14 juni 2016 ben je welkom tijdens de Rijksmuseum Masterclass Profielwerkstuk Schrijven. Volg lezingen, doe een inspiratierondleiding door het museum en stel al je vragen aan experts. Deelname is gratis. Je mag een volwassene meenemen.
Programma:
13:30 uur: Inloop
14–15 uur: Lezingen: Zo doe je (kunst)historisch onderzoek / Schilderijen en techniek / Zo maak je een goede film van je werkstuk
15–17 uur: Inspiratierondleiding en speeddaten met experts
Schrijf je snel in!
Voor leraren: deelname met een klas is mogelijk. Mail naar onderwijs@rijksmuseum.nl  

Wat maakt een opdracht moeilijk?

In 2015 werd in het geschiedenisexamen (eerste tijdvak) voor vmbo-kb en vmbo-gtl gebruik gemaakt van dezelfde bron. De vraag was echter verschillend. Een interessante mogelijkheid te proberen de vraag te beantwoorden wat een vraag meer of minder moeilijk maakt.
Lees verder 

3D-animatie van de Acropolis

Mooi filmpje waarin de ontwikkeling van de Acropolis in beeld wordt gebracht. Jammer alleen dat er een watermerk doorheen loopt. Informatiever is dit filmpje

Studiedag Activerende didactiek en oriëntatiekennis Utrecht 8 juni

Leerlingen actief en gemotiveerd met geschiedenis bezig laten zijn is het uiteindelijke doel van onze studiedag op woensdag 8 juni a.s. van 10.00 tot 16.00 uur op de Uithof, Utrecht. We oefenen veel activerende werkvormen aan de hand van de tien tijdvakken. De nieuwste ontwikkelingen ten aanzien van de examenprogramma’s vmbo en havo-vwo en de consequenties daarvan voor onder- en bovenbouw worden besproken.
Wij hebben nog enkele plaatsen beschikbaar voor deze cursus Activerende didactiek en oriëntatiekennis, wellicht interessant voor u en of uw collega!

Voor aanmelding en/of informatie verwijzen wij u graag naar onze website. K kunt ook kijken op deze website  en dan naar opleiding en training en trainingen voor docenten. 

Scholingsdag Universiteit van Amsterdam: Leve de Republiek 17 juni

Op vrijdag 17 juni 2016 organiseert de Universiteit van Amsterdam in de Oudemanhuispoort - LEVE DE REPUBLIEK! - een scholingsdag voor docenten geschiedenis.
• Lezing Arjan Nobel over de Opstand en de Republiek
• Presentatie en tafelgesprekken historisch denken in het CE
• Inspiratietafels met best practices docenten & studenten
• Diverse workshops door vakdidactici UvA en HvA

LEZING │ Als het op de Nederlandse Opstand en de Republiek in haar bloeitijd aankomt, is Arjan Nobel de UvAkenner bij uitstek. Nobel snijdt zijn verhaal toe op de historische context ‘De Republiek’ en, opgepast: hij rekent hardhandig af met een aantal hardnekkige mythen over de Opstand, Willem van Oranje en andere klassieken uit onze geschiedenisboeken.

HISTORISCH DENKEN IN HET CE │ Wat vraagt het Centraal Examen precies van leerlingen als het op historisch denken (‘domein A’) aankomt? Presentatie van een analyse van de examens van afgelopen jaren, gevolgd door rondetafelgesprekken waarin we bespreken wat dit betekent voor onze lessen, en ervaringen en ideeën uitwisselen.

WORKSHOPS O.M.│ ■ Geschiedenis schrijven Hoe historisch denken en schrijven zich hand in hand kunnen ontwikkelen (Jannet van Drie) ■ Werken met beelden Werkvormen en opdrachten om leerlingen op een meer visuele manier met het verleden te laten werken (Uddhava Rozendal) ■ Betekenis geven Hoe leerlingen zélf meer betekenis of gewicht kunnen geven aan de geschiedenis die ze bestuderen (Dick van Straaten) ■ Verklaren Keur van werkvormen om leerlingen te laten werken met oorzaak en gevolg (Marcel van Riessen) ■ Big History De ‘big picture’ in een verhaal dat 13,8 miljard jaar omspant: interdisciplinair denken met geschiedenis in het hart (Constance van Hall) ■ en meer…

Lokatie: Oudemanhuispoort, Amsterdam.
Tijd: 09.30-17.00 uur.
Kosten inschrijving tot 30/5: €120 (Inschrijven na 30/5: €140).
Incl. lunch en usb-stick vol met materialen.

Inschrijven kan via www.ivgd.nl  

Kenmerkende aspecten

Handig overzicht van de kenmerkende aspecten met een korte omschrijving, Het gaat wel om een hulpmiddel, het is niet de bedoeling de kenmerkende aspecten uit het hoofd te leren.

Quiz over de kenmerkende aspecten (code = 348439). 

Het Wilhelmus

Mooi voorbeeld van het gebruik van computertechnologie in historisch onderzoek. Is Petrus Datheen inderdaad de schrijver van het Wilhelmus en niet Marnix van Sint Aldegonde. 

15-jarige ontdekt Mayastad

Opvallend bericht: een 15-jarige Canadees heeft een tot nu toe onbekende Maya-stad ontdekt door het bestuderen van sterrenconstellaties.

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht. Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.