Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 5, nummer 89, september 2016 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen
- Docentenmiddag Tanach, Bijbel en Koran in Utrecht, 22 september 2016
- Studiedag De Hongaarse Opstand: Zestig jaar later, 29 september 2016
- Nascholingsconferentie De waarde(n) van Europa, 30 september 2016
- Docentendag Fontys Lerarenopleiding, 7 oktober 2016
- Nascholing over 'Duitsland 1871-1945 van DIA en Open Universiteit 7 oktober 2016
- Vmbo-conferentie geschiedenis, 4 november 2016
- Geschiedenisdag Leiden, 4 november 2016
- Scholingsdag VU Amsterdam, 4 november 2016
- Studiedag Koloniaal verleden in de klas 8 november 2016.
- Studiedag VO-Digitaal Academy, 8 november 2016.
- Nascholingsconferentie havo/vwo over Verlichtingsideeën & de democratische revoluties, 25 november 2016
- Didactiekconferentie van de VGN, 25 en 26 november 2016 (Huize Bergen in Vught).
- Studiedag Oriëntatiekennis en historisch redeneren in een doorlopende leerlijn, 19 januari 2017 in Utrecht.
Sporen van WWII: webquest over restanten van de Tweede Wereldoorlog
De webquest Sporen van WWII is aangevuld met drie nieuwe
provincies. Naast Zeeland kunnen ook leerlingen uit
Zuid-Holland, Friesland en Noord-Holland alles ontdekken over de
sporen die de Tweede Wereldoorlog in hun provincie heeft
achtergelaten.
Met de webquest Sporen van WWII onderzoeken leerlingen van vmbo,
havo en vwo wat er in hun omgeving is gebeurd en wat de
ingrijpende gevolgen voor de bewoners waren. In het bijzonder
gaat het om sporen van de Atlantikwall. Ook kunnen leerlingen
het verband met andere plekken aan de West-Europese kust
onderzoeken: Engeland, Noord-Frankrijk en Vlaanderen. Ze doen in
vijf stappen onderzoek en maken ten slotte een werkstuk over hun
ontdekkingen. Op de interactieve kaart kunnen ze hun bevindingen
uploaden. De webquest Sporen van WWII is te vinden op
www.sporenww2.nl.
Meepraten over de syllabus havo/vwo?
Syllabi hebben van tijd tot tijd groot onderhoud nodig. De
huidige syllabi geschiedenis voor havo en vwo hebben nu twee
examenjaren beleefd en zullen nog minstens twee jaar vrijwel
onveranderd blijven.
Maar het kan altijd beter. Er staan ons al waardevolle
evaluatiegegevens ter beschikking over de eerste ervaringen met
het CE geschiedenis in 2015 en deels ook van 2016 (zie de
website van SLO en de terugblikken havo en vwo op
Examenblad.nl). Het CvTE wil ook weten wat de achterliggende
gedachten zijn bij deze gegevens. Welke wensen en ideeën ter
verbetering van de syllabi kunnen docenten geschiedenis begin
2017 aan de syllabuscommissie doorgeven?
Om daar achter te komen, zal in de komende maanden onderzoek
worden gedaan door middel van ‘focusgroepen’. Op zes plaatsen in
het land wordt steeds in een groep van ca. 7 tot 12 docenten
gedurende niet meer dan twee uur gesproken over de
verbetermogelijkheden van de syllabi geschiedenis h/v. In totaal
zullen dus ca. 70 docenten gedurende twee bijeenkomsten ‘met de
benen op tafel’ met elkaar voeding kunnen geven aan de
syllabuscommissie van het CvTE die in 2017 van start gaat.
Geschiedenisdag Leiden
De jaarlijkse editie van de Geschiedenisdag staat gepland op 4 november 2016 in het Museum Volkenkunde te Leiden. Dit keer is gekozen voor het thema ‘Europeanen (van) overzee. Reizen – contacten – beeldvorming’. De aanleiding voor deze keuze is het feit dat de erfenis van het kolonialisme steeds nadrukkelijker aanwezig is in het publieke debat en ook in (veel) scholen. Slavernij, racisme, discriminatie worden gemakkelijk gekoppeld aan het verleden. Docenten hebben behoefte die koloniale periode opnieuw te doordenken, uiteraard vanuit huidige inzichten en met veel aandacht voor wederzijdse beeldvorming, confrontaties/samenwerking.
Scholingsdag opleiding Geschiedenis Vrije Universiteit vrijdag 4
november 2016
Op vrijdag 4 november 2016 geeft de Vrije Universiteit een
nascholingsdag voor docenten over de vier historische contexten
van het Centraal Eindexamen, waarin de vakinhoud en de
toepassing in de lespraktijk centraal staan.
New Amsterdam Stories
Het Amsterdamse Stadsarchief en de Mew York City Municipal Archives hebben een overzicht gemaakt van papieren sporen van de Nederlandse stichters van New York en hiervoor een website gemaakt.
Gastsprekerproject: Blik op de Muur
Voor de derde keer kunnen scholen een ooggetuige van de
Duits-Duitse deling uitnodigen voor een gastles. Van 31/10 t/m
11/11 organiseert het DIA het gastsprekerproject ‘Blik op de
Muur’. Meer informatie over het project, lesmateriaal over de
Berlijnse Muur en inschrijven
hier. Als gastspreker meedoen kan ook nog!
Lees meer.
De waarde(n) van Europa
Op vrijdag 30 september 2016 organiseert Hogeschool Utrecht een nascholingsconferentie voor docenten uit het voortgezet onderwijs en studenten. Het onderwerp van deze dag: ‘De waarde(n) van Europa. Lesgeven over Europa en Europees burgerschap’.
Netwerk Slavernijverleden & Educatie
Op woensdag 12 oktober organiseren we onze derde
netwerkbijeenkomst Netwerk Slavernijverleden & Educatie in het
Amsterdam Museum. Vanaf 7 oktober presenteert het Amsterdam
Museum de tentoonstelling
Zwart Amsterdam, waarin we de geschiedenis van Amsterdam
vanuit een ander perspectief belichten. Tijdens de
netwerkbijeenkomst bezoeken we gezamenlijk de tentoonstelling en
gaan we graag met u in op de vraag: Herkent u zichzelf in het
Amsterdam Museum? Daarnaast zijn wij erg benieuwd naar wat we
vanuit het Netwerk Educatie voor elkaar kunnen betekenen in de
toekomst.
U kunt zich aanmelden via
deze link.
Mocht u vragen hebben dan kunt u contact opnemen met Stephanie
Archangel via:
s.archangel@amsterdammuseum.nl
Datum: 12 oktober 2016
Locatie: Kalverstraat 92, 1012 PH Amsterdam
Programma
14:30 uur: inloop
15:00 uur: welkomstwoord door onze directeur, Judikje Kiers
15.00 ‐ 17.00 uur: bijeenkomst
17.00 ‐ 18:00 uur: borrel in Café Mokum
Spotprenten in het GCSE
Een Engelse, die zich alleen bekend maakt als Maria, schreef een interessante blog over de vragen bij spotprenten in het Engelse GCSE examen, dat wordt afgenomen aan het eind van het funderend onderwijs.
Cave of forgotten dreams
De bekende documentaire van Werner Herzog over de beroemde grot van Chauvet is te zien op de website van Historiek.
De oorsprong van de mens
Op deze website staat een prachtige, tien minuten durende en helaas wel Engelstalige, animatie van de oorsprong van de mens.
De Romeinen
Er zijn er wel meer van, maar ook de animatie op deze website over de groei van het Romeinse Rijk is beslist de moeite waard. Ben je meer geïnteresseerd in de structuur van het Romeinse leger, bekijk dan deze animatie.
Verdwenen websites
Velen zullen het probleem herkennen. Je maakt lesmateriaal,
waarin je gebruik maakt van externe links. Na enige tijd blijken
een of meer links niet meer te werken. Voor dat probleem biedt
Permalink een oplossing. Hiermee maak je namelijk je eigen
kopie van de website, waarnaar je linkt.
Ook anderen proberen de beruchte 404 foutmelding te voorkomen.
Zo gaat Mozilla samen met The Internet Archive de strijd aan
tegen 404-meldingen. Het bedrijf achter Firefox noemt de fuctie
404 No More en gebruikt de
Waybackmachine van The Internet Archive om kopieen van
verdwenen pagina's alsnog weer te geven.
Curriculaire spinnenweb
Voor wie zich bezighoudt met het maken van onderwijs en het ontwikkelen van leerplannen is het Curriculaire spinnenweb van Van den Akker een heel handig instrument. De kern en de negen draden van het spinnenweb verwijzen naar tien onderdelen van het curriculum die nodig zijn bij het (plannen van) leren door leerlingen. De curriculumniveaus (macro, meso en micro) verwijzen naar verschillende systeemniveaus waarop afspraken kunnen worden vastgelegd over het curriculum. Op de website van SLO staat een aanklikbare versie, waar van elk onderdeel, op drie niveaus, op les, school en landelijk niveau, een korte beschrijving wordt gegeven.
De tien beste geschiedenisboeken van 2016
Recent is de longlist met de tien beste geschiedenisboeken van 2016 bekend gemaakt.
Samenwerken aan maatwerk, onderwijsinnovatie met open leermateriaal
Het event
Samenwerken aan Maatwerk wordt georganiseerd door Stichting
VO-content ter gelegenheid van haar 5-jarig bestaan. Het event
staat volledig in het teken van kennis delen over
onderwijsinnovaties. Met dit jubileumevent wil VO-content op
feestelijke wijze een nog grotere bijdrage leveren aan
vernieuwing in het voorgezet onderwijs.
Datum: 15 november 2016
Tijd: 10.00 - 17.00 uur
Locatie: Congrescentrum Orpheus in Apeldoorn
Inschrijven:
http://www.vo-content.nl/jubileumevent/inschrijfformulier-jubileumevent/
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.