Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 5, nummer 94, december 2016 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen
- Nascholingsconferentie havo/vwo over Verlichtingsideeën & de democratische revoluties, 25 november 2016
- Didactiekconferentie van de VGN, 25 en 26 november 2016 (Huize Bergen in Vught).
- Collegedag over Egypye in het RMO Leiden, 19 januari 2017
- Studiedag Oriëntatiekennis en historisch redeneren in een doorlopende leerlijn, 19 januari 2017 in Utrecht.
Enquête Verlichting Examenprogramma Havo
Het huidige programma voor het eindexamen geschiedenis voor het
HAVO over de zogenoemde oriëntatiekennis wordt door veel
docenten en leerlingen als overladen ervaren. Daarom gaf het
ministerie van OCW een zogenaamde ‘verlichtingswerkgroep’ de
opdracht om te komen tot een voorstel voor een substantiële
verlichting van het examenprogramma.
De werkgroep stelt voor de HAVO-leerlingen die in september 2017
starten in de vierde klas en centraal examen doen in mei 2019
het volgende voor:
1) De tijdvakken 1 tot en met 4 (prehistorie tot ca. 1500)
blijven onderdeel van het examenprogramma, maar zullen niet meer
worden getoetst in het Centraal Examen, maar in het
schoolexamen.
2) De zogenoemde Historische Contexten blijven gehandhaafd. De
voorbeelden die daarbij per paragraaf steeds genoemd zijn,
worden:
I) voor een groot deel geschrapt (17)
II) voor een kleiner deel (10) opgenomen in de tekst van de
syllabus
Geschiedenisdocenten die les geven in de havo-bovenbouw worden uitgenodigd de korte enquête over het voorstel in te vullen. Het voorstel voor een nieuw examenprogramma. een gereviseerde syllabus en de enquête vindt u op de website van de VGN.
Onderzoeksdagen 2017
Op 6, 7, 10 en 11 april 2017 organiseren het Alfa-, Bèta- en
Gammasteunpunt weer de
onderzoeksdagen om middelbare scholieren
voor te bereiden op het schrijven van hun eerste
wetenschappelijke werk: het profielwerkstuk. Tijdens het
programma, waaraan ook de docenten deel zullen nemen, wordt op
een toegankelijke manier uitgelegd hoe wetenschappelijk
onderzoek doen in zijn werk gaat en wordt specifiek aandacht
besteed aan het profielwerkstuk. Enkele weken na de
onderzoeksdag in Groningen komt het speciale profielwerkstukteam
voor een follow-up naar de school toe om de scholieren te helpen
met hoofd- en deelvragen. Zo worden de scholieren goed
voorbereid op het schrijven van een prachtig profielwerkstuk.
docentenmiddag
Nieuw is de docentenmiddag! Tijdens deze nascholing voor
docenten op vrijdagmiddag 13 januari 2017 gaan we aan de slag
met onderzoeksvaardigheden en de verschillende fasen van
wetenschappelijk onderzoek.
Onderzoek nieuwe examenprogramma havo/vwo
Iris Dracht heeft in het kader van haar masterstudie geschiedenis onderzoek gedaan naar ervaringen en meningen van docenten en wetenschappers in Nijmegen met het examenprogramma geschiedenis op havo en vwo. Haar scriptie leest u hier.
Wat weten geschiedenisstudenten van ons slavernijverleden?
In het kader van haar masterscriptie deed Rowan van der Stelt onderzoek naar de kennis van geschiedenisstudenten over het Nederlandse slavernij verleden. Zij schreef er dit artikel over.
'Tieners leren niet door passief te luisteren'
In de Volkskrant stond onlangs een interview met Jelle Jolles over zijn meest recente boek Het tienerbrein.
200.000 jaar menselijke drift in zes minuten
Bekijk hoe de wereldpopulatie in 200.000 jaar de miljard bereikte. En in tweehonderd jaar de 7 miljard.
Most Students Don’t Know When News Is Fake, Stanford Study Finds
De Stanford universiteit deed onderzoek naar de mate waarin leerlingen mediawijs zijn. Dat viel niet mee, leerlingen lezen nieuws op social media zonder naar de bron ervan te kijken. Lees het artikel in de The Wall Street Journal.
De beste geschiedenisboeken van 2016
Op de website van HistoryToday kiezen tien historici hun favoriete geschiedenisboek van 2016.
Historicidagen
Op het KNHG Jaarcongres
zijn de
Historicidagen gelanceerd.
Je kunt nog tot 15 januari een voorstel insturen.
De Historicidagen zijn geïnspireerd door het voorbeeld van de
Duitse Historikertage. Het is een driejaarlijks terugkerend
evenement, waarvoor het KNHG als beroepsorganisatie voor
historici het initiatief heeft genomen, en waarbij alternerend
wordt samengewerkt met partners uit ons veld. Voor deze eerste
aflevering, van 24 tot 26 augustus 2017, treedt de Universiteit
Utrecht (Departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis) op als
gastvrouw en medeorganisator. Daarnaast is een breed netwerk van
(kunst)historische organisaties betrokken.
Holocaust Memorial Day 2017
Lesgeven over de Holocaust en andere genociden
Geschiedenis, Maatschappijleer, Burgerschapsonderwijs,
Filosofie, Wereldoriëntatie
Op 27 januari 2017 is het weer Holocaust Memorial Day, de dag
dat slachtoffers van de Holocaust en andere genociden herdacht
worden. Op 27 januari 1945 werd concentratiekamp Auschwitz door
de Russen werd bevrijd. Auschwitz is sindsdien het symbool
geworden voor gruweldaden van de Nazi’s.
Rond Holocaust Memorial Day worden in heel Nederland
activiteiten en bijeenkomsten georganiseerd om een nieuwe
generatie te leren over de Holocaust en andere genociden.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.