Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 6, nummer 103, april 2017 II

 

Overzicht (na)scholingen

- Scholingsdag Kantelende beelden van de Koude Oorlog 30 juni 2017

- Historicidagen 2017 24 t/m 26 augustus 2017    

 

Examen 

Alle relevante informatie over het komende geschiedenisexamen vindt u op de examenpagina van Histoforum. 

Gilgamesj epos

Iedere historicus kent het Gilgamesj epos. Maar heeft u dit gedicht weleens horen zingen in oud Soemerisch? Dat kan op deze pagina

Himmlers hersens heten Heydrich (televisie)

Himmlers hersens heten Heydrich is een nieuwe zevendelige VPRO-serie gebaseerd op de bestseller 'HhhH' van Laurent Binet. In dat boek beschrijft Binet op onnavolgbare wijze de spectaculaire aanslag op nazikopstuk Reinhard Heydrich in Praag, mei 1942. De eerste uizending was op zondag 9 april 2017 om 20:15 op NPO2.

Terugkijken op: https://www.vpro.nl/programmas/hhhh.html   

Verzoekje van een toekomstige collega

Mijn naam is Rik Mets en sinds augustus volg ik met veel plezier de lerarenopleiding voor Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Als fervent verhalenverteller ben ik benieuwd naar de rol die andere docenten zien voor het vertellen van het verhalen binnen het huidige examenprogramma op de Havo en Vwo. Daarom doe ik daar op dit moment in samenwerking met Hanneke Tuithof, vakdidacticus aan de Universiteit Utrecht, een onderzoek naar. De hoofdvraag luidt als volgt: wat is de rol van verhalen in het huidige examenprogramma Geschiedenis op de Havo en Vwo? Door middel van deze vragenlijst hoop ik zoveel mogelijk reacties te krijgen. Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!
https://nl.surveymonkey.com/r/BCLLF3Z  

La Chanson de Craonne

Een introductie met lessuggesties op het lied La Chanson de Craonne, dat door muitende soldaten werd gezongen in de Erste Wereldoorlog. Een pleidooi om wat meer aandacht te besteden aan de menselijke kant van deze oorlog.

Classroomscreen

Classroomscreen is een heel handige website met gadgets die je in je klas kunt gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld een stoplicht op groe, geel of rood zetten om aan te geven dat leerlingen mogen praten of juist moeten luisteren, je kunt een timer aanzetten enz. enz. De moeite waard om eens te bekijken.

Thinglink

Thinglink is volgens collega Robbert Jan Poortvliet een prachtige tool voor juist de geschiedenisles, zeker voor collega's die de mogelijkheden van ict in de les willen verkenne, 

Rubrics

Op de website http://onderzoekinzesstappen.slo.nl staat o.a. een artikel over rubrics, waarin niet alleen de vraag aan de orde komt wat een rubric is, maar ook hoe je een rubric kunt gebruiken en welke verschillende soorten rubrics er zijn. Interessant voor formatief beoordelen is bijvoorbeeld de Single-Point rubric.  

De VS en W.O.I

Op de website van het Historische Nieuwsblad een artikel van Frans Verhagen over hoe Amerika in 1917 de Eerste Wereldoorlog werd ingezogem. 

De Russische Revolutie

OP Historiek vindt u een handige samenvatting van de oorzaken, het veloop en de gevolgen van de Russische Revolutie. 

Tarr's toolbox

Tarr's toolbox is een website van Russel Tarr, die geschiedenis geeft op de internationale school van Toulouse. Op deze website vindt u allerlei 'gereedschap' dat u kunt gebruiken in uw lessen.

Art Up Your Tab

Art Up Your Tab is een plugin voor de Chrome-browser waarmee je bij het openen van een nieuwe tab schilderijen en foto’s uit de collectie van Europeana te zien krijgt. De eerste versie van Art Up Your Tab toont foto’s van erfgoed van Nederlandse instellingen, zoals o.a. het Rijksmuseum, die je ook nog eens kunt downloaden en vrij kunt hergebruiken. Later dit jaar zullen ook foto’s van de collecties van (andere) Europese instellingen getoond worden.

Historiana

Historiana is een nieuwe website (bèta-versie) met gratis historische inhoud, lesactiviteiten en innovatieve digitale gereedschappen, gemaakt door Europese geschiedenisdocenten. Wel Engelstalig. 

Facebook bericht van collega Willy van den Berg

Vandaag het eerste Strabrecht College Memorial Day-project uitgevoerd met mijn 40 vwo-5 leerlingen uit mijn twee geschiedenisclusters. Na twee uur uitleg met filmpjes en activerende opdrachten zijn de leerlingen, in groepjes van vier, zelf op zoek gegaan naar antwoorden op zelf gestelde onderzoeksvragen. De conclusies hiervan hebben ze via presentaties met de anderen gedeeld. Ik stond weer versteld van de kwaliteit en diepgang van de gestelde vragen en het bijbehorende onderzoek. Supertrots als docent geschiedenis; wat kunnen leerlingen veel wanneer ze de ruimte krijgen.

 


De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht. Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.