Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 6, nummer 110, september 2017 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen e.d.
- Bijeenkomst wereldgeschiedenis VGN, 20 september 2017
- Studiemiddag Atlantische Commissie en Windesheim in Zwolle, 26 september 2017
- Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 29 september 2017
- Netwerkbijeenkomst VGN Nieuwe Docenten, 30 september 2017
- Dag van de Geschiedenisdidactiek aan de RUG op 5 oktober 2017
- Geschiedenis Festival Haarlem, 7 oktober 2017
- Vmbo conferentie 3 november 2017
- Nascholingsdag Dekolonisatie Nederlands-Indië/Indonesië op landgoed Bronbeek, 3 november 2017
- Nascholing Holocaust/Shoah bij het NIOD in Amsterdam, 4 november 2017
- Scholingsdag VO-Digitaal Academy in Maarsen, 7 november
- Geschiedenisdag ICLON, 10 november 2017
- VGN Didactiekconferentie 10 en 11 november 2017 in Vught
- Nascholingsconferentie Europa en de Islamitische wereld, 17 november 2017
- Docentendag Geschiedenis Noordhoff in Kasteel Woerden, 24 november 2017
- Examenconferentie geschiedenis Utrecht, 24 november 2017
-
Vakinhoudelijke nascholing Duitsland in Amsterdam, 1
december
Vmbo-examen in 2018
Zoals bekend kennen het examenprogramma en de syllabus geschiedenis op het vmbo een aantal veranderingen. Informatie daarover vindt u op deze website en in de digitale handreiking die SLO bij het schoolexamen heeft gemaakt. Het is met name zinvol de brochure die over de veranderingen is gemaakt goed te bestuderen.
Centraal examen in België?
Dirk van Damme, hoofd Onderwijsonderzoek van de Oeso houdt in de Standaard een pleidooi voor het invoeren van een centraal examen in België.
Lessenserie Slavernij
In de NRC van 13 september 2017 haalt Alex van Stipriaan uit naar het geschiedenisonderwijs, waarin te weinig aandacht zou worden besteed aan slavernij. In 2015 was Mark Beumer te gast bij een bijeenkomst, waarbij docenten geschiedenis met elkaar onder leiding van prof. dr. Alex van Stipriaan en dr. Aspha Bijnaar slavernij in de klas bespraken. Hoe wordt het gegeven, waar liggen accenten en wat wordt niet verteld en waarom niet? Mark kreeg vervolgens van Prof. dr. Alex van Stipriaan en Aspha Bijna het verzoek een 5-delige lessenserie te ontwerpen. Deze lessenserie kan hier gedownload worden. Docenten mogen dit materiaal niet alleen vrij gebruiken, maar ook wijzigen, aanvullen, etcetera. Elke docent geeft immers anders les.
Libris Geschiedenis Prijs 2017
De longlist van de Libris Geschiedenis Prijs is al een tijdje bekend, maar op 16 september wordt de shortlist bekend gemaakt.
Studiereis ‘LESGEVEN OVER WOII EN DE HOLOCAUST’ - YAD VASHEM, JERUZALEM
Het is weer mogelijk deel te nemen aan het Engelstalige
seminar ‘Lesgeven over WOII en de
Holocaust’. Deelnemers volgen dit seminar aan de International
School for Holocaust Studies van Yad
Vashem, het Holocaustmuseum in Jeruzalem. Deze studiereis
wordt georganiseerd door het CIDI
voor docenten middelbaar onderwijs, leraren uit de bovenbouw
van het basisonderwijs,
medewerkers van antidiscriminatiebureaus en anderen die
lesgeven over dit onderwerp.
Geïnteresseerden kunnen zich nu opgeven voor het seminar, dat
plaatsvindt van 29 december 2017
tot 7 januari 2018. Uit eigen ervaring weet ik dat het hier
gaat om een indrukwekkende studiereis.
Bijscholing Holocaust/Shoah, context(en), interviews en onderwijs
Kom op 4 november 2017 naar een gratis bijscholing in het NIOD, Herengracht 380 in Amsterdam en laat u inspireren door Niod educatiespecialist Maria van Beurden Cahn en collega’s die net als u voor de klas staan.
Thema van deze bijeenkomst is: Hoe plaats je de Holocaust/ Shoah in verschillende (historische) contexten en gebruik je getuigenverhalen in de klas?
De dag is bedoeld voor docenten geschiedenis,
maatschappijleer, Nederlands en Vreemde Talen,
levensbeschouwing in primair en voortgezet, MBO, HBO en
Universitaire lerarenopleiding. Maar ook: museummedewerkers
(en andere belangstellenden, indien er plekken over zijn)
Volgt u de actuele discussie over de historische contexten?
Vindt u behandelen van de Holocaust/Shoah problematisch? Maakt
u daarnaast graag gebruik van Getuigen in de Klas, maar is
daarvoor de ruimte in het Jaarprogramma te krap? Kom naar het
NIOD en doe mee aan de scholing Holocaust/Shoah , context(en),
interviews en onderwijs. Laat u inspireren en doe extra
informatie op om nog grondiger met de Holocaust/Shoah aan de
slag te gaan.
Het Niod heeft met IWitness een educatief project in
samenwerking met de Shoah Foundation Institute van de
University of Southern California (VS) en zorgt ervoor dat u
als docent op elk geschikt moment toegang heeft tot getuigen
en getuigenissen, ongeachte de vorm van onderwijs en het
leerjaar waaraan u lesgeeft.
Willy van de Berg, Matthijs van Setten, Manon van de
Vondevoort tonen uitgewerkte voorbeelden die direct gericht
zijn op de praktijk.
De Holocaust/Shoah behandelen is niet zo moeilijk als u denkt.
Leerlingen van Basis Kader tot en met het eindexamen op
havo/vwo niveau laten zich inspireren.
Het programma start om 11.00 uur met een lezing van Maria van
Beurden Cahn over Holocaust/Shoah en context(en), interviews
en onderwijs.
Van 12.00 tot 16.00 uur kunt u aan de slag, geïnspireerd door
Willy van de Berg, Matthijs van Setten en Manon van de
Vondevoort.
Aanmelden kan via
m.van.beurdencahn@niod.knaw.nl. U ontvangt altijd een
ontvangstbevestiging.
Vakinhoudelijke nascholing Duitsland 1871-1945
Komend schooljaar is één van de eindexamenonderwerp van
geschiedenis voor havo en vwo 'Duitsland 1871-1945' . In het
kader daarvan organiseert de Faculteit der
Geesteswetenschappen op 1 december 2017 in samenwerking met de Onderwijsafdeling
van het Duitsland Instituut (DIA) en met medewerking van het
Instituut voor oorlogs-, holocaust- en genocidestudies (NIOD)
en de Interfacultaire Lerarenopleiding (ILO) een Mastercourse
voor leraren geschiedenis. Ook docenten Duits zijn welkom.
Prominente sprekers met kennis van de verschillende
hoofdthema’s in de geschiedenis van Duitsland verdiepen uw
kennis over dit examenonderwerp.
Berend Botje ging uit varen’…: Vergeten Drentse zeeheld komt weer tot leven in boek, documentaire en tentoonstelling
Wereldberoemd was admiraal Louis van Heiden uit Zuidlaren na zijn succes bij de slag van Navarino in 1827. Maar wie kent tegenwoordig nog de naam van deze Drentse zeeheld in dienst van de Russische tsaar? Zijn levensverhaal was misschien wel de inspiratie voor het bekende liedje over Berend Botje. Precies 245 jaar na zijn geboorte geven het Drents Archief en het Nederland-Ruslandcentrum deze vergeten zeeheld vanaf 6 september weer de aandacht die hij verdient met een boek, documentaire en tentoonstelling.
VGN-Didactiekconferentie
De VGN organiseert jaarlijks een praktijkgerichte en actuele scholing voor docenten om te blijven vernieuwen in het klaslokaal. Tussen de vele workshops door leren de deelnemers van elkaar door waardevolle dialogen in de rustieke vertrekken en tuinen van het landgoed huize Bergen. Dit jaar vindt de conferentie plaats op 10 en 11 november.
Nascholingsconferentie Europa en de Islamitische wereld
Op 17 november organiseert de commissie Wereldgeschiedenis
samen met de Leiden Islam Academie van de Universiteit Leiden
een nascholingsconferentie over de gedeelde geschiedenis van
Europa en de Islamitische wereld.
Het programma bestaat uit een openingslezing van prof. dr.
Maurits Berger, verschillende workshops, een discussie over
'Islam in de klas' en een training 'Omgaan met gevoelige
onderwerpen in de klas'.
De conferentie is van 10.00-16.00 in Leiden. De kosten zijn 90
euro (inclusief koffie/thee, lunch, certificaat en
lesmateriaal). Inschrijven kan via
leidenislamacademie@hum.leidenuniv.nl.
De doorluchtige daden van Jan Stront
Stront, poep, plas, diarree of andere vuilighid? Viezigheid is van alle tijden! Al sinds mensenheugenis kunnen veel mensen maar geen genoeg van krijgen van veelkleurige ontlasting en alles wat stinkt of dun door de broek loopt. In de Gouden Eeuw circuleerde in de Republiek het pikante en humoristische boek De doorluchtige daden van Jan Stront, opgedragen aan het kackhuys (1684). Dubbelzinnig stond er op de titelpagina onder: ‘gedrukt voor de liefhebbers’… Het boek ging niet alleen over ranzige ontlasting, maar vooral ook veel over seks.
Meer informatie over dit boek op Historiek.
De (Contra) Reformatie
Docenten van confessionele adelingen van de AOB hebben lesmateriaal gemaakt over de Reformatie en de Contrareformatie. Dit lesmateriaa is te vinden op http://www.reformatieenonderwijsnu.nl. Bijvoorbeeld een praktische opdracht of een debat over het eerste couplet van het Wilhelmus.
VO-Digitaal Academy
VO-Digitaal Academy iIs een studie- en inspiratiedag georganiseerd door Tijd voor Geschiedenis, een digitale geschiedenismethode. Dit jaar vindt deze bijeenkomst plaats op 7 november 2017 van 9.45-16.30 uur in Inn Style in Maarssen.
Bekijk het Binnenhof in 3D – nu ook thuis!
Met de 3D-app van het Binnenhof neemt u een kijkje in het
politieke hart van Nederland in 1630, 1860, 1970 en 2016. In
iedere periode kunt u op zoek naar achtergrondinformatie,
politieke feitjes, architectonische wetenswaardigheden en
anekdotes. De app is nu beschikbaar gemaakt op een website:
http://binnenhof3d.prodemos.nl.
De app is ook gratis te downloaden voor iPad in de App Store.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.