Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 6, nummer 116, december 2017 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen e.d.
- Conferentie Media & Geschiedenis, 2 februari 2018
- Collegedag Oudheid, 12 februari 2018
- Atlantische Onderwijsconferentie, 15 februari 2018
-
Vierde VGN Congres in Openluchtmuseum Arnhem, 9 maart 2018
World Digital Library
World Digital Library is een database van de Library of Congress met meer dan 17.000 items uit 93 landen over de periode van 10.000 jaar.
Mini-symposium Historisch redeneren
Causaal historisch redeneren is voor havoleerlingen een grote
uitdaging. Maar ook geschiedenisdocenten staan voor
‘prangende’ vragen:
• Waaruit bestaat causaal redeneren bij geschiedenis precies?
• Wat vinden leerlingen nu precies (in verschillende
leerjaren) moeilijk?
• Wat zijn de verschillen tussen leerlingen?
• Hoe ontwerp je lessen die leerlingen ondersteunen om causaal
historisch te leren redeneren?
• Hoe sluit ik ‘op maat’ aan bij de verschillen tussen
leerlingen
Deze vragen stonden centraal in het project ‘De Feiten
voorbij’. Analyse van causaal redeneren van Havo-leerlingen
als basis voor lessen op maat (gefinancierd door Nationaal
Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO, Kortlopend
Praktijkonderzoek, projectnummer 405-16-508)).
In dit project onderzochten veertien geschiedenisdocenten en
vakdidactisch onderzoekers in hoeverre het analyseren van
leerlingantwoorden en het vertalen van deze inzichten in
gedifferentieerde ‘hele-taak-eerst’ lessen de hogere-orde
doceervaardigheden bij betrokken geschiedenisdocenten en
vakdidactici bevordert. De uitkomsten zijn veelbelovend:
leerlingen waardeerden de focus op de historische
denkvaardigheid en docenten ontwikkelden meer zelfvertrouwen
in het onderwijzen van (causaal) historisch redeneren en het
aansluiten bij verschillen tussen leerlingen.
Tijdens dit mini-symposium zullen we de uitkomsten van het
project presenteren en de betrokken docenten zullen hun lessen
presenteren en hun ervaringen delen. Er is ruimte voor
discussie over de betekenis van de bevindingen van dit project
voor de praktijk van het onderwijs.
Datum: Woensdag 10 januari 2018
Tijd: 15.30 uur inloop, 16.00 - 20.00 uur programma (incl.
broodjes)
Plaats: Hermann Wesselink College, Startbaan 3, 1185 XP
Amstelveen.
U kunt parkeren bij school. Wanneer u met het OV komt dan
neemt u (van Amsterdam Zuid of
Centraal) metro 51 richting Westwijk. U stapt uit bij halte
Amstelveen Marne
Kosten: geen
U kunt u aanmelden (graag voor 21 december) via deze link:
http://www.expertisecentrum-geschiedenis.nl/aanmelding-feiten-voorbij
Informatie:
http://www.expertisecentrum-geschiedenis.nl/minisymposium-feiten-voorbij-10-januari-2018/
Logeerpartij in Witte Huis met kerst ’41 veranderde verloop Tweede Wereldoorlog
Gedurende de kerstperiode van 1941 logeerde de Britse premier Winston Churchill in het Witte Huis bij de Amerikaanse president Franklin Roosevelt. De kameraadschap tussen de mannen die toen ontstond en de afspraken die ze met elkaar maakten, veranderden het verloop van de Tweede Wereldoorlog. Met kerst 1941 werd de basis gelegd van de latere geallieerde overwinning.
Filips II
Van de hand van Willem Peeters, redacteur bij Casa Cultural,
staat op Historiek een
genuanceerd artikel over Filips II. Een aardige
tegenhanger voor het beeld dat in de geschiedenismethodes in
Nederland van hem wordt geschetst. Bruikbaar in een les waarin
u aandacht wilt besteden aan het interpretatieve karakter van
ons vak.
Dromen van een betere wereld na de Eerste Wereldoorlog
De Duitse schrijver Daniel Schönpflug (1969), die geschiedenis
doceert aan de Vrije Universiteit Berlijn, beschrijft in zijn
boek 1918: Het jaar van de dageraad de periode na de Eerste
Wereldoorlog die nog vol was van beloften en vredelievende
ideeën. Er werden plannen gemaakt voor een nieuwe wereldorde
met de Volkenbond als bemiddelingsorgaan dat conflicten tussen
naties met rede in plaats van wapengekletter moest oplossen.
Lees verder op Historiek
Formatieve evaluatie
Aardige website over 'Hinge Questions' voor wie serieus werk wil maken van formatieve evaluatie. Hinge Questions zijn vragen die je stelt op momenten dat het belangrijk is te weten of leerlingen het voorgaande hebben begrepen zodat ze succesvol aan een volgende stap kunnen beginnen.
VOC
Was de VOC wel zo dynamisch? Schepen van de Verenigde Oostindische Compagnie waren langzamer dan die van vergelijkbare ondernemingen in andere landen. Een kwestie van zuinigheid en conservatisme, zeggen wetenschappers die onderzochten hoe het kwam dat een Nederlands schip weken of zelfs maanden langer deed over een reis naar Azië. Hoe krenterigheid en conservatisme voor trage VOC-schepen zorgden. 'Nederlanders zagen dat Engelsen sneller waren, maar vonden aanpassing te duur'.
Collegedag Oudheid
Op 12 februari 2018 organiseert Historisch Nieuwsblad in
samenwerking met het Rijksmuseum van Oudheden een collegedag
over de Oude Grieken. Historicus Fik Meijer zal een inleidend
college houden over de opkomst en ondergang van de Atheense
democratie. ‘Het waren laagopgeleide burgers die voor de
uitbreiding van het Atheense imperialisme stemden.’
Meer informatie
Herodotus, vader van de geschiedenis
In dit animatiefilmpje (Ted-Ed) (5 minuten) legt Mark Robinson (in het Engels) uit waarom Herodotus de vader van de geschiedenis wordt genoemd.
Beginnen met een nieuw onderwerp
Op deze website beschrijft Russel Tarr hoe je op een creatieve manier een nieuw onderwerp kunt introduceren (met dank aan Robbert-Jan Poortvliet voor de tip).
Westerbork - Auschwitz
12 december 1942: Het laatste transport van 1942. Onderweg van
Westerbork naar Auschwitz gooide Lou Hoepelman een briefkaart
uit de trein:
Lieve Ro en vrienden,
Hedenmorgen 12 Dec. zijn we van Westerbork gestart. Ik heb een
goede uitrusting bij me en veel verse levensmiddelen van de
kameraden in het kamp. We worden zeer goed behandeld ook door
de zn. autoriteiten. We worden ongetwijfeld in ons eigen
beroep te werk gesteld dus geen enkele reden tot ongerustheid.
Ik schrijf dit alles in de trein en zal de kaart uit het raam
werpen. Ik ben tot dusver ongeschonden en moreel natuurlijk
onverwoestbaar. (...) We gaan naar Auswic, een verzamelkamp en
worden daar verspreid over heel Duitsland, soms zelfs vlak
onder de Nederl.grens.
Kus mijn dochter van me en groet alle vrienden en kennissen.
Wees flink en zelfstandig nu je op jezelf aangewezen bent. Ik
heb hier goede en leuke kameraden gemaakt dus ben niet
eenzaam. Lieve lui alles sal reg kom. Het daghet in den
Oosten! Vele kussen van je liefhebbende
Lou
Van de 757 mensen die werden weggevoerd met het transport van
12 december 1942, overleefde niemand de oorlog.
Bron: Herinneringscentrum Kamp Westerbork