Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 7, nummer 127, juni 2018 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Dag van de Uitdagende Geschiedenis, 14 juni 2018
- Symposium ‘Uitgesproken Geschiedenis. Kansen & Valkuilen van Oral History’, 14 juni 2018
- Studiedagen Holocaust Educatie, 15 en 16 juni
- Holocaust/ Shoah in verschillende (historische) contexten en het belang van (vernieuwend) onderwijs over de Holocaust/Shoah, 23 juni 2018 in Vught.
- Restauratie en constructie: Jaarlijkse scholingsdag geschiedenis, 29 juni 2018
- Geschiedenis Festival Haarlem, 6 oktober 2018
Vacature Docent/Lerarenopleider Geschiedenis
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen zoekt ten behoeve van het Instituut Leraar en School (ILS) voor de campus in Nijmegen voor het collegejaar 2018-2019 een docent/lerarenopleider geschiedenis.
PLG Geschiedenis: Motiveer, activeer en bedien je leerlingen op maat bij het vak geschiedenis
Deze PLG (Professionele Leergemeenschap) is geschikt voor geschiedenisdocenten (eerste- en tweedegraads!) die tot ongeveer vier jaar onderwijservaring hebben en behoefte hebben zich op vakdidactisch gebied te ontwikkelen. Docenten kunnen zich individueel of met sectiegenoten aanmelden.
Als geschiedenisdocent heb je een breed scala aan vakdidactische mogelijkheden om je lessen interessant en relevant te maken. Daarnaast kan een geschiedenisdocent leerlingen op verschillende manieren motiveren en ze de vakspecifieke vaardigheden leren. Terwijl je tijdens jouw opleiding tot leraar kennis hebt gemaakt met deze mogelijkheden, verdiep je je in deze PLG verder in de specifieke didactiek van het vak geschiedenis. Dit doen we aan de hand van drie belangrijke thema’s: ‘activerende didactiek en ICT’, ‘formatieve toetsing’ en ‘differentiatie’. Het uitwisselen van ervaringen met collega’s zal hierin een grote rol spelen.
PLG Geschiedenis: Bereid leerlingen voor op het geschiedenisexamen met uitdagend, aansprekend en inhoudelijk sterk onderwijs
Deze PLG (Professionele Leergemeenschap) is geschikt voor geschiedenisdocenten (eerste- en tweedegraads, onder- en bovenbouw!) met minimaal drie jaar onderwijservaring. In de bijeenkomsten staat de vraag centraal op welke wijze wij onze leerlingen uitdagend en aansprekend geschiedenisonderwijs kunnen bieden én hen hiermee goed kunnen voorbereiden op het eindexamen. Inspirerende gastsprekers besteden inhoudelijk aandacht aan de nieuwe examenthema’s en samen ontwikkelen we leerlijnen, PTA’s en lesmateriaal. Er is bovendien veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en materialen. Je kunt je individueel of met sectiegenoten aanmelden voor deze PLG.
“Het enige waar ik aan toe kom, is het behandelen van de examenstof. Tijd voor leuke dingen is er niet.” Deze uitspraak van een collega geschiedenisdocent zal waarschijnlijk door velen herkend worden. In ons streven om leerlingen in de bovenbouw (en soms ook al in de onderbouw) zo goed mogelijk voor te bereiden op hun examen, focussen we ons op hetgeen in de syllabi beschreven staat. Dat is tenslotte dat wat geëxamineerd gaat worden. In 2021 (havo) en 2022 (vwo) maken leerlingen het vernieuwde geschiedenisexamen met nieuwe historische contexten. Dat betekent dat vanaf het schooljaar 2019-2020 leerlingen voorbereid moeten worden op dit nieuwe eindexamenprogramma. Leerlingen op het vmbo moesten dit schooljaar al voorbereid worden op een vernieuwd examen. Alle reden dus om ons te verdiepen in de inhoud én de wijze waarop we dat kunnen aanpakken.
Studiemiddag educatief aanbod Huis Doorn
In een
flyer van Museum Huis Doorn staat het educatieve
aanbod dat wij speciaal voor de herdenking van 100 jaar sinds
het einde van de Eerste Wereldoorlog hebben ontwikkeld. Wij
nodigen uw school daarom van harte uit voor een bezoek aan
Huis Doorn en u naar onze studiemiddag in voorbereiding
daarop. Wij zien uw komst graag tegemoet.
Bezoek Museum Huis Doorn in het nieuwe schooljaar
De periode oktober/november sluit naadloos aan op het
lesprogramma van 2de klas VMBO en 3de klassen HAVO/VWO.
Uiteraard zijn de educatieve pakketten ook voor andere niveaus
geschikt.
Aan scholen in Utrecht stelt de Provincie de “museumbus”
beschikbaar voor gratis leerlingenvervoer bij bezoek aan Huis
Doorn en/of één van de samenwerkingspartners in Utrecht in de
periode oktober/november 2018.
Voor informatie en boekingen zijn wij graag bereikbaar op
reserveringen@huisdoorn.nl of telefonisch op 0343 421020.
Studiemiddag donderdag 14 juni
In voorbereiding op uw bezoek aan Huis Doorn en/of één van
onze samenwerkingspartners organiseren wij een studiemiddag op
donderdag 14 juni van 16:00-17:30 uur in Museum Huis Doorn.
Samen met onze samenwerkingspartners Kasteel Amerongen,
Nationaal Militair Museum, Waterliniemuseum, en Landschap
Erfgoed Utrecht lichten wij het educatieve aanbod toe. Na
afloop bieden wij u een drankje aan en is er de gelegenheid
het Huis en/of Paviljoen te bezoeken.
Meldt u zich alstublieft aan per email naar
reserveringen@huisdoorn.nl
Symposium ‘Uitgesproken Geschiedenis. Kansen & Valkuilen van Oral History’
Op 14 juni a.s. organiseren het Veteraneninstituut en het
Koninklijk Tehuis voor Oud-Militairen en Museum Bronbeek het
Symposium ‘Uitgesproken Geschiedenis. Kansen & Valkuilen van
Oral History’. Op deze dag bespreken we de kansen die deze
vorm van geschiedbeoefening ons biedt, maar ook de
beperkingen.
Eén van de sprekers is prof. dr. Selma Leydesdorff, emeritus
hoogleraar ‘Oral history en cultuur’ aan de Universiteit van
Amsterdam. U leest haar visie op ‘oral history’ en het onderwerp
waar zij over gaat spreken op:
https://www.veteraneninstituut.nl/dader-of-slachtoffer-de-herinnering-blijft-in-beweging/
Meer informatie over het programma vindt u hier: https://www.veteraneninstituut.nl/oralhistory/.
Scholing Holocaust/Shoah, context(en), getuigenissen en onderwijs
Op 23 juni van 12.00-16.30 uur is er in het Nationaal Monument
Kamp Vught, Lunettenlaan 600, Vughteen nascholing over
Holocaust/ Shoah in verschillende (historische) contexten en
het belang van (vernieuwend) onderwijs over de
Holocaust/Shoah. Deze nascholing is bedoeld voor docenten
geschiedenis, maatschappijleer, Nederlands, Moderne Vreemde
Talen en levensbeschouwing in po, vo, mbo en de
lerarenopleiding.
Toenemend antisemitisme, ontoereikende middelen en/of
problematisch om onderwijs over de Holocaust/Shoah-onderwijs
te geven? Dat valt niet te rijmen met de boodschap van
overlevenden dat ‘het nooit meer mocht gebeuren’.
Het NIOD, Instituut voor Oorlogs-, Holocaust en
Genocidestudies geeft in samenwerking met de Shoah Foundation
Visual History Archive (University of Southern California) op
basis van de ervaringen en getuigenissen van overlevenden op
vernieuwende wijze vorm aan onderwijs over de Holocaust/Shoah.
Kom op 23 juni naar Nationaal Monument Kamp Vught en laat je
inspireren door Holocaust en genocide educatiespecialist Maria
van Beurden Cahn en leden van de NIOD IWitness-werkgroep
(Matthijs van Setten, Marklandcollege en Manon van de
Vondervoort, Huis van de Democratie/ ProDemos en Museon).
Aanmelden voor 23 juni onder vermelding van 23 juni Vught via
m.van.beurdencahn@niod.knaw.nl
Historisch onderzoek door Historisch Nieuwsblad
Net als in 2008 liet het Historisch Nieuwsblad ook dit jaar
een geschiedenisonderzoek uitvoeren onder een representatieve
groep Nederlanders onder het online panel van onderzoeksbureau
PanelClix. Enkele resultaten:
92% van de Nederlanders is overtuigd van het bestaan van een
nationale identiteit. Zo blijkt uit grootschalig onderzoek van
Historisch Nieuwsblad. 60% geeft aan trots of zeer trots te
zijn op het Nederlandse verleden. Maar over wat die
geschiedenis is, tasten zij in het duister. Nederlanders
scoren een onvoldoende voor hun geschiedenistoets.
Waterwerken en slavernij
92% van de Nederlandse bevolking is ervan overtuigd dat de
Nederlandse identiteit bestaat. Ze ontlenen die identiteit aan
de Nederlandse taal, culturele omgangsvormen en geschiedenis.
60% geeft aan trots tot zeer trots te zijn op het Nederlands
verleden. Met name de waterwerken en sportprestaties worden
genoemd. Nederlanders schamen zich het meest voor het
slavernijverleden (29%), voor het koloniale verleden in
Indonesië (19%) en voor de Tweede Wereldoorlog (8%).
Dikke onvoldoende
Uit het onderzoek blijkt ook dat de gemiddelde Nederlander
weinig weet van het nationale verleden: het rapportcijfer komt
niet hoger dan 5,2. Zo weet slechts 20% van de Nederlandse
bevolking sinds welke eeuw Nederland een koninkrijk is.
Jongeren in de leeftijd van 14 tot 18 jaar scoren zelfs een
dikke onvoldoende: ondanks de implementatie van de Canon van
Nederland in het geschiedenisonderwijs komen de scholieren
niet hoger uit dan een 4,4. Uit dit onderzoek en uit een
eerder onderzoek blijkt dat het gemiddelde kennisniveau in 10
jaar tijd precies hetzelfde is gebleven.
Geen Wilhelmus op school
Ondanks de herwaardering voor het nationale verleden moet de
Nederlander weinig hebben van de plannen om dagelijks op
school het Wilhelmus te zingen: slechts 17% vindt dit een goed
idee. Scholieren moeten er niets van hebben, slechts 6% is
enthousiast.
Meer resultaten in het juninummer van Historisch Nieuwsblad.
Dior heropent buitenverblijf Marie-Antoinette in Versailles
Eerlijk gezegd had ik geen idee dat Le Hameau in Versailles gesloten was, maar blijkbaar stond La Maison de la Reine al jaren leeg en was het door de slechte staat gesloten voor het publiek. Maar modehuis Dior sponsorde de renovatie, en het huis is nu klaar om opnieuw bezoekers te ontvangen.
Beeld en Geluid stelt propagandafilms NSB online beschikbaar
Het relatief nieuwe medium film was van groot belang in de
propagandamachine van de NSB. Dit wordt duidelijk aan de hand
van de NSB-filmcollectie die Beeld en Geluid in samenwerking
met het Netwerk Oorlogsbronnen
online beschikbaar stelt binnen het project WO2 Open Data
Depot. Het materiaal is als publiek domein gemarkeerd en wordt
nu online vrijgegeven om grootschalig en laagdrempelig
(wetenschappelijk) onderzoek mogelijk te maken en te
stimuleren. De collectie bestaat uit zo’n 170 gedigitaliseerde
films met name uit 1941 t/m 1944, waarvan een deel in de
hoogste kwaliteit gescand is.
Hoe kwam Hitler aan de macht in 1933?
In deze door Robbert-Jan Poortvliet uit het Engesl vertaalde opdracht onderzoeken leerlingen in welke mate 13 gebeurtenissen hebben bijgedragen aan het aan de macht komen van Hitler.
De Industriële Revolutie
In deze opdracht van Robbert-Jan Poortvliet moeten de leerlingen een antwoord geven op de vraag: Wat was volgens jou de belangrijkste factor voor het ontstaan van een industriële samenleving?
Jan Pieterszoon Coen: held of schurk?
In deze
opdracht van Robbert-Jan Poortvliet moeten de
leerlingen op basis van hun tekstboek en een aantal bronnen
een met argumenten onderbouwde mening geven over Jan
Pieterszoon Coen. Was hij een held of juist eerder een schurk?
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.