Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 7, nummer 127, juni 2018 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Dag van de Uitdagende Geschiedenis, 14 juni 2018

- Symposium ‘Uitgesproken Geschiedenis. Kansen & Valkuilen van Oral History’, 14 juni 2018

- Studiedagen Holocaust Educatie, 15 en 16 juni

- Holocaust/ Shoah in verschillende (historische) contexten en het belang van (vernieuwend) onderwijs over de Holocaust/Shoah, 23 juni 2018 in Vught.

- Restauratie en constructie: Jaarlijkse scholingsdag geschiedenis, 29 juni 2018

- Geschiedenis Festival Haarlem, 6 oktober 2018  

Vacature Docent/Lerarenopleider Geschiedenis

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen zoekt ten behoeve van het Instituut Leraar en School (ILS) voor de campus in Nijmegen voor het collegejaar 2018-2019 een docent/lerarenopleider geschiedenis.

PLG Geschiedenis: Motiveer, activeer en bedien je leerlingen op maat bij het vak geschiedenis

Deze PLG (Professionele Leergemeenschap) is geschikt voor geschiedenisdocenten (eerste- en tweedegraads!) die tot ongeveer vier jaar onderwijservaring hebben en behoefte hebben zich op vakdidactisch gebied te ontwikkelen. Docenten kunnen zich individueel of met sectiegenoten aanmelden.

Als geschiedenisdocent heb je een breed scala aan vakdidactische mogelijkheden om je lessen interessant en relevant te maken. Daarnaast kan een geschiedenisdocent leerlingen op verschillende manieren motiveren en ze de vakspecifieke vaardigheden leren. Terwijl je tijdens jouw opleiding tot leraar kennis hebt gemaakt met deze mogelijkheden, verdiep je je in deze PLG verder in de specifieke didactiek van het vak geschiedenis. Dit doen we aan de hand van drie belangrijke thema’s: ‘activerende didactiek en ICT’, ‘formatieve toetsing’ en ‘differentiatie’. Het uitwisselen van ervaringen met collega’s zal hierin een grote rol spelen.

Meer informatie

PLG Geschiedenis: Bereid leerlingen voor op het geschiedenisexamen met uitdagend, aansprekend en inhoudelijk sterk onderwijs

Deze PLG (Professionele Leergemeenschap) is geschikt voor geschiedenisdocenten (eerste- en tweedegraads, onder- en bovenbouw!) met minimaal drie jaar onderwijservaring. In de bijeenkomsten staat de vraag centraal op welke wijze wij onze leerlingen uitdagend en aansprekend geschiedenisonderwijs kunnen bieden én hen hiermee goed kunnen voorbereiden op het eindexamen. Inspirerende gastsprekers besteden inhoudelijk aandacht aan de nieuwe examenthema’s en samen ontwikkelen we leerlijnen, PTA’s en lesmateriaal. Er is bovendien veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en materialen. Je kunt je individueel of met sectiegenoten aanmelden voor deze PLG.

“Het enige waar ik aan toe kom, is het behandelen van de examenstof. Tijd voor leuke dingen is er niet.” Deze uitspraak van een collega geschiedenisdocent zal waarschijnlijk door velen herkend worden. In ons streven om leerlingen in de bovenbouw (en soms ook al in de onderbouw) zo goed mogelijk voor te bereiden op hun examen, focussen we ons op hetgeen in de syllabi beschreven staat. Dat is tenslotte dat wat geëxamineerd gaat worden. In 2021 (havo) en 2022 (vwo) maken leerlingen het vernieuwde geschiedenisexamen met nieuwe historische contexten. Dat betekent dat vanaf het schooljaar 2019-2020 leerlingen voorbereid moeten worden op dit nieuwe eindexamenprogramma. Leerlingen op het vmbo moesten dit schooljaar al voorbereid worden op een vernieuwd examen. Alle reden dus om ons te verdiepen in de inhoud én de wijze waarop we dat kunnen aanpakken.

Meer informatie  

Studiemiddag educatief aanbod Huis Doorn

In een flyer van Museum Huis Doorn staat  het educatieve aanbod dat wij speciaal voor de herdenking van 100 jaar sinds het einde van de Eerste Wereldoorlog hebben ontwikkeld. Wij nodigen uw school daarom van harte uit voor een bezoek aan Huis Doorn en u naar onze studiemiddag in voorbereiding daarop. Wij zien uw komst graag tegemoet.
Bezoek Museum Huis Doorn in het nieuwe schooljaar
De periode oktober/november sluit naadloos aan op het lesprogramma van 2de klas VMBO en 3de klassen HAVO/VWO. Uiteraard zijn de educatieve pakketten ook voor andere niveaus geschikt.
Aan scholen in Utrecht stelt de Provincie de “museumbus” beschikbaar voor gratis leerlingenvervoer bij bezoek aan Huis Doorn en/of één van de samenwerkingspartners in Utrecht in de periode oktober/november 2018.
Voor informatie en boekingen zijn wij graag bereikbaar op reserveringen@huisdoorn.nl of telefonisch op 0343 421020.
Studiemiddag donderdag 14 juni
In voorbereiding op uw bezoek aan Huis Doorn en/of één van onze samenwerkingspartners organiseren wij een studiemiddag op donderdag 14 juni van 16:00-17:30 uur in Museum Huis Doorn.
Samen met onze samenwerkingspartners Kasteel Amerongen, Nationaal Militair Museum, Waterliniemuseum, en Landschap Erfgoed Utrecht lichten wij het educatieve aanbod toe. Na afloop bieden wij u een drankje aan en is er de gelegenheid het Huis en/of Paviljoen te bezoeken.
Meldt u zich alstublieft aan per email naar reserveringen@huisdoorn.nl 

Symposium ‘Uitgesproken Geschiedenis. Kansen & Valkuilen van Oral History’

Op 14 juni a.s. organiseren het Veteraneninstituut en het Koninklijk Tehuis voor Oud-Militairen en Museum Bronbeek het Symposium ‘Uitgesproken Geschiedenis. Kansen & Valkuilen van Oral History’. Op deze dag bespreken we de kansen die deze vorm van geschiedbeoefening ons biedt, maar ook de beperkingen.
Eén van de sprekers is prof. dr. Selma Leydesdorff, emeritus hoogleraar ‘Oral history en cultuur’ aan de Universiteit van Amsterdam. U leest haar visie op ‘oral history’ en het onderwerp waar zij over gaat spreken op:
https://www.veteraneninstituut.nl/dader-of-slachtoffer-de-herinnering-blijft-in-beweging/

Meer informatie over het programma vindt u hier: https://www.veteraneninstituut.nl/oralhistory/

Scholing Holocaust/Shoah, context(en), getuigenissen en onderwijs

Op 23 juni van 12.00-16.30 uur is er in het Nationaal Monument Kamp Vught, Lunettenlaan 600, Vughteen nascholing over Holocaust/ Shoah in verschillende (historische) contexten en het belang van (vernieuwend) onderwijs over de Holocaust/Shoah. Deze nascholing is bedoeld voor docenten geschiedenis, maatschappijleer, Nederlands, Moderne Vreemde Talen en levensbeschouwing in po, vo, mbo en de lerarenopleiding.
Toenemend antisemitisme, ontoereikende middelen en/of problematisch om onderwijs over de Holocaust/Shoah-onderwijs te geven? Dat valt niet te rijmen met de boodschap van overlevenden dat ‘het nooit meer mocht gebeuren’.
Het NIOD, Instituut voor Oorlogs-, Holocaust en Genocidestudies geeft in samenwerking met de Shoah Foundation Visual History Archive (University of Southern California) op basis van de ervaringen en getuigenissen van overlevenden op vernieuwende wijze vorm aan onderwijs over de Holocaust/Shoah.
Kom op 23 juni naar Nationaal Monument Kamp Vught en laat je inspireren door Holocaust en genocide educatiespecialist Maria van Beurden Cahn en leden van de NIOD IWitness-werkgroep (Matthijs van Setten, Marklandcollege en Manon van de Vondervoort, Huis van de Democratie/ ProDemos en Museon).
Aanmelden voor 23 juni onder vermelding van 23 juni Vught via m.van.beurdencahn@niod.knaw.nl

Historisch onderzoek door Historisch Nieuwsblad

Net als in 2008 liet het Historisch Nieuwsblad ook dit jaar een geschiedenisonderzoek uitvoeren onder een representatieve groep Nederlanders onder het online panel van onderzoeksbureau PanelClix. Enkele resultaten:
92% van de Nederlanders is overtuigd van het bestaan van een nationale identiteit. Zo blijkt uit grootschalig onderzoek van Historisch Nieuwsblad. 60% geeft aan trots of zeer trots te zijn op het Nederlandse verleden. Maar over wat die geschiedenis is, tasten zij in het duister. Nederlanders scoren een onvoldoende voor hun geschiedenistoets.
Waterwerken en slavernij
92% van de Nederlandse bevolking is ervan overtuigd dat de Nederlandse identiteit bestaat. Ze ontlenen die identiteit aan de Nederlandse taal, culturele omgangsvormen en geschiedenis. 60% geeft aan trots tot zeer trots te zijn op het Nederlands verleden. Met name de waterwerken en sportprestaties worden genoemd. Nederlanders schamen zich het meest voor het slavernijverleden (29%), voor het koloniale verleden in Indonesië (19%) en voor de Tweede Wereldoorlog (8%).
Dikke onvoldoende
Uit het onderzoek blijkt ook dat de gemiddelde Nederlander weinig weet van het nationale verleden: het rapportcijfer komt niet hoger dan 5,2. Zo weet slechts 20% van de Nederlandse bevolking sinds welke eeuw Nederland een koninkrijk is. Jongeren in de leeftijd van 14 tot 18 jaar scoren zelfs een dikke onvoldoende: ondanks de implementatie van de Canon van Nederland in het geschiedenisonderwijs komen de scholieren niet hoger uit dan een 4,4. Uit dit onderzoek en uit een eerder onderzoek blijkt dat het gemiddelde kennisniveau in 10 jaar tijd precies hetzelfde is gebleven.
Geen Wilhelmus op school
Ondanks de herwaardering voor het nationale verleden moet de Nederlander weinig hebben van de plannen om dagelijks op school het Wilhelmus te zingen: slechts 17% vindt dit een goed idee. Scholieren moeten er niets van hebben, slechts 6% is enthousiast.
Meer resultaten in het juninummer van Historisch Nieuwsblad.

Dior heropent buitenverblijf Marie-Antoinette in Versailles

Eerlijk gezegd had ik geen idee dat Le Hameau in Versailles gesloten was, maar blijkbaar stond La Maison de la Reine al jaren leeg en was het door de slechte staat gesloten voor het publiek. Maar modehuis Dior sponsorde de renovatie, en het huis is nu klaar om opnieuw bezoekers te ontvangen.

Beeld en Geluid stelt propagandafilms NSB online beschikbaar

Het relatief nieuwe medium film was van groot belang in de propagandamachine van de NSB. Dit wordt duidelijk aan de hand van de NSB-filmcollectie die Beeld en Geluid in samenwerking met het Netwerk Oorlogsbronnen online beschikbaar stelt binnen het project WO2 Open Data Depot. Het materiaal is als publiek domein gemarkeerd en wordt nu online vrijgegeven om grootschalig en laagdrempelig (wetenschappelijk) onderzoek mogelijk te maken en te stimuleren. De collectie bestaat uit zo’n 170 gedigitaliseerde films met name uit 1941 t/m 1944, waarvan een deel in de hoogste kwaliteit gescand is.

Hoe kwam Hitler aan de macht in 1933?

In deze door Robbert-Jan Poortvliet uit het Engesl vertaalde opdracht onderzoeken leerlingen in welke mate 13 gebeurtenissen hebben bijgedragen aan het aan de macht komen van Hitler. 

De Industriële Revolutie

In deze opdracht van Robbert-Jan Poortvliet moeten de leerlingen een antwoord geven op de vraag: Wat was volgens jou de belangrijkste factor voor het ontstaan van een industriële samenleving? 

 Jan Pieterszoon Coen: held of schurk?

In deze opdracht van Robbert-Jan Poortvliet moeten de leerlingen op basis van hun tekstboek en een aantal bronnen een met argumenten onderbouwde mening geven over Jan Pieterszoon Coen. Was hij een held of juist eerder een schurk?

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.