Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 7, nummer 126, mei 2018 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Inspiratieavond Slavernij in Wereldperspectief, 16 mei
- Workshop over differentiatie en zorgleerlingen in de geschiedenisles, 18 mei 2018
- Dag van de Uitdagende Geschiedenis, 14 juni 2018
- Studiedagen Holocaust Educatie, 15 en 16 juni
- Restauratie en constructie: Jaarlijkse scholingsdag geschiedenis, 29 juni 2018
- Geschiedenis Festival Haarlem, 6 oktober 2018
Examenbesprekingen 2018
Dit jaar is er een andere volgorde van de examenbesprekingen
havo en vwo. Eerst worden er, op 18 mei, regionale
besprekingen gehouden, vervolgens is er op 22 mei een
landelijke bespreking.
De lijst met locaties van de regionale besprekingen havo en
vwo, alsmede de locaties van de regionale besprekingen vmbo
staan op de
website van de VGN.
Examenforum
Ook dit jaar is er weer een examenforum van de VGN. Om het forum te kunnen bekijken en/of om erop te kunnen reageren moest u zich eerst even registreren.
N-termen in de afgelopen jaren
Arjan van Meij maakte een website met de n-termen van alle vakken (vmbo-tl. havo en vwo) vanaf 2005.
Hoe lang mag ik blijven?
In april verscheen het boek Hoe lang mag ik blijven?, waarin Wendy geuverink het onderduikverhaal van de Hogeveense Truus van Zuiden optekende. Op Histoforum staat een bespreking van het boek.
Studiereis naar Boston en New York
Naar de VS in verkiezingstijd?
Ook dit jaar organiseert de Atlantische Commissie een
studiereis vaan de Verenigde Staten. Met 15 docenten uit het
voortgezet onderwijs, volwassenonderwijs en het HBO bezoeken
wij Boston en New York. De reis vindt plaats van 17 t/m 24
oktober 2018.
In Boston maken wij kennis met diverse soorten onderwijs en
wat deze onderscheidt. Wij bezoeken daarvoor gerenommeerde
onderwijsinstellingen zoals Harvard en het Massachusetts
Institute of Technology maar ook openbare scholen en de
zogeheten charter schools. Door het bezoeken van verschillende
(typen) scholen wordt de reflectie op het Nederlandse
onderwijssysteem en de eigen lesmethodes gestimuleerd, en
kunnen hier lessen en best practices voor de eigen lespraktijk
uit worden getrokken. De interactie met collega’s uit het hele
land draagt hier eveneens aan bij.
Ons bezoek aan New York zal in het teken staan van de midterm
elections, de Amerikaanse Congresverkiezingen die op 6
november plaats zullen vinden. De stad biedt voldoende
gelegenheden om ons te verdiepen in de actuele thema’s en de
voortgang van de strijd. Als docent kunt u hier ideeën opdoen
om in uw lessen aandacht te besteden aan de verkiezingen.
Verdere informatie en het digitale aanmeldingsformulier vindt
u op
onze website.
U kunt zich aanmelden tot maandag 11 juni a.s.
Wat werkt als je samenwerkt?
Wat werkt als je samenwerkt? Voorbeelden van samenwerking
tussen gammavakken is een publicatie onder redactie van
Hanneke Tuithof, vandidacticus in Utrecht en lector aan
Fontys. De maatschappij is complex. Op school leiden we
kinderen op voor die maatschappij door haar in segmenten te
bestuderen: namelijk de schoolvakken. Sinds de vorige eeuw
zijn er al pogingen om schoolvakken meer samen te laten
werken, in projecten, in geïntegreerde vakken, in
leerdomeinen. Dat lijkt niet heel gemakkelijk te gaan, zeker
niet bij de gammavakken. Maar eigenlijk weten we over
praktijken van samenwerking tussen vakken nog niet veel. In
deze publicatie presenteren we daarom achttien verschillende
praktijkvoorbeelden. Ook presenteren we een model om op school
en in de lerarenopleiding gestructureerd te praten over vormen
en mate van samenwerking tussen (gamma)vakken. Dat maakt deze
publicatie geschikt voor docenten, studenten aan de
lerarenopleiding, lerarenopleiders, trainers en schoolleiders.
U kunt de publicatie
hier downloaden.
Conceptsyllabi havo 2021 en vwo 2022
Naar aanleiding van de veldraadpleging zijn de conceptsyllabi havo 201 en vwo 2022 aangepast. Deze syllabi worden in juni of juli definitief.
Timelapse kaart met heersers
Deze timelapse kaart brengt de Europese heersers vana 400 v. Chr. tot heden in beeld.
De Opstand 1568-1648: De strijd in de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden
Op 8 mei j.l. verscheen ‘De Opstand 1568-1648’. Hierin behandelt Arnout van Cruyningen alle aspecten van de Tachtigjarige Oorlog, tegenwoordig vaak de Nederlandse Opstand genoemd. Precies 450 jaar geleden begon de strijd van de Lage Landen tegen het Spaanse koninkrijk. In dit boek komen alle hoofdrolspelers aan bod: de edelen Egmont, Horne en Oranje als oppositie tegen de landvoogdes, de koning en zijn dienaren Alva, Parma en Granvelle. Het gaat in op de religieuze hervormingen in het noorden en zuiden, de rol van de steden en de staten, de Republiek met zijn stadhouders en het zuiden onder de aartshertogen, de familie Nassau, de vrede van Münster. De immigratie van Vlaamse protestanten naar de Hollandse steden leidde tot een ongekende bloeiperiode: de Gouden Eeuw. Rijk geïllustreerd in kleur, met tijdlijn en register.
Beelden van verzet
In opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei schreef
historicus en Historisch Nieuwsblad-redacteur Bas Kromhout het
essay Beelden van verzet. Hierin beschrijft hij hoe de
beeldvorming van het verzet zich in Nederland en andere
Europese landen heeft ontwikkeld sinds het eind van de Tweede
Wereldoorlog. Volgers van Historisch Nieuwsblad kunnen het
essay gratis downloaden.
Bewondering
Het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog kan in Nederland op
bewondering rekenen. Dit is altijd zo geweest. Toch waarderen
wij het verzet in 2018 anders dan in 1948, 1968 of 1988. Elke
generatie heeft haar eigen beeld en trekt eigen lessen.
Bovendien gaat Nederland anders met zijn verzetsverleden om
dan omringende landen. In
dit interview vertelt Kromhout over
zijn onderzoek en zijn bevindingen.
In zijn essay Beelden van verzet. Hoe elke generatie anders
omgaat met het verzetsverleden laat hij zien hoe politici,
activisten, romanciers, cineasten, historici en voormalige
verzetsmensen in de afgelopen 73 jaar telkens opnieuw hebben
nagedacht over de betekenis van verzet.
Download het bestand op
deze pagina als pdf of als epub
(voor e-reader).
Studieavond Gamification in het Onderwijs
Graag nodig ik u uit voor de studiedag Gamification in het
Onderwijs van het Platform Holocausteducatie op 7 juni in het
centrum van Utrecht. Geschiedenisdocent Wesley Engelhart zal
op deze avond een workshop geven over gamification. Hij zal
vertellen over zijn eigen ervaringen met het toepassen van
spelelementen in het onderwijs, en praktische tips geven over
hoe dit in geschiedenislessen over de Holocaust kan worden
gebruikt.
Naast de workshop zal op deze studiedag ook een nieuwe
lesmethode over het Israelisch-Palestijnse conflict worden
gepresenteerd. CIDI heeft deze speciaal ontwikkeld voor
vmbo-scholieren. Via de bijbehorende website is de methode
toegankelijk voor alle docenten en overige geïnteresseerden om
te gebruiken in lessen geschiedenis of maatschappijleer.
De studiedag vindt plaats op 7 juni in de Belle Van Zuylenzaal
van het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht, Domplein
29. De avond duurt van 19 tot 21 uur. Aanmelden is verplicht:
cidi@cidi.nl.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.