Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 7, nummer 126, mei 2018 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Inspiratieavond Slavernij in Wereldperspectief, 16 mei

- Workshop over differentiatie en zorgleerlingen in de geschiedenisles, 18 mei 2018     

- Dag van de Uitdagende Geschiedenis, 14 juni 2018

- Studiedagen Holocaust Educatie, 15 en 16 juni

- Restauratie en constructie: Jaarlijkse scholingsdag geschiedenis, 29 juni 2018

- Geschiedenis Festival Haarlem, 6 oktober 2018 

Examenbesprekingen 2018

Dit jaar is er een andere volgorde van de examenbesprekingen havo en vwo. Eerst worden er, op 18 mei,  regionale besprekingen gehouden, vervolgens is er op 22 mei een landelijke bespreking.
De lijst met locaties van de regionale besprekingen havo en vwo, alsmede de locaties van de regionale besprekingen vmbo staan op de website van de VGN.  

Examenforum

Ook dit jaar is er weer een examenforum van de VGN. Om het forum te kunnen bekijken en/of om erop te kunnen reageren moest u zich eerst even registreren. 

N-termen in de afgelopen jaren

Arjan van Meij maakte een website met de n-termen van alle vakken (vmbo-tl. havo en vwo) vanaf 2005. 

Hoe lang mag ik blijven?

In april verscheen het boek Hoe lang mag ik blijven?, waarin Wendy geuverink het onderduikverhaal van de Hogeveense Truus van Zuiden optekende. Op Histoforum staat een bespreking van het boek

Studiereis naar Boston en New York

Naar de VS in verkiezingstijd? Ook dit jaar organiseert de Atlantische Commissie een studiereis vaan de Verenigde Staten. Met 15 docenten uit het voortgezet onderwijs, volwassenonderwijs en het HBO bezoeken wij Boston en New York. De reis vindt plaats van 17 t/m 24 oktober 2018.
In Boston maken wij kennis met diverse soorten onderwijs en wat deze onderscheidt. Wij bezoeken daarvoor gerenommeerde onderwijsinstellingen zoals Harvard en het Massachusetts Institute of Technology maar ook openbare scholen en de zogeheten charter schools. Door het bezoeken van verschillende (typen) scholen wordt de reflectie op het Nederlandse onderwijssysteem en de eigen lesmethodes gestimuleerd, en kunnen hier lessen en best practices voor de eigen lespraktijk uit worden getrokken. De interactie met collega’s uit het hele land draagt hier eveneens aan bij.
Ons bezoek aan New York zal in het teken staan van de midterm elections, de Amerikaanse Congresverkiezingen die op 6 november plaats zullen vinden. De stad biedt voldoende gelegenheden om ons te verdiepen in de actuele thema’s en de voortgang van de strijd. Als docent kunt u hier ideeën opdoen om in uw lessen aandacht te besteden aan de verkiezingen.
Verdere informatie en het digitale aanmeldingsformulier vindt u op onze website. U kunt zich aanmelden tot maandag 11 juni a.s.

Wat werkt als je samenwerkt?

Wat werkt als je samenwerkt? Voorbeelden van samenwerking tussen gammavakken is een publicatie onder redactie van Hanneke Tuithof, vandidacticus in Utrecht en lector aan Fontys. De maatschappij is complex. Op school leiden we kinderen op voor die maatschappij door haar in segmenten te bestuderen: namelijk de schoolvakken. Sinds de vorige eeuw zijn er al pogingen om schoolvakken meer samen te laten werken, in projecten, in geïntegreerde vakken, in leerdomeinen. Dat lijkt niet heel gemakkelijk te gaan, zeker niet bij de gammavakken. Maar eigenlijk weten we over praktijken van samenwerking tussen vakken nog niet veel. In deze publicatie presenteren we daarom achttien verschillende praktijkvoorbeelden. Ook presenteren we een model om op school en in de lerarenopleiding gestructureerd te praten over vormen en mate van samenwerking tussen (gamma)vakken. Dat maakt deze publicatie geschikt voor docenten, studenten aan de lerarenopleiding, lerarenopleiders, trainers en schoolleiders.
U kunt de publicatie hier downloaden.

Conceptsyllabi havo 2021 en vwo 2022

Naar aanleiding van de veldraadpleging zijn de conceptsyllabi havo 201 en vwo 2022 aangepast. Deze syllabi worden in juni of juli definitief.

Conceptsyllabus havo 2021

Conceptsyllabus vwo 2022

Toelichting op de conceptsyllabi havo 2021 en vwo 2022. 

Timelapse kaart met heersers

Deze timelapse kaart brengt de Europese heersers vana 400 v. Chr. tot heden in beeld. 

De Opstand 1568-1648: De strijd in de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden

Op 8 mei j.l. verscheen ‘De Opstand 1568-1648’. Hierin behandelt Arnout van Cruyningen alle aspecten van de Tachtigjarige Oorlog, tegenwoordig vaak de Nederlandse Opstand genoemd. Precies 450 jaar geleden begon de strijd van de Lage Landen tegen het Spaanse koninkrijk. In dit boek komen alle hoofdrolspelers aan bod: de edelen Egmont, Horne en Oranje als oppositie tegen de landvoogdes, de koning en zijn dienaren Alva, Parma en Granvelle. Het gaat in op de religieuze hervormingen in het noorden en zuiden, de rol van de steden en de staten, de Republiek met zijn stadhouders en het zuiden onder de aartshertogen, de familie Nassau, de vrede van Münster. De immigratie van Vlaamse protestanten naar de Hollandse steden leidde tot een ongekende bloeiperiode: de Gouden Eeuw. Rijk geïllustreerd in kleur, met tijdlijn en register. 

Beelden van verzet

In opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei schreef historicus en Historisch Nieuwsblad-redacteur Bas Kromhout het essay Beelden van verzet. Hierin beschrijft hij hoe de beeldvorming van het verzet zich in Nederland en andere Europese landen heeft ontwikkeld sinds het eind van de Tweede Wereldoorlog. Volgers van Historisch Nieuwsblad kunnen het essay gratis downloaden.
Bewondering
Het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog kan in Nederland op bewondering rekenen. Dit is altijd zo geweest. Toch waarderen wij het verzet in 2018 anders dan in 1948, 1968 of 1988. Elke generatie heeft haar eigen beeld en trekt eigen lessen. Bovendien gaat Nederland anders met zijn verzetsverleden om dan omringende landen. In dit interview vertelt Kromhout over zijn onderzoek en zijn bevindingen.

In zijn essay Beelden van verzet. Hoe elke generatie anders omgaat met het verzetsverleden laat hij zien hoe politici, activisten, romanciers, cineasten, historici en voormalige verzetsmensen in de afgelopen 73 jaar telkens opnieuw hebben nagedacht over de betekenis van verzet.

Download het bestand op deze pagina als pdf of als epub (voor e-reader). 

Studieavond Gamification in het Onderwijs

Graag nodig ik u uit voor de studiedag Gamification in het Onderwijs van het Platform Holocausteducatie op 7 juni in het centrum van Utrecht. Geschiedenisdocent Wesley Engelhart zal op deze avond een workshop geven over gamification. Hij zal vertellen over zijn eigen ervaringen met het toepassen van spelelementen in het onderwijs, en praktische tips geven over hoe dit in geschiedenislessen over de Holocaust kan worden gebruikt.

Naast de workshop zal op deze studiedag ook een nieuwe lesmethode over het Israelisch-Palestijnse conflict worden gepresenteerd. CIDI heeft deze speciaal ontwikkeld voor vmbo-scholieren. Via de bijbehorende website is de methode toegankelijk voor alle docenten en overige geïnteresseerden om te gebruiken in lessen geschiedenis of maatschappijleer.

De studiedag vindt plaats op 7 juni in de Belle Van Zuylenzaal van het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht, Domplein 29. De avond duurt van 19 tot 21 uur. Aanmelden is verplicht: cidi@cidi.nl.

 

https://beta.volkskrant.nl/wetenschap/de-europese-oermens-wit-en-blond-nee-hoor-europa-werd-grotendeels-door-donkere-mensen-bewoond~bfa1ac4d/

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.