Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 7, nummer 128, juni 2018 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Holocaust/ Shoah in verschillende (historische) contexten en het belang van (vernieuwend) onderwijs over de Holocaust/Shoah, 23 juni 2018 in Vught.

- Restauratie en constructie: Jaarlijkse scholingsdag geschiedenis, 29 juni 2018

- Geschiedenis Festival Haarlem, 6 oktober 2018  

- Dag van de geschiedenisdidactiek, 11 oktober 2018 

Gezocht: Webredacteur Historici.nl / Communicatiemedewerker KNHG

Het Huygens ING en het KNHG zoeken zo spoedig mogelijk doch uiterlijk per 1 september 2018 een nieuwe collega voor 26 uur per week. De sollicitatiebrief met curriculum vitae kan tot 17 juni 2018 verstuurd worden.
Meer informatie

Dag van de Geschiedenisdidactiek

Op 11 oktober organiseert de RUG in Groningen de jaarlijkse Dag van de geschiedenisdidactiek.  

Oud Nieuws: Geschiedenis in beeld

Oud Nieuws is ontstaan in het kader van een afstudeeronderzoek aan de UCLL lerarenopleiding secundair onderwijs in Leuven over het functioneel gebruik van beeldmateriaal in het Nederlandstalig geschiedenisonderwijs. Het is een (zich voortdurend uitbreidende) verzameling van kant-en-klaar functioneel beeldmateriaal, geknipt en ondertiteld waar nodig. De beeldfragmenten zijn georiënteerd op de eerste vier jaren in het secundair onderwijs in Vlaanderen.   

Stanford Prison Experiment

Volgens dit artikel berust het beroemde Stanford Prison Experiment op een leugen.

Protest tegen nieuwe opzet AP World History

Geschiedenisdocenten in de VS maken bezwaar tegen een vernieuwing van het Advanced Placement (AP) World History, dat zij te Europacentrisch vinden.

Keizer Wilhelm II

Op de website van The New Yorker een artikel van Miranda Carter, auteur van George, Nicholas and Wilhelm: Three Royal Cousins and the Road to World War I, over Wilhelm II. 

Atlas van de oudheid 

Vici.org  is een online Atlas van de Oudheid is gevuld met vijftigduizend items uit voornamelijk de Romeinse tijd. Met je smartphone of computer kun je kijken, wat er tweeduizend jaar geleden te zien was. Op Historiek staat een artikel met achtergrondinformatie over deze website.

De heksen van Salem en de omgang met de moderne vrouw

Op de website van The Washington Post een artikel van Connie Hassett-Walker over de vraag wat we van de heksen van Salem kunnen leren over de manier waarop we tegenwoordig met vrouwen omgaan.

PLG Geschiedenis: Motiveer, activeer en bedien je leerlingen op maat bij het vak geschiedenis

Deze PLG (Professionele Leergemeenschap) is geschikt voor geschiedenisdocenten (eerste- en tweedegraads!) die tot ongeveer vier jaar onderwijservaring hebben en behoefte hebben zich op vakdidactisch gebied te ontwikkelen. Docenten kunnen zich individueel of met sectiegenoten aanmelden.

Als geschiedenisdocent heb je een breed scala aan vakdidactische mogelijkheden om je lessen interessant en relevant te maken. Daarnaast kan een geschiedenisdocent leerlingen op verschillende manieren motiveren en ze de vakspecifieke vaardigheden leren. Terwijl je tijdens jouw opleiding tot leraar kennis hebt gemaakt met deze mogelijkheden, verdiep je je in deze PLG verder in de specifieke didactiek van het vak geschiedenis. Dit doen we aan de hand van drie belangrijke thema’s: ‘activerende didactiek en ICT’, ‘formatieve toetsing’ en ‘differentiatie’. Het uitwisselen van ervaringen met collega’s zal hierin een grote rol spelen.

Meer informatie

PLG Geschiedenis: Bereid leerlingen voor op het geschiedenisexamen met uitdagend, aansprekend en inhoudelijk sterk onderwijs

Deze PLG (Professionele Leergemeenschap) is geschikt voor geschiedenisdocenten (eerste- en tweedegraads, onder- en bovenbouw!) met minimaal drie jaar onderwijservaring. In de bijeenkomsten staat de vraag centraal op welke wijze wij onze leerlingen uitdagend en aansprekend geschiedenisonderwijs kunnen bieden én hen hiermee goed kunnen voorbereiden op het eindexamen. Inspirerende gastsprekers besteden inhoudelijk aandacht aan de nieuwe examenthema’s en samen ontwikkelen we leerlijnen, PTA’s en lesmateriaal. Er is bovendien veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en materialen. Je kunt je individueel of met sectiegenoten aanmelden voor deze PLG.

“Het enige waar ik aan toe kom, is het behandelen van de examenstof. Tijd voor leuke dingen is er niet.” Deze uitspraak van een collega geschiedenisdocent zal waarschijnlijk door velen herkend worden. In ons streven om leerlingen in de bovenbouw (en soms ook al in de onderbouw) zo goed mogelijk voor te bereiden op hun examen, focussen we ons op hetgeen in de syllabi beschreven staat. Dat is tenslotte dat wat geëxamineerd gaat worden. In 2021 (havo) en 2022 (vwo) maken leerlingen het vernieuwde geschiedenisexamen met nieuwe historische contexten. Dat betekent dat vanaf het schooljaar 2019-2020 leerlingen voorbereid moeten worden op dit nieuwe eindexamenprogramma. Leerlingen op het vmbo moesten dit schooljaar al voorbereid worden op een vernieuwd examen. Alle reden dus om ons te verdiepen in de inhoud én de wijze waarop we dat kunnen aanpakken.

Meer informatie  

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.