Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 7, nummer 134, november 2018 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Studiedag vmbo examen geschiedenis, 2 november 2018

- Noordelijke Onderwijsconferentie 'America First', 7 november 2018

- Studiedag VGN-Pabo, 9 november 2018

- Studiedag VO-Digitaal Academy, 13 november 2018

- Geschiedenisdag Leiden, 16 november 2018 

- Didactiekconferentie van de VGN, 23 en 24 november 2018

- Studiereis naar Yad Vashem, 28 december 2018 t/m 6 januari 2019.

- Conferentie over nieuwe historische contexten havo in Utrecht, 8 februari 2019

- Conferentie over nieuwe historische contexten vwo in Utrecht, 29 maart 2019

-  Studiereis Theresiënstadt, 28 februari – zondag 3 maart 2019

- Educatieve studiereis Berlijn, 2 t/m 7 mei 2019

- Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019

Nieuwe historische context China 1842-2001

Een van de nieuwe historische contexten in het vwo-examen 2022 is China 1842-2001. Jan van Oudheusden, oud-docent, methodeschrijver en auteur van het boek Het Hemelse Rijk herrezen geeft, op verzoek, lezingen over de geschiedenis van China. Interessant voor scholen/secties, maar ook voor organisatoren van nascholingsbijeenkomsten over deze historische context.  Meer informatie hierover is te verkrijgen via zijn e-mailadres: jan.oudheusden@home.nl 

Zoals gemeld in de vorige nieuwsbrief geeft ook Jef Abbeel geregeld lezingen over China. Hij is bereikbaar via: jef.abbeel@skynet.be    

Beste geschiedenisleraar van 2018

Mocht het u ontgaan zijn, Jikkemien Kuijpers van SG Newton in Hoorn is verkozen tot beste geschiedenislaeraar van 2018.

Allen een beetje schuldig, allen een beetje slachtoffer. Maar zo is het niet

Chaja Polak (76) waarschuwt in haar nieuwe boek 'De man die geen hekel had aan Joden' tegen de toenemende relativering van goed en kwaad in de Tweede Wereldoorlog. Het is een antwoord op het boek dat Isabel van Boetzelaer schreef over haar adellijke nazi-vader 'Oorlogsouders'.  Jannetje Koelewijn schreef in NRC een artikel naar aanleiding van het boek; zeer de moeite waard.

Derde tussenproduct ontwikkelteam M&M

Het ontwikkelteam Mens en Maarschappij van Curriculum.nu heeft een derde tussenproduct geschreven waarop gereageerd kan worden.  

Toetsen toetsen wat ze moeten toetsen?

'Flunking an exam with historical facts? Let’s teach why history really matters' is de titel van een artikel van Sam Wineburg over de oorzaken van het feit dat Amerikanen zo weinig kennis hebben van hun verleden. De testen waarin dit aan het licht komt, deugen gewoon niet.

Tentoonstelling Goden van Egypte

Van 12 oktober 2018 t/m 31 maart 2019 loopt in het Rijksmuseum van Oudheden de tentoonstelling Goden van Egypte. Op Historiek leest u een artikel dat geschreven is naar aanleiding van deze tentoonstelling. 

VGN-Pabo Studiedag

Op 9 november vindt de Studiedag VGN-Pabo plaats in het Nationaal Militair Museum in Soest. 

Al in steentijd nipten Ecuadoranen van de cacao

In de Volskrant (29 oktober 2018) staat een artikel over het drinken van een cacaodrank door Ecuadoranen in de tijd van de hunebedbouwers. De intro van het artikel is nogal merkwaardig: 'Toen men in Nederland nog hunebedden bouwde, dronken de indianen van Ecuador al speciaal bereide cacaodrank. Dat is niet alleen 1500 jaar eerder dan verwacht, maar ook nog eens tweeduizend kilometer zuidelijker dan het epicentrum van de cacaoconsumptie – het Mayarijk van Midden-Amerika.' Alsof je het bouwen van hunebedden kunt vergelijken met het drinken van cacao. Wie weet wat voor lekkere drankjes de hunebedbouwers al dronken en misschien hielden zij wel niet van cacao (als ze het gekend hadden) en waren ze blij dat ze geen Ecuadoranen waren. Ik ben in ieder geval blij dat ik een Drent ben :)

Aboriginals oudste cultuur

Volgens een artikel in Nature vormen de Aboriginals in Australië de oudste beschaving ter wereld. Deze conclusie wordt getrokken op basis van DNA-onderzoek.    

Beeldkraken

De opdrachten op de website Beeldkraken hebben tot doel jongeren beter te leren omgaan met de beeldcultuur waarin ze opgroeien. Op de website staan modules met allerlei verschillende thema’s voor het niveau van bovenbouw PO tot bovenbouw VO. Bij iedere afbeelding, afkomstig uit de afbeeldingencollectie van Atlas van Stolk, staan vragen om jongeren kritisch te leren kijken. Naast deze vragen zijn er bij iedere afbeelding verwerkingsopdrachten en verdiepingsopdrachten die aansluiten bij de vakken geschiedenis, CKV, maatschappijleer of Nederlands. Op deze manier kan kritisch kijken gemakkelijk toegepast worden bij al bestaande vakken. De verwerkings- en verdiepingsopdrachten voor geschiedenis staan aangegeven met een ‘G’. Eventueel kun je ook de filters of zoekfunctie aan de linkerkant van de website gebruiken.
Je kunt als leerkracht een gratis gebruikersaccount aanmaken, zodat je ook de antwoordbladen kunt downloaden.

Dag van de educatieve auteur

Op zaterdag 10 november is er in de Observant in Amersfoort een Dag van de Educatieve Auteur. Het onderwijs en daarmee ook de vraag naar educatieve content verandert snel. Tijdens de Dag van de Educatieve Auteur gaan gastsprekers en workshopleiders in op deze en op andere ontwikkelingen in het veld. Inschrijven kan nog tot 2 november.
Meer informatie en aanmelden. 

Studiedag Leiden

Het volledige programma van de Geschiedenisdag op 16 november in Leiden, met een openingslezing van Carla van Boxtel, vinndt u hier.  

Historicidagen 2019

Van 22 tot en met 24 augustus organiseert het KNHG in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) de Historicidagen in Groningen. Dit jaar is het thema Inclusieve Geschiedenis. Drie dagen vol inspirerende lezingen, debatten en workshops over alle mogelijke aspecten van geschiedbeoefening nu, voor alle historici: studenten, docenten, onderzoekers, historici werkzaam in archieven, musea, erfgoed, zzp-ers, kunsthistorici en publiekshistorici. Sinds kort is de website online gegaan waar je binnenkort de call for papers kan vinden. Neemt u alvast een kijkje?

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.