Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 138, januari 2019 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Cursusdag Omstreden geschiedenis, 15 januari 2019 Marc van Berkel
- Docentendag Geschiedenis Noordhoff Uitgevers, 25 januari 2019
- Conferentie over nieuwe historische contexten havo in Utrecht, 8 februari 2019
- Cursusdag Actief Historisch Denken, 12 februari 2019, Jan de Vries
- Nascholing Middeleeuwen van SAGA, 15 februari 2019 Dominicanenklooster Zwolle
- Nascholing Middeleeuwen van SAGA, 22 februari 2019 Myseum et Valkhof Nijmegen
- Studiereis Theresiënstadt, 28 februari – zondag 3 maart 2019
- Cursusdag Oral History, 12 maart 2019, Marloes Hülsken
- Vijfde Nationale Geschiedenisonderwijscongres, 15 maart 2019
- Collegedag Gouden Eeuw, 18 maart 2019
- Conferentie over nieuwe historische contexten vwo in Utrecht, 29 maart 2019
- Educatieve studiereis Berlijn, 2 t/m 7 mei 2019
- Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019
SAGA nascholingsdagen 15 en 22 februari 2019
Zoek je inspiratie voor je vak én wil je concreet aan de slag met activerende didactiek? Kom naar de Saga-nascholingsdagen op 15 februari in het Dominicanenklooster Zwolle en op 22 februari in Museum Het Valkhof Nijmegen. Met in de hoofdrol de kroon van Karel de Grote, middeleeuwse eetgewoonten, Libris Geschiedenisprijswinnaar Frits van Oostrom, ridder Jan van Brederode vakdidacticus en mediëvist Koen Henskens, praktisch toepasbare workshops en meer… Behalve met een hoop nieuwe kennis ga je ook naar huis met toegang tot één van de Saga-lesmodules, zodat je direct in de praktijk aan de slag kunt. Bezoek https://saga.nl/middeleeuwen/ voor meer info.
Collegedag Gouden Eeuw 18 maart 2019
In het monumentale Museum Prinsenhof te Delft, waar Willem van
Oranje werd vermoord, werpen Luc Panhuysen, Lotte Jensen en twee
andere deskundigen tijdens deze
collegedag licht op de zeventiende eeuw. Ze scheiden feiten
van fictie en schetsen voor u een compleet en afgewogen beeld
van de Gouden Eeuw.
Onderwerpen die aan bod komen zijn het politieke stelsel van de
Republiek en het Rampjaar 1672, het ontstaan van de Nederlandse
identiteit, de maritieme geschiedenis en de economische
geschiedenis van de Gouden Eeuw.
Vijfde Nationale Geschiedenisonderwijscongres
Op vrijdag 15 maart 2019 organiseert de VGN (de Vereniging van
docenten geschiedenis en staatsinrichting in Nederland), in
samenwerking met de afdeling Geschiedenis van de Erasmus
Universiteit Rotterdam, in Slot Loevestein het vijfde Nationale
Geschiedenisonderwijscongres - een nascholingsconferentie met
als thema Terugblikken is vooruitkijken - Geschiedenisonderwijs
in beweging. In het kader van het zestigjarig jubileum van VGN
krijgt het congres een feestelijk tintje. In het programma
zullen we de balans opmaken van zestig jaar
geschiedenisonderwijs en kijken we welke vernieuwende
didactische ontwikkelingen de toekomst van het vak zullen
bepalen.
In het ochtendprogramma zullen Carla van Boxtel (UvA) en Tim
Huijgen (RUG) reflecteren op de ontwikkelingen in het
geschiedenisonderwijs en de geschiedenisdidactiek van de laatste
zestig jaar, en vooruitblikken op de toekomst van het vak. In
het middagdeel worden in tal van nascholingsworkshops voor
geschiedenisdocenten vernieuwende werkvormen en
evaluatiemiddelen verkend. Wat hebben historische videogames het
geschiedenisonderwijs te bieden? Hoe evalueer je effectief wat
leerlingen onthouden? Hoe kun je het meeste uit Delpher halen
voor gebruik in de les?
Zie voor meer informatie de website van
VGN:
https://www.vgnkleio.nl/congres-2019
Het leren hoeft niet op de toets te lijken
Met een bulldozer door heilige huisjes heen rijden. Dat typeert de achtste editie van het Making Shift Happen congres in de Beurs van Berlage dit jaar. Weg met de mythe van de 21st Century Skills, tijd voor formatief toetsen en ruim baan voor de interactie tussen leerling en leraar. Het is weer tijd voor ambachtelijk lesgeven en fatsoenlijke pedagogiek. Lesgeven kost tijd en moeite en je zult je moeten inleven in de leeromgeving van de leerling, zo luidt het adagium van verschillende sprekers. Sicco de Knecht bespreekt in dit artikel het Making Sfift Happen Congres in Amsterdam.
Toelichting op nieuwe syllabus havo/vwo
Het CvTE heeft een filmpje gemaakt waarin o.a. Hanneke Tuithof, voorzitter van de syllabuscommissie, een toelichting geeft op de nieuwe syllabus voor het geschiedenisexamen havo (2021) en /vwo (2022)..
What the Fall of the Roman Republic Can Teach Us About America
Onder de titel 'What the Fall of the Roman Republic Can
Teach Us About America'
recenseerde Yascha Mounk, docent
aan Harvard voor de New York Times Mortal Republic. How Rome
Fell Into Tyranny van Edward J. Watts.
Docentenreis naar de Gedenkstätte Bergen Belsen
Samen met het Herinneringscentrum Kamp Westerbork organiseert de
Commissie Didactiek en Activiteiten op 1 en 2 februari een
studiereis voor docenten naar het voormalige concentratiekamp
Bergen-Belsen.
Tijdens onze reis staan we stil bij de voorbereiding van een
schoolbezoek aan een vervolgingsplek, maar bekijken we ook hoe
we de verhalen uit Bergen Belsen in de klas kunnen inzetten.
Daarnaast krijgen we een uitgebreide rondleiding en gaan zelf
met bronnen aan de slag die thema’s belichten als: ‘de
omwonenden van het kamp’, ‘Nederlandse gevangenen in Bergen
Belsen’ en ‘Bergen Belsen als Displaced Persons Camp na 1945’.
Ook zal een overlevende van het kamp haar familiegeschiedenis
met u delen.
Voor aanvullende informatie kunt u terecht op de
website van de
VGN. Voor vragen en aanmelden kunt u terecht bij
Wout Sijtsma
van de didactiekcommissie.
Tante Roosje
Eind januari 2019 komt de site
edu.roosjefoundation.org beschikbaar voor leerkrachten en
docenten van het PO en het VO. Deze educatieve site is gebaseerd
op het verhaal van de joodse Roosje Glaser zoals beschreven door
haar neef Paul Glaser in Dansen met de vijand. Het
oorlogsgeheim van tante Roosje (Amsterdam 2016). Aan de
hand van uniek bronmateriaal komen de leerlingen op een
vernieuwende wijze in aanraking met de Shoah. Centraal staat de
vraag: 'Waarom handelen mensen zoals ze handelen?' Leerlingen
worden geconfronteerd met dilemma's waarvoor tante Roosje kwam
te staan en de keuzes die zij daarin maakte. De dilemma's zijn
tijdgebonden maar ook tijdloos en in een periode van opnieuw
opduikend antisemitisme en andere vormen van discriminatie zeer
relevant. Geschiedenis en burgerschap gaan hier hand in hand.
Bijzonder is dat de door ervaren leerkrachten, docenten en
(oud)medewerkers van de lerarenopleiding van de
Rijksuniversiteit Groningen ontworpen lessen een doorlopende
leerlijn kennen die de PO-bovenbouw via de VO-onderbouw (derde
klassen) verbindt met de VWO-bovenbouw. Mede op basis van unieke
primaire en secundaire bronnen (teksten, afbeeldingen en
documentaires) voeren leerlingen onderzoeksopdrachten uit die
hen historisch laten redeneren en posities doen innemen.
Op 25 januari zal op de
docentendag van Noordhoff in Amersfoort een presentatie
gewijd zijn aan de mogelijkheden die de site biedt voor de
docent en de leerling.
De site van Paul Glaser is reeds te bezoeken en biedt nader
inzicht in de vraag wie zijn tante was en waarom hij het boek
heeft geschreven. (www.tante-roosje.com).
Bricks TTO
OVD Educatieve Uitgeverij is de eerste Nederlandse uitgever met
authentieke Engelstalige lesmethodes voor het tto:
BRICKS. Meer dan in simpelweg vertaalde geschiedenismethodes
voor het tto, ligt in Bricks History het accent op content and
language integrated learning en European and international
orientation. En anders dan oorspronkelijk Engelstalige methodes
behandelt BRICKS History het complete Nederlandse curriculum in
de gebruikelijke tien tijdvakken.
Het basisprogramma van Bricks History biedt stof voor 30
lesweken. Dit programma is naar eigen inzicht uit te breiden
naar 36 lesweken. Met het extra materiaal kunt u op
hoofdstukonderwerpen verbreden en verdiepen waar u dat wenselijk
acht. De meeste paragrafen bieden extra activerende taken
(waaronder actief historisch denken-opdrachten). Die maken het
mogelijk om de leerlingen op een andere wijze met de stof aan
het werk te zetten. Kortom: volop differentiatiemogelijkheden.
In Bricks History is een breed scala aan CLIL-opdrachten
opgenomen. Deze activerende opdrachten dwingen elke leerling om
het Engels ook actief te gebruiken. Daarnaast kent BRICKS
History additonal language assignments. In deze opdrachten ligt
extra nadruk op de verwerving van het Engels: het zijn
taalopdrachten met een relevante geschiedenisinhoud.
Bricks History is beschikbaar voor de onderbouw van
vmbo
en
havo/vwo.
The Future Of Learning? Well, It's Personal
Een kritisch artikel van Anya Kamenetz. over gepersonaliseerd leren, een begrip waar bijna iedereen een ander beeld bij heeft.
Big History Bijeenkomst 7 maart 2019
Op 7 maart organiseert het Big History Project in samenwerking
met de Universiteit van Amsterdam een Professional Learning
Community (PLC) bijeenkomst met als speciale gastspreker dr.
Paul Storm. Naast een inspirerende presentatie zal er uitgebreid
ruimte zijn om ideeën uit te wisselen!
Paul Storm is een antropobioloog en heeft jarenlang onderzoek
gedaan naar de evolutie van de Javamens (Homo Erectus) en de
mens in Australazië. Zijn onderzoek richt zich onder andere op
evolutie met behulp van natuurlijke én seksuele selectie.
Momenteel is Paul docent biologie aan de Hogeschool van
Rotterdam. Daarnaast is hij betrokken bij de big history cursus
aan de UvA en heeft hij meegewerkt aan de big history MOOC.
Tijdens zijn presentatie zal Paul de actuele stand van zaken
binnen zijn vakgebied toelichten. De PLC is daarmee niet alleen
heel interessant, maar biedt ook een unieke kans om op een leuke
en snelle manier je big history kennis te verdiepen.
De bijeenkomst zal plaatsvinden in de middag van donderdag 7
maart en we sluiten af met een borrel. Deelname is gratis. Meer
informatie over de exacte tijd en locatie volgt binnenkort.
Interesse? Aanmelden kan eenvoudig
via deze link.
Verschuivende politieke grenzen
Op de website medievalists.net staan drie filmpjes met kaarten. Het eerste gaat over verschuivende grenzen in het latere Duitsland en Oostenrijk van 843-2018. Het tweede over het HRRdDN van 843-1871. Het derde ten slotte laat de verschuivende Europese grenzen zien sinds 843.
4400 jaar oude Egyptische graftombe getoond aan de pers
In Egypte hebben de autoriteiten zaterdag een 4400 jaar oude graftombe voor het eerst aan de pers getoond. De grafkamer van de priester Wahtye werd gevonden in de necropolis Saqqara, dertig kilometer ten zuiden van de hoofdstad Caïro. Mooie foto's op de website van het AD.
Interessante artikelen op de website van het Historisch Nieuwsblad
Inger Kuin van Dartmouth College in de VS schreef een arikel over hoe het monotheïsme de wereld veroverde, Mirjam Janssen over Migranten in de Gouden Eeuw, Ivo van de Wijdeven over De Praagse Lente en .Rob Hartmans over de herontdekking van Rembrandt in de negentiende eeuw.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.