Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 7, nummer 137 december 2018 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Studiereis naar Yad Vashem, 28 december 2018 t/m 6 januari 2019.

- Cursusdag Omstreden geschiedenis, 15 januari 2019 Marc van Berkel

- Docentendag Geschiedenis Noordhoff Uitgevers, 25 januari 2019

- Conferentie over nieuwe historische contexten havo in Utrecht, 8 februari 2019

- Cursusdag Actief Historisch Denken, 12 februari 2019, Jan de Vries

- Nascholing Middeleeuwen van SAGA, 15 februari 2019

- Nascholing Middeleeuwen van SAGA, 22 februari 2019

- Studiereis Theresiënstadt, 28 februari – zondag 3 maart 2019

- Cursusdag Oral History, 12 maart 2019, Marloes Hülsken

- Conferentie over nieuwe historische contexten vwo in Utrecht, 29 maart 2019

- Educatieve studiereis Berlijn, 2 t/m 7 mei 2019

- Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019

Russia's Revisionist History

In de New York Times stond op 3 december j.l. een artikel van de Russische Alisa Ganieva over het revisionistische karakter van de Russische geschiedenis. Rusland is volgens veel Russen een land met een onvoorspelbaar verleden: 'Revisionism is not just a societal trend, though. It is law.'  Zij eindigt haar artikel bepaald niet optimistisch: 'It seems as though Russia is not yet ready to acknowledge the dark pages of its history. Rather than take responsibility for its past, it just keeps reliving it. And this makes it so much more difficult to escape to the future'. 

Formatief evalueren: Werken aan groei

Er lijkt in Nederland een voorzichtige kentering gaande in het denken over het beoordelen van prestaties van leerlingen. Tot nu toe gebeurde dat meestal in de vorm van een toets die vooral een instrument was om de stand van zaken op te nemen op een bepaald moment in het leerproces. Aan zo’n toets werd een waardering toegekend in de vorm van een cijfer of een zak-/slaagbeslissing. Nu vragen we ons veel meer af hoe we alle activiteiten die leerlingen en leraar uitvoeren in kaart kunnen brengen, kunnen interpreteren en gebruiken om wel overwogen
beslissingen te nemen voor het verdere leerproces. Met andere woorden, er komt meer aandacht voor formatief evalueren, voor het beoordelen of waarderen van leeractiviteiten met als doel te werken aan de groei van leerlingen. In dit artikel, geschreven door Albert van der Kaap met medewerking van Gerdineke van Silfhout, wordt beschreven wat we hieronder verstaan, wat het belang ervan is en hoe je er vorm aan kunt geven.

Nascholing middeleeuwen, 15 en 22 februari 2019

Op twee momenten in het schooljaar (februari en rond de herfstvakantie) organiseren we op verschillende plekken in het land nascholingsdagen gerelateerd aan de thema’s van Saga. Deze bijeenkomsten hebben altijd een sterk inhoudelijk programma rond een bepaalde historische periode, met aansprekende experts op het gebied van vakinhoud en didactiek. Meld je nu aan voor de eerste editie in februari!

Dimensies: Tijdschrift voor didactiek van de Mens-en Maatschappijvakken

Dimensies is een nieuw digitaal peer-reviewed tijdschrift voor de didactiek van de Mens- en Maatschappijvakken.
Het doel van het Nederlandstalige tijdschrift is om ruimte te bieden aan artikelen over vakdidactisch onderzoek en onderzochte voorbeelden van samenwerking tussen mens- en maatschappijvakken. Dimensies richt zich als open-source tijdschrift op leerkrachten in het PO, tweede- en eerstegraads bevoegde docenten in het VO, vakdidactici en studenten aan lerarenopleidingen in het HBO en WO. Daarmee wil het tijdschrift voorzien in de behoefte aan Nederlandstalige vakdidactische onderzoeksartikelen voor de Mens-en Maatschappijvakken
Het tijdschrift wordt uitgegeven door het Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken (LEMM). De hoofredactie bestaat uit Tessa de Leur (HvA, UVA en LEMM), Hans Wessels (UU en Cito) en Hanneke Tuithof (Fontys, UU).

Dimensies zoekt redacteuren

Dimensies zoekt redacteuren die zich minimaal twee jaar aan dit jonge tijdschrift willen verbinden. Naast twee redactievergaderingen waarin mogelijke thema's en schrijvers worden besproken, beoordeel/redigeer je twee of drie artikelen per jaar op geschiktheid voor publicatie. Het gaat om een onbezoldigde functie.
Van redacteuren wordt verwacht wij dat ze:
• aantoonbare affiniteit hebben met vakdidactiek van geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer/-wetenschappen, economie, filosofie en/of godsdienst/levensbeschouwing
• affiniteit hebben met vakdidactisch onderzoek
• ervaring met redactionele taken of ervaring met het schrijven voor vaktijdschriften
• in staat zijn om onder tijdsdruk doelgericht te werken in teamverband
• artikelen beoordelen op kwaliteit en toepasselijkheid, en daarover advies uitbrengen aan de hoofdredacteuren.

 

We streven naar een redactie waarin de afzonderlijke schoolvakken en de verschillende doelgroepen gelijkelijk zijn vertegenwoordigd.

We ontvangen graag een korte motivatie en CV voor 1 februari 2019 op het mailadres redactie@dimensies.nu. Vragen kunnen ook gesteld worden via dit mailadres.  

Een bijbel speciaal voor slaven

Op een tentoonstelling in het Museum van de Bijbel in Washington ligt een zeer verkorte versie van de Bijbel die speciaal bestemd was voor slaven. Alle passages over de gelijkheid van mensen die slaven ertoe zouden kunnen aanzetten om in opstand te komen zijn uit deze Bijbel weggelaten. Dat betkent concreet dat 90 procent van het Oude en vijftig procent van het Nieuwe Testament ontbreekt.

Cacao

Elke uitspraak over met name de prehistorie en de oudheid is geldig tot er weer nieuwe sporen worden gevonden. Zo blijkt nu dat het gebruik van cacao al dateer van zo'n 1500 jaar eerder dan tot nu toe werd aangenomen. De eerste gebruikers woonden bovendien niet in Midden-Amerika, maar in het begied van de Amazone in Zuid-Amerika. Voor zolang het duurt.

Over dit onderwerp, de geldigheid van uitspraken, maakte ik ooit voor Histoforum deze opdracht

Triviale weetjes over Hitler

Op de website van Historia staan tien triviale weetjes over Hitler, die misschien toch wel leuk zijn om eens een keer in de klas te gebruiken. Hoewel triviaal? Het zegt toch wel iets dat Time Magazine Hitler in 1938 uitriep tot man van het jaar. Hij werd gekozen vanwege de imposante wijze waarop hij het naziregime gestalte gaf en het volk eronder hield. 

Een Europese droom. Visioenen van een verheven cultuur

Waar moet het naartoe met Europa? Sinds de Brexit geven de voor- en tegenstanders van integratie radicaal andere antwoorden. In het Interbellum droomden, zegt Guido van Berkel in een artikel op de website van het Historisch Nieuwsblad, niet zozeer links-liberalen, maar rechts-conservatieven van een verenigd, verheven continent.

De inschrijving voor de Docentendag Geschiedenis is geopend

Op vrijdag 25 januari 2019 organiseert Noordhoff Uitgevers wederom een interessante en leerzame Docentendag Geschiedenis. In het prachtige, historische Grand Hotel Karel V in Utrecht bieden we docenten geschiedenis weer een zeer divers en inspirerend programma aan. Met diverse kennissessies van het nieuwe examenprogramma voor de Tweede Fase tot games in de les! U bent, als docent, in the lead en stelt uw eigen programma samen. De inschrijving is nu geopend. Kijk voor meer informatie en aanmelden op http://docentendag-geschiedenis.noordhoff.nl

Recensies

Onlangs zijn de volgende boekbesprekingen toegevoegd aan de rubriek Recensies van Histoforum:

  • Ivan de Verschrikkelijke

  • Vladimir Fedorovski. Le roman vrai de la Manipulation.Ivan le Terrible, KGB, CIA … tous les secrets de la manipulation. ISBN 978-2-0814-0571-4 / Paperback / 255 pagina’s / Uitgeverij Flammarion, Parijs / nov. 2018. 20,90 €

  • Het geheugen van Rusland: Een geschiedenis

  • Wim Coudenys. Het geheugen van Rusland: Een geschiedenis. Paperback, 316 pagina’s
    Uitgeverij Acco, Leuven / Den Haag, 2014. € 34. ISBN 978-90-334-9806-0.

  • De grote ontdekkingsreizigers

  • Hanbury-Tenison, Robin (redactie). De grote ontdekkingsreizigers, Hilversum, Fontaine – Roularta Books, 2015, 304 blz. – 204 illustraties, register & Engelstalige bibliografie voor ‘verder lezen’.

Onderzoek onder docenten geschiedenis in vmbo bovenbouw

Noordhoff Uitgevers heeft een onderzoek uitgezet onder docenten geschiedenis in de bovenbouw van het vmbo. In dit onderzoek stelt Noordhoff u graag een aantal vragen over de methode die u gebruikt voor het vak geschiedenis en over uw wensen en behoeften voor de toekomst ten aanzien van het vak en het lesmateriaal daarvoor. Het invullen van de vragenlijst zal 10-15 minuten kosten. Daarvoor ontvangt u een mooie bol.com waardebon van 10 euro. Het onderzoek kunt u hier vinden: https://start.kienonderzoek.nl/geschiedenisvmbobb

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.