Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 8, nummer 141, februari 2019 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Dag van geschiedenisonderwijs, 16 februari 2019 in Antwerpen

- Nascholing Middeleeuwen van SAGA, 22 februari 2019 Museum Het Valkhof Nijmegen

- studiemiddag over de nieuwe eindtermen geschiedenis in Vlaanderen, 27 februari Antwerpen

- Studiereis Theresiënstadt, 28 februari – zondag 3 maart 2019

- Bijeenkomst Big History in Amsterdam, 7 maart 2019

- Cursusdag Oral History, 12 maart 2019, Marloes Hülsken

- Vijfde Nationale Geschiedenisonderwijscongres, 15 maart 2019

- Collegedag Gouden Eeuw, 18 maart 2019

- Conferentie over nieuwe historische contexten vwo in Utrecht, 29 maart 2019

- Educatieve studiereis Berlijn, 2 t/m 7 mei 2019

- Cursusdag Omstreden Geschiedenis, 11 juni 2019, Marc van Berkel

- Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019  

- “Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin, 12-19 oktober 2019

Ben jij goed in het stellen van de juiste vragen?

Co-creatie is nu al de standaard werkwijze bij de ontwikkeling van centrale examens. De constructiegroepen, de vaststellingscommissies en de syllabuscommissies bestaan uit docenten. Om méér docenten de kans te geven mee te werken aan de constructie van de centrale examens voor het voortgezet onderwijs starten wij met het experiment docentenparticipatie.


Het experiment: Constructie op afstand
Constructie op afstand houdt in dat docenten, onder begeleiding van een toetsdeskundige van Cito, in een (digitale) besloten en beveiligde omgeving werken aan itemconstructie (vragen en antwoorden en eventueel aanleveren bronmateriaal).
Het doel van dit experiment is om te onderzoeken of docenten op deze wijze kunnen bijdragen aan de constructie van opgaven voor de centrale examens. De gemaakte producten binnen dit experiment kunnen, als ze geschikt zijn, opgenomen worden in een itembank en in de toekomst worden ingezet voor de centrale examens.

Het experiment wordt in 2019 ook uitgevoerd voor het vak geschiedenis h/v en geschiedenis vmbo-GTL.


Taak en vergoeding
De docenten werken voor gemiddeld 2 uur per week als constructiegroeplid mee aan dit experiment. Het werk bestaat uit het construeren van (concept) examenvragen en antwoorden en het becommentariëren van het ontwikkelde materiaal van de overige leden. De werkzaamheden vinden op afstand plaats, d.w.z.de constructiegroepleden voeren de werkzaamheden thuis uit en komen niet naar vergaderingen. Mogelijk worden er gedurende het jaar twee bijeenkomsten georganiseerd voor kennismaking en evaluatie van het experiment.

De constructiegroepleden ontvangen voor het kalenderjaar 2019 voor deze werkzaamheden een overeenkomst met een vergoeding van € 1.000,-.


Wat vragen wij van jou?
Om voor de constructiegroep op afstand in aanmerking te komen, moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
• Je bent docent en geeft op dit moment les in de bovenbouw van h/v of vmbo-GTL voor geschiedenis.
• Je hebt kennis en affiniteit met ontwikkelingen en vernieuwingen in het onderwijs en met examinering/toetsing.
• Je hebt gedegen vakkennis, bent creatief en kan goed analyseren en structureren.
• Je kunt je goed schriftelijk uitdrukken.
• Je hebt ervaring met MS-Word en met relevant vakgerichte software en je bent bereid digitaal samen te werken (via Extranet (Sharepoint).
• Je kunt goed plannen en levert op tijd de afgesproken bijdrage aan.
• Je kunt goed schriftelijk feedback geven en ontvangen.


Daarnaast gelden er bijzondere voorwaarden:
• De werkzaamheden van een constructeur op afstand zijn niet verenigbaar met werkzaamheden van de reguliere constructiegroep.
• De nieuwe constructeurs ontvangen bij aanvang een overeenkomst voor maximaal één kalenderjaar.
• Voor dit project is een detacheringsovereenkomst (bijvoorbeeld via uw school) niet mogelijk.


Reageren

Ben je geďnteresseerd, stuur dan vóór 4 maart een korte mail met je motivatie en jouw cv naar: peter.jager@cito.nl  (voor geschiedenis h/v) en huub.kurstjens@cito.nl (voor geschiedenis vmbo-GTL).  

“Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin

Jaarlijks organiseert de Stichting Sobibor in samenwerking met het Duitse Bildungswerk Stanislaw Hantz  een verdiepingsreis naar de voormalige doorgangsgetto’s en vernietigingskampen van Aktion Reinhard. Tijdens deze reis van 12 t/m 19 oktober 2019 zijn er excursies naar de voormalige Joodse shtetls Izbica, Wlodawa en Piaski, en naar Belzec, Sobibor, Treblinka en Majdanek.
De Nederlandse deelnemers zullen tijdens de heenreis op zaterdag 12 oktober in Warschau een bezoek brengen aan Polin, het Museum van de Geschiedenis van Poolse Joden. Een week later, op de terugreisdag, worden zij in Warschau rondgeleid door de oude stad.

Docentenprogramma
Ieder jaar nodigt Stichting Sobibor een aantal middelbare schooldocenten uit om samen met ons deze achtdaagse reis te maken. Aan deze docenten vragen wij slechts een kleine vergoeding van 100 euro.

Meer informatie

De eerste priesteres

Op Histoforum staat eeen bespreking van de laatste historische roman van Jacqueline Zirkzee De eerste prietseres over een episode in de Soemerische geschiedenis van zo'n 7500 jaar geleden.   

Voorbereiding op de nieuwe syllabus voor havo/vwo

Volgend schooljaar is het al zo ver: vanaf dan geldt de nieuwe syllabus met nieuwe historische contextenen havo/vwo. Wilt u zich goed voorbereiden op deze wijzigingen? Er is een gratis beoordelingspakket van de nieuwe editie voor havo en vwo bovenbouw van Geschiedeniswerkplaats beschikbaar. In dit pakket zitten de boeken en een proeflicentie van de nieuwste editie zodat u zich een goed beeld kunt vormen van de nieuwe Geschiedeniswerkplaats.

Interdisciplinair curriculum

In twee bijdragen vraagt Mark Priestley, Professor of Education and the Director of the Stirling Network for Curriculum Studies, zich af waarom het zo moeilijk is om eeen interdisciplinair curriculum te ontwerpen en wat je zou moeeteen doen om dit tee verbeteren. 

Big history bijeenkomst over menselijke evolutie met dr. Paul Storm

Sinds Dubois' claim eind 19e eeuw de "missing link" gevonden te hebben tussen aap en mens, zijn er al heel wat ontbrekende schakels gevonden. Onze denkbeelden over menselijke evolutie werden er met al die schakels niet eenvoudiger op. Ooit konden we nog mijmeren over een enkele evolutionaire lijn die van aapmens via oermens naar de mens leidde maar tegenwoordig is het eerder een boom met verschillende aftakkingen. Eigenlijk is het nog ingewikkelder want net zoals in andere disciplines zijn wetenschappers het regelmatig oneens met elkaar, dat levert dus heel wat stambomen op. Goede kans dat men door al die stambomen het bos niet meer ziet. Tijd om de balans op te maken. Wat heeft de meer dan honderd jaar lange zoektocht naar onze oorsprong tot nu toe opgeleverd, welke zekerheden en onzekerheden?
Op donderdag 7 maart geeft Paul Storm antwoord op deze vragen en nog veel meer. Naast een inspirerende lezing is er ruimte om ideeën uit te wisselen en sluiten we samen af met een gezellige borrel. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Interesse? Aanmelden kan via deze link.

Datum: Donderdag 7 maart
Tijd: 15:00-17:00, gevolgd door een borrel
Locatie: Amsterdam Science Park 904

Vacature constructiegroep Cito geschiedenis kb/gt 

Ben jij goed in het stellen van de juiste vragen?
Ben jij een creatieve en vakbekwame docent, die graag met vakinhoud en toetsing bezig is? En ben je goed in het stellen van de juiste vragen? Dan is meewerken aan de constructie van Centrale toetsen en examens misschien iets voor jou. Wij maken deze toetsen en examens in opdracht van het College van Toetsen en Examens (het CvTE). Per 1 augustus zoeken wij docenten die beschikbaar zijn voor de constructiegroep van Centrale toetsen en examens voor geschiedenis kb / gt.


Wat vragen wij van jou?
Je hebt als docent recente onderwijservaring in het schooltype waarvoor het examen/de toets gemaakt wordt en (voor examens) ervaring met examenklassen/geeft bij voorkeur les in examenklassen. Je beschikt over gedegen vakkennis en je hebt ervaring met Word.
Docenten die meewerken aan een schoolboekmethode, komen niet in aanmerking.


Informatie en reageren
Wil je meer informatie en/of heb je interesse? Kijk dan op www.cito.nl en reageer uiterlijk 28 februari a.s. 

Van historisch belang

Robbert-Jan Poortvliet melddde op twitter dat hij leerlingen van 3 vmbo een zinvolle en uitdagende opdracht  heeft laten uitvoeren op basis van http://histoforum.net/muur/opdracht.htm. In deze opdracht moeten leerlingen een antwoord geven op de vraaag of de Berlijnse muur een belangrijk historisch monument is. Zij hanteren daarbij diverse criteria.

 

 

  

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.