Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 141, februari 2019 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Dag van geschiedenisonderwijs, 16 februari 2019 in Antwerpen
- Nascholing Middeleeuwen van SAGA, 22 februari 2019 Museum Het Valkhof Nijmegen
- studiemiddag over de nieuwe eindtermen geschiedenis in Vlaanderen, 27 februari Antwerpen
- Studiereis Theresiënstadt, 28 februari – zondag 3 maart 2019
- Bijeenkomst Big History in Amsterdam, 7 maart 2019
- Cursusdag Oral History, 12 maart 2019, Marloes Hülsken
- Vijfde Nationale Geschiedenisonderwijscongres, 15 maart 2019
- Collegedag Gouden Eeuw, 18 maart 2019
- Conferentie over nieuwe historische contexten vwo in Utrecht, 29 maart 2019
- Educatieve studiereis Berlijn, 2 t/m 7 mei 2019
- Cursusdag Omstreden Geschiedenis, 11 juni 2019, Marc van Berkel
- Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019
-
“Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin,
12-19 oktober 2019
Ben jij goed in het stellen van de juiste vragen?
Co-creatie is nu al de standaard werkwijze bij de ontwikkeling van centrale examens. De constructiegroepen, de vaststellingscommissies en de syllabuscommissies bestaan uit docenten. Om méér docenten de kans te geven mee te werken aan de constructie van de centrale examens voor het voortgezet onderwijs starten wij met het experiment docentenparticipatie.
Het experiment: Constructie op afstand
Constructie op afstand houdt in dat docenten, onder begeleiding
van een toetsdeskundige van Cito, in een (digitale) besloten en
beveiligde omgeving werken aan itemconstructie (vragen en
antwoorden en eventueel aanleveren bronmateriaal).
Het doel van dit experiment is om te onderzoeken of docenten op
deze wijze kunnen bijdragen aan de constructie van opgaven voor
de centrale examens. De gemaakte producten binnen dit experiment
kunnen, als ze geschikt zijn, opgenomen worden in een itembank
en in de toekomst worden ingezet voor de centrale examens.
Het experiment wordt in 2019 ook uitgevoerd voor het vak
geschiedenis h/v en geschiedenis vmbo-GTL.
Taak en vergoeding
De docenten werken voor gemiddeld 2 uur per week als
constructiegroeplid mee aan dit experiment. Het werk bestaat uit
het construeren van (concept) examenvragen en antwoorden en het
becommentariëren van het ontwikkelde materiaal van de overige
leden. De werkzaamheden vinden op afstand plaats, d.w.z.de
constructiegroepleden voeren de werkzaamheden thuis uit en komen
niet naar vergaderingen. Mogelijk worden er gedurende het jaar
twee bijeenkomsten georganiseerd voor kennismaking en evaluatie
van het experiment.
De constructiegroepleden ontvangen voor het kalenderjaar 2019
voor deze werkzaamheden een overeenkomst met een vergoeding van
€ 1.000,-.
Wat vragen wij van jou?
Om voor de constructiegroep op afstand in aanmerking te komen,
moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
• Je bent docent en geeft op dit moment les in de bovenbouw van
h/v of vmbo-GTL voor geschiedenis.
• Je hebt kennis en affiniteit met ontwikkelingen en
vernieuwingen in het onderwijs en met examinering/toetsing.
• Je hebt gedegen vakkennis, bent creatief en kan goed
analyseren en structureren.
• Je kunt je goed schriftelijk uitdrukken.
• Je hebt ervaring met MS-Word en met relevant vakgerichte
software en je bent bereid digitaal samen te werken (via
Extranet (Sharepoint).
• Je kunt goed plannen en levert op tijd de afgesproken bijdrage
aan.
• Je kunt goed schriftelijk feedback geven en ontvangen.
Daarnaast gelden er bijzondere voorwaarden:
• De werkzaamheden van een constructeur op afstand zijn niet
verenigbaar met werkzaamheden van de reguliere constructiegroep.
• De nieuwe constructeurs ontvangen bij aanvang een overeenkomst
voor maximaal één kalenderjaar.
• Voor dit project is een detacheringsovereenkomst (bijvoorbeeld
via uw school) niet mogelijk.
Reageren
Ben je geďnteresseerd, stuur dan vóór 4 maart een korte mail met je motivatie en jouw cv naar: peter.jager@cito.nl (voor geschiedenis h/v) en huub.kurstjens@cito.nl (voor geschiedenis vmbo-GTL).
“Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin
Jaarlijks organiseert de Stichting Sobibor in samenwerking met
het Duitse Bildungswerk Stanislaw Hantz een verdiepingsreis naar de voormalige doorgangsgetto’s
en vernietigingskampen van Aktion Reinhard. Tijdens deze reis
van 12 t/m 19 oktober 2019 zijn er
excursies naar de voormalige Joodse shtetls Izbica, Wlodawa en
Piaski, en naar Belzec, Sobibor, Treblinka en Majdanek.
De Nederlandse deelnemers zullen tijdens de heenreis op zaterdag
12 oktober in Warschau een bezoek brengen aan Polin, het Museum
van de Geschiedenis van Poolse Joden. Een week later, op de
terugreisdag, worden zij in Warschau rondgeleid door de oude
stad.
Docentenprogramma
Ieder jaar nodigt Stichting Sobibor een aantal middelbare
schooldocenten uit om samen met ons deze achtdaagse reis te
maken. Aan deze docenten vragen wij slechts een kleine
vergoeding van 100 euro.
De eerste priesteres
Op Histoforum staat eeen bespreking van de laatste historische roman van Jacqueline Zirkzee De eerste prietseres over een episode in de Soemerische geschiedenis van zo'n 7500 jaar geleden.
Voorbereiding op de nieuwe syllabus voor havo/vwo
Volgend schooljaar is het al zo ver: vanaf dan geldt de nieuwe syllabus met nieuwe historische contextenen havo/vwo. Wilt u zich goed voorbereiden op deze wijzigingen? Er is een gratis beoordelingspakket van de nieuwe editie voor havo en vwo bovenbouw van Geschiedeniswerkplaats beschikbaar. In dit pakket zitten de boeken en een proeflicentie van de nieuwste editie zodat u zich een goed beeld kunt vormen van de nieuwe Geschiedeniswerkplaats.
Interdisciplinair curriculum
In twee bijdragen vraagt Mark Priestley, Professor of Education and the Director of the Stirling Network for Curriculum Studies, zich af waarom het zo moeilijk is om eeen interdisciplinair curriculum te ontwerpen en wat je zou moeeteen doen om dit tee verbeteren.
Big history bijeenkomst over menselijke evolutie met dr. Paul Storm
Sinds Dubois' claim eind 19e eeuw de "missing link" gevonden te
hebben tussen aap en mens, zijn er al heel wat ontbrekende
schakels gevonden. Onze denkbeelden over menselijke evolutie
werden er met al die schakels niet eenvoudiger op. Ooit konden
we nog mijmeren over een enkele evolutionaire lijn die van
aapmens via oermens naar de mens leidde maar tegenwoordig is het
eerder een boom met verschillende aftakkingen. Eigenlijk is het
nog ingewikkelder want net zoals in andere disciplines zijn
wetenschappers het regelmatig oneens met elkaar, dat levert dus
heel wat stambomen op. Goede kans dat men door al die stambomen
het bos niet meer ziet. Tijd om de balans op te maken. Wat heeft
de meer dan honderd jaar lange zoektocht naar onze oorsprong tot
nu toe opgeleverd, welke zekerheden en onzekerheden?
Op donderdag 7 maart geeft Paul Storm antwoord op deze vragen en
nog veel meer. Naast een inspirerende lezing is er ruimte om
ideeën uit te wisselen en sluiten we samen af met een gezellige
borrel. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Interesse?
Aanmelden kan via
deze link.
Datum: Donderdag 7 maart
Tijd: 15:00-17:00, gevolgd door een borrel
Locatie: Amsterdam Science Park 904
Vacature constructiegroep Cito geschiedenis kb/gt
Ben jij goed in het stellen van de juiste vragen?
Ben jij een creatieve en vakbekwame docent, die graag met
vakinhoud en toetsing bezig is? En ben je goed in het stellen
van de juiste vragen? Dan is meewerken aan de constructie van
Centrale toetsen en examens misschien iets voor jou. Wij maken
deze toetsen en examens in opdracht van het College van Toetsen
en Examens (het CvTE).
Per 1 augustus zoeken wij docenten die beschikbaar zijn voor de
constructiegroep van Centrale toetsen en examens voor
geschiedenis kb / gt.
Wat vragen wij van jou?
Je hebt als docent recente onderwijservaring in het schooltype
waarvoor het examen/de toets gemaakt wordt en (voor examens)
ervaring met examenklassen/geeft bij voorkeur les in
examenklassen. Je beschikt over gedegen vakkennis en je hebt
ervaring met Word.
Docenten die meewerken aan een schoolboekmethode, komen niet in
aanmerking.
Informatie en reageren
Wil je meer informatie en/of heb je interesse? Kijk dan op
www.cito.nl en reageer uiterlijk 28 februari a.s.
Van historisch belang
Robbert-Jan Poortvliet melddde op twitter dat hij leerlingen van 3 vmbo een zinvolle en uitdagende opdracht heeft laten uitvoeren op basis van http://histoforum.net/muur/opdracht.htm. In deze opdracht moeten leerlingen een antwoord geven op de vraaag of de Berlijnse muur een belangrijk historisch monument is. Zij hanteren daarbij diverse criteria.