Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 144, april 2019 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Nascholing Duitsland in Europa 1918-1991, 4 apri 2019 Amsterdam
- Symposium the Camera as a Witness: Photography and Memory, 17 april Amsterdam
- Educatieve studiereis Berlijn, 2 t/m 7 mei 2019
- Nascholing SAGA over de prehistorie, 16 mei in Leiden
- Cursusdag Omstreden Geschiedenis, 11 juni 2019, Marc van Berkel
- Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019
- Dag van de geschiedenis, 3 oktober 2019, thema: Fake news.
- De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 4 oktober 2019 in Nijmegen
- “Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin, 12-19 oktober 2019
-
Docentencursus: Ionië en de grenzen van Griekenland, 17 t/m
23 oktober 2019
Vrijheid van de vijftiende-eeuwse vrouw
Dat de midddeleeuwen veel minder duister waren dan lange tijd gedacht werd, is inmidddels algemeen bekend. Dat vrouwen in de (late) middeleeuwen veel meer rechten hadden dan vaak werd aangenomen is, voor mij althans, veel minder bekend. Vijf jonge histori uit Leuven deden onderzoek naar de positie van vrouwen in de laatste eeuwen van de middeleeuwen in stadsarchieven van het voormalige hertogdom Brabant en schreven er een boek over 'Wijvenwereld. Vrouwen in de middeleeuwse stad'.
Lees ook een artikel in NRC uit 1991 over het lot van midddeleeuwse meisjes.
Gezocht schoolklassen voor project over Johan Maurits
Het Mauritshuis in Den Haag is op zoek naar schoolklassen 2/3
havo/vwo die in mei/juni 2019 mee willen doen met een nieuw
lesprogramma, De vele gezichten van Johan Maurits. In vijf
lessen gaan de leerlingen op zoek naar de vele gezichten van
Johan Maurits van Nassau-Siegen (1604-1679), brengen ze een
bezoek aan het Mauritshuis en doen ze kennis op over een
vergeten kolonie van Nederland: Nederlands-Brazilië.
Het project wordt ontwikkeld bij de tentoonstelling Bewogen
Beeld. Op zoek naar Johan Maurits. In deze tentoonstelling wordt
de reputatie van Johan Maurits onder de loep genomen en
onderzoeken we hoe zijn geschiedenis vanuit verschillende
perspectieven, zowel uit het heden als het verleden, kan worden
bekeken.
Het Mauritshuis ontwikkelt deze lessenserie samen met de
Stichting Zieraad, gespecialiseerd in projecten om onderbelichte
culturele kennis en geschiedenissen zichtbaar te maken,
ontmoetingen tot stand te brengen en werelden met elkaar te
verbinden.
Het project bestaat uit 4 lessen op school door een gastdocent
en 1 bezoek aan het Mauritshuis. Alle lessen duren 60-90 minuten
en worden verdeeld over verschillende weken. Deelname is gratis,
alleen vervoer naar het museum is voor rekening van de school.
Aangezien het een pilot betreft verwachten we wel feedback op de
lessenserie, mondeling of schriftelijk. Er is ruimte voor
maximaal 5 schoolklassen.
Docenten die interesse hebben in het project kunnen een e-mail
sturen naar j.gilsing@mauritshuis.nl.
Brieven raadpensionaris Johan de Witt online
Vanaf 14 maart 2019 staan 7000 brieven van Johan de Witt online. Ze zijn afkomstig uit zijn archief dat het Nationaal Archief bewaart. Een team van vrijwilligers, gastonderzoekers en stagiaires van het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis maakte de brieven online toegankelijk.
Barbaar Educatie
Barbaar Educatie bestaat, in digitale vorm, al sinds 2012, maar ik landde pas onlangs op deze gratis te gebruiken website. Aardig element op de website is een interactieve historische atlas bij de tien tijdvakken die, door zijn vormgeving, wat mij betreft vooral bruikbaar is in het basisonderwijs. De website bevat echter ook materiaal voor de historische context Duitsland 1871-1945.
How the Little Ice Age Changed History
Op de website The New Yorker staat een
artikel van John Lanchester, geschreven naar aanleiding van
Philipp Blom's boek “Nature’s Mutiny: How the Little Ice Age of the
Long Seventeenth Century Transformed the West and Shaped the
Present” over de gevolgen van de laatste (kleine) ijstijd.
'Starting in the fourteenth century, cooling temperatures
disrupted our economic and social structures—and may have given
rise to the modern world'.
Pittige analyseopdracht voor leerlingen uit de bovenbouw van het vwo
Bent u op zoek naar een uitdagende analyseopdracht, bijvoorbeeld als praktische opdracht, bekijk dan eens deze opdracht met uitgebreide toelichting over de burgemeesterverkiezing in New York in 1917 in relatie tot W.O.I.
De Nachtwacht
Onlangs nog viel me in een geschiedenismethode op dat waar we denken iets uit te leggen, bijvoorbeeld over de oorzaken van een oorlog, de uitleg meer vragen oproept dan inzicht geeft. Op Neerlandistiek schrijft Neerlandicus Jan Renkema een, ik geef toe af en toe wat overdreven, artikel over de nietszeggendheid van een uitleg over de betekenis van het hondje op het schilderij de Nachtwacht. Een mooie aanleiding om onze eigen uitleg (of die van een methode) nog eeens tegen het licht te houden.
De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie 2019
Dit jaar organiseert de Afdeling Geschiedenis samen met de
Radboud Docenten Academie opnieuw De Radboud Geschiedenis
Nascholingsconferentie. Op 4 oktober a.s. presenteren wij een
programma met wetenschappelijke verdieping en didactische
toepassingen rondom het nieuwe examenthema Het Britse Rijk
1620-1900, en India als belangrijkste kolonie van Engeland. Het
programma biedt diverse didactische workshops en twee plenaire
lezingen. De eerst lezing wordt gegeven door prof. dr. Peer
Vries (IISG), gespecialiseerd in de sociaaleconomische aspecten
van wereldgeschiedenis. Hij zal de rol van de koloniën
behandelen in de ontwikkeling van het Britse Rijk. De tweede
lezing wordt verzorgd door dr. Anjana Singh (RUG), expert op het
terrein van Aziatische en wereldgeschiedenis; zij zal nader
ingaan op de rol van India als belangrijkste kolonie van het
Britse Rijk.
De conferentie vindt net als vorig jaar plaats in Van der Vak
Hotel Nijmegen-Lent. Uiterlijk 27 mei staat het definitieve
programma samen met het inschrijfformulier op de
website.
Intensieve nascholingscursus voor docenten ‘Ionië en de grenzen van Griekenland’
De Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van
Amsterdam organiseert in samenwerking met Labrys Reizen een
intensieve nascholingscursus voor docenten geschiedenis en
klassieke talen. De cursus bestaat uit een studiedag aan de UvA
en een studiereis naar West-Turkije in oktober 2019. De
inhoudelijke leiding is in handen van dr. Gert Jan van
Wijngaarden (mediterrane archeologie) en drs. Christine de
Haan-Oudshoorn (klassieke taal- en letterkunde). Centraal in de
cursus staat welke centra en periferieën er zijn in de Griekse
wereld. Op het programma staan plaatsen als Milete en Smyrna die
belangrijk waren in de Ionische bloeiperiode van de 8e en 7e
eeuw voor Christus.
Meer informatie:
opmaat.labrysreizen.nl/docentenreis
De moord op Julius Caesar (met dank aan Geschiedenisportaal)
In dit Engelstalige TEDEd filmpje van vijf minuten worden de achtergronden uitgelegd van de moord op Julius Caesar in 44 v. Chr. Bij het filmpje worden lessuggesties gedaan met o.a. een paar meerkeuzevragen.
De glorieuze overwinning van Hannibal
Bij Omniboek verschijnt op 2 april van Adrian Goldsworthy
'Hannibals meesterzet' over de bekendste slag uit de Oudheid. Op
2 augustus 216 voor Christus behaalde generaal Hannibal in het
Italiaanse Cannae zijn meest glorieuze overwinning voor
Carthago. In een van de bloedigste veldslagen ooit kwam zijn
schitterende strategie eindelijk tot zijn recht. Hannibals
huurlingenleger was een smeltkroes van nationaliteiten, maar het
wist het gedisciplineerde leger van de Romeinse Republiek te
vernietigen. In het boek wordt de voorgeschiedenis, de epische
confrontatie, de nasleep van de slag bij Cannae en het unieke
generaalschap van Hannibal beschreven.
Hannibals Meesterzet | De slag bij Cannae - 216 | 272 pagina's |
ISBN 9789401915076 | € 22,50 |
Leopold II
D’Harmattan is een Franse uitgeverij die gespecialiseerd is in Afrika. Ze waagt het een studie te publiceren over Leopold II op het moment waarop ‘deskundigen’ van de UNO aan België vragen om excuses voor de kolonisatie. Die ‘deskundigen’ deden dat enkel op basis van gesprekken met Congolezen die liever in België wonen dan in hun eigen land. Ze vonden het niet nodig om echte Congo-kenners te raadplegen.
Lees de
bespreking van
Leopold II. Le plus grand chef d’Etat de l’histoire du Congo van de hand van Jef Abbeel.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.