Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 8, nummer 147, mei 2019 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Collegedag Middeleeuwse hofcultuur, 3 juni 2019 in Leiden

- Cursusdag Omstreden Geschiedenis, 11 juni 2019, Marc van Berkel

- Nascholing Big History, 13 juni 2019 , Amsterdam Science Park 904

- Nascholing SAGA over de prehistorie, 13 juni 2019 in Assen

- Studiedag Honderd jaar Versailles, 29 juni 2019

- Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019. Programma  

- Seminar UvA over epistemologisch begrip van geschiedenis, 9 en 10 september in Amsterdam

- Docent Ontwikkel Team Nijmegen, vanaf 30 september 2019

- Dag van de geschiedenis, 3 oktober 2019, thema: Fake news. 

- De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 4 oktober 2019 in Nijmegen

- Studiemiddag slavernijverleden Amsterdam, 4 oktober 2019

- Geschiedenisfestival , 5 oktober 2019 in Haarlem

- “Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin, 12-19 oktober 2019

- Docentencursus: Ionië en de grenzen van Griekenland, 17 t/m 23 oktober 2019  

- Holocausteducatiedag, 20 november 2019

- Didactiekconferentie VGN, 29 en 30 november Vught.

- seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’, Jeruzalelem, 27-12-2019 t/m 05-01-2020

Andere kijk op de Europese integratie 

Begon de Europese integratie wel met de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, vraagt historicus Vincent Lagendijk zich af in een blog waarmee de geschiedenisafdeling van Maastricht University haar departementsblog Mosa Historia start.  

Hoe de Amerikanen de Europese Unie pushten

De eenwording van Europa is deels van Amerikaanse makelij. In de jaren vijftig streefde Washington naar een federatie van West-Europese staten, die sterk genoeg zou zijn om een Sovjetaanval te weerstaan – zonder Amerikaanse hulp. Het kind Europa moest op eigen benen gaan staan, maar klampte zich vast aan moeder Amerika’s rokken. Een artikel van Bas Kromhout  opde website van Historisch Nieuwsblad. 

Studiereis naar Boston én New York

De Atlantische Commissie zoekt enthousiaste docenten die mee willen op studiereis naar de Amerikaanse steden Boston en New York van woensdag 16 t/m woensdag 23 oktober 2019. Specifieke doelgroep vormen docenten geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer/-wetenschappen en coördinatoren internationalisering.
Het programma van de studiereis staat in het teken van bezoeken aan verschillende onderwijsinstellingen en gesprekken met diverse onderwijsexperts. De stad Boston staat bekend om de gerenommeerde onderwijsinstellingen die er gevestigd zijn zoals Harvard en het MIT, maar in de afgelopen decennia hebben ook openbare middelbare scholen in Boston een sterke kwaliteitsverbetering doorgemaakt. Maar ook New York is onderwijskundig gezien zeer interessant: het is een stad van uitersten en dit is ook in het onderwijsaanbod goed terug te zien. Bij alle bezoeken en gesprekken staat de vraag centraal wat Nederlandse scholen en docenten kunnen leren van hun Amerikaanse evenknieën, bijvoorbeeld op het vlak van inclusief/passend onderwijs. Door vergelijking met én reflectie op het Nederlandse onderwijssysteem en lesmethodes kunnen lessen en best practices voor de eigen lespraktijk worden geïdentificeerd.
Kijk op de website van de Atlantische Commissie voor meer informatie, het voorlopige programma voor de reis en het digitale aanmeldingsformulier (aanmelden kan t/m 16 juni a.s.).

Honderd jaar Vrede van Versailles

Gezamenlijke studiedag van de Western Front Association Nederland & Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog. Zaterdag 29 juni 2019 LocHal Tilburg (naast NS-station Tilburg).
Iedereen die belangstelling heeft, kan zich tot 27 mei a.s. aanmelden; zie hiervoor het volgende pdf-bestand met alle overige informatie, zoals locatie, betaling, vervoer en bereikbaarheid, etc.    

Sprong naar het duister

Op Histoforum een bespreking door Dirk Tuin van het boek Sprong naaar het duister over  Pieter Dourlein (Veere, 2 februari 1918 - Loch Alsh (Schotland), 31 mei 1976). Dorulein  was in W.O. II een Engelandvaarder die boven Nederland gedropt werd om vervolgens slachtoffer te worden van het Englandspiel. Uiteindelijk lukte het hem om terug te keren naar Engeland.  

Oefenen met chronologie

Op de website van SAGA staat een oefening met chronologie, een van de werkvormen uit de module Jagers en Boeren, die u gratis kunt downloaden. En uiteraard kunnen leeerlingen ook online oefenen met veel chronologievragen op Histoforum.

Didactiekconferentie VGN

Ook dit jaar organiseert de Commissie Didactiek en Activiteiten de tweedaagse didactiek conferentie op het landgoed Huize Bergen, in Vught (29 en 30 november) . Het belooft een interessante bijeenkomst te worden met allerlei verschillende workshops. Zo hebben wij inmiddels al workshops weten vast te leggen over Romeinse kookkunst, escaperooms en de schatten van kamp Westerbork, maar ook over omgaan met gevoelige geschiedenis, vakintegratie en het selecteren van de juiste videofragmenten voor je eigen lessen.

De komende weken houden wij jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen, workshops en lezingen rondom de conferentie. De inschrijvingsmodule gaat 1 juli open maar je kunt je alvast voorinschrijven door een mail te sturen naar vgndidactiek@gmail.com. Dit jaar bestaat ook de mogelijkheid om alleen de vrijdag deel te nemen.

DOT Geschiedenis 2019-2020

Op vijf maandagen in het schooljaar 2019-2010 organiseert de Radbouwd Universiteit een Docent Ontwikkel Team. In dit DOT werken geschiedenis docenten uit het voortgezet onderwijs samen aan het oplossen van een gedeeld vraagstuk uit de onderwijspraktijk. In deze DOT staat de vraag centraal hoe het onderzoekend leren van bovenbouw leerlingen gestimuleerd en geoptimaliseerd kan worden om historisch denken te bevorderen. Bijeenkomsten bestaan uit een combinatie van lezingen/workshops (rond leermoeilijkheden van leerlingen) en uit het samen ontwikkelen (in twee- of drietallen) van innovatief didactisch materiaal dat direct aansluit bij de eigen lespraktijk en de eigen leervragen.
Kernbegrippen zijn: actief historisch denken, onderzoekend leren, kennisdeling, innovatief geschiedenisonderwijs.
Meer informatie

Holocausteducatiedag

Op woensdag 20 november organiseert CIDI in Utrecht een Holocausteducatiedag. In het kader van 75 jaar Bevrijding wordt bij het evenement uitgebreid stilgestaan bij de staat van Holocausteducatie vandaag en hoe de wereld van onderwijs om kan gaan met veranderingen.
Datum en tijd: woensdag 20 november 2019, 16:00 19:30
Locatie: De Lik, Wolvenplein 27 Utrecht
Verdere informatie volgt na de zomer en zal op www.holocausteducatie.nl worden bekendgemaakt, maar zet het alvast in uw agenda!

Studiereis naar Yad Vashem

Van 27 december 2019 tot 5 januari 2020 kun je deelnemen aan het seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’. Het seminar (Nederlands- en Engelstalig) wordt gegeven aan de International School for Holocaust Education van Yad Vashem, het Holocaustmuseum in Jeruzalem. Deze studiereis wordt georganiseerd door het CIDI voor docenten in het middelbaar onderwijs en anderen die lesgeven over dit onderwerp. Uit eigen ervaring weetik, een bijzondere ervaring.
Voor vragen kunt u terecht bij Aron Vrieler of Naomi Mestrum (cidi@cidi.nl)  

Nationaal Archief

Op de vernieuwde website van het Nationaal Archief vindt u ruim 100 zoekhulpen om makkelijker uw weg te vinden in archieven. Een van de nieuwe zoekhulpen gaat over slavernij en slavenhandel in Nederlands-Indië.
Meer informatie

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.