Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 147, mei 2019 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Collegedag Middeleeuwse hofcultuur, 3 juni 2019 in Leiden
- Cursusdag Omstreden Geschiedenis, 11 juni 2019, Marc van Berkel
- Nascholing Big History, 13 juni 2019 , Amsterdam Science Park 904
- Nascholing SAGA over de prehistorie, 13 juni 2019 in Assen
- Studiedag Honderd jaar Versailles, 29 juni 2019
- Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019. Programma
- Seminar UvA over epistemologisch begrip van geschiedenis, 9 en 10 september in Amsterdam
- Docent Ontwikkel Team Nijmegen, vanaf 30 september 2019
- Dag van de geschiedenis, 3 oktober 2019, thema: Fake news.
- De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 4 oktober 2019 in Nijmegen
- Studiemiddag slavernijverleden Amsterdam, 4 oktober 2019
- Geschiedenisfestival , 5 oktober 2019 in Haarlem
- “Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin, 12-19 oktober 2019
- Docentencursus: Ionië en de grenzen van Griekenland, 17 t/m 23 oktober 2019
- Holocausteducatiedag, 20 november 2019
- Didactiekconferentie VGN, 29 en 30 november Vught.
- seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’, Jeruzalelem, 27-12-2019 t/m 05-01-2020
Andere kijk op de Europese integratie
Begon de Europese integratie wel met de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, vraagt historicus Vincent Lagendijk zich af in een blog waarmee de geschiedenisafdeling van Maastricht University haar departementsblog Mosa Historia start.
Hoe de Amerikanen de Europese Unie pushten
De eenwording van Europa is deels van Amerikaanse makelij. In de jaren vijftig streefde Washington naar een federatie van West-Europese staten, die sterk genoeg zou zijn om een Sovjetaanval te weerstaan – zonder Amerikaanse hulp. Het kind Europa moest op eigen benen gaan staan, maar klampte zich vast aan moeder Amerika’s rokken. Een artikel van Bas Kromhout opde website van Historisch Nieuwsblad.
Studiereis naar Boston én New York
De Atlantische Commissie zoekt enthousiaste
docenten die mee willen op studiereis naar de
Amerikaanse steden Boston en New York van
woensdag 16 t/m woensdag 23 oktober 2019.
Specifieke doelgroep vormen docenten
geschiedenis, aardrijkskunde,
maatschappijleer/-wetenschappen en coördinatoren
internationalisering.
Het programma van de studiereis staat in het
teken van bezoeken aan verschillende
onderwijsinstellingen en gesprekken met diverse
onderwijsexperts. De stad Boston staat bekend om
de gerenommeerde onderwijsinstellingen die er
gevestigd zijn zoals Harvard en het MIT, maar in
de afgelopen decennia hebben ook openbare
middelbare scholen in Boston een sterke
kwaliteitsverbetering doorgemaakt. Maar ook New
York is onderwijskundig gezien zeer interessant:
het is een stad van uitersten en dit is ook in
het onderwijsaanbod goed terug te zien. Bij alle
bezoeken en gesprekken staat de vraag centraal
wat Nederlandse scholen en docenten kunnen leren
van hun Amerikaanse evenknieën, bijvoorbeeld op
het vlak van inclusief/passend onderwijs. Door
vergelijking met én reflectie op het Nederlandse
onderwijssysteem en lesmethodes kunnen lessen en
best practices voor de eigen lespraktijk worden
geïdentificeerd.
Kijk op de
website van de Atlantische Commissie
voor meer informatie, het voorlopige programma
voor de reis en het digitale
aanmeldingsformulier (aanmelden kan t/m 16 juni
a.s.).
Honderd jaar Vrede van Versailles
Gezamenlijke
studiedag van de Western Front Association
Nederland & Stichting Studiecentrum Eerste
Wereldoorlog. Zaterdag 29 juni 2019 LocHal
Tilburg (naast NS-station Tilburg).
Iedereen die belangstelling heeft, kan zich tot
27 mei a.s. aanmelden; zie hiervoor het volgende
pdf-bestand met alle overige informatie, zoals
locatie, betaling, vervoer en bereikbaarheid,
etc.
Sprong naar het duister
Op Histoforum een bespreking door Dirk Tuin van het boek Sprong naaar het duister over Pieter Dourlein (Veere, 2 februari 1918 - Loch Alsh (Schotland), 31 mei 1976). Dorulein was in W.O. II een Engelandvaarder die boven Nederland gedropt werd om vervolgens slachtoffer te worden van het Englandspiel. Uiteindelijk lukte het hem om terug te keren naar Engeland.
Oefenen met chronologie
Op de website van SAGA staat een oefening met chronologie, een van de werkvormen uit de module Jagers en Boeren, die u gratis kunt downloaden. En uiteraard kunnen leeerlingen ook online oefenen met veel chronologievragen op Histoforum.
Didactiekconferentie VGN
Ook dit jaar organiseert de Commissie Didactiek
en Activiteiten de tweedaagse didactiek
conferentie op het landgoed Huize Bergen, in
Vught (29 en 30 november) . Het belooft een
interessante bijeenkomst te worden met allerlei
verschillende workshops. Zo hebben wij inmiddels
al workshops weten vast te leggen over Romeinse
kookkunst, escaperooms en de schatten van kamp
Westerbork, maar ook over omgaan met gevoelige
geschiedenis, vakintegratie en het selecteren
van de juiste videofragmenten voor je eigen
lessen.
De komende weken houden wij jullie op de hoogte
van verdere ontwikkelingen, workshops en
lezingen rondom de conferentie. De
inschrijvingsmodule gaat 1 juli open maar je
kunt je alvast voorinschrijven door een mail te
sturen naar vgndidactiek@gmail.com. Dit jaar
bestaat ook de mogelijkheid om alleen de vrijdag
deel te nemen.
DOT Geschiedenis 2019-2020
Op vijf maandagen in het schooljaar 2019-2010
organiseert de Radbouwd Universiteit een Docent
Ontwikkel Team. In dit DOT werken geschiedenis
docenten uit het voortgezet onderwijs samen aan
het oplossen van een gedeeld vraagstuk uit de
onderwijspraktijk. In deze DOT staat de vraag
centraal hoe het onderzoekend leren van
bovenbouw leerlingen gestimuleerd en
geoptimaliseerd kan worden om historisch denken
te bevorderen. Bijeenkomsten bestaan uit een
combinatie van lezingen/workshops (rond
leermoeilijkheden van leerlingen) en uit het
samen ontwikkelen (in twee- of drietallen) van
innovatief didactisch materiaal dat direct
aansluit bij de eigen lespraktijk en de eigen
leervragen.
Kernbegrippen zijn: actief historisch denken,
onderzoekend leren, kennisdeling, innovatief
geschiedenisonderwijs.
Meer informatie
Holocausteducatiedag
Op woensdag 20 november organiseert CIDI in
Utrecht een Holocausteducatiedag.
In het kader van 75 jaar Bevrijding wordt bij
het evenement uitgebreid stilgestaan bij de
staat van Holocausteducatie vandaag en hoe de
wereld van onderwijs om kan gaan met
veranderingen.
Datum en tijd: woensdag 20 november 2019, 16:00
19:30
Locatie: De Lik, Wolvenplein 27 Utrecht
Verdere informatie volgt na de zomer en zal op
www.holocausteducatie.nl worden bekendgemaakt,
maar zet het alvast in uw agenda!
Studiereis naar Yad Vashem
Van 27 december 2019 tot 5 januari 2020 kun je
deelnemen aan het
seminar ‘Lesgeven over WOII en
de Holocaust’. Het seminar (Nederlands- en
Engelstalig) wordt gegeven aan de International
School for Holocaust Education van Yad Vashem,
het Holocaustmuseum in Jeruzalem. Deze
studiereis wordt georganiseerd door het CIDI
voor docenten in het middelbaar onderwijs en
anderen die lesgeven over dit onderwerp. Uit
eigen ervaring weetik, een bijzondere ervaring.
Voor vragen kunt u terecht bij Aron Vrieler of
Naomi Mestrum (cidi@cidi.nl)
Nationaal Archief
Op de vernieuwde website van het Nationaal
Archief vindt u ruim 100 zoekhulpen om
makkelijker uw weg te vinden in archieven. Een
van de nieuwe zoekhulpen gaat over slavernij en
slavenhandel in Nederlands-Indië.
Meer informatie
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.