Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 150, juli 2019
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019. Programma
- Seminar UvA over epistemologisch begrip van geschiedenis, 9 en 10 september in Amsterdam
- Collegedag Koloniale geschiedenis, 13 september 2019
- Docentenmiddag Godgeleerdheid en godsdienstwetenschap, 24 september 2019 in Groningen
- Congres samenwerking tussen M&M-vakken, 25 september 2019 in Utrecht
- Big History conferentie, 26 september 2019 in Hilversum
- Docent Ontwikkel Team Nijmegen, vanaf 30 september 2019
- Dag van de geschiedenis, 3 oktober 2019, thema: Fake news.
- De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie, 4 oktober 2019 in Nijmegen
- Studiemiddag slavernijverleden Amsterdam, 4 oktober 2019
- Geschiedenisfestival , 5 oktober 2019 in Haarlem
- Nascholingsmidddag UvA over context Duitsland, 11 oktober 2011 in Amsterdam
- “Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin, 12-19 oktober 2019
- Docentencursus: Ionië en de grenzen van Griekenland, 17 t/m 23 oktober 2019
- Workshop Historische Context Nederland 1948-2008, 31 oktober 2019 Utrecht
- Pabo conferentie, 15 november 2019 Verzetsmuseum Amsterdam
- Holocausteducatiedag, 20 november 2019
- Nascholingsmidddag UvA over context Britse rijk, 22 november 2019 in Amsterdam
- Didactiekconferentie VGN, 29 en 30 november Vught.
- seminar ‘Lesgeven over WOII en de Holocaust’, Jeruzalelem, 27-12-2019 t/m 05-01-2020
- Nascholingsmidddag UvA over context Nederland, 24 januari 2020 in Amsterdam
Quote
Quote van een Californische vrouw, naar aanleiding van een kritische opmerking over het hedendaagse Amerika: 'In the USA (where I learnt history) we start ethnocentric and work outwards in a spiral. We learn "America is great because America is good..." We learn that everyone wanted to get to the USA. We have a poor grasp of the world. In other countries such as Romania where my kids attend school, we start with the world and work inwards. I believe the USA method is damaging!'
Congres Samenwerking tussen M&M-vakken
Ben je geïnteresseerd in goede voorbeelden van
samenwerking tussen docenten van de mens- en
maatschappijvakken? Ben je benieuwd naar de
mogelijke meerwaarde van vakoverstijgend werken?
Wil je weten wat Curriculum.nu gaat betekenen
voor jouw vak?
Op woensdag 25 september september organiseert
het Lectoraat 'Didactiek van de gammavakken' van
Fontys een landelijk congres in Utrecht over de
samenwerking van en tussen docenten op het
gebied van mens- en maatschappijvakken. We
nodigen je van harte uit om hierbij aanwezig te
zijn!
Naast een plenaire keynote lezing van lector
Hanneke Tuithof, kun je aan diverse workshops
deelnemen en de voorlichtingsmarkt bezoeken,
waar educatieve uitgeverijen en maatschappelijke
organisaties graag hun producten laten zien.
De landelijke studiedag is interessant voor
docenten van mens- en maatschappijvakken in het
voortgezet onderwijs en andere professionals,
die geïnteresseerd zijn in goede voorbeelden van
allerlei vormen van samenwerking tussen de mens-
en maatschappijvakken.
Opgave en informatie
Analyse van enkele vragen uit het vwo-examen 2019
Voor Histoforum heb ik enkele vragen uit het vwo-examen geschiedenis 2019 geanalyseerd. Kritische reacties hierop worden zeer op prijs gesteld en zal ik graag aan de analyse toevoegen.
De Nederlandse economie was voor vijf procent afhankelijk van slavernij
Nederland was in de tweede helft van de achttiende eeuw een van de meest ontwikkelde economieën en slavernij speelde daarin een belangrijke rol. Van het bruto binnenlands product (bbp) was in 1770 5,2 procent op slavernij gebaseerd, blijkt uit onderzoek (Slaves, commodities and logistics) van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) in Amsterdam. Zie ook dit artikel op de website van NRC.
Nieuwe geschiedenismethode Forum
Eerste deel van de geschiedenismethode FORUM is verschenen! Rijk geïllustreerde methode die laat zien dat geschiedenis over verleden, heden én toekomst gaat. Met dank aan Tessa Schinkel, Arie Wilschut, Dick van Straaten en Marcel van Riessen. Oordeel zelf en vraag een beoordelingsexemplaar aan op https://www.boomvo.nl.
De ‘wurgvrede’ van Versailles krijgt na honderd jaar pas glans
Lange tijd gold de ‘wurgvrede’ van Versailles,
die Duitsland precies honderd jaar geleden werd
opgelegd, als een belangrijke oorzaak van de
Tweede Wereldoorlog. Maar onder historici
kantelt het beeld: de vrede bracht ook goeds,
waarvan Europa zelfs nu nog de vruchten plukt.
Het verdrag bezien vanuit drie momenten in de
tijd. Lees het
artikel van Sander van Walsum op de website
van de Volkskrant.
Dutch Prize Papers
Op 21 juni zijn de Dutch Prize Papers online gezet. Deze Prize Papers zijn documenten die door Britse kapers in de periode 1652-1815 op vijandelijke schepen werden buitgemaakt. Zij worden bewaard in het archief van het High Court of Admiralty in The National Archives te Kew (Londen). Ongeveer een kwart van de Prize Papers is afkomstig van Nederlandse schepen. Deze deelcollectie – circa 1000 dozen – bevat naast scheepsjournalen, ladingoverzichten, rekeningen, plantagelijsten en ondervragingen van bemanningsleden ook zo’n 38.000 zakelijke en particuliere brieven. De brieven zijn uit alle lagen van de samenleving afkomstig en de meeste hebben hun bestemming nooit bereik.
Misschien aaardig om eens te kijken in hoeverre deze bronnen door leerlingen gebruikt zouden kunnen worden voor een profielwerkstuk.
Workshop Historische Context Nederland 1948-2008
Hoe kun je als geschiedenisdocent een populairwetenschappelijk boek op een zinvolle en productieve wijze inzetten voor jouw onderwijs? Deze vraag gaan we beantwoorden aan de hand van het boek Gouden Jaren van Annegreet van Bergen. Hierin beschrijft zij de naoorlogse Nederlandse welvaartsgroei aan de hand van concrete technieken en innovaties. In de workshop wordt gekeken hoe passages, foto's en voorwerpen uit dit boek als context kunnen dienen om interessante vakinhoudelijke vragen te stellen en werkvormen te maken. De inhoud van dit boek past goed bij de Historische Context Nederland 1948-2008 voor de havo. Maar ook geeft dit boek aanknopingspunten voor vakoverstijgend werken. In de workshop doen we werkvormen die al gemaakt zijn met materiaal uit het boek, vertelt Annegreet van Bergen over haar aanpak en bronnen en ontwikkelen we ook samen aanpakken om het boek te gebruiken.
De workshop wordt gegeven is op donderdag 31
oktober van 13.00 tot 17.00 in het centrum van
Utrecht in een gebouw van de Universiteit
Utrecht. Kosten: 200 euro inclusief het boek
Gouden jaren, werkmateriaal en bewijs van
deelname. Maximaal 36 deelnemers
Informatie bij Hanneke Tuithof
h.tuithof@uu.nl
Opgave vanaf 30 augustus via
www.uu.nl/nascholinggeschiedenis
Er zullen dit najaar nog meer workshops
aangeboden worden vanuit de UU over nieuwe
Historische Contexten, zoals werken aan Steden
en Burgers in de Lage landen met Maarten Prak op
vrijdagmiddag 22 november en Britse Rijk met
Jaap Verheul, Bob Molenberg en Anne Marijn
Damstra op vrijdagmiddag 24 januari. Een
workshop over China in voorjaar 2020 is in
voorbereiding.
Informatie en opgave zal vanaf 30 augustus
verlopen via
www.uu.nl/nascholinggeschiedenis
Koloniale geschiedenis
Op 13 september 2019 organiseert het Historisch Nieuwsblad een collegedag over onze koloniale geschiedenis. Lees ook dit artikel over onze koloniale geschiedenis van Gert Oostindie.
Watergeuzen: helden of geboefte?
Er is op dit moment grote belangstelling voor de het verleden of liever voor de manier waarop het verleden wordt beschreven of behandeld in het onderwijs. De canon moet worden herijkt en er is aandacht voor de schaduwkanten van ons/het verleden. Op de website van G-Geschiedenis staat een artikel over de watergeuzen dat je in de les zou kunnen gebruiken om met leeerlingen in gesprek te gaan over verschillende perspectieven op het verleden.
Balthasar Gerards
Ook op G-Geschiedenis een artikel over de beloningsbrief aan Balthasar Gerards die de KB onlangs op een veiling in Frankrijk heeft verworven. Ook de persoon van Balthasar Gerard leent zich er prima voor om leerlingen te laten zien/ervaren dat er op hstorische gebeurtenissen verschillende visies mogelijk zijn. Zie bijvoorbeeld het lesmateriaal op Histoforum over Balthasar Gerards en over de moord op Willem van Oranje.
How to Wilhelmus
How to Wilhelmus is nieuw lesmateriaal over het Wilhelmus. Voor ander lesmateriaal over het Wilhelmus zie Histoforum.
Vrede van Versailles
Artikel over de gevolgen van de vrede van Versailles, waarin opmerkingen van Hitler en andere worden afgezet tegen de werkelijke gevolgen van het verdrag van Versailles.
Ballon
Ballon is een film over het waargebeurde verhaal over twee Duitse families die in 1979 met een luchtballon van Oost- naar West-Duitsland wilden vluchten. De film gaat op 18 juli in Nederland in roulatie. De film komt in november uit op DVD.
Docentenmiddag Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap
Op dinsdag 24 september 2019 (16.00-20.00 uur)
vindt weer de jaarlijkse
docentenmiddag plaats op de faculteit
Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de
Rijksuniversiteit Groningen. Dit keer is er
keuze uit drie verschillende tracks, die
allemaal een link hebben met
RUG-scholierenactiviteiten (zoals lespakketten
en symposia) en aansluiten bij actuele thema's
die spelen op school en de RUG.
De drie tracks waar je uit kunt kiezen zijn:
- Magischer dan Disneyland? De hadj als
betekenisvol ritueel
- Lezen om te verbinden: literatuur, empathie en
leeslijsten
- Waarom duurt saai zo lang?
Voor docenten godsdienst/levensbeschouwing,
maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde
en filosofie is de eerste track heel
interessant. Antropoloog en hoogleraar in de
hedendaagse islam
Marjo Buitelaar geeft een college over haar
NWO-onderzoek naar de betekenis van de hadj
voor moslims: wat zijn gezaghebbende
interpretaties van hadj-rituelen, hoe vertalen
moslims de morele lessen van de bedevaart naar
hun eigen leven en: welke spanningen levert dit
op tussen ideaal en praktijk?
In het kader van dit onderzoek heeft de
Scholierenacademie voor vwo-bovenbouw een
lespakket ontwikkeld over de hadj als ritueel.
Ook komen onderzoeksvaardigheden aan bod, zoals:
wat is antropologisch onderzoek? Wat zijn goede
interview-vragen? En: hoe kunnen leerlingen dit
voor hun eigen (pws-)onderzoek gebruiken? Dit
lespakket is deze dag gratis verkrijgbaar.
Tot slot geven we binnen deze track een sneak
preview van het
scholierensymposium over hetzelfde thema,
dat plaatsvindt op 6, 13 en 20 november 2019.
De middag wordt afgesloten met een diner,
aangeboden door de RUG.
Meer informatie over het programma (ook over de
andere tracks) vind je op de website. En je kunt
je alvast aanmelden via deze
link.
Gratis lesmateriaal Nederlands-Indië
Op Klankenvanoorsprong.nl kunt u gratis lesmateriaal aaanvragen dat betrekking heeft op de geschiedenis van Nederlands-Indië.
Nascholingen nieuwe historische contexten UvA
Op 11 oktober, 22 november 2019 en 24 januari 2010 organiseert de UvA nascholingsmidddagen over de nieuwe historische contexten, respectievelijk Democratie en dictatuur in Duitsland, Het Britse rijk ende Maatschappelijke verhoudingen in Nederland.
Big History Conferentie met keynote speaker prof. Manuel Sintubin!
Op donderdag 26 september is het zover: de big
history conferentie! Tijdens deze dag is er
volop ruimte om ideeën uit te wisselen, naar
inspirerende lezingen te luisteren en andere
docenten te ontmoeten.
We beginnen deze dag met een keynote lecture van
Manuel Sintubin, professor in geodynamica aan de
KU Leuven. Professor Sintubin heeft onder andere
onderzoek gedaan naar tektoniek en
aardbevingsgeologie en -archeologie. Daarnaast
is hij betrokken bij het Europese big history
netwerk en houdt hij zich bezig met het
toegankelijk maken van wetenschap.
Het voorlopige programma is als volgt:
10.30 Keynote lecture: Manuel Sintubin
11.45 Uitwisseling scholen: Kom in contact met
andere docenten! Tijdens deze ronde is er
uitgebreid de gelegenheid om vragen en ideeën
uit te wisselen.
13.15 Lunch
14.00 Workshops en presentaties (2 rondes)
16.00 Big history online
17.00 Afsluiting met een borrel en hapjes
Wil je een workshop geven?
Lijkt het je leuk om tijdens de workshoprondes 1
of meerdere workshops (of presentaties) te
geven? Reageer dan op deze mail of stuur een
bericht naar
charlottem@bighistoryproject.com.
Aanmelden
Iedereen met interesse in BHP is welkom, of je
het nou al geeft of er alleen over denkt (delen)
te gaan geven. De conferentie is geheel gratis
en heeft geen enkele commerciële intenties of
belangen. Het idee achter Big History Project is
dat het een course is die voor iedereen gratis
wereldwijd toegankelijk is.
We horen verder graag wat jullie zoal van deze
dag verwachten. Aanmelden en reageren kan via
deze link.
Datum: Donderdag 26 September
Tijd: Het programma begint om 10:30 en duurt tot
ongeveer 17:00, gevolgd door een borrel
Locatie: A. Roland Holst College te Hilversum
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.