Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 10, nummer 161, februari 2020 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Bijeenkomst Wereldgeschiedeniss, 5 februari 2020 in Utrecht

Workshop Historische Context het Britse Rijk, 7 februari 2020 in Utrecht

- Oral History in de klas, 9 februari 2020 in Nijmegen.

- Toetsrevolutie Congres over feedback, 3 maart 2020

- Geschiedeniscongres VGN, 13 maart 2020 

- Educatieconferentie plaats relatie burgerschapsvorming en W.O.II

- Workshop Historische Context China 1842-2001, 26 maart in Utrecht

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 2 april 2020

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 218 juni 2020

- Lezing Maarten van Rossem over politiek in de VS, 17 september 2020

Als docent meewerken aan centrale toetsen en examens?

Ben jij een creatieve en vakbekwame docent? En vind je het belangrijk dat leerlingen toets- en examenvragen krijgen die aansluiten op hun niveau en interesses? Dan is meewerken aan de centrale toetsen en examens als constructeur iets voor jou!  Per 1 augustus zoeken wij docenten voor de constructiegroep centrale examens
geschiedenis en staatsinrichting bb/kb/gt papier.

Wat vragen wij van jou?
Je hebt recente onderwijservaring en beschikt over gedegen vakkennis in het schooltype waarvoor de toets of het examen gemaakt wordt. Daarnaast heb je, wanneer het gaat om de eindexamens, ook ervaring met examenklassen. Het is belangrijk dat je met beide benen in de onderwijspraktijk staat. Creativiteit, goed plannen en voldoende digitale vaardigheden zijn voorwaarden om als constructeur aan de slag te gaan. Affiniteit met ontwikkelingen en vernieuwingen in het onderwijs en examinering/toetsing heeft de voorkeur.
Werk je mee aan een schoolboekmethode? Dan kom je niet in aanmerking. Centrale toetsen en examens zijn methodeonafhankelijk.

Informatie en reageren
Heb je interesse of wil je graag meer informatie? Kijk dan vanaf 1 februari op Cito.nl/over-cito/werken-bij-cito/docenten-gezocht  en reageer uiterlijk 29 februari.  

Forum

Forum is een relatief nieuwe geschiedenismethode, uitgegeven door Boomvoortgezet onderwijs. Forum, geschreven door Arie Wilschut, Marcel van Riessen en Dick van Straaten is een  lesmethode voor de bovenbouw  havo en vwo. FORUM vertelt hoe geschiedenis in de samenleving wordt gebruikt. Door op actualiteit in te gaan toont FORUM dat geschiedenis niet alleen met het verleden te maken heeft, maar een vak is van verleden, heden en toekomst in combinatie met de historische actualiteit.  Met Forum leren leerlingen de wereld van vandaag beter te begrijpen en ervaren ze wat je met een vak als geschiedenis kan. Leerlingen leren over de taal die zij nodig hebben om historische teksten te lezen en kritisch te analyseren. De methode biedt alle examenonderdelen in één boek. Dus ook de nieuwe historische contexten havo en vwo voor de examens in 2021 en 2022.

Samen met de auteurs werkt de uitgever aan een editie voor de onderbouw. Docenten die hieraan een bijdrage zouden willen leveren kunnen zich melden bij de uitgever Tessa Schinkel

Neanderthalers

De Neanderthalers blijven de geemoederen bezighouden. Wisten we al een decennium dat moderne Europeanen, Aziaten en Amerikane ongeveer 2% Neanderthal DNA hebben, nu is ook aangetoond dat dat ook voor Afrikanen geldt.

Bronnenonderzoek naar Nederlandse rol slavernij

Lesmateriaal over  de rol van Nederland in de slavernij dat hoort bij het artikel ‘Moet Nederland sorry zeggen? Bronnenonderzoek naar de rol van de Nederlandse overheid bij de slavernij’ van Paula van Rooij (Kleio 7, 2019)
De les is geschikt voor de vwo bovenbouw. 

Stad onderweg

"Stad onderweg" is een historische documentaire met lesprogramma over een vluchtverhaal uit eigen land.
De film van 52 minuten speelt in Zuid-Limburg aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, als de familie van de filmmaakster met 30.000 andere inwoners van Kerkrade huis en haard moet verlaten. "Stad onderweg" is een film over de verwerking van zo'n ingrijpende gebeurtenis en onze bereidheid om mensen op te vangen.
Lesprogramma
Het lesprogramma is bedoeld voor leerlingen door heel Nederland, groep 8 van Primair Onderwijs en het Voortgezet onderwijs.De docent kan een keuze maken uit 30 opdrachten, variërend van 1 les tot meerdere lesuren. Aan de hand van zowel doe- als denkoefeningen leren leerlingen hun eigen geschiedenis onderzoeken, discussie aangaan over en begrip ontwikkelen voor vluchtelingen van toen en nu.
De lesbrief kan ingezet worden bij Debat Teams en vakken als Geschiedenis en Maatschappijleer en de projectweek. Deze sluit aan bij de karakteristiek “Mens en maatschappij” en de bijbehorende kerndoelen.
De lesbrief is gratis te bestellen via https://stadonderweg.nl/lesbrief/   

Korte trailer van de documentaire.

Van Eyck tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten in Gent

Vanaf 1 februari loopt in Gent de grote Van Eyck tentoonstelling. Jan Van Eycks meesterschap, zo schrijft De Standaard in een artikel,  was in zijn tijd ongezien, en dat is het vandaag nog altijd. Hoe zijn kunst verbluft, ontroert en naar adem doet happen door haar virtuositeit: een weergaloos overzicht in Gent toont het allemaal.
‘Van Eyck, een optische revolutie.’ *****

Black liberators

Tijdens de Tweede Wereldoorlog (WOII) hielpen 900.000 zwarte Amerikaanse soldaten bij de bevrijding van Europa. Een deel van de bevrijdingsgeschiedenis die, zelfs 75 jaar na de bevrijding, in ons land nog nagenoeg onbekend is. Dat geldt eveneens voor het feit dat het Amerikaanse leger van 1942 tot 1948 strikt naar ras gescheiden was.
Digitaal Leesboek
Op de website blackliberators.nl staan verhalen en historische feiten over dit onbekende en vergeten deel van de geschiedenis van WOII. Er zijn verhalen van en over zwarte bevrijders, van ooggetuigen over hun aanwezigheid in ons land, van bevrijdingskinderen van kleur en over de rassenscheiding in het Amerikaanse leger tijdens WOII.
Het digitale boek biedt een boeiende, toegankelijke en gratis inhaalslag voor bezoekers en lezers van de website.
Digitaal Lesboek
blackliberators.nl bevat een uitgebreid educatief deel: digischool, op een zeer creatieve manier ontwikkeld door geschiedenisdocenten en bestemd voor projectonderwijs op middelbare scholen.

Xerxes in Griekenland

De terugkeer van een ‘zombiegeschiedbeeld’ is de titel van een interview van Teun Willemse met Jona Lendering over diens boek Xerxes in Griekenland
Boeken en films hebben bijgedragen aan het mythische beeld van de Perzische invasie van Griekenland (480 v.Chr.) als een oorlog waarin een despoot met een Oosters leger de Griekse vrijheidswaarden bedreigt. In zijn nieuwe boek Xerxes in Griekenland gaat Jona Lendering deze mythe, een ‘zombiegeschiedbeeld’, te lijf.

WWI

Bijzonder briefje (29 juli 1916) van een verpleegster uit de Eerste Eerste Wereldoorlog.Heel geschikt om een lessenserie over de Eerste Wereldoorlog mee te beginnen. In vier regels de hele dramatiek van de oorlog samengevat.

 

Hammock = een hangmat.

Jiffy = een korte tijdsperiode

 

Laatste zin: They landed like this.


 

Romeinen, Kelten en Germanen in de Lage Landen

In Wee de overwonnenen vertelt Alexander van de Bunt - die archeologie en prehistorie aan de Universiteit van Amsterdam - het verhaal van de vroege bewoners van onze streken. Wij kennen deze volkeren vooral door de ogen van de Romeinen, met name via Julius Caesar en Tacitus. Maar wie waren de bewoners van de Lage Landen? Wat waren hun gebruiken? Welke taal spraken ze? Welke goden vereerden ze? En vooral: waar kwamen ze precies vandaan?

Op levensechte wijze beschrijft de talentvolle archeoloog en auteur vele cruciale gebeurtenissen, zoals de Slag bij het Teutoburgerwoud en de Bataafse Opstand. Hij schrijft over de relatie tussen Germanen, Kelten en Romeinen en laat zien dat globalisering en migratie van alle tijden zijn.
Wee de overwonnenen | Romeinen, Kelten en Germanen in de Lage Landen | Alexander van de Bunt | 9789401916721 | € 22,50 | Verschijnt 18 februari 2020 

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.