Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 11, nummer 187, mei 2021 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Workshop De Verlichting met Jeroen Koch op 11 juni
Fascisme in Nederland
Speciaal voor het onderwijs (po, vo, mbo, hbo & wo) selecteert Beeld en Geluid relevant video- en audiomateriaal uit haar collectie, dat beschikbaar wordt gemaakt voor gebruik in lessen of presentaties. Als docent of leerling heb je gratis exclusieve toegang tot dit materiaal via het mediaplatform Beeld en Geluid op school. Maak een gratis account aan, log in en ga direct aan de slag met fragmenten die je gemakkelijk kunt afspelen, knippen en opslaan.
Bekijk bijvoorbeeld het materiaal over het fascisme. waar in LessonUp lesmateriaal bij is gemaakt.
Wolfstijd - Duitsland en de Duitsers: 1945-1955
'In Wolfstijd belicht journalist en literatuurwetenschapper Harald Jähner (1953) Duitsland en de Duitsers tijdens het eerste naoorlogse decennium. Door de oorlog en geallieerde bombardementen telde het land toen negen miljoen geëvacueerde en dakloze mensen, veertien miljoen vluchtelingen en verdrevenen, tien miljoen vrijgelaten dwangarbeiders en gevangenen. Daar kwamen nog eens miljoenen geleidelijk terugkerende krijgsgevangenen bij. Duitsland telde 10 procent meer inwoners dan voor de oorlog, terwijl bijna de helft van de huizen was verwoest. Een land in puin, aan flarden gereten mensen en gezinnen. Alles moest opnieuw. Er leek geen beginnen aan."
In dit artikel op Historiek bespreekt Gie van den Berghe het boek Wolfstijd van Harald Jähner.
Op 2 mei is o, 22.10 uur op NPOstart de documentaire 'Allen tegen allen' te zien over het voorlogse fascisme in Nederland.
Toekomstbestendige toetsen ontwikkelen
oekomstbestendige toetsen ontwikkelen is de titel van een artikel van Allard Bijlsma over het ontwikkelen van digitale toetsen. Waar moet je zoal op letten om jarenlang plezier te hebben van toetsen die je samen met collega's ontwikkelt.
Examentips
Filmpje met tien examentips van Joost van Oort.
Geschiedenisdidactiek
Geschiedenisdidactiek is een website van collega Owen Lammertink met veel activerende didactische werkvormen. Een bezoekje meer dan waard.
Keynote van Carla van Boxtel
U kunt hier de keynote van Carla van Boxtel over historische kennis nog terugzien
Masterscriptie over slavernij
Maria Vlier, een Paramaribose niet-witte vrouw, en Julien
Wolbers, een Nederlandse abolitionist, schreven kort voor de
afschaffing van de slavernij in 1863 ieder een geschiedenis van
Suriname. Hun boeken werden al gauw beschouwd als grondleggers
van de geschiedenis van Suriname.
Deze scriptie toont enerzijds hoe twee buitenstaanders van
de gevestigde orde hun plek vonden in het zich nog ontwikkelende
wetenschappelijke veld van koloniale kennis en
geschiedschrijving. Anderzijds toont het hoe zowel de inhoud als
de ontvangst van hun werk van elkaar verschilden door de
verschillende achtergronden en opvattingen van de auteurs.
Lezing Marc van Berkel over de Holocaust
Op 3 mei om 19.30 uur geeft Marc van Berkel een
lezing over het belang van historisch besef van de Holocaust
onder Nederlandse jongeren. Historicus Marc van Berkel bespreekt
met ons het belang van historisch besef van de Holocaust onder
Nederlandse jongeren vandaag de dag, en hoe onwetendheid over de
Holocaust tegengegaan kan worden wanneer dit zich uit in
antisemitische stereotypes.
Nu vooraanstaande Nederlandse kranten karikaturen afdrukken,
waarvan de tekenaars zelf zeggen geen enkele
ongelukkige connotatie in te zien, is goed onderwijs over
geschiedenis van de Holocaust van groot maatschappelijk belang.
Historicus Marc van Berkel deed onderzoek naar de kennis van
jongeren van de gebeurtenissen van de Holocaust, en hoe goed dat
aan hen wordt overgebracht. Het blijft noodzakelijk dat ook
komende generaties het verband kunnen inzien tussen
antisemitisme en de moord op miljoenen Joden, doorhebben dat ook
'gewone Nederlanders' meehielpen met deze genocide, en begrijpen
dat antisemitische denkbeelden en stereotypes ook vandaag de dag
nog leven.
Marc van Berkel is docent aan de Lerarenopleiding Geschiedenis
bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen en lid van de Nederlandse
delegatie van de International Holocaust Remembrance Alliance
(IHRA) (verantwoordelijk voor de IHRA-werkdefinitie
antisemitisme).
Kijk mee op Zoom, Facebook of op onze website.
Via Zoom kunt u vragen stellen.
De Cuba crisis
In dit filmpje (getekend in zestig seconden) wordt verteld waarom Nikita Chroestjow in 1962 raketten wilde plaatsen op Cuba.
Liefdesbrieven van een kampbeul
De beruchte SS’er Willem van der Neut schreef na de oorlog liefdesbrieven vanuit de gevangenis. Zijn zoon Fokko leest ze pas jaren later, als hij zelf al met pensioen is. Het is het begin van een zoektocht. Wie was zijn vader? Waarom nam hij na zijn ontsnapping uit de gevangenis nooit meer contact met hem op? Hoofdstuk I: De doos van Pandora.
Te lezen en te beluisteren op
deze website.
Paspoort 21: dé nieuwe Mens & Maatschappij methode
Paspoort 21 is dé digitale Mens en Maatschappij methode voor de
onderbouw van het vmbo. In de interactieve digitale leeromgeving
komen theorie en verwerking samen tot één logisch leerproces
door middel van de onderlinge verbondenheid tussen de thema’s,
de chronologische opbouw van de inhoud en de toevoeging van
actuele onderwerpen. Leerlingen maken een reis door wereldwijde
onderwerpen en tijdsperioden aan de hand van maatschappelijk
actuele thema’s. Ieder thema kent een gelijke opbouw en bestaat
uit vier paragrafen: oriëntatie, aardrijkskunde, geschiedenis en
actualiteit. Wil jij Paspoort 21 uitproberen? Vraag dan
vrijblijvend een proefaccount aan via:
www.paspoort21.nl.
Missing Link?! Verrek, het klopt
In de vorige nieuwsbrief kondigde ik het al aan, al had ik niet gedacht dat het al zo snel zou gebeuren, het vermelden van een blog van Jona Lendering. Wie zijn kennis van de oudheid actueel wil houden, kan niet om zijn blogs heen. Deze keer gaat het over de vondst van een missing link in de ontwikkeling van het alfabet.
Revolutie in het onderwijs in de jaren 60: Nieuwe kansen voor slimmeriken
In de jaren zestig voltrok zich een ware revolutie in het
onderwijs. Nooit eerder kregen zoveel kinderen de kans om door
te leren. Onderwijs werd een emancipatiemachine: wie hersens
had, kon het ver schoppen.
Lees het
artikel van Mirjam Janssen op de website van het
Historisch Nieuwsblad.
Papyrus
In dit filmpje laat men zien hoe tegenwoordig in een dorpje in Egypte papyrus wordt gemaakt.
Dossier Vlaamse canon
KNHG houdt een dossier bij over de totstandkoming van de Vlaamse canon en de verschillende zienswijzen daarop. Hierin vindt u artikelen, video’s en podcasts over dit onderwerp.
Protocollen centrale examens beschikbaar
De nieuwste protocollen en adviestabel voor de centrale eindexamens zijn beschikbaar. Doordat er dit jaar drie tijdvakken zijn en een extra herkansing, is de beschikbare tijd om na te kijken krap. “Het luistert allemaal erg nauw”, zegt Albert van der Meer, secretaris van het AOb-sectorbestuur vo.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.