Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 11, nummer 187, mei 2021 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Workshop De Verlichting met Jeroen Koch op 11 juni   

Fascisme in Nederland

Speciaal voor het onderwijs (po, vo, mbo, hbo & wo) selecteert Beeld en Geluid relevant video- en audiomateriaal uit haar collectie, dat beschikbaar wordt gemaakt voor gebruik in lessen of presentaties. Als docent of leerling heb je gratis exclusieve toegang tot dit materiaal via het mediaplatform Beeld en Geluid op school. Maak een gratis account aan, log in en ga direct aan de slag met fragmenten die je gemakkelijk kunt afspelen, knippen en opslaan.

Bekijk bijvoorbeeld het materiaal over het fascisme. waar in LessonUp lesmateriaal bij is gemaakt. 

 

Wolfstijd - Duitsland en de Duitsers: 1945-1955

'In Wolfstijd belicht journalist en literatuurwetenschapper Harald Jähner (1953) Duitsland en de Duitsers tijdens het eerste naoorlogse decennium. Door de oorlog en geallieerde bombardementen telde het land toen negen miljoen geëvacueerde en dakloze mensen, veertien miljoen vluchtelingen en verdrevenen, tien miljoen vrijgelaten dwangarbeiders en gevangenen. Daar kwamen nog eens miljoenen geleidelijk terugkerende krijgsgevangenen bij. Duitsland telde 10 procent meer inwoners dan voor de oorlog, terwijl bijna de helft van de huizen was verwoest. Een land in puin, aan flarden gereten mensen en gezinnen. Alles moest opnieuw. Er leek geen beginnen aan."

In dit artikel op Historiek bespreekt Gie van den Berghe het boek Wolfstijd van Harald Jähner.  

Op 2 mei is o, 22.10 uur op NPOstart de documentaire 'Allen tegen allen' te zien over het voorlogse fascisme in Nederland.

Toekomstbestendige toetsen ontwikkelen

oekomstbestendige toetsen ontwikkelen is de titel van een artikel van Allard Bijlsma over het ontwikkelen van digitale toetsen. Waar moet je zoal op letten om jarenlang plezier te hebben van toetsen die je samen met collega's ontwikkelt.    

Examentips

Filmpje met tien examentips van Joost van Oort. 

Geschiedenisdidactiek

Geschiedenisdidactiek is een website van collega Owen Lammertink met veel activerende didactische werkvormen. Een bezoekje meer dan waard.  

Keynote van Carla van Boxtel

U kunt hier de keynote van Carla van Boxtel over historische kennis nog terugzien

Masterscriptie over slavernij

Maria Vlier, een Paramaribose niet-witte vrouw, en Julien Wolbers, een Nederlandse abolitionist, schreven kort voor de afschaffing van de slavernij in 1863 ieder een geschiedenis van Suriname. Hun boeken werden al gauw beschouwd als grondleggers van de geschiedenis van Suriname. Deze scriptie toont enerzijds hoe twee buitenstaanders van de gevestigde orde hun plek vonden in het zich nog ontwikkelende wetenschappelijke veld van koloniale kennis en geschiedschrijving. Anderzijds toont het hoe zowel de inhoud als de ontvangst van hun werk van elkaar verschilden door de verschillende achtergronden en opvattingen van de auteurs.

Lezing Marc van Berkel over de Holocaust

Op 3 mei om 19.30 uur geeft Marc van Berkel een lezing over het belang van historisch besef van de Holocaust onder Nederlandse jongeren. Historicus Marc van Berkel bespreekt met ons het belang van historisch besef van de Holocaust onder Nederlandse jongeren vandaag de dag, en hoe onwetendheid over de Holocaust tegengegaan kan worden wanneer dit zich uit in antisemitische stereotypes.
Nu vooraanstaande Nederlandse kranten karikaturen afdrukken, waarvan de tekenaars zelf zeggen geen enkele ongelukkige connotatie in te zien, is goed onderwijs over geschiedenis van de Holocaust van groot maatschappelijk belang. Historicus Marc van Berkel deed onderzoek naar de kennis van jongeren van de gebeurtenissen van de Holocaust, en hoe goed dat aan hen wordt overgebracht. Het blijft noodzakelijk dat ook komende generaties het verband kunnen inzien tussen antisemitisme en de moord op miljoenen Joden, doorhebben dat ook 'gewone Nederlanders' meehielpen met deze genocide, en begrijpen dat antisemitische denkbeelden en stereotypes ook vandaag de dag nog leven.

Marc van Berkel is docent aan de Lerarenopleiding Geschiedenis bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen en lid van de Nederlandse delegatie van de International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) (verantwoordelijk voor de IHRA-werkdefinitie antisemitisme).

Kijk mee op Zoom, Facebook of op onze website. Via Zoom kunt u vragen stellen.

De Cuba crisis

In dit filmpje (getekend in zestig seconden) wordt verteld waarom Nikita Chroestjow in 1962 raketten wilde plaatsen op Cuba.

Liefdesbrieven van een kampbeul

De beruchte SS’er Willem van der Neut schreef na de oorlog liefdesbrieven vanuit de gevangenis. Zijn zoon Fokko leest ze pas jaren later, als hij zelf al met pensioen is. Het is het begin van een zoektocht. Wie was zijn vader? Waarom nam hij na zijn ontsnapping uit de gevangenis nooit meer contact met hem op? Hoofdstuk I: De doos van Pandora.

Te lezen en te beluisteren op deze website.

Paspoort 21: dé nieuwe Mens & Maatschappij methode

Paspoort 21 is dé digitale Mens en Maatschappij methode voor de onderbouw van het vmbo. In de interactieve digitale leeromgeving komen theorie en verwerking samen tot één logisch leerproces door middel van de onderlinge verbondenheid tussen de thema’s, de chronologische opbouw van de inhoud en de toevoeging van actuele onderwerpen. Leerlingen maken een reis door wereldwijde onderwerpen en tijdsperioden aan de hand van maatschappelijk actuele thema’s. Ieder thema kent een gelijke opbouw en bestaat uit vier paragrafen: oriëntatie, aardrijkskunde, geschiedenis en actualiteit. Wil jij Paspoort 21 uitproberen? Vraag dan vrijblijvend een proefaccount aan via: www.paspoort21.nl

Missing Link?! Verrek, het klopt

In de vorige nieuwsbrief kondigde ik het al aan, al had ik niet gedacht dat het al zo snel zou gebeuren, het vermelden van een blog van Jona Lendering. Wie zijn kennis van de oudheid actueel wil houden, kan niet om zijn blogs heen. Deze keer gaat het over de vondst van een missing link in de ontwikkeling van het alfabet. 

Revolutie in het onderwijs in de jaren 60: Nieuwe kansen voor slimmeriken

In de jaren zestig voltrok zich een ware revolutie in het onderwijs. Nooit eerder kregen zoveel kinderen de kans om door te leren. Onderwijs werd een emancipatiemachine: wie hersens had, kon het ver schoppen.
Lees het artikel van Mirjam Janssen op de website van het Historisch Nieuwsblad.

Papyrus

In dit filmpje laat men zien hoe tegenwoordig in een dorpje in Egypte papyrus wordt gemaakt.

Dossier Vlaamse canon

KNHG houdt een dossier bij over de totstandkoming van de Vlaamse canon en de verschillende zienswijzen daarop. Hierin vindt u artikelen, video’s en podcasts over dit onderwerp.

Protocollen centrale examens beschikbaar

De nieuwste protocollen en adviestabel voor de centrale eindexamens zijn beschikbaar. Doordat er dit jaar drie tijdvakken zijn en een extra herkansing, is de beschikbare tijd om na te kijken krap. “Het luistert allemaal erg nauw”, zegt Albert van der Meer, secretaris van het AOb-sectorbestuur vo.  

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.