Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 11, nummer 189, juni 2021 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Workshop De Verlichting met Jeroen Koch op 11 juni op locatie
- Workshop over de nieuwe canon vensters, 16 juni op locatie
Geschiedenisexamen 2021 eerste tijdvak
Alle vragen uit het geschiedenisexamen 2021 eerste tijdvak zijn verwerkt in de bestanden op Histoforum Was weer een hoop werk, maar hopelijk kunnen collega's er hun voordeel mee doen. Inloggegevens (die niet zijn veranderd) zijn beschikbaar voor docenten.
Verslagen van de examenbesprekingen
De verslagen van de examenbesprekingen vmbo, havo en vwo zijn te vinden op de website van de VGN.
Workshop De Verlichting
Op 11 juni bieden we vanuit UU een workshop over historische context Verlichting aan. Dat mag weer op locatie!Dus als je je nog wilt opgeven? 11.00-15.00 conferentiecentrum Domstad bij station Utrecht. Zie http://uu.nl/nascholinggeschiedenis of nascholinguu@gmail.com
Workshop nieuwe canonvensters
Ook de workshop over de nieuwe canonvensters op 16 juni in Utrecht wordt op locatie gehouden.
De Oost
Onlangs is de film De Oost in première gegaan. Er is een lespakket, gelanceerd die gekoppeld is aan de film. in dit artikel op de NOS site wordt uitleg gegeven bij het materiaal. In het NOS 20:00 journaal van 13 mei is ook een item gemaakt.
De commotie over de film De Oost is onterecht, meent Jos van der Burg op de website van het Historisch Nieuwsblad.
Profielwerkstukkenproject Atlantische Onderwijscommissie
Leerlingen die hun profielwerkstuk schrijven over een thema
binnen internationale vrede en veiligheid kunnen zich nu
aanmelden voor het profielwerkstukkenproject van de Atlantische
Commissie. Leerlingen krijgen hierbij extra begeleiding,
ontvangen adviezen over hoe je een ‘excellent’ profielwerkstuk
schrijft, en ontmoeten medeleerlingen uit het hele land.
Daarnaast kunnen koppels interessante bijeenkomsten van de
Atlantische Commissie én Jonge Atlantici bijwonen en zo
kennismaken met het Haagse netwerk en hun kennis over actuele
veiligheidsvraagstukken vergroten. Aanmelden kan tot 10 juni.
Meer informatie en het aanmeldformulier zijn te vinden op
onze
website.
De Opstand
Koen van den Eventuin , maakte samen met anderen een website over de Opstand. Deze bestaat uit vier thema's, met telkens een filmpje en daarbij behorende opdrachten.
Methode Forum
De geschiedenismethode Forum voor de brugklas is nu compleet.Cursus: Middeleeuws schrift lezen voor beginners
Altijd al middeleeuws schrift willen leren lezen? Dan is dit je kans! In deze videoserie legt Susanne de Jong van de Athenaeumbibliotheek de basisprincipes uit zodat je thuis aan de slag kunt.
China
Aan het bestand met besprekingen van boeken over de geschiedenis van China zijn recent weer enkele toegevoegd, o.a. een bespreking van Kroongetuige: Een ooggetuigenverslag uit de hel van de Chinese concentratiekampen van Sayragul Sauytbay en Alexandra Cavelius.
Niet-Joodse slachtoffers van het Nazi regime
De International School of Holocaust Studies van Yad Vashem organiseert in samenwerking met CIDI een online lezingenreeks over niet-Joodse slachtoffers van het naziregime.
Zondag 13 juni, 19:00 uur (Engelstalig):
Irene Zauner-Leitner, adjunct-directeur Lern- und Gedenkort
Schloss Hartheim
Educational Objectives of the Pedagogical Work at the Lern- und
Gedenkort Schloss Hartheim
Jennifer Barton, _erinnern.at_
Teaching about the fate of European Roma and Sinti during the
Holocaust
Klik hier voor deze lezing in Zoom
Zondag 4 juli, 19:00 uur (Engelstalig):
Dusan Slacka, historian, curator, executive editor of Bulletin
of the Museum of Romani Culture Muzeum romske kultury
Post-war commemoration of wartime events and interconnection of
the persecution and genocide experience of the Roma from Czech
lands with the process of their emancipation, notions to
establish Romani organization
Daniel Rozenga, Yad Vashem
Don't ask, don't tell, don't preserve. Heldendom en Homodom
(Heroism and Homoism)
Irene Zauner-Leitner, adjunct-directeur Lern- und Gedenkort
Schloss Hartheim
Place of Deeds-Place of Remembrance. The concept of the
Euthanasia Memorial in Hartheim Palace
Klik hier voor deze lezing in Zoom
De Spaanse Brabander
De Spaanse Brabander is een blijspel uit 1617 van Gerbrand
Adriaensz. Bredero. Het toneelstuk gaat over de Antwerpse
Spanjaard Jerolimo, die zonder geld naar Amsterdam verhuist en
zich daar voordoet als rijk man. Er is nauwelijks een
hoofdhandeling, maar het stuk bestaat uit een reeks levendige
taferelen die het Amsterdamse straatleven in de 17de eeuw
oproepen. Het staat bekend als het hoogtepunt van het
Nederlandse blijspelrepertoire uit de gouden eeuw. Het behoort
ook tot de canon van de Nederlandse literatuur, de lijst van de
belangrijkste literaire werken uit het Nederlands taalgebied van
de middeleeuwen tot heden.
In dit leermiddel maken de leerlingen kennis met de
belangrijkste figuren van het stuk, door middel van enkele
monologen, die op Youtube bekeken en beluisterd kunnen worden.
Het leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal
onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs. De bedoeling
van de opdrachten is de leerlingen zowel de historische
achtergronden te laten ontdekken als de aanknopingspunten met
hun eigen actuele leefwereld.
- Achtergronden voor de docent
Meer lesmateriaal van Jan Uyttendaele
Gelegenheidspoëzie en hekeldichten van Vondel
Joost van den Vondel (1587-1679) werd niet voor niets ‘de
prins van de Nederlandse dichters’ genoemd, want hij blonk uit
in zowat alle poëtische genres. In dit leermiddel maken we
kennis met zijn gelegenheidspoëzie en met zijn zogenaamde
hekeldichten. Het zijn allemaal teksten die tot de canon van de
Nederlandse literatuur behoren. We vergelijken de rouwgedichten
voor zijn overleden kinderen met enkele kinderportretten uit de
gouden eeuw en zoeken overeenkomsten tussen zijn maatschappelijk
geëngageerde poëzie en de hedendaagse protestliteratuur.
Dit leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal
onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs. De bedoeling
van de opdrachten is de leerlingen zowel de historische
achtergronden te laten ontdekken als de aanknopingspunten met
hun eigen actuele leefwereld.
- Achtergronden voor de docent
Meer lesmateriaal van Jan Uyttendaele
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.