Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 11, nummer 189, juni 2021 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Workshop De Verlichting met Jeroen Koch op 11 juni op locatie     

- Workshop over de nieuwe canon vensters, 16 juni op locatie

Geschiedenisexamen 2021 eerste tijdvak

Alle vragen uit het geschiedenisexamen 2021 eerste tijdvak zijn verwerkt in de bestanden op Histoforum Was weer een hoop werk, maar hopelijk kunnen collega's er hun voordeel mee doen. Inloggegevens (die niet zijn veranderd) zijn beschikbaar voor docenten.

Verslagen van de examenbesprekingen

De verslagen van de examenbesprekingen vmbo, havo en vwo zijn te vinden op de website van de VGN

Workshop De Verlichting

Op 11 juni bieden we vanuit UU een workshop over historische context Verlichting aan. Dat mag weer op locatie!Dus als je je nog wilt opgeven? 11.00-15.00 conferentiecentrum Domstad bij station Utrecht. Zie http://uu.nl/nascholinggeschiedenis  of nascholinguu@gmail.com  

Workshop nieuwe canonvensters

Ook de workshop over de nieuwe canonvensters op 16 juni in Utrecht wordt op locatie gehouden.

De Oost

Onlangs is de film De Oost in première gegaan. Er is een lespakket, gelanceerd die gekoppeld is aan de film.  in dit artikel op de NOS site wordt uitleg gegeven bij het materiaal. In het NOS 20:00 journaal van 13 mei is ook een item gemaakt.

De commotie over de film De Oost is onterecht, meent Jos van der Burg op de website van het Historisch Nieuwsblad. 

Profielwerkstukkenproject Atlantische Onderwijscommissie

Leerlingen die hun profielwerkstuk schrijven over een thema binnen internationale vrede en veiligheid kunnen zich nu aanmelden voor het profielwerkstukkenproject van de Atlantische Commissie. Leerlingen krijgen hierbij extra begeleiding, ontvangen adviezen over hoe je een ‘excellent’ profielwerkstuk schrijft, en ontmoeten medeleerlingen uit het hele land. Daarnaast kunnen koppels interessante bijeenkomsten van de Atlantische Commissie én Jonge Atlantici bijwonen en zo kennismaken met het Haagse netwerk en hun kennis over actuele veiligheidsvraagstukken vergroten. Aanmelden kan tot 10 juni. Meer informatie en het aanmeldformulier zijn te vinden op onze website.

De Opstand

Koen van den Eventuin , maakte samen met anderen een website over de Opstand. Deze bestaat uit vier thema's, met telkens een filmpje en daarbij behorende opdrachten.   

Methode Forum

De geschiedenismethode Forum voor de brugklas is nu compleet. 

Cursus: Middeleeuws schrift lezen voor beginners

Altijd al middeleeuws schrift willen leren lezen? Dan is dit je kans! In deze videoserie legt Susanne de Jong van de Athenaeumbibliotheek de basisprincipes uit zodat je thuis aan de slag kunt.

China

Aan het bestand met besprekingen van boeken over de geschiedenis van China zijn recent weer enkele toegevoegd, o.a. een bespreking van Kroongetuige: Een ooggetuigenverslag uit de hel van de Chinese concentratiekampen van Sayragul Sauytbay en Alexandra Cavelius.

Niet-Joodse slachtoffers van het Nazi regime

De International School of Holocaust Studies van Yad Vashem organiseert in samenwerking met CIDI een online lezingenreeks over niet-Joodse slachtoffers van het naziregime.


Zondag 13 juni, 19:00 uur (Engelstalig):
Irene Zauner-Leitner, adjunct-directeur Lern- und Gedenkort Schloss Hartheim
Educational Objectives of the Pedagogical Work at the Lern- und Gedenkort Schloss Hartheim
Jennifer Barton, _erinnern.at_
Teaching about the fate of European Roma and Sinti during the Holocaust
Klik hier voor deze lezing in Zoom

Zondag 4 juli, 19:00 uur (Engelstalig):
Dusan Slacka, historian, curator, executive editor of Bulletin of the Museum of Romani Culture Muzeum romske kultury Post-war commemoration of wartime events and interconnection of the persecution and genocide experience of the Roma from Czech lands with the process of their emancipation, notions to establish Romani organization
Daniel Rozenga, Yad Vashem
Don't ask, don't tell, don't preserve. Heldendom en Homodom (Heroism and Homoism)
Irene Zauner-Leitner, adjunct-directeur Lern- und Gedenkort Schloss Hartheim
Place of Deeds-Place of Remembrance. The concept of the Euthanasia Memorial in Hartheim Palace

Klik hier voor deze lezing in Zoom

De Spaanse Brabander

De Spaanse Brabander is een blijspel uit 1617 van Gerbrand Adriaensz. Bredero. Het toneelstuk gaat over de Antwerpse Spanjaard Jerolimo, die zonder geld naar Amsterdam verhuist en zich daar voordoet als rijk man. Er is nauwelijks een hoofdhandeling, maar het stuk bestaat uit een reeks levendige taferelen die het Amsterdamse straatleven in de 17de eeuw oproepen. Het staat bekend als het hoogtepunt van het Nederlandse blijspelrepertoire uit de gouden eeuw. Het behoort ook tot de canon van de Nederlandse literatuur, de lijst van de belangrijkste literaire werken uit het Nederlands taalgebied van de middeleeuwen tot heden.
In dit leermiddel maken de leerlingen kennis met de belangrijkste figuren van het stuk, door middel van enkele monologen, die op Youtube bekeken en beluisterd kunnen worden. Het leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs. De bedoeling van de opdrachten is de leerlingen zowel de historische achtergronden te laten ontdekken als de aanknopingspunten met hun eigen actuele leefwereld.

- Werkblad voor de leerlingen

- Achtergronden voor de docent

Meer lesmateriaal van Jan Uyttendaele 

Gelegenheidspoëzie en hekeldichten van Vondel

Joost van den Vondel (1587-1679) werd niet voor niets ‘de prins van de Nederlandse dichters’ genoemd, want hij blonk uit in zowat alle poëtische genres. In dit leermiddel maken we kennis met zijn gelegenheidspoëzie en met zijn zogenaamde hekeldichten. Het zijn allemaal teksten die tot de canon van de Nederlandse literatuur behoren. We vergelijken de rouwgedichten voor zijn overleden kinderen met enkele kinderportretten uit de gouden eeuw en zoeken overeenkomsten tussen zijn maatschappelijk geëngageerde poëzie en de hedendaagse protestliteratuur.
Dit leermiddel kan zowel gebruikt worden voor klassikaal onderwijs als voor zelfstudie en afstandsonderwijs. De bedoeling van de opdrachten is de leerlingen zowel de historische achtergronden te laten ontdekken als de aanknopingspunten met hun eigen actuele leefwereld.

- Werkblad voor de leerlingen

- Achtergronden voor de docent

Meer lesmateriaal van Jan Uyttendaele 

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.