Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 11, nummer 195, oktober 2021 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Conferentie TCHA, 2 en 3 november 2032, Nijmegen en online
- Nascholingswebinar Duitsland, Het Britse Rijk en Nederland, 11 november 2021
- Collegedag: Het raadsel van de middeleeeuwen, 12 november in Amsterdam
- Jaarcongres KNHG over wereldburgerschap, 12 november 2021 Den Haag.
- Conferentie formatief evalueren, 18 november in Domstad in Utrecht.
- Didactiekconferentie VGN, 18 en 19 november in Hulshorst.
- Nascholingswebinar Steden en Burgers, Verlichting, Duitsland en China, 20 januari 2022
- Mini-symposium over historische vaardigheden in het geschiedenisonderwijs, 15-02-2022 in Groningen
Voorbeeldopgaven historische contexten
Cito heeft op de website Examenblad voorbeelden geplaatst van opgaven bij de vier historische contexten voor VWO.
Workshops historische context China
Op donderdag 2 december 2021 organiseert de Universiteit Utrecht
een workshop over de nieuwe Historische Context ‘China 1842 –
2001’.De workshop zal plaatsvinden bij cursus- en
vergadercentrum Domstad in het centrum van Utrecht van 09.30 tot
13.00. De kosten bedragen 200 euro en dat is inclusief koffie,
thee en koeken, werkmateriaal uit de workshop, een boek over
China en een bewijs van deelname.
Meer informatie
VODIX Virtual Academy voor Tijd voor Geschiedenis en Paspoort 21
Onze Virtual Academy staat weer voor de deur! Op ons virtuele
schoolplein volg je inspirerende minicolleges, maak je kennis
met manieren waarop docenten onze methodes gebruiken en kijken
we naar de relevante onderwijsthema’s en ontwikkelingen binnen
onze methodes. Zo laten we zien hoe leerlingen spelenderwijs
kunnen leren met onze nieuwste game: Countdown. Goed nieuws voor
alle mens en maatschappijdocenten: deze editie gaat niet alleen
over Tijd voor Geschiedenis, maar is er ook veel aandacht voor
onze nieuwe mens en maatschappij methode Paspoort 21. De dag
wordt afgesloten door cabaretier, schrijver en voormalig docent
Johan Goossens. Meld je aan via:
vodix.nl/academy
Levenslijn ‘Steden en burgers in de Lage Landen’
De werkvorm 'Levenslijn' vraagt van leerlingen inlevingsvermogen
(standplaatsgebondenheid), argumenteren en discussiėren en
gebeurtenissen in een historische context plaatsen. In de eerste
en tweede deelvraag van de Historische Context 'Steden en
burgers in de Lage Landen, 1050-1700' staan patriciėrs en het
gemeen centraal. Patriciėrs, als kooplieden, slagen er steeds
beter in politieke macht naar zich toe te trekken, ten koste van
de adel en graven en hertogen (stadsrechten), terwijl het gemeen
(de onderkant van de samenleving) in armoede leefde, maar soms
ook van zich liet horen (zoals tijdens de Guldensporenslag).
In deze werkvorm staan twee personen centraal: patriciėr
Nicolaas Witsen en dagloner Cornelis Jansen. Samen kijken zij
naar enkele noemenswaardige gebeurtenissen uit de late
middeleeuwen en vroegmoderne tijd. Hoe zouden zij op deze
gebeurtenissen hebben gereageerd?
De werkvorm is
hier te vinden. Ben je op zoek naar ander activerend
materiaal voor de Historische Contexten? Kijk dan eens
hier! Of zoek je goed toetsmateriaal voor de nieuwe
contexten, kijk dan
hier!
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.