Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 11, nummer 195, oktober 2021 II

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Conferentie TCHA, 2 en 3 november 2032, Nijmegen en online

- Nascholingswebinar Duitsland, Het Britse Rijk en Nederland, 11 november 2021

- Collegedag: Het raadsel van de middeleeeuwen, 12 november in Amsterdam

- Jaarcongres KNHG over wereldburgerschap, 12 november 2021 Den Haag.

- Conferentie formatief evalueren, 18 november in Domstad in Utrecht.

- Didactiekconferentie VGN, 18 en 19 november in Hulshorst.

- Nascholingswebinar Steden en Burgers, Verlichting, Duitsland en China, 20 januari 2022 

- Mini-symposium over historische vaardigheden in het geschiedenisonderwijs, 15-02-2022 in Groningen

Voorbeeldopgaven historische contexten

Cito heeft op de website Examenblad voorbeelden geplaatst van opgaven bij de vier historische contexten voor VWO.

Workshops historische context China

Op donderdag 2 december 2021 organiseert de Universiteit Utrecht een workshop over de nieuwe Historische Context ‘China 1842 – 2001’.De workshop zal plaatsvinden bij cursus- en vergadercentrum Domstad in het centrum van Utrecht van 09.30 tot 13.00. De kosten bedragen 200 euro en dat is inclusief koffie, thee en koeken, werkmateriaal uit de workshop, een boek over China en een bewijs van deelname.
Meer informatie  

VODIX Virtual Academy voor Tijd voor Geschiedenis en Paspoort 21

Onze Virtual Academy staat weer voor de deur! Op ons virtuele schoolplein volg je inspirerende minicolleges, maak je kennis met manieren waarop docenten onze methodes gebruiken en kijken we naar de relevante onderwijsthema’s en ontwikkelingen binnen onze methodes. Zo laten we zien hoe leerlingen spelenderwijs kunnen leren met onze nieuwste game: Countdown. Goed nieuws voor alle mens en maatschappijdocenten: deze editie gaat niet alleen over Tijd voor Geschiedenis, maar is er ook veel aandacht voor onze nieuwe mens en maatschappij methode Paspoort 21. De dag wordt afgesloten door cabaretier, schrijver en voormalig docent Johan Goossens. Meld je aan via: vodix.nl/academy

Levenslijn ‘Steden en burgers in de Lage Landen’

De werkvorm 'Levenslijn' vraagt van leerlingen inlevingsvermogen (standplaatsgebondenheid), argumenteren en discussiėren en gebeurtenissen in een historische context plaatsen. In de eerste en tweede deelvraag van de Historische Context 'Steden en burgers in de Lage Landen, 1050-1700' staan patriciėrs en het gemeen centraal. Patriciėrs, als kooplieden, slagen er steeds beter in politieke macht naar zich toe te trekken, ten koste van de adel en graven en hertogen (stadsrechten), terwijl het gemeen (de onderkant van de samenleving) in armoede leefde, maar soms ook van zich liet horen (zoals tijdens de Guldensporenslag).
In deze werkvorm staan twee personen centraal: patriciėr Nicolaas Witsen en dagloner Cornelis Jansen. Samen kijken zij naar enkele noemenswaardige gebeurtenissen uit de late middeleeuwen en vroegmoderne tijd. Hoe zouden zij op deze gebeurtenissen hebben gereageerd?
De werkvorm is hier te vinden. Ben je op zoek naar ander activerend materiaal voor de Historische Contexten? Kijk dan eens hier! Of zoek je goed toetsmateriaal voor de nieuwe contexten, kijk dan hier!

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.